Cockapoo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 20:24

Een shiba blijft in de running.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 13:39

We hebben, na veel overleg in het gezin, besloten om toch weer voor een Cavalier King Charles Spaniel te gaan. Er zijn een aantal erkende fokkers gecontacteerd en normaal gezien zullen we tegen halverwege volgend jaar een pupje kunnen hebben.
Bedankt voor het meedenken, bokkers, maar ons hart ligt toch bij de Cavalier :)

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:41

sevke schreef:
We hebben, na veel overleg in het gezin, besloten om toch weer voor een Cavalier King Charles Spaniel te gaan. Er zijn een aantal erkende fokkers gecontacteerd en normaal gezien zullen we tegen halverwege volgend jaar een pupje kunnen hebben.
Bedankt voor het meedenken, bokkers, maar ons hart ligt toch bij de Cavalier :)

Spannend! Succes!

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:45

Wat leuk!!! Snap het helemaal, eens een Cavje, altijd een Cavje. Ik wacht al 2 jaar op een pup. Wil erg graag een teefje én tricolour, dat is erg lastig. Sta op de lijst bij een fokker die al generaties aantoonbaar vrij fokt. Jij bent van België? Zijn de wachtlijsten daar niet zo lang?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 13:49

Wachtlijsten van minimum een jaar. We willen het liefste een black and tan, maar die zijn nog moeilijker te vinden. Ik heb een aantal kennels en BE en NL gecontacteerd. Wil andoluut een stamboomcav.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:54

Je hebt groot gelijk Sevke. Anders is het vragen om problemen. Wist niet dat Black and Tan ook lastig was. Maar wel logisch. Ruby x Ruby geeft uiteraard Ruby. B&T x Ruby kan ook Ruby geven en B &T x B &T idem.
Zo is het ook bij Blenheim en Tricolour.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-20 15:46

Dat weet ik. Ik heb ze zelf ook nog gefokt. Tri’s en blenheims zijn meest voorkomend. Ruby’s en B&T’s zijn erg moeilijk te vinden.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:31

Ik had een ruby uit een black and tam met Ruby vader. Als er ooit weer een cavje komt moet het voor mij een rooie zijn.

Ik snap je echt helemaal.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:31

Ik sta met mijn oren te klapperen :wow:
Hoe kun je die keuze nu maken nav nota bene oa je eigen ervaring en kennis?
Je geeft het letterlijk in in de OP aan.
Ik ben echt met stomheid geslagen.
Kiezen voor een ziek verpest ras, is niets anders dan in stand houden van dierenleed.
Zo onnodig, er zijn zoveel leuke gezonde honden waarmee je niet bijdraagt aan dierenleed.
Heel teleurstellend om te lezen :n

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 19:37

Tja. Ons hart ligt toch bij de Cavalier. En we gaan dus wel voor een pup uit geteste ouderdieren uiteraard. Dit is geen garantie, maar blijkbaar heeft elk ras wel zijn issues

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 10:52

Erg bijzonder hoe de gezondheid van een dier weer eens moet wijken voor de voorkeur van een mens. Snap gewoon niet dat je doelbewust een hondje koopt waarvan er bijna geen enkele lijn meer vrij is van gebreken. Je neemt toch ook niet een kind als je zeker weet dat die veel ellende, pijn en ziekte gaat doormaken in zijn leven. :?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 10:58

Onze cavjes hebben allemaal een behoorlijke leeftijd bereikt hoor :) De oudste is 13 geworden. Nu hebben we er nog 2 van 10 en 12. Ze hebben geen pijn, enkel zijn ze beiden doof en de oudste is ook blind, maar ze zijn beide nog happy. De oudste heeft nu ook cushing, maar dat is niet rasgerelateerd en komt bij elk ras voor op oudere leeftijd. Hartproblemen komen wel quasi altijd voor, maar onze oudste is op haar 8 gediagnosticeerd met hartruis, maar met medicatie (Cardisur) is dit altijd perfect onder controle gebleven. De andere twee krijgen geen medicatie, enkel de oudste voor haar cushing.
Het is dan wel niet het gezondste ras, daar ben ik het mee eens, maar zoals ik al zei : elk ras bleek wel zijn issues te hebben, als je dan met fokkers of eigenaars sprak. Daarom dat we naar een kruising uitkeken, maar dat is blijkbaar ook geen garantie, dus ja : toch weer een cavaliertje. :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:01

Ik quote jezelf even;

Citaat:
Ondanks dat mijn cavjes geboren zijn uit geteste ouders, hebben ze toch allemaal cataract ontwikkeld, zijn ze allen doof en twee van de drie hebben mitralisklep degeneratie, waardoor ze al jaren op de Cardisur staan.


