Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tessjaaah

Berichten: 69
Geregistreerd: 27-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:51

schaapjes op zo'n stukje is vragen om wormen helaas
wil je vloeken leren neem dwerggeiten :o
ik denk inderdaad dat je niet verder komt dan een koppel konijnen of cavia's

Century

Berichten: 6007
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:52

Ik zou echt eerst even opmeten wat het is voor we goed advies kunnen geven :). Ik denk echt dat dit te klein is voor geiten en schapen, ook voor kleinere soorten, sorry.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:57

Ik zou ook voor konijnen of cavia's gaan! En dan voorkeur voor cavia's, dan kan je een leuke groep nemen, en ze slopen een stuk minder dan konijnen :)

Je hebt al konijnen zei je, misschien kan je hier ook wel een zomerverblijf van maken voor ze?

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:18

Dwerg barken. :D Kan je volgend jaar groenten op die plek poten

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:22

loopeenden!

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:31

Ouessantjes, die kan je ook hooi bijvoeren.
Varkentjes is een risico. Ik heb twee kunes, super tam. Echter wroetten ze wel en maken herrie. Dit ondanks de gigantische ruimte die ze hebben

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:45

Let er wel op dat varkens gillen. Ons 2e varken komt ook uit een woonwijk vandaan omdat ie de hele buurt bij elkaar gilde als ie eten wou.

Cavia's zijn leuk! Vind het hier altijd een heel leuk gezicht

Afbeelding

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:54

Zijdehoenders! Met een beetje aandacht worden die supertam en knuffelig en ze zijn enig om te zien. En door de voetbevedering zijn ze minder geneigd tot graven (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

Shenavallie
Berichten: 11675
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:01

MoppieFilou schreef:
Bedankt voor de vele tips al!!

Konijntjes heb ik al :D . Die zitten ergens anders.

Kippen heb ik ook al aan gedacht en ondanks dat je best tamme soorten hebt is het toch niet hetzelfde vind ik als een schaap of geit bv.

Schapen en dwergvarkentjes (niet die allerkleinste microvarkens) vind ik fantastische beestjes maar vrees dat ik voor schapen niet genoeg plek heb en van varkentjes heb ik gehoord en gelezen dat ze helemaal niet zo makkelijk te houden zijn en dat je er héél veel tijd in moet steken om er echt vriendelijke dieren van te maken. Zijn er mensen die deze twee zaken kunnen bevestigen?

Geitjes zijn ook nog een optie! Zijn die dwerggeitjes knuffelaars of niet echt?

Ik kan het wel eens opmeten straks!

Varkens, groot en klein, maken van je tuin een wroet-festijn. Voor je het weet is je mooie stukje groen één grote, zwarte modderplek. Als je dat niet erg vindt, dan zou je varkentjes kunnen overwegen.

Matheno

Berichten: 7960
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:44

Ik ben nog steeds wel erg benieuwd naar de daadwerkelijke afmetingen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:55

Shenavallie schreef:
MoppieFilou schreef:
Bedankt voor de vele tips al!!

Konijntjes heb ik al :D . Die zitten ergens anders.

Kippen heb ik ook al aan gedacht en ondanks dat je best tamme soorten hebt is het toch niet hetzelfde vind ik als een schaap of geit bv.

Schapen en dwergvarkentjes (niet die allerkleinste microvarkens) vind ik fantastische beestjes maar vrees dat ik voor schapen niet genoeg plek heb en van varkentjes heb ik gehoord en gelezen dat ze helemaal niet zo makkelijk te houden zijn en dat je er héél veel tijd in moet steken om er echt vriendelijke dieren van te maken. Zijn er mensen die deze twee zaken kunnen bevestigen?

Geitjes zijn ook nog een optie! Zijn die dwerggeitjes knuffelaars of niet echt?

Ik kan het wel eens opmeten straks!

Varkens, groot en klein, maken van je tuin een wroet-festijn. Voor je het weet is je mooie stukje groen één grote, zwarte modderplek. Als je dat niet erg vindt, dan zou je varkentjes kunnen overwegen.


Dat is echt niet bij alle varkens zo. Onze Gottingher wroet helemaal niet en de kune kune maar een beetje. Ze kunnen hier gewoon de wei op en die zijn gewoon groen.

