Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Aangekoekte klont poep verwijderen

 
Profiel   

Niet helemaal paard gerelateerd, maar een poosje geleden zijn hier 3 zijdehoenders gedumpt. Een haantje en 2 hennetjes. Na veel antibiotica, ontworming en extra vitamines en mineralen zijn ze nu weer redelijk fit. Nu het volgende probleem...

Een van de hennetjes heeft een klont aan haar buitenste teen van waarschijnlijk minstens 2 jaar aan modder en poep. Ik heb het al proberen te weken in lauw warm water met biotex, maar het gaat met geen mogelijkheid los. ze heeft moeite met lopen door deze klont. Ik durf het ook niet kapot te knippen met een tangetje ivm de teen die daar ergens in zit.

Hebben jullie nog middeltjes die eventueel zouden werken ? Zou bijvoorbeeld conditioner voor lang vrouwenhaar misschien wat doen ? Cowboy Magic?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 15:31 



 
Profiel   

Schuurpapier of vijl? Dan haal je er laagjes van af, mogelijk gaat weken dan ook beter werken met een "breuk" in dat spul zodat water er bij kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 15:35 



 
Profiel   

tamary schreef
Schuurpapier of vijl? Dan haal je er laagjes van af, mogelijk gaat weken dan ook beter werken met een "breuk" in dat spul zodat water er bij kan.


Oh, slim!

Ik heb een hoefrasp, daar zou ik misschien voorzichtig wat mee kunnen schaven. Het zijn zulke tere kleine pootjes, hopelijk lukt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 15:37 



 
Profiel   

Met een platte tang zachtjes erin knijpen, zodat de klont in stukjes breekt. Je gaat dan vanzelf zien waar de teen zit en waar je op moet passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 15:48 



 
Profiel   

Dierenarts een optie?

Ik snap dat je niet graag met kosten zit van andermans gedumpte dieren. Maar ik zou dat wel doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 15:56 



 
Profiel   

marionblo schreef
Met een platte tang zachtjes erin knijpen, zodat de klont in stukjes breekt. Je gaat dan vanzelf zien waar de teen zit en waar je op moet passen.


Dit heb ik geprobeerd, maar om er stukjes af te krijgen moet ik echt heel erg hard knijpen. Het is de buitenste teen dus de teen loopt krom, daarom vind ik dit een beetje te eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 15:58 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Dierenarts een optie?

Ik snap dat je niet graag met kosten zit van andermans gedumpte dieren. Maar ik zou dat wel doen.


Kliniek Emmeloord is hier dichtbij. Fantastische kliniek voor paarden, maar toen ik laatst met een kip aankwam wisten ze helaas vrij weinig daarvan.. ik zou wel de lokale vogelgroep eens kunnen proberen. Die kon mij toen ook de juiste antibiotica leveren. De kliniek toen niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 15:59 



 
Profiel   

Ik zou nog een keer een lauwwarm badje proberen met groene zeep en dan flink wrijven net zo lang tot t losweekt
Hoop dat t lukt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:00 



 
Profiel   

Ja of misschien een badje waar ze zelf wat langer doorheen kan lopen, misschien omdat ze loopt het makkelijker los gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:05 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Dierenarts een optie?

Ik snap dat je niet graag met kosten zit van andermans gedumpte dieren. Maar ik zou dat wel doen.

Je gaat met zoiets toch niet naar een dierenarts. kom op zeg. Gewoon met een tang of snoeischaar vanaf de zijkant stukjes er af knippen. Je knipt de teen er zomaar niet af als je dat in laagjes doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:09 



 
Profiel   

pillow schreef
daantjuhhh schreef
Dierenarts een optie?

Ik snap dat je niet graag met kosten zit van andermans gedumpte dieren. Maar ik zou dat wel doen.

Je gaat met zoiets toch niet naar een dierenarts. kom op zeg. Gewoon met een tang of snoeischaar vanaf de zijkant stukjes er af knippen. Je knipt de teen er zomaar niet af als je dat in laagjes doet.


