Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:48

ik ben vroeger ook wel eens verhuisd en wilden de katten ook ineens niet meer naar buiten.
dit was dan in de herfst.
vergeet niet dat het herfst is, het is nat en kouder en kan zomaar zijn dat dat ook een reden is.
hij moet ook wennen,andere omgeving,andere katten, heeft even tijd nodig
volgend jaar zomer gaat het vast weer zo dat hij gewoon snachts de hort op is.
kattenluikje is voor nu een goede oplossing :j

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:06

Okay, zoveel mensen, zoveel meningen. Maar ik zou zelf een kat die graag 's nachts buiten is en overdag schrikkerig buiten, liever 's nachts buitenlaten. Na de avondspits en liefst voor de ochtendspits weer binnen.

Katten zijn verschillend. Wij hebben katten gehad die 's nachts veel actiever waren dan overdag en omgekeerd.

Als je in een rustige omgeving woont, zou ik het echt proberen om zo te regelen dat hij zelf in en uit kan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 10:13

Kijk bij die kattenluikjes ook uit dat er niet opeens een vreemde kat mee je huis in wordt gebracht die de boel ondersproeit.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 10:44

Afbeelding
Zo ligt hij er op dit moment bij, half 10 ‘s ochtends. Om half 8 is hij uit zolder gekomen en is toen bij ons op bed komen liggen, en nu zo in z’n mandje in de boekenkast :(:)

We denken inderdaad aan een luikje met chiplezer.

Hevonen, dat is inderdaad ook ons gevoel.
Ellepol, het is niet het beste seizoen om te wennen inderdaad!

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:00

Geen buren met honden toevallig? Dat hij een keer op zn flikker gehad heeft van een hond?

Waarom niet in de nacht op zolder en overdag het kattenluikje? Het liefst zo dat hij niet je eigen tuin uit kan.

Op de rand van het garagedak een naar binnen hellende afscheiding maken, kan jou kat er niet uit én de buurtkat er niet in. Of stroomdraden spannen daar..

Houd in ieder geval je eigen huisdier op eigen terrein!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 11:48

TS, ik geef dus aan dat onze kater ook iets anders gewend was dan nu. Die wil ook naar buiten en kan nu niet. Puur omdat ik niet wil dat hij doodgereden wordt.
Maar binnen dus een grote paal en dara spelen ze volop mee en op.

Hij vindt het buiten dus minder leuk, eng of anders. Waarom wil jij hem dan per se buiten hebben?

En je hoort ze ook nog eens 's nachts, dus vroeg of laat gaan mensen zich ergeren en dan wil je niet weten wat sommige mensen doen.

Hij mag binnen geen overlast brengen, maar wat wil je er dan mee?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:16

superpony schreef:
Hij vindt het buiten dus minder leuk, eng of anders. Waarom wil jij hem dan per se buiten hebben?

En je hoort ze ook nog eens 's nachts, dus vroeg of laat gaan mensen zich ergeren en dan wil je niet weten wat sommige mensen doen.

Hij mag binnen geen overlast brengen, maar wat wil je er dan mee?

Ik vind dit ook heel sneu, dat dier wil nu helemaal niet lang naar buiten maar wordt daar wel toe gedwongen.

In elk geval je tuin katproef afzetten (ja, dat kan ook met de schuur). Dan een luik bij de keukendeur. Maar die keuken moet dan wel een fijne verblijfruimte zijn als je hem daar gaat opsluiten, kun je daar krabpalen en plankjes om de hoogte in te gaan kwijt? Anders toch een andere afsluiting maken zodat hij dan nog wel de huiskamer in kan maar niet bij jullie slaapkamers kan komen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 10:26

Ik denk dat ik de situatie een beetje verwarrend heb geschetst, de berichten lopen erg uiteen.

Overdag vind hij buiten zijn niet zo leuk en dan hoeft hij van ons ook niet! Hij is vooral slaperig overdag, dat is al jaren zo, en dan ga ik hem niet buiten zetten, ook al stelden sommige voor zijn routine om te draaien :n
En ‘s nachts heeft hij het ook niet leuk gevonden (3 nachten geprobeerd) dus sindsdien is hij ‘s nachts binnen.

