Nieuwe hond, of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 20:39

anca schreef:
Knollboll schreef:
Ik ben een opvanggezin voor 2 fokteven. De ene op 3 jarige leeftijd gekregen en de andere als pup. Ze wonen dus bij mij maar 1 keer in het jaar moeten ze 2 maandjes terug voor de puppy’s. Na 5 jaar krijg je de hond. In de jaren heb ik geen kosten. Alles, maar dan ook echt alles wordt betaald door de fokster. Als ik op vakantie ga dan mogen de teven bij haar komen. Is dit niks voor jou?


Echt ? Ieder jaar een nest ?

En hoeveel teven heeft die "" fokker"" uitstaan? Dat is nog eens een verdienmodel :+


Natuurlijk zit daar een grens aan. Dit is even snel gezegd. Ze mogen in hun leven hooguit 5 nesten krijgen. Ze heeft nu 3 gast gezinnen en een paar honden zelf bij haar thuis lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:09

Ineke2 schreef:
https://www.dierenasiels.com/dier/608D7 ... A21163CF8C

Deze klinkt wel echt als een lieverd


Hmm, toch niet echt wat voor mij denk ik. Kniehoogte lijkt precies toch ook wat groter dan ik zou willen. Verder heb ik niet het idee dat een hond uit het buitenland wat is voor mij, heb wat zitten lezen en ik heb er wel wat moeite mee dat ze vaak dingen eisen (je moet een tuin hebben, of je mag niet werken of dat soort dingen) en dat je ook verplicht een bepaald tuig moet gebruiken en dat ze nog na de adoptie komen controleren etc. Ik weet dat ik goed voor een hond zorg, maar ik wil het wel doen zoals ik het wil, en niet hoe zij het mij verplichten. Ook maakt het mij niet uit als ze eens komen kijken na de adoptie, maar je krijgt geen beeld hoe vaak ze komen, als ze de rest van zijn/haar leven meerdere keren per jaar op de stoep staan.. goh, ik weet het zo niet, ookal zou ik niks doen wat niet mag ofzo :+


Zo'n teefje is ook een constructie die ik al eens gelezen heb, maar ik weet het niet zo goed. Ik heb het liefst ook een dier gesteriliseerd/gecastreerd, ook om problemen in de toekomst te voorkomen. Met zo'n fokteef heb ik dan weer schrik dat er op latere leeftijd vanalles opduikt door de zwangerschappen, of voor problemen zoals schijnzwangerschappen en noem het maar. Denk niet dat dat iets is voor mijn hersenen :P

De dierenarts is een beetje moeilijk, ik zou namelijk bij een nieuwe hond van dierenarts willen veranderen :+ Niet omdat de vorige niet goed was, in tegendeel, ze hebben super hun best gedaan. Maar ik ben intussen verhuist en de andere praktijk is hier bijna om de hoek (en ken ik ook van vroeger toen de paarden hier nog stonden) dus dat is dan wat praktischer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:21

Zoiets <3
https://dierenasiels.com/dier/CE10043E- ... D9CF2EB567

Maar weet niet of ik dat aan kan, ik ben echt allergisch voor blaffende en trekkende honden. Hoewel ik er ook eerlijk bij moet zeggen dat de vorige hond eigenlijk net dezelfde was :x in het begin .. maar dat ben ik spontaan vergeten O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:53

Het plaatselijke asiel heeft momenteel geen honden die bij mij zouden passen, er zitten maar een paar kleine hondjes en dat zijn allemaal witte (uiteraard :+) en ook allemaal al ouder (7 jaar is de jongste). Ook zijn er 2 die enkel als duo geplaatst worden, en eentje is een kruising jack russell en dat zijn echt niet mijn type honden :') Dus voorlopig nog tijd voor bedenkingen, hahaha.

Waar hebben jullie je hond trouwens vandaan?
Je hebt van die overkoepelende sites, maar dan heb je dus ook honden die echt een eind weg kunnen zijn (bovenstaande is voor ons bv. anderhalf uur rijden, enkel). Is dat iets wat jullie zouden doen? Ga je dan eerst kennismaken en dan nog eens terug? Of neem je de hond meteen mee als het klikt en mag? Ik heb er geen ervaring mee, met reizen voor dieren :')

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:01

Wij hebben een marktplaats hondje, uit het buitenland. Zij zat in een opvanggezin, bijna een uur verderop. Daar zijn we 2x wezen kijken & daarna hebben we haar mee naar huis mogen nemen.

gr_roos
Berichten: 7575
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 13:20

Onze hond komt uit Spanje en was 3,5 maand toen ze op Schiphol landde. Ik woon 10 minuten van Schiphol dus dat was mijn reistijd :+
Hoe het in België is weet ik niet, maar ik weet dat er in Nederland asielen zijn die samen werken met stichtingen die honden uit het buitenland halen om ook wat ongecompliceerde honden in het asiel te hebben en daardoor ook meer bezoekers te trekken.