Eigenlijk bijna elk hondenras is gezonder dan een cavalier... Erg bijzonder dat je toch weer zo'n ziekelijk ras kiest. Bijna net zo achterlijk als mensen die een Franse Bull kopen.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:13

Ik snap je keuze ook niet zo.. Als ik het vergelijk met mijn paarden, ik heb drie Tinkers gehad. De eerste kwam uit Ierland: artrose + CPL. Overleden op 26-jarige leeftijd. Haar zoon had CPL, is overleden op 10-jarige leeftijd door hartruis. Mijn huidige Tinker (3 jaar, niet verwant) heeft.. CPL -O- En ondanks dat ik het een gewéldig ras vind zal mijn volgende paard dus geen Tinker meer zijn. Ik ben er klaar mee. De zorgen, weten dat het alleen maar erger kan worden en het constante monitoren en managen.. :n

Dus ik weet hoe het is om je hart verloren te hebben aan een ras, maar ook om die constante zorgen te hebben. Ik heb mijn keuze gemaakt. Er zullen ongetwijfeld genoeg Tinkers rondlopen die geen CPL hebben, maar ik vind het risico te groot.

Trek ik dat door naar de honden, dan is de Cavalier een ras waarin meerdere forse gezondheidsrisico's en defecten zitten. Om daar dan heel bewust weer voor te kiezen..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 11:21

Ik moet me hier wel een beetje bij aansluiten ja... Zoveel ellende in het ras... Zijn er geen outcross projecten met cavalier? Ik snap dat het karakter jullie het meest aanspreekt, maar als het ras 'van de ondergang gered moet worden', dan moet er toch echt outcross gaan plaatsvinden neem ik aan? Zijn er geen goedgekeurde outcrossprojecten? Ik weet dat er veel cavalier x poedel is en aan de andere kant van de oceaan veel cavalier x miniature american shepherd, maar dat is beide geen outcross die goedgekeurd is vermoed ik zo. Neem aan dat ze dát eerder in de andere spaniels en spioentjes zouden zoeken?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 12:16

Skippy: dat zijn de zgn ‘designerhondjes’. Als ik een cav koop zal het een echt cav zijn. Met een goede stamboom, geen lijn-of inteelt en uit geteste ouderdieren.
We hebben (en fokken!) ook Quarterhorses. Ook niet direct het gezondste ras, maar dat wil niet zeggen dat je als fokker niet je stinkende best kunt doen om toch een gezond paard af te leveren. Zelf hebben we een hele goede dekhengst. Sterk, gezond én negatief op alle pssm- en andere paneltests. En weet je waarop de mensen dan afknappen? Hij heeft geen withoofd. _-:(
Tja, wat moet je daar dan van denken?
Ik zoek een zo gezond mogelijk cavje. En als dat nu toevallig een ruby is met een wit vlekje (ongewenst!) ja, dan is dat maar zo.

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:18

Skippy01 schreef:
Ik moet me hier wel een beetje bij aansluiten ja... Zoveel ellende in het ras... Zijn er geen outcross projecten met cavalier? Ik snap dat het karakter jullie het meest aanspreekt, maar als het ras 'van de ondergang gered moet worden', dan moet er toch echt outcross gaan plaatsvinden neem ik aan? Zijn er geen goedgekeurde outcrossprojecten? Ik weet dat er veel cavalier x poedel is en aan de andere kant van de oceaan veel cavalier x miniature american shepherd, maar dat is beide geen outcross die goedgekeurd is vermoed ik zo. Neem aan dat ze dát eerder in de andere spaniels en spioentjes zouden zoeken?

Hier in Engeland idd cavapoos (cavxpoodle) en cavachons (cavxbichon, vind ik persoonlijk erg leuk!!)
Idd geen kennelclub erkend ras.. En tsja, zonder geteste ouders weet je idd nog steeds niks..

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:22

Blijf het bizar vinden dat je zo graag een bepaald uiterlijk wil dat je gaat voor "zo gezond mogelijk" in plaats van "gezond". Je kiest gewoon voor een ras waar een 100% gezond en vrij hondje bijna niet mogelijk is.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:45

Bij een cavaliertje van je niet op het uiterlijk maar opneemt geweldige karakter. Ik ben nog geen hond tegen gekomen die aan mijn cavalier kon tippen.

En op een hartprobleem na geen typische cav kwaaltjes.