Qua gillen is dat echt wel te trainen. Alleen de kune kune gilt hard, maar wordt al steeds minder. De Gottingher echt niet of heel zacht. De Gottingher eet ook minder gras.

Ze stonden met een hok en een uitloop zoals velen. Ik vond dat te klein, maar ik vind vrijwel alle dieren te klein gehouden worden.
Hoe groot het bij TS is, is niet te zien zo.

De Gottingher ruikt ook minder sterk trouwens, maar is ietsjes schuwer. Ook dat wordt steeds beter. Zij beweegt doorgaans wel meer.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:02

Alpaca?

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:11

MoppieFilou schreef:
Geitjes zijn ook nog een optie! Zijn die dwerggeitjes knuffelaars of niet echt?


Als je wilt leren vloeken moet je geiten nemen :+

Die beestjes ontsnappen altijd, dus niet gek opkijken als ze straks bij je zwembad lopen (de boel onder kakken) :+

Majabeestje
Berichten: 3834
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:18

Vlaamse of Duitse reuzen! <3
Vind dat niet 'gewoon' konijnen. Zijn echt flinke jonnies. Superleuk om daar naar te kijken vanuit huis en de meeste zijn hartstikke lief, zachtaardig.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:25

Denk ook dat we afmetingen nodig hebben. En ook voor konijnen, kippen etc. hoe de omgeving is qua roofdieren. Mijn konijnen hadden eerst onze hele tuin van 80m2 maar nu we verhuisd zijn een ren van 4m2. Ik heb hier zelfs overdag weleens een hermelijn door de tuin zien lopen, buizerds in de bomen, vossen snachts etc. Dus ze zitten echt in een soort van fort met extra dik gaas onder en boven de ren door, alle spleten afgedicht etc. Er is een groter stuk voor alleen als wij zelf buiten zijn.

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:36

Loopeendjes hebben wij, zijn leuk en ze leggen ook eitjes die je kan eten, win-win. Maar hier zitten ze ook in een soort 'fort', tegen de steenmarter en de vos..

Een vriendin heeft varkentjes (kune kune) en die zijn wel heel erg leuk! Slim, makkelijk tam te maken.

Een vriend heeft zo'n kudde cavia's als grasmaaiers in zijn tuin lopen, heel tof zicht. Helaas wordt daar ook weleens eentje gegrepen door een roofdier.
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 14-11-20 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:52

Dat afdekken van de ren is wel een goed punt inderdaad. Is eigenlijk zonde van je mooie stuk als er een dak op komt op wat voor manier dan ook, maar eigenlijk wel zo veilig.
Mijn konijnen zaten ook altijd in een afgedekte ren, en dat ziet er helaas wel een stuk minder mooi uit dan wanneer ze lekker vrij over het veld kunnen.

Dan worden het toch vlaamse reuzen! Die zie ik een roofvogel nog niet zo makkelijk meenemen :)

MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 10:54

Bedankt weer voor de vele tips!

Ik heb het vanmorgen even afgestapt en ik gok dat ze minimaal 12x12m kunnen krijgen.

Konijnen, cavias of kippen zouden in ieder geval niet het hele stuk krijgen om de redenen die hier al gegeven zijn, namelijk dat er hier wel wat kleine roofdieren zitten die een hapje kip of knaagdier wel zien zitten :') . Vandaar dat mijn konijnen nu in een volledig overdekte ren zitten maar dat is geen doen natuurlijk voor zo'n groot stuk.

Schapen gaan het niet worden denk ik want las inderdaad dat je die regelmatig moet omweiden en daar heb ik al helemaal geen plek voor...

De varkentjes spreken me nog steeds aan maar als het waar is dat sommige varkentjes heel erg gillen wat niet af te leren is bv, dan is het niet echt een optie... -O-

MoppieFilou

Berichten: 4958
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 10:55

Temeraire schreef:
Dat afdekken van de ren is wel een goed punt inderdaad. Is eigenlijk zonde van je mooie stuk als er een dak op komt op wat voor manier dan ook, maar eigenlijk wel zo veilig.
Mijn konijnen zaten ook altijd in een afgedekte ren, en dat ziet er helaas wel een stuk minder mooi uit dan wanneer ze lekker vrij over het veld kunnen.