Ik ben t met je eens... Je hoeft niet voor elke verkeerde scheet naar de dierenarts genoeg huis tuin en keukenmiddels om dit kipje klont vrij te krijgen toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:11 



 
Profiel   

Misschien dat ze op het kippenforum iets slims weten. Ik stel daar ook geregeld vragen. Veel deskundigheid en doorgaans snel antwoord. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:14 



 
Profiel   

ik zou inderdaad nog een keer de kip in een houdgreep nemen en dan weken in lauw water (echt wat langer) en dan steeds peuteren en weer weken. de prut zit misschien ook wel vast aan wat poot bevedering en dan gaat het echt lastig los. Ik heb een parkiet gehad die altijd last had van grote klonten poep aan de laadklep ;-) en dat was ook een kwestie van voorzichtig weken en peuteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:17 



 
Profiel   

Even met 2 man, in het donker of kippie even op de kop (dan blijven ze rustig) en goed doordrenken en dan klont tussen duim en wijsvinger masseren/ drukken tot het loskomt. Niet heel leuk maar beter even doorpakken en dan klaar zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:18 



 
Profiel   

kitsunemimi schreef
Ik zou nog een keer een lauwwarm badje proberen met groene zeep en dan flink wrijven net zo lang tot t losweekt
Hoop dat t lukt!


Inderdaad Dierenkliniek Emmeloord doet niet aan kippen.
De andere dierenarts wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 16:37 



 
Profiel   

Dit forumdeel is voor paardenvragen, ik verplaats het topic naar Beestenboel, waar vragen over andere dieren thuishoren.

MD -> BB

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 17:19 



 
Profiel   

kitsunemimi schreef
pillow schreef

Je gaat met zoiets toch niet naar een dierenarts. kom op zeg. Gewoon met een tang of snoeischaar vanaf de zijkant stukjes er af knippen. Je knipt de teen er zomaar niet af als je dat in laagjes doet.


Ik ben t met je eens... Je hoeft niet voor elke verkeerde scheet naar de dierenarts genoeg huis tuin en keukenmiddels om dit kipje klont vrij te krijgen toch?

Nou ja. Waarom niet?
Als het zelf niet lukt of je vind het eng.

Ik ga ook elke 3 mnd met mijn Maine coon.
Ze laat zich niet borstelen en krijgt dan klitten.
Ik ga elke 3 maand heen om ze weg te laten scheren. Is 2 minuten werk en we zijn weer weg.
Kost mij een 10tje en ze gaat zo niet vermatten.

Als je denkt het zelf te kunnen doen. Nee dan ga je niet. Maar als je het zelf niet kan. Ik zie dan het probleem niet hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 18:10 



 
Profiel   

Ik zou de kip een ‘hoefzak’ omdoen met water en biotex en dan echt zorgen dat het wat langer kan weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 18:26 



 
Profiel   

Wulfy schreef
Misschien dat ze op het kippenforum iets slims weten. Ik stel daar ook geregeld vragen. Veel deskundigheid en doorgaans snel antwoord. Succes!


Daar had ik het al gepost, maar helaas nog geen reacties. Kippenforum lijkt laatste tijd niet erg actief

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:16 



 
Profiel   

En je kan haar niet een uur in een paar cm water met biotex zetten verplicht? Gewoon een hondenbench of kattenkooi de bodem onder water zetten. Niet heel leuk maar dan kan het ten minste fatsoenlijk weken en peuter je het erna wrs zo af. Zou een kip een "hoefzak" laten zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:22 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
En je kan haar niet een uur in een paar cm water met biotex zetten verplicht? Gewoon een hondenbench of kattenkooi de bodem onder water zetten. Niet heel leuk maar dan kan het ten minste fatsoenlijk weken en peuter je het erna wrs zo af. Zou een kip een "hoefzak" laten zitten?


Gewoon ombinden en dan een touwtje eraan om
De hele kip heen, en dan even beperken in ruimte in bv een bench.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:24 



 
Profiel   

Olijfolie of met andere olie weken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:24 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
En je kan haar niet een uur in een paar cm water met biotex zetten verplicht? Gewoon een hondenbench of kattenkooi de bodem onder water zetten. Niet heel leuk maar dan kan het ten minste fatsoenlijk weken en peuter je het erna wrs zo af. Zou een kip een "hoefzak" laten zitten?


Ik kan haar wel even in een katten reismandje zetten. Een "hoefzak" wordt het niet denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:30 



 
Profiel   

Ik zou een rond stukje vilt of wol knippen met 1 haakse knip (ter grootte van haar poot). Daarop klittenband naaien zodat het over elkaar vast kan om de poot en rust boven op het stuk poep. Dit constant nat houden (liefst met een sopje van groene zeep). Daarmee kan het weken, zij kan nog lekker rondscharelen en ik denk dat het dan na een paar daagjes wel zachter gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:36 



 
Profiel   

[ img ]

Foto ter verduidelijking :+ (ik vond mijn uitleg niet zo duidelijk, sorry).
Zo dus, je kunt er ook een drukknoop opnaaien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-20 19:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen