Mierenhotel (mieren als huisdier)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:53

smit_ilse schreef:
Oke en hoe lang leeft gemiddeld zo'n kolonie? En iemand tips om te beginnen?



De leeftijd van wat een kolonie kan worden ligt enorm aan de mierensoort. Dit is bekend tussen de 3 en 30 jaar. Maar ook is de manier van houden en omgeving heel belangrijk.

Tips om te beginnen heb ik wel. Maar het allerbelangrijkste is eerst inlezen(Dit is in principe bij alle dieren). Daarna kun je uitzoeken welke soort je leuk vind en wat deze soort nodig heeft. En dan uitzoeken waar ze deze te koop hebben. Maar de beste tip die ik kan geven. Begin met een makkelijke soort.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 21:49

Kon het toch niet laten, wie weet hoelang de overgebleven Messor werksters nog leven. Zojuist besteld starterset met Lasius incl voedingsset.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:23

Jenny21 schreef:
Kon het toch niet laten, wie weet hoelang de overgebleven Messor werksters nog leven. Zojuist besteld starterset met Lasius incl voedingsset.


De werksters kunnen rond deze tijd bijna een maand oud worden. Misschien iets meer of iets minder.

En gefeliciteerd met de aankoop van een nieuwe kolonie.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 08:15

Gothico schreef:
Jenny21 schreef:
Kon het toch niet laten, wie weet hoelang de overgebleven Messor werksters nog leven. Zojuist besteld starterset met Lasius incl voedingsset.


De werksters kunnen rond deze tijd bijna een maand oud worden. Misschien iets meer of iets minder.

En gefeliciteerd met de aankoop van een nieuwe kolonie.


Hoe kan het eigenlijk dat ze doodgaan zonder koningin? Ik begrijp dat er niets nieuws bij komt maar waaroWm gaan ze zelf dood?

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 20:50

Hoe kan het eigenlijk dat ze doodgaan zonder koningin? Ik begrijp dat er niets nieuws bij komt maar waarom gaan ze zelf dood?

Deze is wel te antwoorden. De mieren werksters leven allemaal maar een paar weken tot iets meer dan een maand. In de winter worden de mieren wat ouder omdat de koude hun vertragen.
Mieren gaan dus gewoon dood door leeftijd. Het is puur dat de koning een groot aantal eitjes legt waardoor de aantallen toenemen. En de koningin kan ook bepalen wat er uit de eitjes komt. Kleine of grote werksters, soldaten of zelfs later of er mannetjes en nieuwe koninginnen gaan komen.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:13

Dank gothico!
Puur hun normale levensduur dus. Duidelijk.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 22:15

Gothico schreef:
smit_ilse schreef:
Oke en hoe lang leeft gemiddeld zo'n kolonie? En iemand tips om te beginnen?



De leeftijd van wat een kolonie kan worden ligt enorm aan de mierensoort. Dit is bekend tussen de 3 en 30 jaar. Maar ook is de manier van houden en omgeving heel belangrijk.

Tips om te beginnen heb ik wel. Maar het allerbelangrijkste is eerst inlezen(Dit is in principe bij alle dieren). Daarna kun je uitzoeken welke soort je leuk vind en wat deze soort nodig heeft. En dan uitzoeken waar ze deze te koop hebben. Maar de beste tip die ik kan geven. Begin met een makkelijke soort.


Bedankt voor de info. Ik ga mij is verder inlezen. En nooit verwacht dat een mier zo oud kon worden. Leul weetje!

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 10:58

Mieren (koninginnen) zijn zover bekend de oudst wordende insecten. ;)

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 17:08

Afbeelding

Zou juist bovenstaande starterset binnengekregen met nieuwe mieren (lasius).
Ik vraag me alleen af; hoe komt hier zuurstof binnen? Geen enkele opening aanwezig.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:38

Jenny21 schreef:
[ [url=m/2JbS2B.png]Afbeelding[/url] ]

Zou juist bovenstaande starterset binnengekregen met nieuwe mieren (lasius).
Ik vraag me alleen af; hoe komt hier zuurstof binnen? Geen enkele opening aanwezig.


Gefeliciteerd *\o/*

Welke Lasius? Niger of Flavus?

Ik had dezelfde vraag eigenlijk. Maar ik denk wel dat er lucht in komt. Je moet ze ook eten geven.
Geen idee hoe dat zit. Maar zal vast wel goed gaan. In het begin zijn ze niet met veel.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:48

Gothico schreef:
Jenny21 schreef:
[ [url=m/2JbS2B.png]Afbeelding[/url] ]

Zou juist bovenstaande starterset binnengekregen met nieuwe mieren (lasius).
Ik vraag me alleen af; hoe komt hier zuurstof binnen? Geen enkele opening aanwezig.


