Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 19:10

Onze gecastreerde kater van 6 veegt sinds afgelopen winter regelmatig met zijn achterste over de vloer. Dit gebeurt wel eens nadat hij op de bak is geweest (of in de tuin) -zowel na een plas als na een poep- maar net zo goed op andere momenten, bijvoorbeeld midden in een wasbeurt.

We hebben al gedacht aan:
- anaalklieren; DA heeft even gevoeld en geprobeerd of er iets uit te knijpen viel, maar het was helemaal in orde
- wormen; hij krijgt normaal elk kwartaal een ontwormingstabletje, maar omdat hij wel eens een muis vangt, hebben we op advies van de DA voor de zekerheid de frequentie tijdelijk verhoogt naar eens per twee maanden.

Het extra ontwormen heeft geen effect gehad. Het gebeurt trouwens ook niet zodanig vaak of intens dat we ons echt zorgen maken. Maar omdat het al zo'n tijd aanhoudt, ben ik toch wel heel nieuwsgierig naar wat dit gedrag zou kunnen veroorzaken. Misschien kunnen we zijn leven dan nog een heel klein beetje comfortabeler maken <3

En dit is natuurlijk ook niet fantastisch hygiënisch...

Iemand die het herkent of even out of the box met ons mee kan denken? Alvast bedankt!

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:15

Met sleetje rijden duwen ze zelf wel de klieren leeg haha dus begrijpelijk dat ze leeg waren. Mijn hond heeft chronisch probleem betreft anaalklieren legen. Ik doe dat 2x per week voor hem. Gewoon langs wrijven met een baby billen doekje en leeg zijn ze. Doe ik dat niet dan lopen ze elke 5 a 7 dagen spontaan leeg. Helaas meestal op bank of bed dan bahhhhh dus we doen het inmiddels al ruim een jaar zo

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 20:19

Dank voor je reactie! Voor wat ik begreep zou de troep uit de anaalklieren heel erg stinken. We merken geen stank als hij dit doet - daarom denk ik eigenlijk niet dat dat het probleem is en hij ze zelf leeg drukt... Maar nog niet uit te sluiten dus?

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:31

Anaalklieren ruik je echt wel :r

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 20:56

Hoe is zijn ontlasting? Als voorbeeld. Een vers gelegde “drol” hoort zo stevig te zijn dat je die vast kan pakken zonder vieze handen te krijgen. En ook weinig geur te geven.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 21:45

Meestal goed (al heb ik het nooit getest zonder schepje }:0 ), af en toe iets aan de zachte kant.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 21:51

Die van mij doet het als hij een haar aan zijn drol heeft. Misschien een keer anti haarbal pasta geven?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 06:48

JorineV schreef:
Meestal goed (al heb ik het nooit getest zonder schepje }:0 ), af en toe iets aan de zachte kant.

Ik test t ook niet met een schepje. Meestal met een zakje. Maar de structuur kan ook zorgen voor irritatie net als de hoeveelheid. Mijn katten poepen max 1 zo’n stevige drol, eerder keutels per dag.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 11:51

We gaan het eens extra goed in de gaten houden, of er iets valt op of aan te merken aan de ontlasting, en misschien maar antihaarbalspul in huis halen.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 13:14

Kleine update, of eigenlijk een nuancering van de vraag...

Het valt ons op dat hij vaak meteen na het sleetje rijden uitgebreid zijn piemeltje gaat zitten wassen. Zou het kunnen duiden op een blaasprobleem oid? Ik vind het een beetje te onduidelijk om mee terug te gaan naar de DA. Wellicht als iemand hier het herkent, weten we waar we het kunnen zoeken.

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:46

Wellicht blaasgruis? Je zou zijn urine kunnen laten controleren voor de zekerheid. Blijft hij ook langer zitten bij het plassen?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 14:23

Nee niet echt... hij geeft verder ook geen blijk van pijn.

Maar het kan dus wel een teken zijn van blaasproblemen?

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 21:53

Het sleetje rijden herken ik niet, maar het "overdreven" wassen van hun piemel kan wel een teken zijn.

Check voor blaasgruis is trouwens een heel simpel onderzoek. Gewoon wat urine opvangen (als dat niet lukt kan het bij de dierenarts ook) en dan bekijken ze het afdraaisel onder de microscoop.

Katers zijn extreem gevoelig voor blaasgruis, dus een check kan nooit kwaad

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 19:43

Nou, we zijn d'r uit...

Nog even kudo's voor marjo1996, en misschien ter info als iemand later dit topic tegenkomt.

Het was inderdaad blaasgruis.

Tot vandaag nooit voorgekomen dat hij langer deed over een plas of duidelijk pijn had (en we werken thuis nu, dus konden 'm aardig in de gaten houden). Maar vandaag dus 5 minuten op de bak gezeten zonder succes, en meteen daarna in de tuin geprobeerd, maar daar kwam ook niks.

Dierenarts heeft de blaas een beetje leeggedrukt, kwam flink wat troep mee. Daarna alweer 2 keer zelf geplast. Medicatie mee, ander voer, en meneer mag nog meer natvoer dan 'ie al kreeg (hoera!) en minder brokjes.

Nu afwachten of de urine na een paar weekjes schoon is.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Sleetje rijden kat, waar kan het door komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 09:51

Dank voor de update Jorine!