Mierenhotel (mieren als huisdier)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:21

Mijn kolonie is ook een Messor kolonie. Ik heb heel erg lang het buisje aan hun nest lasten zitten. Zelfs tot nadat ik al 4 nesten eraan had zitten en later zelfs 6. Maar toen heb ik alles anders ingericht voor ruimte en makkelijker schoonmaken. Pas toen haalde ik het buisje eraf.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:23

@ onpaard; had hij het buisje ook verduisterd of gewoon zo?

Je hebt inderdaad niets meer aan de andere mieren... maar ja wat doe je ermee? Wil ze ook niet uitzetten oid.
Ik hoopte dat flink zouden vermenigvuldigen en dat ze zich dan zouden laten zien maar schiet zo niet echt op...

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:24

@ jenny21: Heel veel sterkte ermee.

@onpaard: Ik had zelf het buisje een stuk korter gemaakt zodat ze minder snel stress hebben en iets makkelijker eten halen. Is ook een tip voor jenny21

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:24

Gothico schreef:
Mijn kolonie is ook een Messor kolonie. Ik heb heel erg lang het buisje aan hun nest lasten zitten. Zelfs tot nadat ik al 4 nesten eraan had zitten en later zelfs 6. Maar toen heb ik alles anders ingericht voor ruimte en makkelijker schoonmaken. Pas toen haalde ik het buisje eraf.


Ik had enkel het reageerbuisje met de arena. Gipsnest wel aangeschaft maar nog niet aangekoppeld gehad.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:26

Er zat karton om het buisje heen zodat de koningin in t donker zat.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:28

Er zitten soms ook wel koninginnen tussen die niet boven de 10 werksters komen. Geen idee waarom, maar dit hebben ze bij mierenboerderij ook al eens opgemerkt. Ze weten daar ook niet waarom dat is. Deze mini kolonies gaan dan dus inderdaad ook ten onder omdat het niet voor zichzelf kan zorgen.(levensduur werksters te kort voor de koningin? wie zegt het.)

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:32

Bij wie bestellen jullie de mieren/spullen?

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:09

Mijn zoon is nu werken maar zal het vragen aan hem. De outworld kwam volgens mij van de andere kant van de wereld, duurde ook even voordat t er was.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:18

Ik heb nu toch de neiging om een nieuwe set aan te schaffen. Oftewel weer de Messor Barbarus of de Lasius Niger, die laatste omdat beter tegen stress kunnen?
En dan de vraag waar bestellen? Mierenboerderij.nl
Perrysantstore?

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:23

Och wat sneu dat ze dood was. Hier van het weekend even gespiekt in de buis. Je hebt twee weken garantie op de koningin bij mierenboederij.nl en die twee weken was afgelopen dinsdag. En ik zag niet alleen een koningin maar ook broed! Dus hier gelukkig wel goed nieuws voor nu.. Maar een dode koningin is ook een beetje mijn angst hoor!

Aan de "kenners", wat kan ik eventueel nog meer aanbieden naast granen, dode fruitvliegjes en suikerwater. Ik las iets over vlees, maar wat dan? En gewoon wat suikerkorreltjes?

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:27

Jenny21 schreef:
Bij wie bestellen jullie de mieren/spullen?


Mijn spullen komen bijna allemaal van Mierenboerderij.nl (ants kingdom)
2 nesten zijn via AliExpress gekomen. Deze doen het goed maar een ander nest van hun sloot niet goed genoeg aan. Dus ik twijfel over die nesten.

Zaden koop ik in de dierenwinkel. Is wel een grote zak voor de mieren en doe ik ruim een jaar mee.
Insecten komen ook die de dierenwinkel. In de zomer vang ik ook vliegen uit huis.

Ik ben geen fan van Ytong nesten. Vooral voor grotere Messor is dit een te zacht materiaal. Ze eten er dan op een gegeven moment doorheen.
Gips gaat goed, maar zijn ze dus bij mij door gekomen door hun aantallen. Dit gebeurt niet snel trouwen.
En ik heb nu dus 3 acryl nesten. Waarvan eentje dus mega.

Als je andere dingen zoekt kun je kijken waarvoor je het nodig hebt. Decoratie kun je makkelijk verzinnen. En een pincet is ook zo in een winkel te vinden.
Ik heb onder andere eikels in het buitenverblijf en die gebruiken ze als nest en opslag.
Maar ook takjes kunnen erg leuk. Of simpel wat mooie stenen. Maar zorg ervoor dat alles in de vriezer is geweest en daarna goed kan drogen zodat alle bacteriën kapot gaan.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:32

Mariska_28 schreef:
Och wat sneu dat ze dood was. Hier van het weekend even gespiekt in de buis. Je hebt twee weken garantie op de koningin bij mierenboederij.nl en die twee weken was afgelopen dinsdag. En ik zag niet alleen een koningin maar ook broed! Dus hier gelukkig wel goed nieuws voor nu.. Maar een dode koningin is ook een beetje mijn angst hoor!

Aan de "kenners", wat kan ik eventueel nog meer aanbieden naast granen, dode fruitvliegjes en suikerwater. Ik las iets over vlees, maar wat dan? En gewoon wat suikerkorreltjes?