Gefeliciteerd *\o/*

Welke Lasius? Niger of Flavus?

Ik had dezelfde vraag eigenlijk. Maar ik denk wel dat er lucht in komt. Je moet ze ook eten geven.
Geen idee hoe dat zit. Maar zal vast wel goed gaan. In het begin zijn ze niet met veel.


De Niger. Schijnt de makkelijkste van allen te zijn. Na de domper van de Messor dit maar eens proberen.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 22:42

De Niger is in mijn ogen wel makkelijker dan Flavus. Maar zelf heb ik meer mazzel met Messor Barbarus gehad.

Maar heel veel plezier met de nieuwe aankoop. In het begin toch veel geduld hebben. Maar dit komt vast wel goed.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:47

Hier maar weer eens in het buisje gespiekt, doe dit maximaal 1 per week. En zag er goed druk uit, zitten veel meer mieren in de buis dan er in de arena lopen :D en volgens mij ook meer dan toen ik hem kocht.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:55

Mariska_28 schreef:
Hier maar weer eens in het buisje gespiekt, doe dit maximaal 1 per week. En zag er goed druk uit, zitten veel meer mieren in de buis dan er in de arena lopen :D en volgens mij ook meer dan toen ik hem kocht.


Wat leuk. Dat gaat de goede kant op zo te horen. :j

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:57

Ik volg dit topic al 'n tijdje, ik vind het zo fascinerend! Mieren zijn van die beestjes waar ik normaal gedachteloos aan voorbij loop, best leuk om ze dan juist te bestuderen. :j

Wat ik me afvroeg, kan je zo'n mierennest nou ook mooi aankleden, als een terrarium zeg maar? Want die plastic bakjes en reageerbuisjes lijkt me niet direct sfeervol voor in de woonkamer. :D

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:04

Dani schreef:
Ik volg dit topic al 'n tijdje, ik vind het zo fascinerend! Mieren zijn van die beestjes waar ik normaal gedachteloos aan voorbij loop, best leuk om ze dan juist te bestuderen. :j

Wat ik me afvroeg, kan je zo'n mierennest nou ook mooi aankleden, als een terrarium zeg maar? Want die plastic bakjes en reageerbuisjes lijkt me niet direct sfeervol voor in de woonkamer. :D



Het is zeker mogelijk om zoiets erg mooi te maken. Het makkelijkste is dan wel een oud aquarium ombouwen. Ik heb dit gedaan in het verleden. En dan aangekleed met planten en drijfhout. Zo maak je een stukje natuur waar je naar kunt kijken. Echter kost zo'n aquarium met mieren veel onderhoud. En is ook niet echt zonder risico's.

Zoek maar eens op youtube naar AntsCanada. Die heeft veel mooie oplossingen.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:34

Dani schreef:
Ik volg dit topic al 'n tijdje, ik vind het zo fascinerend! Mieren zijn van die beestjes waar ik normaal gedachteloos aan voorbij loop, best leuk om ze dan juist te bestuderen. :j

Wat ik me afvroeg, kan je zo'n mierennest nou ook mooi aankleden, als een terrarium zeg maar? Want die plastic bakjes en reageerbuisjes lijkt me niet direct sfeervol voor in de woonkamer. :D

Daarom volg ik het ook.

En idd die antscanada, heel mooi wat die maakt.

Overigens ga ik zelf nooit aan mieren beginnen (behalve dan de hele kolonies in de tuin onder ons terras waardoor deze verzakt...), heb ooit wandelende takken gehad :') die dingen vermenigvuldigden als malle, woonde in de stad dus moest op pad voor bladeren... nee dankje ik skip.
Maar des te leuker om jullie te volgen.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:40

Lizz schreef:
Dani schreef:
Ik volg dit topic al 'n tijdje, ik vind het zo fascinerend! Mieren zijn van die beestjes waar ik normaal gedachteloos aan voorbij loop, best leuk om ze dan juist te bestuderen. :j

Wat ik me afvroeg, kan je zo'n mierennest nou ook mooi aankleden, als een terrarium zeg maar? Want die plastic bakjes en reageerbuisjes lijkt me niet direct sfeervol voor in de woonkamer. :D

Daarom volg ik het ook.

En idd die antscanada, heel mooi wat die maakt.

Overigens ga ik zelf nooit aan mieren beginnen (behalve dan de hele kolonies in de tuin onder ons terras waardoor deze verzakt...), heb ooit wandelende takken gehad :') die dingen vermenigvuldigden als malle, woonde in de stad dus moest op pad voor bladeren... nee dankje ik skip.
Maar des te leuker om jullie te volgen.


Erg leuk om dit te lezen.
Zelf heb ik ook wandelende takken en wandelende bladeren gehad. 13 verschillende soorten. Sommige soorten(de meest bekende) fokken inderdaad als een idioot. Andere soorten zitten bijna een jaar alleen al in het eitje.