Dus om TS nou zo aan te vallen is wel wat flauw. Ze verteld toch dat ze geen broodfokje gaat kopen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 12:54

belle_boef schreef:
Bij een cavaliertje van je niet op het uiterlijk maar opneemt geweldige karakter. Ik ben nog geen hond tegen gekomen die aan mijn cavalier kon tippen.

En op een hartprobleem na geen typische cav kwaaltjes.


Dus om TS nou zo aan te vallen is wel wat flauw. Ze verteld toch dat ze geen broodfokje gaat kopen

Ik dacht altijd dat de hele cavalier populatie ongezond is en het dus niet mogelijk is een gezonde hond te fokken. Net als bij Franse en Engelse buldoggen, zeg maar.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:13

sevke schreef:
Skippy: dat zijn de zgn ‘designerhondjes’. Als ik een cav koop zal het een echt cav zijn. Met een goede stamboom, geen lijn-of inteelt en uit geteste ouderdieren.
We hebben (en fokken!) ook Quarterhorses. Ook niet direct het gezondste ras, maar dat wil niet zeggen dat je als fokker niet je stinkende best kunt doen om toch een gezond paard af te leveren. Zelf hebben we een hele goede dekhengst. Sterk, gezond én negatief op alle pssm- en andere paneltests. En weet je waarop de mensen dan afknappen? Hij heeft geen withoofd. _-:(
Tja, wat moet je daar dan van denken?
Ik zoek een zo gezond mogelijk cavje. En als dat nu toevallig een ruby is met een wit vlekje (ongewenst!) ja, dan is dat maar zo.


Nee, cavalier x poedel is idd een designer hondje. Maar een outcross project is dus niet designer. Dat is een ras gezonder maken door inmenging van nieuwe genen. Zoals ze bij het Markiesje powderpuff gebruiken voor nieuwe genen. Of bij de wetterhoun labrador en barbet. Dat zijn goedgekeurde programma's door de rasverenigingen van markiesje en wetterhound. En dat is dus géén designerras creëren ;)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:15

_San87_ schreef:
belle_boef schreef:
Bij een cavaliertje van je niet op het uiterlijk maar opneemt geweldige karakter. Ik ben nog geen hond tegen gekomen die aan mijn cavalier kon tippen.

En op een hartprobleem na geen typische cav kwaaltjes.


Dus om TS nou zo aan te vallen is wel wat flauw. Ze verteld toch dat ze geen broodfokje gaat kopen

Ik dacht altijd dat de hele cavalier populatie ongezond is en het dus niet mogelijk is een gezonde hond te fokken. Net als bij Franse en Engelse buldoggen, zeg maar.


Dat is ook zo. Je leest hier al dat ze honden gezond noemen als ze doof, blind en hartmedicatie krijgen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 13:20

Het is toch niet zo dat elke cavalier ziek is??? De genenpoel is breed genoeg dat je geen andere rassen moet inmengen. Ik ben met een aantal fokkers bezig die hun dekreuen uit heel andere bloedlijnen zoeken dan hun eigen lijnen.
Het gaat mij ook niet zozeer om het uiterlijk, maar wel om het karakter dat een cav zo speciaal maakt.
En mijn cavjes zijn stokoud. Een mens van 85 jaar hoort en ziet toch ook niet meer zoals een twintiger? Ik ben zelf 49 en kan niet eens meer een menukaart lezen zonder mijn leesbril terwijl ik altijd een heel goed zicht had.
De hartproblemen bij cavjes zijn inderdaad wel een dingetje. Maar ik hoor nu wel van fokkers van andere kleine rassen dat het daar ook zo is.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Cockapoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 13:21

En nee, het wordt geen broodfokje en al zeker geen oostblokimport. Je koopt geen pakje koffie he!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 13:23

sevke schreef:
Het is toch niet zo dat elke cavalier ziek is??? De genenpoel is breed genoeg dat je geen andere rassen moet inmengen. Ik ben met een aantal fokkers bezig die hun dekreuen uit heel andere bloedlijnen zoeken dan hun eigen lijnen.
Het gaat mij ook niet zozeer om het uiterlijk, maar wel om het karakter dat een cav zo speciaal maakt.
En mijn cavjes zijn stokoud. Een mens van 85 jaar hoort en ziet toch ook niet meer zoals een twintiger? Ik ben zelf 49 en kan niet eens meer een menukaart lezen zonder mijn leesbril terwijl ik altijd een heel goed zicht had.
De hartproblemen bij cavjes zijn inderdaad wel een dingetje. Maar ik hoor nu wel van fokkers van andere kleine rassen dat het daar ook zo is.


Een klein hondje van 10 is niet stokoud en 12 ook niet.