Als er hier weer een hond komt wordt het 100% zeker een Galgo uit Spanje en ook mijn zus zou weer voor een Spaans hondje gaan, juist omdat ze zo ongecompliceerd zijn en goed alleen thuis kunnen blijven.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:32

[***] schreef:
Het plaatselijke asiel heeft momenteel geen honden die bij mij zouden passen, er zitten maar een paar kleine hondjes en dat zijn allemaal witte (uiteraard :+) en ook allemaal al ouder (7 jaar is de jongste). Ook zijn er 2 die enkel als duo geplaatst worden, en eentje is een kruising jack russell en dat zijn echt niet mijn type honden :') Dus voorlopig nog tijd voor bedenkingen, hahaha.

Waar hebben jullie je hond trouwens vandaan?
Je hebt van die overkoepelende sites, maar dan heb je dus ook honden die echt een eind weg kunnen zijn (bovenstaande is voor ons bv. anderhalf uur rijden, enkel). Is dat iets wat jullie zouden doen? Ga je dan eerst kennismaken en dan nog eens terug? Of neem je de hond meteen mee als het klikt en mag? Ik heb er geen ervaring mee, met reizen voor dieren :')

Bij de meeste asielen krijg je ze niet meteen mee maar moet je eerst een paar keer komen.Dat kan wel een probleem zijn als je er ver vandaan woont.Maar beter dan dat het een mismatch blijkt te zijn.Er zijn er ook die met een proeftijd werken,varierend van 1 dag tot een half jaar!

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:56

Mijn vader heeft al twee honden geadopteerd via helling dofs. Eerst kennismaking en dan normaal huisbezoek v de organisatie en dan kan je afspreken wanneer de hond naar jou komt. Dat is het principe... tweede hond hebben ze dadelijk meegenomen denk ik want die mensen wilden er ook zsm vanaf. Ik heb twee honden waarvan 1 herplaatser. Vorige eigenaar was haar fokker die de zorg niet meer op zich kon nemen door omstandigheden. Ik was zelf niet op zoek naar een hond van dat ras (zei altijd dat ik geen hond uit die rasgroep wou). Ze is mij toen via via aangeboden. Ik ben gaan kennismaken met haar toen ze in haar pleeggezin zat en voor mij gereserveerd was. Ikzelf was niet heel direct overtuigd, mijn hond wel en ik heb het dan ook een kans gegeven. Tot op de dag van vandaag geen spijt van. Ze is nu zo’6,5 jaar bij mij

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 15:59

[***] schreef:
Waar hebben jullie je hond trouwens vandaan?
Je hebt van die overkoepelende sites, maar dan heb je dus ook honden die echt een eind weg kunnen zijn (bovenstaande is voor ons bv. anderhalf uur rijden, enkel). Is dat iets wat jullie zouden doen? Ga je dan eerst kennismaken en dan nog eens terug? Of neem je de hond meteen mee als het klikt en mag? Ik heb er geen ervaring mee, met reizen voor dieren :')

Onze honden komen van SOS-strays.
Onze eerste hond was in een opvanggezin op meer dan 300km van hier. Normaal is het de bedoeling dat je de hond bezoekt, er een paar dagen over nadenkt en dan je beslissing laat weten. Dan kan je de hond ophalen. Pff, dat zou de teller op 1200km brengen... Nogal veel. Toch bleven we altijd de foto's van dat ene hondje aanklikken. Toen we voor de zoveelste keer voor een andere hond te laat waren hebben we de knoop doorgehakt en de telefoon genomen. Om vervolgens te horen dat die hond zopas gereserveerd was door hele entoesiaste mensen :(
Nog wat blijven kletsen met de mevrouw van de stichting en dan mijn mailadres gegeven voor het geval dat. OK, de kans was heel klein maar je weet maar nooit. Een paar dagen later een mailtje of ik eens kon bellen ivm 'naam'. De enthoesiaste mensen hadden afgehaakt, onmiddellijk afspraak gemaakt voor het weekend daarna, camper ingeladen en vertrokken! Afgesproken dat we gingen kennismaken met de hond, een paar uurtjes zouden gaan fietsen en alles laten bezinken en dan beslissen. Top ! Mevrouw had zelfs een plek op een minicamping vlakbij geregeld. We zouden daar zaterdagavond aankomen, ze zou al even langskomen en voor zondagochtend was dan de kennismaking met de hond voorzien. Zaterdagavond: we zien 2 dames aankomen met 2 honden; 1 zwarte en de andere, dat moest 'onze' hond zijn. Niet meer de grappige pup van op de foto's maar een bloedmooie, wat verlegen jonge hond. Ik denk dat het zowel voor mijn man, mijn zoon als mijzelf in 1 seconde beslist was. De 2 dames en de 2 honden in de camper op de koffie :) en 'onze' hond zocht een rustig plekje onder de tafel. De opvangmevrouw zei een beetje gegeneerd dat ze de hond geleerd had pootje te geven, oh leuk. OK, nieuw voorstel: of we eventueel de hond die nacht al bij ons wilden laten slapen en de volgende dag tegen de middag ofwel de hond terugbrengen ofwel de papieren in orde maken? Goed plan. De dames vertrokken en de hond bleef bij ons. Het was duidelijk dat ze er niet veel van begreep en ze ging terug onder de tafel. Na een tijdje kwam ze er terug onderuit, ging voor mij zitten en stak haar pootje uit. Kippenvelmoment ! Ik heb het pootje heel serieus aangenomen en de deal was gesloten. Meer dan 10 jaar geleden en nog geen moment spijt van gehad.
Leuk detail: de volgende dag naar de mevrouw van de stichting thuis geweest om de papieren in orde te maken. Bij vertrek moesten we nog even poseren voor een familiefoto met de nieuwe hond, dan liep ze snel naar binnen en we kregen een CD mee. Een CD met foto's vanaf de hond als pup in het asiel in Spanje, bij aankomst in Nederland, in het opvanggezin en tenslotte de foto waar ze met ons vertrekt naar Belgie.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:18

