Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 11:06

Cayenne schreef:
Vergeet niet: "Wij gunnen ons teefje een nestje".
Nee, je wilt zelf een nest. Zeg dat dan eerlijk.


O dat klopt, die versie had ik niet meegenomen in mijn relaas. Ja inderdaad, je wilt het gewoon zelf voor het geld, voor de interesse of om ‘het een keer mee te maken’.
En dan fokken met Brutus van de buren. En raar staan te kijken als er een oerlelijk nest uit komt met weet ik wat voor lichamelijke gebreken. Arme pups.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 12:41

Imker schreef:
Cayenne schreef:
Vergeet niet: "Wij gunnen ons teefje een nestje".
Nee, je wilt zelf een nest. Zeg dat dan eerlijk.

En dan fokken met Brutus van de buren. En raar staan te kijken als er een oerlelijk nest uit komt met weet ik wat voor lichamelijke gebreken.

En dan hebben we het alleen nog maar over de lichamelijke gebreken en niet over de geestelijke gebreken die bij dat soort nesten nogal eens naar boven komen drijven.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 17:11

Marriefloor schreef:
Dit vind ik zo flauw. Het is maar bepaald percentage erfelijk. En het kan met een verkeerde sprong o.i.d. al ontstaan. Je kiest er zelf voor om een pup zonder stamboom o.i.d. te kopen. En achteraf menen dat je nu kan bepalen of het eerlijk is of niet dat iemand er geld aan verdiend.


Maar een pup zonder stamboom hoeft nog geen erfelijke gebreken te hebben als de fokker er het juiste mee voor heeft. Ik ken meerdere fokkers die fokken zonder kennelnaam maar die het wel erg serieus nemen door eerst de teef te testen en er een reu voor uit te kiezen die ook alle testen glansrijk heeft doorstaan. Heb je dan alsnog een pup met gebreken is het erg sneu maar zeker geen moedwil.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 17:13

Pups uit het buitenland, MP staat er vol mee.
Mensen kunnen heel makkelijk achterhalen of een fokker een broodfokker is of niet, Google is daar in je beste vriend en geeft snel resultaten. Het jammere alleen is dat veel mensen de moeite niet nemen.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:29

Dat spreek ik niet tegen. Een hond zonder stamboom kan gezonder zijn dan met. Ik vind persoonlijk zelf heel flauw dat je eerst bij iemand een pup koopt. De verkoper op blauwe ogen geloofd. En nu blijkt pup toch wat te hebben. Heeft verkoper het gedaan en moet op zwarte lijst etc. Allereerst is het levende have. Mensen kunnen ook ineens wat krijgen. Ten tweede zijn de genoemde gebreken bepaald percentage erfelijk en afhankelijk van beweging, voer en groei.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 08:37

Marriefloor schreef:
Dat spreek ik niet tegen. Een hond zonder stamboom kan gezonder zijn dan met. Ik vind persoonlijk zelf heel flauw dat je eerst bij iemand een pup koopt. De verkoper op blauwe ogen geloofd. En nu blijkt pup toch wat te hebben. Heeft verkoper het gedaan en moet op zwarte lijst etc. Allereerst is het levende have. Mensen kunnen ook ineens wat krijgen. Ten tweede zijn de genoemde gebreken bepaald percentage erfelijk en afhankelijk van beweging, voer en groei.


Ik ga in eerste instantie nog steeds uit van het goede van de fokker, hij heeft mij iets gezegd en ik ga er van uit dat dit niet zo maar gezegd is. Dus vandaar dat ik hem ook de tijd geef om dit aan te tonen.
Mocht blijken dat hij toch liegt en bewust gaat fokken met een niet geteste teef/reu of zelfs beide dan ben je niet goed bezig.

