Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ai hond jaagt.

 
Profiel   

Ik heb 2 grote poedels. Eentje van 9 en eentje van bijna 3 ( morgen).
De oudste is super gehoorzaam maar de jongste is af en toe een ongeleid projectiel en super speels. Op zich zit kom hier er prima in, tot nu toe bij 1 uitzondering, paarden. Ze kan 20 paarden normaal passeren, en paard 21 gaat ze achteraan ( bij wijze van spreken want het is 2x gebeurd en nu krijgt ze de kans dus niet meer). Ze doet niks anders dan najagen en als het paard naar haar toe keert is ze ook meteen klaar, maar goed ik vind he ontzettend ongewenst dus ze mag niet los waar ik paarden kan verwachten.

Verder jaagt ze niet. We komen in het bos geregeld reeën tegen een die laat ze gewoon met rust. Gelukkig maar want ze is erg speels en speelt graag met onze andere hond.

Nu is ze loops dus mag ze niet los en niet mee naar het bos omdat daar vaak andere honden lopen.
Vandaag liepen we dus een flinke wandeling tussen de weiden. We kwamen op en stuk waar de honden los mochten en veel overzicht was, dus ik heb de honden losgelaten. Ineens schiet de jongste naar rechts en ik zie zo vanuit mijn ooghoeken een groot hert wegschieten met mijn hond erachteraan. Ze reageerde ook niet met op mijn: kom hier. Gelukkig dat mijn andere hond meteen bij mij stond met een blik in haar ogen van wat doet ze nu?
Ze was binnen en oogwenk buiten zicht. Na een minuut of 5 kwan ze terug, vol met bolletjes van een klitplant en met een kapot tuigje.

Helaas heeft ze nu dus succes gehad en mag ze voorlopig echt niet meer los. Toch hoop ik dat ik haar kan trainen om niet achter grote dieren aan te gaan. Maar wat begin ik. Zo vaak kom ik geen herten tegen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 16:47 



 
Profiel   

Enigste oplossing hier is aangelijnd houden helaas. Gewoon omdat het altijd zelf belonend is en ontzettend gevaarlijk ivm wegen.
Hier stikt het van de reeën in de polders. Gigantisch balen gewoon. De boeren zouden het absoluut niet erg vinden als mijn hond er zou pakken maar wil dat zelf absoluut niet hebben. Nu is mijn jagende hond ook jiet sociaal naar mensen en andere dieren dus zit sowieso veel aangelijnd. Zou hij puur aangelijnd moeten zijn ivm jagen op reeën dan had ik al lang hulp gezocht bij professional die goed is met stroomband. Dan is het gedrag er meestal zo uit en kan de hind nog jaren genieten van veel loslopen en veel vrijheid.

Probleem bij dit gedrag is namelijk dat ze het aangelijnd vaak niet vertonen dus kun je er ook niet op trainen. Ik kan gerust voorbij enorme weide met groep van 17 reeën lopen waar mijn terrier wedstrijd rennen mee houdt (lokken elkaar wederzijds uit) zonder dat mijn herder reageerd. Echter weet zeker als ik mijn herder daar los zou laten dat hij direct onbereikbaar is en blind gaat op de reeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 16:58 



 
Profiel   

Omdat dit topic op Beestenboel hoort word hij daarheen verplaatst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 18:17 



 
Profiel   

Er valt op te trainen maar vaak heb je daar wel begeleiding bij nodig en in sommige gevallen is een stroomband noodzakelijk om ze uit hun focus te halen.
De hond moet leren z'n drang onder controle te houden en pas te vertrekken als jij dat toestaat (in jouw geval dus: niet).
Zijn er voorafgaande tekenen? Plots stilstaan, staren, eventueel zelfs voorstaan? Indien ja moet je haar op dat moment al uit haar focus halen, koste wat kost. Als ze vertrekt ben je al te laat.
Indien ze zich weer op jou richt of zelfs naar je toekomt uiteraard belonen.
Je zou eventueel kunnen kijken of er jachttrainingen bij jou in de buurt zijn, daar leren honden zich te beheersen. Een jager heeft niets aan een hond die niet luisterd.
Wil je oefenen, zou je dat eventueel met een paard (bekend met honden) kunnen doen en dan dus oefenen op het negeren van paarden maar vooral ook op het terugkomen ondanks dat ze wil spelen. Uiteindelijk zou ze midden in haar achtervolging moeten kunnen stoppen en terugkomen.
En tot ze het echt begrepen heeft is loslopen inderdaad geen optie.