Dan worden het toch vlaamse reuzen! Die zie ik een roofvogel nog niet zo makkelijk meenemen :)


Er zitten ook heel af en toe vossen dus weet niet of die Vlaamse reuzen wel of niet zouden pakken...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41884
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:59

MoppieFilou schreef:
Temeraire schreef:
Dat afdekken van de ren is wel een goed punt inderdaad. Is eigenlijk zonde van je mooie stuk als er een dak op komt op wat voor manier dan ook, maar eigenlijk wel zo veilig.
Mijn konijnen zaten ook altijd in een afgedekte ren, en dat ziet er helaas wel een stuk minder mooi uit dan wanneer ze lekker vrij over het veld kunnen.

Dan worden het toch vlaamse reuzen! Die zie ik een roofvogel nog niet zo makkelijk meenemen :)


Er zitten ook heel af en toe vossen dus weet niet of die Vlaamse reuzen wel of niet zouden pakken...

Ze zullen het vast proberen.

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:59

Hmm ja als er ook vossen kunnen zitten dan weet ik ook niet of dat wel goed komt met Vlaamse reuzen.

Paar leuke bloembakken een idee? :+
Zo'n mooi veldje en dan zie je hoe lastig het toch eigenlijk is.

gerlindie

Berichten: 4655
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:04

Ik denk dat een Vlaamse of Duitse reus toch echt niet zomaar opgegeten wordt.
Eventueel voor 's nachts een binnenhoek maken, maar overdag lijkt het me sterk dat daar wat mee gebeurd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:04

MoppieFilou schreef:
Bedankt weer voor de vele tips!

Ik heb het vanmorgen even afgestapt en ik gok dat ze minimaal 12x12m kunnen krijgen.

Konijnen, cavias of kippen zouden in ieder geval niet het hele stuk krijgen om de redenen die hier al gegeven zijn, namelijk dat er hier wel wat kleine roofdieren zitten die een hapje kip of knaagdier wel zien zitten :') . Vandaar dat mijn konijnen nu in een volledig overdekte ren zitten maar dat is geen doen natuurlijk voor zo'n groot stuk.

Schapen gaan het niet worden denk ik want las inderdaad dat je die regelmatig moet omweiden en daar heb ik al helemaal geen plek voor...

De varkentjes spreken me nog steeds aan maar als het waar is dat sommige varkentjes heel erg gillen wat niet af te leren is bv, dan is het niet echt een optie... -O-


Dat is echt niet groot. Hoe dicht zitten buren op je?

De drollen van de kune kune bijv zijn al net zo groot als van de shet hier en beiden varkens kunnen echt mega plassen doen als ze net hebben geslapen.

Dat gillen ligt er echt aan. En in principe is dat wel te trainen en hangt het van de gewoontes af die je ze aanleert. Maar als ze al een keer gillen, is dat nog maar kort. De kleine doet het sws niet en de kune kune doet het bijna niet meer.

Beestjes die grazen, hebben dit zo kaal, dus moet je echt kleiner gaan denken. Eenden zijn leuk, maar hebben ook een watertje nodig en kunnen ook gaan ruiken. Op een klein stuk heb je dat sneller.

Als je al dieren houdt en ze niet op dit stukje kunnen vanwege wild, heb je voor andere dieren hetzelfde probleem in principe.

Kan je niet alles met elkaar verbinden en het alleen overdag erbij geven? Je hebt konijnen, maar een ander soort erbij zoals de Vlaamse reus?

Rex_Rolfo

Berichten: 5387
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:05

MoppieFilou schreef:
Er zitten ook heel af en toe vossen dus weet niet of die Vlaamse reuzen wel of niet zouden pakken...

Grote ren overdag, beveiligd stuk 's nachts.

Andere optie is zo inrichten dat de dieren naar je toe komen. Weliswaar niet knuffelbaar maar wel natuurlijk. Egels, mezen, spechten, misschien een vijver voor salamanders enz.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37386
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Welke dieren kunnen op dit stukje grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 11:13

Heel grote kippen zijn ook een optie misschien en dan s nachts in een stevig hok. De echt grote exemplaren zijn vermoed ik een maatje of wat te groot voor de heel kleine rovers overdag. Anders gewoon mooi stukje tuin van maken zonder beestjes. Wat fruitbomen kan ook.