In plaats van overdag en snachts doen we vanaf het avond eten tot wij naar bed gaan hem naar buiten. Dat is dus zo’n 4 uurtjes. En vaak wil hij meerdere malen naar binnen en buiten op een avond. Als we zijn miauw negeren om de deur open te doen, kan hij eindeloos door miauwen. En als we wel open doen, zit hij 10 minuten later weer bij de deur om terug te willen :?

Waarom we hem per se toch een poosje buiten willen is omdat hij vroeger altijd graag buiten was, bij ons andere huis. Hele nachten bleef hij weg, en soms zelfs overdags. Hij is pas 5 maar wel een beetje een watje wat betreft geluiden buiten.
Daarnaast is hij door het mindere buiten zijn nu dikker geworden.
We spelen met hem en hijzelf ook, en hij krijgt niet meer zijn dagelijkse halve portie natvoer (al een paar weken niet).

We hebben gister een kattenluik gekocht, dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Als hij deze overdag gaat gebruiken is dat prima, en of we er snachts wat mee gaan doen weet ik nog niet

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:52

Dat kattenluik is sowieso een prima eerste stap lijkt me, zodat je dat gedoe van portieren niet hebt. Als meneer zelf kan bepalen wanneer hij naar buiten en naar binnen gaat zal dat voor iedereen een heel stuk rust geven.

Of je dan verder je tuin afzet / kat maar deel van het huis laat gebruiken en dat deel dan fijn maakt voor het dier, dat is de volgende stap :)

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:02

woepsie90 schreef:
Overdag naar buiten hebben we ook aan gedacht maar het zijn toch nachtdieren? Al z’n hele leven is hij ‘s nachts wakker, ook als hij binnen is, en overdag is hij knock out, ook na een nacht op zolder zitten. Overdags is hij overigens veel meer gespannen en schrikkerig van alle auto’s en mensen en lawaai voor onze deur (geluid draagt over het huis naar de achtertuin) en vind buiten zijn dan helemaal niet zo prettig. ‘s Nachts is het een stuk rustiger hier in de straat. Qua aanrijdingen zijn de kansen dan even hoog denk ik zelf...

Ik heb de afgelopen twee maanden nog geen kat in onze achtertuin gezien trouwens, alleen op onze oprit en in het poortje achter onze achtertuin dus dat scheelt.

We hebben weer stof tot nadenken, dank je wel!

Quick fix ben ik niet op uit dacht ik, we zijn al een paar weken aan het denken en proberen om iets te vinden wat bij ons allemaal past

Je hebt nog wel iets te leren over je huisdier lees ik.

Nee, katten zijn geen echte nachtdieren. Een echt nachtdier (bijv. uil, vleermuis) is alleen 's nachts actief. Katten kunnen ook overdag uitstekend zien en zijn ook overdag actief en jagen ook overdag. Alleen hun natuurlijke prooi (muizen) zijn vooral in de schemer en 's nachts actief. Maar overdag kunnen ze ook op vogels jagen.
Juist vanwege het feit dat ze verblind kunnen worden door auto-koplampen is voor mij één van de redenen dat ik mijn katten 's nachts binnen wil hebben. Voor de veiligheid van de kat. En minder verkeer is leuk, maar 1 auto op het verkeerde moment is genoeg.

Verder is de kat vooral in de schemer en nacht succesvol als jager. Dus voor de veiligheid van de fauna in de omgeving is het ook beter om je kat 's nachts binnen te houden.
Ook is uit onderzoek gebleken dat katten 's nachts (veel) verder van huis zwerven dan overdag. Dat vergroot weer het risico op aanrijdingen maar ook gevechten met andere katten of wilde dieren. Ook dit is voor mij een reden om de katten 's nachts binnen te willen hebben.