Veel succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 18:32 



 
Profiel   

Thioro schreef
Er valt op te trainen maar vaak heb je daar wel begeleiding bij nodig en in sommige gevallen is een stroomband noodzakelijk om ze uit hun focus te halen.
De hond moet leren z'n drang onder controle te houden en pas te vertrekken als jij dat toestaat (in jouw geval dus: niet).
Zijn er voorafgaande tekenen? Plots stilstaan, staren, eventueel zelfs voorstaan? Indien ja moet je haar op dat moment al uit haar focus halen, koste wat kost. Als ze vertrekt ben je al te laat.
Indien ze zich weer op jou richt of zelfs naar je toekomt uiteraard belonen.
Je zou eventueel kunnen kijken of er jachttrainingen bij jou in de buurt zijn, daar leren honden zich te beheersen. Een jager heeft niets aan een hond die niet luisterd.
Wil je oefenen, zou je dat eventueel met een paard (bekend met honden) kunnen doen en dan dus oefenen op het negeren van paarden maar vooral ook op het terugkomen ondanks dat ze wil spelen. Uiteindelijk zou ze midden in haar achtervolging moeten kunnen stoppen en terugkomen.
En tot ze het echt begrepen heeft is loslopen inderdaad geen optie.

Veel succes.


Ik kan haar terugroepen als ik iets eerder zie dan haar. Vandaag zag ik haar kijken en verstrakken en toen was ze al weg. Gelukkig komt ze wel terug áls ze te ver weg is, en ik weet zeker dat ze het hert ook niks zou doen ( behalve onder een auto jagen) Met paarden oefenen is lastig omdat ze alleen in bepaalde omstandigheden achter bepaalde paarden aangaat. Ik kan niet inschatten wanneer een paard haar triggert.Sowieso als het draaft of galoppeert. In stap lijkt ze niet op of om.

Ik zal idd eens moeten zoeken naar professionele begeleiding. Ik dacht dat een stroomband verboden was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 19:03 



 
Profiel   

Ik denk dat je er veel aan kan hebben om haar drive controleerbaar te maken dus in die richting met haar bij een trainer aan de slag. Of een specifieke andere taak geven kan ook veel verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 19:06 



 
Profiel   

Het gaat er niet persé om dat ze het hert/paard niets doet, het najagen op zich kan al gevaarlijke situaties geven en ook het wild ernstig verstoren.

Het feit dat het dier voor haar wegloopt is al een succes voor haar. Dus vermijden dat ze succes kan halen.

Misschien is speuren iets voor haar? Dan leert ze zich al te concentreren.
Controle is ook aan te leren.

Bij mijn weten is een stroomband niet verboden maar mag je hem niet te pas en te onpas gebruiken.
Mijn broer heeft een grote munster, waar hij ook effectief mee jaagt. Die hond kan altijd en overal los.
Maar in z'n jonge jaren heeft die toch echt een paar keer een tik gekregen toen hij luisteren niet nodig vond want de drive om het wild te volgen was te groot. Helaas voor hem was en is niet luisteren dus geen optie.
Zo ongeveer alle jachthonden die ik ken waar ook echt mee gejaagd wordt, gaan nooit zonder toestemming zelfstandig achter wild. Daar zit wel een fikse opvoeding achter.

Maar ik snap dat het niet simpel is hoor. Wij hadden vroeger ook een poedel (kleine versie) die paarden najagen lollig vond, maar zij ging ook daadwerkelijk in de staarten hangen. Niks luisteren op zo'n moment.
Tot ze een keer flinke vliegles gekregen heeft en van ons ook nog eens flink op haar donder dat het nu eens gedaan moest zijn.
Vond ze het toch niet zo grappig meer.
Achter wild is ze nooit gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 19:20 



 
Profiel   

Thioro schreef
Het gaat er niet persé om dat ze het hert/paard niets doet, het najagen op zich kan al gevaarlijke situaties geven en ook het wild ernstig verstoren.