cursebreaker

Berichten: 11437
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:50

Jammer dat het de hele tijd terug gaat naar hetzelfde punt, want Eerlijk: Als blijkt dat de fokker niet goed bezig is, en je nu geen testen kan gaan voorleggen... Dat is ook idd niet goed, echt niet. Maar dan vind ik dat er eerder wel al iets fout is gegaan natuurlijk. Want als je dan toch praat alsof je weet waar je het over hebt, want je komt over alsof je veel weet en denkt over verantwoord fokken, en hebt er een duidelijke mening over, vind ik het wel jammer dat je dan niet van te voren zelf al gevraagd/gekeken naar de testen van BEIDE ouders terwijl dat ongeveer een van de eerste stappen is die je als pup koper neemt als je je pup een zo gezond mogelijke start wilt geven. En nu er iets blijkt te zijn, ga je alle verantwoording het liefst op de fokker gooien. Een deel van die verantwoording moet je toch ook al echt bij jezelf gaan leggen en vraag me af of je met deze klopjacht nog ergens gaat komen. Het is allemaal wel makkelijk praten achteraf, ook over dat je zelf al wat meer verantwoording had kunnen nemen tijdens je vooronderzoek naar de pup, maar ik denk dat je daar niks meer mee opschiet natuurlijk. Het is jammer dat het zo gelopen is allemaal. Of het grotendeels erfelijk is, is idd nu niet veel over te zeggen want wat anderen ook al aangaven; een groot deel is ook afhankelijk van andere factoren natuurlijk. Ik ben wel benieuwd of de fokker je nog de nodige testen kan laten zien, maar ik zou ook Zeker de fokkers van de reu benaderen. Zijn test resultaten zijn minstens zo belangrijk.

Mensen zijn jammer genoeg niet eerlijk en zelfs met erkende fokkers zitten er rotte appels tussen, dus het is belangrijk dat je dingen wat je zelf kunt doen, zoals informatie opvragen over testen van beide ouders (normaal geeft een fokker dat idd mee, maar veel hebben ook alles uitgebreid op hun websites staan waar je het kunt inzien bv), dan zelf doet. Maar nu achteraf zo praten is wel makkelijk natuurlijk want daarin kun je niks meer veranderen. Maar tja... je bent zelf ook echt wel in gebreke gebleven wat verantwoording betreft bij de aanschaf van je pup. Komt misschien hard over, maar aangezien je maar alles bij de fokker blijft leggen vind ik dat je dat ook best in je achterhoofd mag houden. testresultaten zijn normaliter gewoon makkelijk in te zien en kun je vooraf als pup koper dan al gerust naar kijken. Nu achteraf moet je achter de feiten aanlopen.

Verder wel echt rot dat je pup al zo jong dit heeft moeten ondergaan. De duitse herder van m'n schoonzus, broodfok hond, heeft ook al sinds pup tijd HD/ED/artrose. Zij heeft niet gekozen voor een operatie maar is hard gaan werken aan spierversterking rondom de gewrichten; veel recht fietsen, zwemmen/hydrotherapie, e.d. en dat heeft de hond jarenlang heel goed geholpen. Zou dus ook zeker met een fysio/osteopaat nog een soort trainingsschema/behandelplan gaan opstellen tzt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met de fokker, en hoop dat jullie met iets eruit gaan komen. Verder zou ik rechtsbijstand eens inschakelen en kijken wat daar gezegd wordt. Maar ook als de fokker geen testen kan laten zien, gaat het een heel moeilijk verhaal worden om aan te tonen dat het echt erfelijk is, of je moet het al in de lijnen van paps en mams veel terug kunnen vinden.

Marriefloor
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:07

meggiemeg schreef:
Marriefloor schreef:
Dat spreek ik niet tegen. Een hond zonder stamboom kan gezonder zijn dan met. Ik vind persoonlijk zelf heel flauw dat je eerst bij iemand een pup koopt. De verkoper op blauwe ogen geloofd. En nu blijkt pup toch wat te hebben. Heeft verkoper het gedaan en moet op zwarte lijst etc. Allereerst is het levende have. Mensen kunnen ook ineens wat krijgen. Ten tweede zijn de genoemde gebreken bepaald percentage erfelijk en afhankelijk van beweging, voer en groei.


