Dominantie probleem 1,5 jaar oude teef?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 00:55

Citaat:
Duidelijk. Ik ga haar voortaan aanlijnen als ik weet dat een van de drie honden in de buurt is en zodra ze lief is en er voldoende ruimte is kan ze los. Wie niet horen wil, moet maar voelen.


Hmmm dit lijkt me niet echt eerlijk voor je teef als ik het lees zoals jij het bedoeld.

Het klinkt nogal straffend. Terwijl je teef dit natuurlijk niet doet omdat ze er zo geweldig plezier van heeft. Daarbij komt dat als jij je teef aanlijnt en daardoor met bovenstaande bedoeld dat je “probleemloos” dichtbij de andere / desbetreffende honden kan komen je absoluut zeer onvriendelijk bezig bent.

Je verplicht haar zo eigenlijk om aangelijnd gedwongen onprettige dingen te ervaren met als gevolg een kansje op learned helplessness.

Echter, als jij aangelijnd de afstand gaat aannemen die voor jouw teef nog te handelen is (let op de kleine signalen) er een kans is dat je je teef juist meer zelfvertrouwen gaat geven (en vertrouwen in jou als baas) en daardoor het “probleem” gaat verkleinen/verhelpen. Dat het onnodig gaat worden voor haar om haar emmer zo ver te laten overlopen dat ze uitvalt.

Betekend dus niet aangelijnd in dat smalle halletje, en ook niet aangelijnd meteen met die drukke hond die uit de auto komt springen gaan lopen.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 01:08

Ik vind niet dat je een onzekere hond moet straffen. Dit schept veel verwarring en frustratie voor alle partijen. Deze hond lijkt het nu altijd gedaan te hebben maar wat is nu het gedrag van de andere teven? Zij voelt ook de irritatie bij jou en dat neemt zeker geen spanning of onzekerheid weg.
Het komt op mij over, met hoe jij het beschrijft, als een hond die leiderschap wilt bevestigen maar niet te kans krijgt of op een ander moment zich moet schikken als lager in rang dan de rest terwijl zij dat niet is.

Dus observeren: gedrag van de andere honden of zelfs filmen wat gebeurt er nou precies? Er zijn zoveel signalen wat wij als mensen missen.
Hoe staat het met haar leiderschap binnenshuis? Krijgt ze bijvoorbeeld als laatste eten?

Bedenk ook; het is zeer uitzonderlijk dat zoveel teven goed met elkaar omgaan. In het engels worden ze niet voor niets een b*tch genoemd.

De uitspraak: wie niet luisteren wilt moet maar voelen :r Honden snappen dit niet. Let aub op je eigen uitstraling

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Dominantie probleem 1,5 jaar oude teef?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:31

Uhm stel... Jij vind iemand niet leuk. Je geeft dat aan maar je moet er wel een uur mee samen werken. Omdat je aan geeft die persoon niet leuk te vinden trek ik aan je haar en pak je vast want je mag dat niet aan geven. Vervolgens veranderd er niets aan de situatie je moet er een uur mee samenwerken.

Ga jij die persoon leuker vinden of ga je die persoon meer haten?


Mijn herder is stiekum doodsbang voor andere honden. Dit lost hij op door aan te vallen gewoon blind er op knallen. Hij maakt geen wonden maar het zicht is afschuwelijk. Onnodig te zeggen dat hij nooit de kans krijgt al jarenlang. Echter heel soms is het wel nodig dat zijn bekende honden kring uitgebreid wordt.

Hij kent de muilkorf en accepteerd die zonder problemen. Korf om en we gaan wandelen met hem aan de flexi lijn. Binnen 10 minuten kan hij meestal al los en binnen nog eens 10 minuten kan de korf af. Dit gebeurt zelden maar soms moet hij even door de zure appel heen bijten en dan doen we dat voor iedereen op een veilige manier. Zal hem er nooit voor straffen, heeft geen nut want of de vreemde honden worden nog enger dus gedrag nog heftiger. Of hij gaat het niet meer laten merken voordien maar zodra hij de kans krijgt vliegt hij er nog in.

Dus in jou situatie zou ik haar als laatste los laten en als laatste aan lijnen. Als laatste los zodat je ze pas los laat met volledige ontspanning en ze rustig kan begeleiden. Als laatste aanlijnen omdat aanlijnen beperking geeft en spanning op kan roepen. Doe je haar als laatste dan kan je de ruimte nemen en of de andere kunnen afstand houden. Zo leer je dat er helemaal niets geks gebeurd.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 08:36

Grommen afstraffen is bijten zonder waarschuwing in de hand werken.

Je hond geeft aan een bepaalde situatie niet prettig te vinden (zeker die in het halletje vind ik zeer ongewenst), jij bent als baasje verantwoordelijk om daar iets mee te doen, niet om je hond daarop te straffen.