Het feit dat het dier voor haar wegloopt is al een succes voor haar. Dus vermijden dat ze succes kan halen.

Misschien is speuren iets voor haar? Dan leert ze zich al te concentreren.
Controle is ook aan te leren.

Bij mijn weten is een stroomband niet verboden maar mag je hem niet te pas en te onpas gebruiken.
Mijn broer heeft een grote munster, waar hij ook effectief mee jaagt. Die hond kan altijd en overal los.
Maar in z'n jonge jaren heeft die toch echt een paar keer een tik gekregen toen hij luisteren niet nodig vond want de drive om het wild te volgen was te groot. Helaas voor hem was en is niet luisteren dus geen optie.
Zo ongeveer alle jachthonden die ik ken waar ook echt mee gejaagd wordt, gaan nooit zonder toestemming zelfstandig achter wild. Daar zit wel een fikse opvoeding achter.

Maar ik snap dat het niet simpel is hoor. Wij hadden vroeger ook een poedel (kleine versie) die paarden najagen lollig vond, maar zij ging ook daadwerkelijk in de staarten hangen. Niks luisteren op zo'n moment.
Tot ze een keer flinke vliegles gekregen heeft en van ons ook nog eens flink op haar donder dat het nu eens gedaan moest zijn.
Vond ze het toch niet zo grappig meer.
Achter wild is ze nooit gegaan.


Nee klopt hoor. Ik wil ook echt niet dat ze najaagt ook al doet ze niks. De pony van mijn dochter heeft zo een keer en pup die in zijn staart hing bijna geraakt met een flinke bok. Ik vind het en gevaarlijk voor ruiters en gevaarlijk voor mijn hond. Ik wilde alleen zeggen dat ze niet perse voor de kill gaat. Als ze te ver is draait ze om. Maar dat te ver voor haar is altijd verder dan te ver voor mij. Het probleem is ook dart ze super eenkennig is dus als ze me echt kwijt raakt is ze door niemand ( alleen door mij) te vangen. Ik ga er echt mee aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 20:05 



 
Profiel   

Jachttraining volgen om de drive te controleren lijkt mij een hele goede optie. Paard van een vriendin heeft ooit een hond die dacht dat dat een leuk spelletje was VOL op zijn hoofd geraakt. Voor alle partijen traumatiserend kan ik je vertellen... Gelukkig heeft die van jou dus zoals je zegt in de basis wel al een recall, dan kan een goede jachttrainer je hier denk ik heel goed mee helpen hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 08:04 



 
Profiel   

Eerlijk? Niet meer loslaten.
Mijn reu jaagt op alles wat weg rent/vliegt. Verder een hele brave hond die zo graag rent en ravot, maar dat jagen he. Hij is al eens de vijver in gesprongen achter een eend aan, een weiland (met prikleldraad) doorgecrosst achter een fazant aan... Laatste druppel was achter een hond van iemand aangegaan en daarna al blaffend rond de eigenaren met hun hond in de arm rondsprong. Echt, het werd alleen maar erger en erger en voor je het weet is er dikke miserie.
Niet luisteren betekent aan de riem en helaas. De twee dames gunnen andere beesten geen blik waardig buiten en kunnen wel los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 14:04 



 
Profiel   

Rebel_Jits schreef
Eerlijk? Niet meer loslaten.
Mijn reu jaagt op alles wat weg rent/vliegt. Verder een hele brave hond die zo graag rent en ravot, maar dat jagen he. Hij is al eens de vijver in gesprongen achter een eend aan, een weiland (met prikleldraad) doorgecrosst achter een fazant aan... Laatste druppel was achter een hond van iemand aangegaan en daarna al blaffend rond de eigenaren met hun hond in de arm rondsprong. Echt, het werd alleen maar erger en erger en voor je het weet is er dikke miserie.
Niet luisteren betekent aan de riem en helaas. De twee dames gunnen andere beesten geen blik waardig buiten en kunnen wel los.