Katten slapen zo'n 16 uur per dag. Het is logisch dat als jij je kat dwingt de hele nacht buiten (en dus wakker) te zijn dat de kat overdag de hele dag knock-out is. En ook zonder dat zul je dus je de kat vaak rustend en slapend aantreffen. Als je toch wil dat je kat de hele nacht buiten is, zul je ook moeten voorzien in een plek waar de kat zich veilig en droog terug kan trekken en kan rusten.

Alles bij elkaar zou ik adviseren: zet de tuin kat-veilig af. Zorg voor een veilige en droge rustplek buiten als de kat 's nachts buiten (in de tuin) moet blijven.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 11:11

Citaat:
Katten slapen zo'n 16 uur per dag. Het is logisch dat als jij je kat dwingt de hele nacht buiten (en dus wakker) te zijn dat de kat overdag de hele dag knock-out is. En ook zonder dat zul je dus je de kat vaak rustend en slapend aantreffen. Als je toch wil dat je kat de hele nacht buiten is, zul je ook moeten voorzien in een plek waar de kat zich veilig en droog terug kan trekken en kan rusten.


Oh ik heb geheid nog veel te leren, maar voorheen ging alles en zo niet, dan pakken we internet er weer bij, al doende leert men.

We dwingen hem niet buiten in de nacht, zie boven. Hij is sinds een paar weken binnen snachts. Voorheen in het andere huis wilde hij zelf buiten zijn snachts, toen vroeg hij ook niet om binnen te komen om 3 uur in de ochtend. Nu wel, en ivm de buren en zijn stress is hij nu dus gewoon binnen. Vroeger in het oude huis hebben we toen ook een buitenhuisje voor hem gekocht maar die gebruikte hij nooit. Zijn favoriete plekje was onder onze auto’s op de oprit of onder de heg, maar we zagen hem ook wandelend door de wijk laat in de avond (doodlopende straat). Allemaal prima.

Nu dus een luikje in de keuken. Als hij deze lekker gaat gebruiken zonder problemen gaan we zijn huidige nacht plek op zolder misschien wel naar de keuken verplaatsen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-20 12:14

Nou, we zijn een week verder sinds het luikje erin zit en hij durft eindelijk zelf het luikje open te duwen :)) Soms gaat hij eerst ervoor zitten en door het luikje naar de vogeltjes kijken, en na een tijdje pas erdoor (of niet haha), maar hij kan het en gebruikt het en helpt echt. Hij gaat wel weinig naar buiten, maar het miauwen en onrustige gedoe van deuren open en dicht doen is voorbij. Hij oogt ook veel blijer nu.

Gisteravond was hij naar buiten gegaan, en toen wij naar bed wilden en hem riepen wilde hij niet naar binnen, dus prima, dan blijf je in de tuin, je kan nu toch zelf naar binnen :) Toen werd ik om een uur of 1 wakker van het geluid van het luikje, en niet veel later zat ie voor onze slaapkamer deur te miauwen zoals ik voorspelde :+

Maar het gaat prima zo, erg blij met ons luikje!


Afbeelding

Afbeelding

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 11:23

Weer een paar dagen verder en hij gaat steeds vaker zelf naar buiten overdag! Vanmorgen tussen 7 en 9 alleen al vier maal op en neer geweest. Gelukkig heb ik hem afgelopen week alleen in de achtertuin bezig gezien, lijkt erop dat hij niet graag eruit klimt overdag. Wat ook veranderd is is dat hij ‘s avonds laat als wij naar bed willen, hij ineens weer super graag naar buiten wilt zoals vroeger. Maar vanwege de antwoorden in dit topic ben ik daar niet zo zeker van, of dat nou een goed idee is... Z’n zelfvertrouwen buiten is in ieder geval gegroeid!

We hebben ook ander voer besteld. Hij krijgt al drie jaar James Wellbeloved graanvrij Turkey, maar ze hebben schijnbaar ook een indoor variant. Dus die gaan we eens mengen met wat we altijd voeren, kijken wat dat doet. Hij heeft toch een aardige pens gekregen van het meer binnen zijn dan vroeger.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 11:42

Klinkt allemaal prima. Fijn dat het zo goed gaat met het luikje!