Daarnaast is het heel natuurlijk dat je hond pups 'corrigeert'. Tot ongeveer 6mnd mogen pups vaak heel veel van volwassen honden, daarna gaan volwassen honden hun grenzen aangeven, en de jonge hond gaat die grenzen ook opzoeken. Misschien wel op een manier die jij niet ziet, zoals recht aankijken, te dichtbij staan, te druk doen in haar ruimte etc. Logisch dat ze aangeeft dat ze dit niet wil.

Reactie als 'wie niet luisteren wil moet maar voelen' gaan mijn nekharen van overeind staan en tonen wat mij betreft alleen maar de onkunde van de baas.

Zorg dat ze niet meer in betreffende situatie komt, dus vermijd het halletje en zorg dat je ergens eerder of later aankomt als je met meerdere mensen en honden gaat wandelen. Grommen naar een andere hond is een waarschuwing, evenals kort 'snappen', dat vind ik niks anders dan normaal en natuurlijk gedrag waarin de hond aangeeft dat ze iets niet wil/prettig vind. Ik vind het pas gepast dat je ingrijpt wanneer de hond echt gaat bijten en doorbijten. (Tanden laten zien en een keer kort 'snappen', dus bijten in de lucht of heel snel nekvel eenmalig pakken en loslaten is nog steeds geen doorbijten)

Ik zou zeggen, lees je in over hondentaal onderling en hondengedrag. Het boek op de vorige pagina is al een goede tip. Als je zo doorgaat ben ik bang dat je straks wel een bijtende hond hebt, omdat hond van baasje geen 'normale' taal meer mag gebruiken.

LieveLoes

Berichten: 1687
Geregistreerd: 09-07-12
Woonplaats: Brabant omgeving Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 09:49

Ho, dit klinkt inderdaad anders dan ik het had bedoeld. Ik bedoelde: ze loopt eigenlijk altijd los. Dit blijkt niet te kunnen zonder dat ze dus bijvoorbeeld C opvreet aan het begin. Dus ze mag mee lopen aan de lijn en zodra ze op mijn gefocust is, is het oke en mag ze los. Ik verwacht daarbij dat ik de 3 minuten niet hoef vol te maken. Het escaleert steeds dus bij aankomst en zodra we onderweg zijn/los, is het probleem weg en gaat het helemaal goed.

Nog wat betreft onkundige omgeving omdat die die als dominant zouden bestempelen: dit is niet het geval. 'k Heb in de titel bewust een vraagteken gebruikt. Voor mij lijkt dit namelijk op dominantie. Ben ik niet volledig kundig? Ja dat denk ik wel, daarom trek ik ook hier aan de bel en bij mijn trainer en fokster. Ben ik volledig onkundig, nee, dat denk ik ook niet.

Ik zal eens op zoek naar dat boek, dank jullie wel voor de tip! :)

Bralindy: wat betreft observeren: dat probeer ik steeds te doen. Voor mijn gevoel gebeurd er dus niets bijzonders. In het voorbeeld van afgelopen zondag: hond C kwam de auto uit gestapt. Zodra ze pootjes zag (onder de auto door), is ze erop af gegaan. Leiderschap binnenshuis: ik denk dat zij onderaan staat. Ze is een ontzettend slechte eter, dus ze krijgt in de ochtend na de wandeling haar brokken. Het kan zijn dat ze die direct weghapt of in delen over de dag en het kan ook voorkomen dat de brokken tot de volgende dag staan.

Dierenfan: Ik vind dat er een verschil zit in 'ik vind jou niet leuk, dus ik ga jou uit de weg' of 'ik vind jou niet leuk, dus ik kom je nu even opvreten'. Dat eerste vind ik oke. Mijn hond hoeft echt geen besties te zijn met C, I of L. Maar ik accepteer dit gedrag niet. Vooral omdat er dus tijdens de wandeling niets aan de hand is. Qua aanlijnen, thanks voor de tip. Gaan we mee aan het werk :)

Nelleke: maar ik moet dan toch wel iets hebben waarom ze afstraft? nogmaals: voor mijn idee gebeurt er dus niets geks. Grommen en snappen mag van mij. Dit op de grond werken en 'blijven staan' vind ik niet oke.

Nogmaals: wie niet horen wil, moet maar voelen was niet zo hard bedoeld als ik het heb opgeschreven. Ik vind het eigenlijk gewoon maar een heel vervelende situaties en ik zoek echt tips om hier wat aan te kunnen doen.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 09:54

Ik lees veel over straffen, daar zou ik als eerste mee stoppen.