Ik ga in eerste instantie nog steeds uit van het goede van de fokker, hij heeft mij iets gezegd en ik ga er van uit dat dit niet zo maar gezegd is. Dus vandaar dat ik hem ook de tijd geef om dit aan te tonen.
Mocht blijken dat hij toch liegt en bewust gaat fokken met een niet geteste teef/reu of zelfs beide dan ben je niet goed bezig.


En dat bedoel ik precies. Je gaat uit van het goede zonder dit in te zien vooraf. En nu doe je net of alles afhankelijk is van dergelijke tests. Zoals reeds aantal keer door mij aangegeven het is maar bepaald percentage erfelijk. Al is teef / reu wel / niet getest, dan nog kan het door veel andere dingen komen. En ik zou als fokker zo niet blij worden van de stappen die reeds zijn ondernomen. De röngtenfoto is bijvoorbeeld geen goede foto. En daarop gebaseerd z'n snelle operatie. Daarom vind ik dit zo flauw. Klopjacht op de fokker terwijl koper ook de dingen heeft waar ik vraagtekens bij plaats. Dus heeft twee kanten...

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 09:08

Er is gesproken van te voren over erfelijke ziektes met de fokker cursebreaker.
Ik heb ook al gezegd dat als de fokker aan kan tonen dat hij getest heeft en dat het ook bij de reu het geval is dat ik het er ook bij laat zitten omdat het dan dikke pech is. Maar als blijkt dat hij niet heeft getest dan is hij niet eerlijk en dan mag daar best wat mee gedaan worden. Ik vraag niet om geld terug bij hem.
Alleen dat hij dan wel zijn verantwoording gaat nemen. Dat lijkt me toch wel het minste. Je wilt toch niet willens en wetens fokken met een dier waarvan je weet dat de resultaten niet goed zijn.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 09:13

Marriefloor schreef:
En dat bedoel ik precies. Je gaat uit van het goede zonder dit in te zien vooraf. En nu doe je net of alles afhankelijk is van dergelijke tests. Zoals reeds aantal keer door mij aangegeven het is maar bepaald percentage erfelijk. Al is teef / reu wel / niet getest, dan nog kan het door veel andere dingen komen. En ik zou als fokker zo niet blij worden van de stappen die reeds zijn ondernomen. De röngtenfoto is bijvoorbeeld geen goede foto. En daarop gebaseerd z'n snelle operatie. Daarom vind ik dit zo flauw. Klopjacht op de fokker terwijl koper ook de dingen heeft waar ik vraagtekens bij plaats. Dus heeft twee kanten...

Klopjacht???? Ik heb 2x contact met hem gehad, in eerste instantie toen het geconstateerd werd, later op nog een keer om te praten over hoe nu verder met onze pup, dus klopjacht is overdreven.
Ik heb ook al gezegd de verkeerde foto te hebben geplaatst, dat er wel degelijk goede foto's zijn, ook van goede klinieken. Als je ziet dat de pup zoveel pijn heeft dat het met pijnstillers er bijna niet onder te krijgen is moet je wat.
Fysio en hydrotherapie is allemaal al in werking gezet en gaan we over 2 weken mee beginnen.
Voor nu mag er nog niet zo veel met hem gedaan worden buiten gedoseerd bewegen aan de riem. Daar hou ik me dan ook aan.

cursebreaker

Berichten: 11437
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:34

meggiemeg schreef:
Er is gesproken van te voren over erfelijke ziektes met de fokker cursebreaker.
Ik heb ook al gezegd dat als de fokker aan kan tonen dat hij getest heeft en dat het ook bij de reu het geval is dat ik het er ook bij laat zitten omdat het dan dikke pech is. Maar als blijkt dat hij niet heeft getest dan is hij niet eerlijk en dan mag daar best wat mee gedaan worden. Ik vraag niet om geld terug bij hem.
Alleen dat hij dan wel zijn verantwoording gaat nemen. Dat lijkt me toch wel het minste. Je wilt toch niet willens en wetens fokken met een dier waarvan je weet dat de resultaten niet goed zijn.


Zeker weten dat dit gebeurd; met ongezonde ouderdieren fokken. Dat heet broodfok.