AntCanada maakt er ook een verhaal van. Dat vind ik ook erg leuk. En hij heeft mooie creaties er staan. Mij koste het teveel tijd met het omgebouwde aquarium. Maar ik had ook 5 kolonies rondlopen. Al waren het toen allemaal nog geen grote kolonies.(En 14 koninginnen in buisjes).

Als jullie ooit in de buurt van Zevenaar zijn. Bezoek dan ook even de dierenwinkel. Daar hebben ze mieren los lopen in de winkel om naar te kijken.(En ook mieren en setjes voor verkoop).

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:18

Gothico schreef:
Dani schreef:
Ik volg dit topic al 'n tijdje, ik vind het zo fascinerend! Mieren zijn van die beestjes waar ik normaal gedachteloos aan voorbij loop, best leuk om ze dan juist te bestuderen. :j

Wat ik me afvroeg, kan je zo'n mierennest nou ook mooi aankleden, als een terrarium zeg maar? Want die plastic bakjes en reageerbuisjes lijkt me niet direct sfeervol voor in de woonkamer. :D



Het is zeker mogelijk om zoiets erg mooi te maken. Het makkelijkste is dan wel een oud aquarium ombouwen. Ik heb dit gedaan in het verleden. En dan aangekleed met planten en drijfhout. Zo maak je een stukje natuur waar je naar kunt kijken. Echter kost zo'n aquarium met mieren veel onderhoud. En is ook niet echt zonder risico's.

Zoek maar eens op youtube naar AntsCanada. Die heeft veel mooie oplossingen.

AntsCanada heeft ook bioactieve verblijven zag ik, deze bijvoorbeeld:


Ik heb zelf overigens geen mieren, zal ze ook niet nemen maar volg het topic omdat ik het interessant vind. :)

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 19:09

Jaaa ants canada! :D Zijn mieren terariums en vivariums zijn zoooooo gaaf!! :D

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:25

Even een nieuwe update. Mijn grote nest is nu redelijk goed in gebruik.
De mieren hebben er nu afval, opslag en kamers als verblijf in gebruik. Het is erg leuk om naar te kijken.
Ook heb ik één van de kleinere nesten eraf gehaald. Zo gaan ze hoop ik iets meer het grote nest in.

Betreft het vocht is wel lastig. Het nest is erg groot en de mieren leven er nu in. Dus het vocht gaat de ene keer heel snel en dan weer langzaam. Het zal ook wel redelijk snel verdampen met zo'n grote ruimte.

Binnenkort komen er ook wel weer wat foto's bij.

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 19:15

Leuk!
Hier leeft ook alles nog, nog steeds erg leuk om naar te kijken. Ben benieuwd naar foto's!

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:42

Het is weer even terug. Maar ik moest even tijd maken. En toen ik mijn mierenverblijf moest schoonmaken werd ik wel blij.

Mijn kleine vriendjes zijn in het grote nest verhuisd voor een deel. Maar gebruiken het achterste stuk ook voor afval helaas. Hopelijk gaan ze dit nog verhuizen naar het buitenverblijf. Zo kan ik het niet schoonmaken.

Hier dus hun zooitje.

Afbeelding

En hier mijn kleine trots. En ruimte genoeg om de kolonie te blijven voorzien.


Afbeelding

Het nest is zo groot dat ik hopelijk nog weer een jaartje vooruit kan zonder problemen. En het liefst twee jaar. Ik heb ze niet verwarmd zitten en merk dat ze minder snel groeien nu. Maar vorig jaar ging het echt heel hard met die hitte. We gaan het zien.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 11:17

Hoe gaat het met jullie mieren?
Ik heb ze nu niet verwarmt zitten en het gaat goed. Ze eten wel minder nu, maar heb ze genoeg voorraad gegeven.

Hebben jullie ze verwarmt zitten? En geven jullie ook nog extra eten voor de winter?

Verwarmt gaat de kolonie gewoon verder en zal deze sneller groeien. Dus meer eten nodig in de winter.

Ik_is_Ik
Berichten: 345
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Regio Flevo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 12:17

Ik heb ze nu onverwarmd zitten. De Messors hebben flink wat broed liggen maar daar zie ik nu geen groei in, ik vermoed dat ze dat laten overwinteren. Ze krijgen nu ook minder kakkerlakken, zaden hebben ze genoeg nog, verder houd ik alleen hun water voorraad goed in de gaten. Ze zijn ook duidelijk minder actief qua rondlopen. Hun warmte matje gaat in april weer aan.

De Camponotus barbaricus krijgt nu alleen water en suikerwater, verder nemen ze niets aan. Ik zie weinig activiteit bovengronds, ze zitten weg gekropen in de kokosgrond. In maart krijgen zij weer verwarming.