Zelf volg ik momenteel een cursus over hondengedrag. Daar leer ik zoveel over communicatie tussen honden onderling en tussen honden en mensen.
Ook komen stresssignalen aan bod. Deze zijn vaak zo klein, dat ze nauwelijks opvallen.
Ik weet niet of je tijd/zin hebt voor zoiets, maar misschien kan het heel erg helpen :)

cursebreaker

Berichten: 11438
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 10:40

Dat het escaleert bij aankomst is denk ik ook veelal te verklaren omdat ze dan op dat moment heel hoog in 'emotie/energie' zit en dan kan ze misschien al die prikkels idd even niet verwerken en reageert ze zich af. Doet mijn jonge hond van 16 maanden ook wel eens; dan gaat ze juist etteren, blaffen of opjagen (of als ik ergens stil sta, dan gaat ze graven bv. en dat zijn signalen die je zelf van je eigen hond het beste kent en/of leert herkennen) terwijl ze normaal echt heel meegaand, aanpasbaar en conflictvermijdend is voor d'r leeftijd. Maar ze blijft een jonge hond die soms gewoon mentaal dan even net wat teveel in 1x heeft om mee om te gaan (en het is een leeftijdsfase waarin ze ook zeker zichzelf nog aan't ontdekken zijn en soms kijken hoever ze kunnen gaan en ze nog genoeg moeten leren; zowel zelf, maar ook van andere honden en van ons als eigenaar zijnde)

Dan haal ik haar ook echt even uit dat moment, en dan ook gewoon gerust even aan de lijn voor een paar minuten en erna is het dan ook goed. Ik zie dat dan ook niet als straf. Zij kan op dat moment gewoon even haar prikkels niet verwerken dus help ik haar om rustiger te worden. Soms is het gewoon even druk in dat koppie en dan moet je die overload aan prikkels even doorbreken en rust erin krijgen. Bij Arya lost het zich meestal op als ze dan even 'op d'r plek gezet wordt' door een andere hond van 'hee kappen nu, druktemaker' en dan is het ook klaar, maar soms is ze zo hyper even door prikkels om d'r heen, dat ik wel gewoon 'ingrijp'.

Is het mogelijk om bv. dan als eerste al ergens te zijn en al een stukje vooruit te lopen en dat die persoon met hond dan naar jou toe komt? of reageert ze dan ook meteen zo?

Als het echt vooral is bij aankomst denk ik dat het idd goed is om d'r gewoon even wat langer bij je te houden tot je zelf ziet dat ze rustiger is, of eens te proberen hoe ze doet als jij al los vooruit loopt met d'r en die persoon waar je mee wilt lopen later komt (dat ze die dan ook niet op de parkeerplaats ziet). En als ze dan hetzelfde doet, zou ik idd ook weer even bij je houden. Of misschien met juist die honden eens een wandeling doen met Alleen aangelijnd? Dat ze onder constante begeleiding van jou gewoon rustig leert lopen met die honden.

In dit geval is het denk ik echt een moment van 'overload aan prikkels' is en dat ze het niet verwerkt krijgt allemaal; dan is ze gewoon al te druk aan 't begin, en zou ik idd ook haar 'eruit halen' en even 'rust/meer begeleiding' geven, tot ze weer bereikbaar is want vaak komen ze daar zelf dan gewoon even niet uit. Dus bv. eerst een stukje aangelijnd lopen tot je ziet dat ze in jouw ogen rustiger is en meer bereikbaar en dan proberen - zeker als je zegt dat als je eenmaal loopt het eigenlijk allemaal wel goed is.

EDIT:

Je ziet het dan idd ook juist vaak bij dezelfde honden terugkomen. Zo loop ik vaak met een vriendin met haar roedel mee en ondertussen is ze zo gewend geraakt aan ze dat ze ook echt wel wat meer gaat proberen en dan is het meestal ook vooral bij 1 specifiek individu waarbij ze dan net wat meer gaat uitdagen enz. terwijl ze dat bij de rest eigenlijk nooit probeert. En zo reageert ze op meerdere honden specifiek; met de een is het altijd spelen en gek doen of gewoon lekker rennen en bij de ander is ze wel weer net wat meer aanwezig en gaat ze meer regelen - die van mij doet dan weer juist met name bij reutjes. Bij teefjes bind ze gewoon heel netjes in. Bij reutjes wil ze echt wel even regelen soms.

En zo springt ze bij 20 mensen die ik tegenkom niet op, maar die ene specifieke man (die haar ook nog eens altijd laag houdt en ermee bezig is om me te helpen het te stoppen) doet ze het Altijd toch - op dat moment waarschijnlijk gewoon een hoop enthousiasme wat eruit komt en dan overstemt dat. En dan kan ik 19 andere mensen voor en na hem passeren en daar loopt ze keurig langs bv. Als je zo'n patroon kunt ontdekken kun je ook wat gerichter eraan werken ook weer en dat zie je als eigenaar zijnde meestal zelf wel het beste. In jouw geval heb je ook nog 3 mensen waar je dan regelmatig mee loopt, dus in principe kun je hun ook nog eens vragen om er samen aan te werken en dat is denk ik ook heel fijn. Het is alleen idd even kijken wat de oorzaak precies is en hoe daar dan met jouw individu mee om te gaan. Wat ik zo lees van je laatste bericht denk ik dat het echt puur te veel prikkels is op dat moment waar ze niet mee kan omgaan en dat je dus vanuit veel meer rust zo'n wandeling moet starten - door bv. eerst aangelijnd een langer stuk te lopen.