Mooi verhaal Sclimpre.Fijn dat er zo'n goede klik was en is.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 18:33

Dankjewel. Ja, ik ben nog altijd even blij met haar. Daarom kon ik het niet laten het nog eens uitgebreid te vertellen. ;)

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 19:17

[***] schreef:
Waar hebben jullie je hond trouwens vandaan?
Je hebt van die overkoepelende sites, maar dan heb je dus ook honden die echt een eind weg kunnen zijn (bovenstaande is voor ons bv. anderhalf uur rijden, enkel). Is dat iets wat jullie zouden doen? Ga je dan eerst kennismaken en dan nog eens terug? Of neem je de hond meteen mee als het klikt en mag? Ik heb er geen ervaring mee, met reizen voor dieren :')

Als je Facebook hebt kan je daar lid worden van herplaatsingsgroepen. Daar komen regelmatig leuke honden voorbij.

Heb je al eens in Nederlandse asielen gekeken? https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... 10&1=&age=

Anoniem

Re: Nieuwe hond, of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:11

Bedankt nog voor de reacties, fijn jullie verhalen te lezen.
Heb zelf geen facebook dus weet niet of er ook andere manieren zijn? Die website heb ik wel al eens bekeken maar ga ik nog eens doen, de andere website is ook overkoepelend voor Nederland & België dus denk dat er grotendeels dezelfde honden op staan. Een heel grote afstand wil ik toch proberen te vermijden, dus niet naar de andere kant van het land ofzo ..

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:25

[***] schreef:
Het plaatselijke asiel heeft momenteel geen honden die bij mij zouden passen, er zitten maar een paar kleine hondjes en dat zijn allemaal witte (uiteraard :+) en ook allemaal al ouder (7 jaar is de jongste). Ook zijn er 2 die enkel als duo geplaatst worden, en eentje is een kruising jack russell en dat zijn echt niet mijn type honden :') Dus voorlopig nog tijd voor bedenkingen, hahaha.

Waar hebben jullie je hond trouwens vandaan?
Je hebt van die overkoepelende sites, maar dan heb je dus ook honden die echt een eind weg kunnen zijn (bovenstaande is voor ons bv. anderhalf uur rijden, enkel). Is dat iets wat jullie zouden doen? Ga je dan eerst kennismaken en dan nog eens terug? Of neem je de hond meteen mee als het klikt en mag? Ik heb er geen ervaring mee, met reizen voor dieren :')


Wij hebben onze Beer via stichting Zino - een ras (nou ja meerdere rassen) specifieke herplaatsingsstichting. Wij zijn eerst wezen kennismaken (na gescreend te zijn door de stichting en email contact met eigenaren). Dit was in Noord Friesland, zo'n 200 km van waar ik toen zat. Hele fijne ontmoeting gehad en daarna besloten er voor te gaan. Omdat wij naar België gingen verhuizen moest hij de rabiës entingen. Dat hebben de oude eigenaren geregeld en hij is daar de wacht periode ook gebleven. Toen hebben we hem opgehaald en mee genomen naar België - een reis van 400 km. Dit hebben we opgesplitst in 3 etappes van 1.5 uur.

Dus ja reistijd hadden we zeker er voor over ;). Ook omdat wij met die wachttijd zaten (met een hond uit NL dan). Ook wel in België gekeken maar vond het lastig om een goed beeld te krijgen vd asielen. Ook hadden we een lichte rasvoorkeur voor de Stabij. Vandaar de stichting.