De mijne is ook zo ja. Daar helpt een jachttraining niet bij (bij de mijne dan, ik zal het niemand afraden wiens hond fanatiek jaagt! Een podengo is gewoon een iets ander type jager en hóórt zelfstandig te jagen, maar dat heeft wel z'n beperkingen in NL natuurlijk ;) ). Maar als het echt bij één diersoort is die ze willen opjagen, zou ik de training nog wel willen wagen. Goede jachttraining is er juist op gericht om het jachtgedrag onder controle te houden zodat escalatie niet meer voorkomt.

Niet nodig te zeggen dat mijn hond dus ook echt niet los loopt ;) Die heeft in de tuin wel eens succes - muisjes, vogeltjes die niet helemaal fit zijn. Daar ontkom ik niet aan, hij mag in mijn tuin gewoon ravotten en doen. Is ook al eens een vervuilde vijver ingedoken achter een vogel aan - zat een gat in de omheining van het losloopterrein...
Gelukkig heeft hij het enkel met wild, vogels en knaagdieren. Paarden vindt hij prima, katten vindt hij prima. Honden vindt hij soms prima, maar jaagt hij in elk geval niet op ;) Maar goed, die kan dus niet los, voor zijn eigen veiligheid én die van het wild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 14:12 



 
Profiel   

Je kan een (goed passend) tuig aan doen met daaraan een dunne lange lijn zonder lus aan het einde. Je laat de hond los daar waar het kan, de lijn sleept achter de hond aan. Zo kan je hond rustig en vertrouwd een meter of wat (zo lang de lijn is) los. Als je haar ergens op ziet focussen, zet je je voet op de lijn, pakt hem op en voila, je hebt je hond vast.
Dit kan je uitbouwen met vaker over langere tijd de lijn los laten slepen.
En blijven oefenen met hier komen/uit focus komen. Dat kan heel fijn met deze methode. Je hoeft namelijk geen angst te hebben dat je hond wegloopt, want hij zit aan de (lange) lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 14:17 



 

En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.

Je hond gaat misschien niet voor de kill, maar de ree kan in zijn vlucht voor jouw hond wel een weg oversteken waar net een auto rijdt met alle gevolgen van dien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 14:22 



 
Profiel   

Mindim schreef
En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.

Je hond gaat misschien niet voor de kill, maar de ree kan in zijn vlucht voor jouw hond wel een weg oversteken waar net een auto rijdt met alle gevolgen van dien.


Onlangs is er een filmpje opgedoken een kudde herten dat in de vlucht een weg overstaken en een ervan vol op een boom klapte. Helaas overleden.
En dan heb je inderdaad nog de eventuele gevolgen van een aanrijding met een auto, zoals Mindim al aangeeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 15:10 



 
Profiel   

Hier blijven de honden ook aan de lijn.
De JR heeft betreft jagen sowieso bananen in de oren :+
De kruising herder jaagt hier op eigen erf, waar hij niet weg kan, ook op alles.
Dus ik vermoed dat hij dat met wandelen ook zal doen. Hij zit gewoon aan een flexi-lijn.
Onze vorige herder had helemaal geen jaag instinct, luisterde echt perfect, die mocht dan ook los.
Maar zo perfect op appèl zijn er niet veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 15:17 



 
Profiel   

Aangelijnd houden en een cursus overwegen (niet altijd garantie, maar niet geschoten...).

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 15:29 



 
Profiel   

Mindim schreef
En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.

Je hond gaat misschien niet voor de kill, maar de ree kan in zijn vlucht voor jouw hond wel een weg oversteken waar net een auto rijdt met alle gevolgen van dien.


Ze gaat er alleen achteraan als ze ze ziet. Het is helemaal geen jager op geur. En inderdaad zei ik al dat haar aan de riem houdt, maar ik zoek wel naar andere oplossingen want ik vind het ook sneu om voor die 3x in 3 jaar dat ze ergens achteraan gaat haar te veroordelen tot een leven aan de lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 15:55 



 

Sjong schreef
Mindim schreef
En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.

Je hond gaat misschien niet voor de kill, maar de ree kan in zijn vlucht voor jouw hond wel een weg oversteken waar net een auto rijdt met alle gevolgen van dien.


Ze gaat er alleen achteraan als ze ze ziet. Het is helemaal geen jager op geur. En inderdaad zei ik al dat haar aan de riem houdt, maar ik zoek wel naar andere oplossingen want ik vind het ook sneu om voor die 3x in 3 jaar dat ze ergens achteraan gaat haar te veroordelen tot een leven aan de lijn.