Vlees doe ik echt als in insecten. Dus een jong nest is fruitvliegen prima.
Later meelwormen, vliegen, krekels, (dode)sprinkhanen, jonge kakkerlakken en wat je verder kunt verzinnen. Maar ik help de meeste insecten wel even.

Ik heb ze ooit een klein stukje kip gegeven(vers), maar dit werkt niet echt in mijn mening. Het wordt snel erg vies. En ze eten het niet makkelijk omdat het best moeilijk te knippen is voor ze.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:35

Mijn eerste bestelling was ook bij mierenboerderij maar in totaal bijna 100,-. Goede service verder hoor maar wel duur.

Zie nu dat bij perrysantsstore je een starterset hebt voor 12,-
Simpele buitenwereld ( heb nu geleerd dat je zo’n nest nog lang niet nodig hebt) reageerbuis met mieren, aansluitspullen en voer. Dat klinkt wat aanlokkelijker.

Weet alleen niet of je het gipsnest van mierenboerderij.nl kan aansluiten op producten van perrysantsstore?! Iemand enig idee?

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:43

De mieren hier komen ook van de mierenboerderij.nl

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:44

Jenny21 schreef:
Mijn eerste bestelling was ook bij mierenboerderij maar in totaal bijna 100,-. Goede service verder hoor maar wel duur.

Zie nu dat bij perrysantsstore je een starterset hebt voor 12,-
Simpele buitenwereld ( heb nu geleerd dat je zo’n nest nog lang niet nodig hebt) reageerbuis met mieren, aansluitspullen en voer. Dat klinkt wat aanlokkelijker.

Weet alleen niet of je het gipsnest van mierenboerderij.nl kan aansluiten op producten van perrysantsstore?! Iemand enig idee?


Ik kan je hier geen antwoord op geven op jou vraag.

Als ik eerlijk ben vind ik de nesten van mierenboerderij.nl wel echt topkwaliteit. Ik heb ook ervaring met andere mensen in NL. Maar dit was voor een Themnothorax nestje (eikelmiertjes). Met een gipsnest waarvan ik dacht 'dit is wel heel simpel en kan ik zelf ook wel'.

onpaard

Berichten: 2964
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:09


Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:14

onpaard schreef:


Zei hebben inderdaad mooie spullen.
AntsCanada heeft ook mooie nesten.

En de dierenwinkel waar ik woon heeft ook mooie starter sets.
Ze hebben voor de show in de winkel bladsnijdermieren. Dan loop je er onderdoor terwijl ze hun blaadjes over een tak naar het nest sjouwen.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:22


Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 00:48

Wat balen zeg van je koning Jenny. Ik denk eigenlijk dat je niets verkeerds hebt gedaan maar gewoon pech hebt gehad. Ik heb dezelfde opstelling als jou staan en dan ongeveer even lang en hier gaat alles prima.

Ik zou als ik jou was wel weer voor Messors gaan en geen Lasius Niger. De Messors zijn namelijk veel leuker om naar te kijken. Mijn Lasius verplaatsen alleen maar zand om hun nest dicht te bouwen. Dat deden ze bij het reageerbuisje ook ondanks de rode folie. Dus ik heb ze, tegen alle adviezen in, uit het reageerbuisje geschud en in een zelf gemaakt nest gedaan. Daar zijn ze alleen weer alles met zand aan het dicht bouwen. Blijkbaar willen ze een kleiner nest of meer privacy :').

Wij hebben tot nu toe vooral bij de mieren boerderij besteld en ook bij perrysantstore. Die laatste komt als het goed is morgen binnen. Mijn vriend vindt mieren helemaal geweldig dus morgen hebben we 3 nieuwe kolonies erbij… Ik kan morgen wel kijken of je die kolonies kan aansluiten op de spullen van de mierenboerderij. Wij gaan er zelf vanuit van wel.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 02:57

Wat bijzonder zeg om deze hobby te doen. Laten jullie de kolonies in de bak tot ze overlijden of zijn ze op slot zo groot dat ze los in de natuur gaan?

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 07:01

smit_ilse schreef:
Wat bijzonder zeg om deze hobby te doen. Laten jullie de kolonies in de bak tot ze overlijden of zijn ze op slot zo groot dat ze los in de natuur gaan?



De meeste mieren komen niet uit Nederland wat ik begrijp dus loslaten hier kun je ze niet.

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:58

Oke en hoe lang leeft gemiddeld zo'n kolonie? En iemand tips om te beginnen?

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Mierenhotel (mieren als huisdier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:11

Ik heb heel veel info gehaald bij mierenboerderij.nl die hebben ook een youtube kanaal.
Perrysantsstore heeft ook beginners info op de site staan.

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 12:12

Zijn er ook mieren die niet in het donker hoeven? Zodat we direct wat te kijken hebben?

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 18:50

Jenny21 schreef:
Zijn er ook mieren die niet in het donker hoeven? Zodat we direct wat te kijken hebben?


Ja is het antwoord. Maar dit zijn de grotere mierensoorten en extreem duur voor beginnende mierenhouders. Een vriend van mij heeft de bladsnijders. Een jong nest betaal je zo 200 euro voor.

Ik wilde bladsnijders of Australische honingpotmieren. Beide te koop via erkende bedrijven. Maar een jong nest is gewoon te duur voor mij. Het zijn dan ook mierensoorten die je eerder in een dierentuin ziet.