En ik heb ook gesproken met de fokster van onze hond over erfelijke ziektes. Maar ik heb ook gekeken naar test resultaten van zowel moeder hond, alsook vader hond en ben ook verder terug in de lijnen gaan kijken. Dat kan iedereen gewoon inzien namelijk, dus dat is wat ik zeg met wat je wel gewoon had kunnen doen vooraf. Tuurlijk ga je uit van het goede van een fokker, maar ik heb zelf wat meer verantwoording genomen door iig testen te checken, wat echt heel makkelijk te doen is als pup koper zijnde. Maar ok, ik laat het na dit bericht er ook verder bij zitten want het is mosterd na de maaltijd en daar kun je nu sowieso niks meer aan doen natuurlijk. Maar ik hoopte er alleen wat meer bewustzijn mee te creeëren, dat het verhaal wel ook een beetje 2 kanten heeft en dat het iets is waar iemand misschien altijd wat mee kan die mee leest en in de toekomst nog gaat kijken voor een pup. Ik weet ook niet alles, en heb ook genoeg fout gedaan met bepaalde dingen omtrent het hebben van dieren en de honden e.d. maar daarom probeer ik dingen die ik wel weet en geleerd heb te delen, dus bedoel er verder niks rots mee, maar wilde alleen laten zien dat er dingen vooraf al anders gedaan hadden kunnen worden, zodat je er zelf misschien lering uit kunt trekken of iemand anders die meeleest bv.

Verder. Dus als de fokker geen testen kan aantonen, laat je het er niet bij zitten? Beetje flauw. Want je weet namelijk ook niet 100% zeker dat andere factoren geen invloed hebben gehad op dit alles. De fokker kan dan misschien fout zijn met de manier van fokken (met bv. ongezonde ouder dieren bv) maar daar komt dan toch echt ook weer een stukje verantwoording naar voren van de pup koper zelf. Die testen had je ook van te voren kunnen vragen ipv alleen praten erover met de fokker en geloven dat de goede man/vrouw het beste voorheeft met de honden - wat vaak dus niet het geval is blijkt dan achteraf. Maar goed, daar heb je verder ook weinig meer aan. Ik hoop dat je er nog wat mee kunt doen wat je denkt dat je moet doen, maar hoop ook dat je het een beetje los kunt laten want ik denk niet dat je veel hebt om 'op te staan'.

Logisch dat je idd verder nu doet wat geadviseerd wordt door de DA en top dat je iig wel met fysio enz verder gaat. Dat gaat je hond iig wel veel goed doen denk ik :j zeker icm met de operatie dan. Succes ermee iig!

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:42

meggiemeg schreef:
Ik heb met de fokker wel degelijk gesproken over HD en andere erfelijke ziektes. Testen heeft hij me niet overhandigd, daarom geef ik hem daar voor nu nog even een kans voor. Het lijkt me dat je deze kunt overhandigen als je ze hebt.

Het gaat me nog niet eens er om dat ik geld terug krijg van deze fokker, maar meer dat er niet nog meer pups op de wereld worden gezet als het inderdaad in de teef zit, of de combi teef met reu. Dat vind ik nog veel belangrijker. Het is geen kleine operatie die onze pup heeft ondergaan en we zijn er nog niet de komende weken. Kan me voorstellend dat niet iedereen het geld zomaar even heeft liggen hiervoor.

De fysio wist me te vertellen dat er vreselijk veel HD voorkomt op het moment bij zeer jonge honden. Ook een collega van haar heeft heel erg veel gevallen in haar praktijk op het moment. Het is dit jaar vele malen meer dan ooit. Er zijn zelfs al gevallen van nog geen jaar die al niet meer operabel zijn.


Pups zijn dit jaar, door corona en thuiswerken, niet aan te slepen, broodfokkers reageren daar naar hartelust op. Bij een goede fokker sta je al gauw op een (flinke) wachtlijst. Dat er dit jaar meer pups met gezondheidsprobleem zijn geloof ik.

Fleuribelle
Berichten: 771
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:26

Wij hebben nu twee labradorpups van 8 maanden oud. Wij hebben de honden bij verschillende fokkers vandaan. Bij beide fokkers kregen wij gelijk de gezondheidsuitslagen van alle test te zien. Ook waren de teef en reu beiden aanwezig. Wij hebben bewust gekozen voor pups met stamboom. Er kan natuurlijk altijd wat zijn op medisch gebied maar de start van de pups is zo goed mogelijk. Hier zit wel een prijskaartje aan. Er zijn toch mensen die voor een goedkoper pup gaan. Gaat vaak ook wel goed, maar zie nu maar bij jou gaat het mis. Het pupje is uiteindelijk de grote verliezer in deze.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 10:35

Fleuribelle ik heb ook honden met stamboom gehad die evengoed erfelijke afwijkingen hadden dus dat zegt jammer genoeg nog niets. Een pup zonder stamboom wil niet direct goedkoper zijn hoor. Voor mij heeft een stamboom geen meerwaarde, heeft de pup er toevallig 1 prima, is het niet zo ook goed.
Onze laatste hond komt uit stamboom ouders in Duitsland omdat zij daar van het ras uit wel goedkeuren met de kleurslag, in NL was dat niet zo, ze denken er nu wel weer over na om ze dan toch ook in NL weer een stamboom te geven en deze hond had op zijn 5e ook HD.

Jis_

Berichten: 11580
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:52

Een stamboom heeft zeker wel een voordeel, je kan ver terug kijken. Elk ras heeft dan nog een klein lijstje mee verplichte testen, en dan krijg je een stamboom. Maar er zijn binnen een ras altijd meer testen te doen dan verplicht zijn. Bij de Sheltie is een HD test niet verplicht maar waarom zou je niet naar een Sheltiefokker gaan die dit ook laat doen? De kans op een hond met goede heupen wordt gewoon groter bij goede uitslagen van ouders en voorouders. Daarnaast, wat al gezegd is, is het aan de koper zelf hoe goed zij omgaan met de (voeding en beweging) van hun pup.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 15:52

Klopt dat heeft voordelen, alleen hebben de honden met stamboom mij toch de erfelijke ziektes gebracht, vandaar dat dat voor mij geen meerwaarde meer heeft.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 16:10

Met bloedlijnen kun je ook 5 of meer generaties terugkijken!

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:33

meggiemeg schreef:
Klopt dat heeft voordelen, alleen hebben de honden met stamboom mij toch de erfelijke ziektes gebracht, vandaar dat dat voor mij geen meerwaarde meer heeft.

Nou, het kopen van een kruising is duidelijk niet succesvol geweest... Het is mode tegenwoordig om alles in de schoenen van de stamboom fokkers te schuiven. Die zijn, ook vanuit de overheid, aangeschoten wild. Dan krijg je dit soort dingen, mensen die broodfok kopen zonder goed onderzoek te doen, en als het dan fout gaat dan ligt het nog steeds aan de stamboomhond die ze ooit gehad hebben, want die was niet goed...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:41

Marriefloor schreef:
Dat spreek ik niet tegen. Een hond zonder stamboom kan gezonder zijn dan met. Ik vind persoonlijk zelf heel flauw dat je eerst bij iemand een pup koopt. De verkoper op blauwe ogen geloofd. En nu blijkt pup toch wat te hebben. Heeft verkoper het gedaan en moet op zwarte lijst etc. Allereerst is het levende have. Mensen kunnen ook ineens wat krijgen. Ten tweede zijn de genoemde gebreken bepaald percentage erfelijk en afhankelijk van beweging, voer en groei.

Is echt wel veel % erfelijk

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:47

keona schreef:
Is echt wel veel % erfelijk

HD? Ongeveer 30%
Voeding en beweging speelt een veel grotere rol.
Nu wil ik niet zeggen dat elke eigenaar schuld is aan een hond met HD, maar erfelijkheid is niet de grootste oorzaak

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Pup van nu net 5 maanden al geopereerd aan HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 17:55

TS heftig dat je pup dit moet meemaken. Wij hebben een uiterst zorgvuldig gefokte stamboom poedel waarvan de ouders werkelijk alle testen hebben gehad en allebei hd a hadden. Helaas kun je niet alles voorkomen en onlangs is gebleken dat onze hond hd c heeft. Ook met de dierenarts over gehad hoe dit kon uit zulke ouders, maar hij zei; fokken is gokken. Gelukkig heeft onze hond er geen last van. Sterkte met jouw pup!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:06


BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 19:23

meggiemeg schreef:
Pups uit het buitenland, MP staat er vol mee.
Mensen kunnen heel makkelijk achterhalen of een fokker een broodfokker is of niet, Google is daar in je beste vriend en geeft snel resultaten. Het jammere alleen is dat veel mensen de moeite niet nemen.

Maar er zijn trucjes genoeg om niet op te vallen als broodfokker . In Beverwijk en omgeving zit een groep particulieren die regelmatig een nest pups er op hebben staan en zo’n nest word met moeder en al daar gedumpt door de puppyfarms en nog zo’n mooie, moeder overleden bij keizersnede en mensen trappen er met open ogen in. Jaarlijks komen er ladingen ( 80.000 tot 120.000) met pups uit het Oostblok en die worden hier op deze manier verkocht. Handel in honden en katten via marktplaats zou totaal verboden moeten worden.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 19:42

Billy schreef:
meggiemeg schreef:
Klopt dat heeft voordelen, alleen hebben de honden met stamboom mij toch de erfelijke ziektes gebracht, vandaar dat dat voor mij geen meerwaarde meer heeft.

Nou, het kopen van een kruising is duidelijk niet succesvol geweest... Het is mode tegenwoordig om alles in de schoenen van de stamboom fokkers te schuiven. Die zijn, ook vanuit de overheid, aangeschoten wild. Dan krijg je dit soort dingen, mensen die broodfok kopen zonder goed onderzoek te doen, en als het dan fout gaat dan ligt het nog steeds aan de stamboomhond die ze ooit gehad hebben, want die was niet goed...


Bedankt voor je fijne reactie :n . Ik heb onderzoek gedaan of dit een broodfokker was, lees al mijn reacties eens. Ik heb meerdere honden gehad, zowel met als zonder stamboom. Zonder stamboom op 1 na zijn ouder geworden zonder ziektes/gebreken dan diegene met stamboom. Dus nee het zegt allebei niets. Tenminste voor mij dan. Ik hecht gewoon geen waarde aan dat stamboompapier. Het enige voordeel is wat er al eerder is gezegd dat je meerdere lijnen terug kunt kijken.
En nee ik ga niet direct de fokker aan de schandpaal nagelen, ik wil gewoon weten hoe of wat, als blijkt dat de fokker zijn best gedaan heeft is het voor mij klaar.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 19:44

bigone schreef:
meggiemeg schreef:
Pups uit het buitenland, MP staat er vol mee.
Mensen kunnen heel makkelijk achterhalen of een fokker een broodfokker is of niet, Google is daar in je beste vriend en geeft snel resultaten. Het jammere alleen is dat veel mensen de moeite niet nemen.

Maar er zijn trucjes genoeg om niet op te vallen als broodfokker . In Beverwijk en omgeving zit een groep particulieren die regelmatig een nest pups er op hebben staan en zo’n nest word met moeder en al daar gedumpt door de puppyfarms en nog zo’n mooie, moeder overleden bij keizersnede en mensen trappen er met open ogen in. Jaarlijks komen er ladingen ( 80.000 tot 120.000) met pups uit het Oostblok en die worden hier op deze manier verkocht. Handel in honden en katten via marktplaats zou totaal verboden moeten worden.

Niet alle handel is slecht via MP, alleen zou er veel meer controle op moeten zijn en sneller moeten worden gehandeld bij meldingen. Maar dan nog blijft het bij de mensen om ook even te Googlen en dan haal je er al veel broodfokkers tussen uit. Ik wist trouwens niet dat het zulke grote aantallen waren per jaar.