Op de meeste plekken moet je hond sowieso aangelijnd. Helaas houden maar bar weinig mensen zich er aan, de honden rennen altijd meestal van het pad af, het bos in en verstoren daar elke keer van alles.
Ik heb een flexilijn van 10 meter, dus 20 meter bewegingsvrijheid,misschien een optie?
Tja in die 3 keer per jaar zal maar net wat gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 16:51 



 
Profiel   

Hoe naar het ook overkomt misschien, ik ben het wel met Mindim eens. :o Wij wonen in het bos en zien het helaas nog te vaak voorbij komen.

Maar wel goed TS dat je je er bewust van bent en er iets aan wil doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 17:04 



 
Profiel   

Sjong schreef
Mindim schreef
En dat je niet zo vaak een hert tegen komt, zegt niet zoveel. De hond ruikt een hert al veel eerder dan dat jij iets door hebt. Ik heb drie jagers, dus gewoon aangelijnd houden.

Je hond gaat misschien niet voor de kill, maar de ree kan in zijn vlucht voor jouw hond wel een weg oversteken waar net een auto rijdt met alle gevolgen van dien.


Ze gaat er alleen achteraan als ze ze ziet. Het is helemaal geen jager op geur. En inderdaad zei ik al dat haar aan de riem houdt, maar ik zoek wel naar andere oplossingen want ik vind het ook sneu om voor die 3x in 3 jaar dat ze ergens achteraan gaat haar te veroordelen tot een leven aan de lijn.

Je kunt ook een extra lang touw nemen of kiezen voor een speciale hondenuitrenplaats. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 17:28 



 
Profiel   

Die drie keer lijkt weinig en je bent je er ook goed van bewust, maar helaas, een keer fout met een auto en je hebt een nog veel naarder gevoel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 17:32 



 
Profiel   

Aanlijnen! Naast dat het paard of hert, of de berijder zich kan bezeren of erger, kan jouw hond ook een goeie trap krijgen.
Er liep pas een hondje tussen mijn paard haar benen....1 tik ......En het hondje doet t niet meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 17:36 



 
Profiel   

Weet niet of het al genoemd is, maar, jachttraining!!!

Deze mensen zijn geschoold in het opleiden van honden met jachtdrift en het leren beheersen hiervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 17:37 



 
Profiel   

BillyJ schreef
Weet niet of het al genoemd is, maar, jachttraining!!!

Deze mensen zijn geschoold in het opleiden van honden met jachtdrift en het leren beheersen hiervan.


Exact ja! Je gaat mij niet vertellen dat iedere hond met jachtdrift nooit los kan. Mijn spaniel hadden we dat héél snel afgeleerd. Uitzonderingen heb je altijd (zoals mijn huidige hond), maar ik zou dit ook echt eerst proberen voor je echt opgeeft en hem dan maar de rest van zijn leven aanlijnt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 17:47 



 
Profiel   

Hallo mensen nogmaals ik weet dat het ongewenst is. Buiten hondeneigenaren heb ik ook een dochtertje dat met haar jonge pony in het bos rijdt. Ik weet hoe storend honden kunnen zijn. Ik laat min honden uitsluitend los op plaatsen waar het en toegestaan is en mijn honden geen overlast veroorzaken. Ik hoef dus niet te horen dat het ongewenst is want dat weet ik. Mijn hond is voordat ze een jaar was 2x achter een paard aangegaan. De eerste keer toen mijn man haar uitliet. Mijn hond heeft sowieso "schijt" aan hem dus we dachten dat het daar aan lag en mijn man laat haar nu nooit meer los als hij alleen is. Een week later deed ze hetzelfde bij mij. Ik heb cursus met haar gedaan en hartstikke ingezet op kom hier. Ze heeft nu 2 jaar niets nagejaagd. En ze loopt elke dag los in het bos. Dat ze het nu wel deed vind ik verschrikkelijk want a het betekent dat ik mijn erg actieve hond niet los kan laten en haar dus ik niet kan laten spelen met mijn andere uiterst gehoorzame hond en b ik wil absoluut niet dat mijn hond overlast veroorzaakt, ik vind het sneu voor het hert.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 17:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen