3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 11:01

Hi allemaal, alvast bedankt voor het lezen en reageren :)

Ik heb een vraag over onze konijnen. We hebben momenteel 3 konijnen mannetjes lopen. Dit zijn 2 kleinere konijnen en 1 groter konijn. Nu zitten ze samen met de kippen en hebben veel ruimte. 1 kleiner mannetje is het buitenbeentje maar doet het verder goed. De andere 2 zitten veel samen en slapen ook vaak naast elkaar, dat ziet er opzich lief uit, echter blijft het grotere konijn de kleinere veel bespringen en heeft het kleinere konijn nu een wond in zijn nek.
Het buitenbeentje wordt ook weggejaagd door het grotere konijn maar deze rend gewoon naar de andere kant en heeft er dus lichamelijk verder geen last van.
Nu willen we ze echter ergens anders gaan houden apart van de kippen en wordt de ruimte kleiner. Dus denk ik dat het mischien beter is het grotere konijn weg te doen. Weet iemand waarom het grotere konijn de kleine bespringt maar ze het volgende moment wel gezellig samen zitten? En of het inderdaad beter is de grote weg te halen?

:)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: 3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:21

Zijn de konijnen intact?

Ik zóu sowieso niet kiezen voor intacte mannen samen. Dat het niet mis is gegaan heeft denk ik te maken met het feit dat ze relatief veel ruimte krijgen ( als ze intact zijn).

Roadracer

Berichten: 1811
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:56

https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/konijn/#huisvesting
Het is zeker geen ideale combinatie die je nu hebt. Waarschijnlijk gaat het goed door de ruimte die ze nu hebben. Hoe oud zijn ze en zijn ze gecastreerd?
Als ze naar een kleinere ruimte gaan, is de kans groot dat het problemen gaat opleveren. Ik vraag me echter af of het gaat helpen om het grotere konijn weg te halen. Tenslotte hou je dan nog steeds 2 mannen over die elkaar waarschijnlijk ook niet liggen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:07

Ik heb 2 mannen (niet bewust), wel gecastreerd maar dat was in het begin echt niet leuk. Toen we gingen verhuizen (niet voor de konijnen :+), waren ze in een nieuwe omgeving en toen ging het goed. Nu zitten ze wel samen, maar ik wil dit nooit meer.
2 mannetjes is vaak geen succes, ideale koppeltjes zijn vaak een vrouwtje en een geholpen mannetje.

Dat het nu goed gaat is omdat ze de ruimte hebben om weg te kunnen, maak je de ruimte kleiner dan is het vragen om vechten vrees ik..

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:51

Eerlijk gezegd zou ik ze zelfs allemaal uit elkaar halen, rammen samen houden is vroeg of laat vragen om vechten/jagen. Zeker als hun ruimte kleiner gaat worden is de kans te groot daarop. Hier ook recent er 2 uit elkaar gehaald die samen met voedsters zaten. Ging meer dan een jaar goed maar enkele voedsters zijn overleden het afgelopen jaar en de ene begon steeds meer op de andere te jagen. De ene heeft nu 1 voedster en de andere 3 en zo gaat het super.

Rammen die nooit gaan vechten met elkaar zijn absoluut de uitzondering, een kleine verandering kan het al verpesten. Het beste is 3 groepjes maken met voedsters of heel cru 2 van de 3 wegdoen en een voedster zoeken voor bij de gene die je nog houd.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: 3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 15:54

En ter aanvulling op Lori. Er zijn ook bijzonder veel verhalen van rammen die jaren bij elkaar zaten en in vrede leefden en waar de een de ander op een dag spontaan morsdood bijt en aanvreet.

Het is een bijzonder risico.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: 3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:00

Ik zou ze ook uit elkaar halen alle 3. Maak anders 3 hokken naast elkaar met alle drie een voedster erbij
Of idd een of twee rammen weg en dan 1 of 2 voedsters erbij.

Ik zou iig gaan voor koppel van man en vrouw daar heb je het beste slagingspercentage

Padoertje
Berichten: 1537
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 16:28

Iris82 schreef:
En ter aanvulling op Lori. Er zijn ook bijzonder veel verhalen van rammen die jaren bij elkaar zaten en in vrede leefden en waar de een de ander op een dag spontaan morsdood bijt en aanvreet.

Het is een bijzonder risico.


Hier zitten 2 intacte rammen al 4 jaar samen. Ooit gekocht als 2 dames (altijd al konijnen gehad en weet echt het verschil wel), maar dit bleek toch een grote verrassing :+ Ze hebben een knuffel om te bespringen en laten elkaar verder met rust. Slapen en doezelen wel naast elkaar, maar beide niet agressief.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: 3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 18:23

Ik zou niet gewoon maar een konijn wegdoen en hun ruimte beperken. Overleg met een konijnenopvang of je een konijn om kunt ruilen voor twee voedsters zodat je twee koppeltjes overhoudt en beide koppels van ruim voldoende ruimte voorzien.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 12:38

Allereerst bedankt voor de reacties en tips.

De konijnen zijn inderdaad intact. Het probleem is, we wonen in tanzania en hier in de omgeving is helaas geen dierenarts die de konijnen castereerd. In eerste instantie dachten we dat we een mannetje en vrouwtje hadden, dit bleken echter beide mannnen te zijn en later is er nog 1 bij gekomen omdat iemand hem kwijt wilde.

Maarja Als we ze dus uit elkaar halen dan zitten ze alleen en ik dacht dat konijnen wel met 2 moeten zitten? We zitten ook niet te wachten op baby bunnies dus de mannnen koppelen aan een vrouwtje is ook niet echt een optie... De ruimte die ze gaan krijgen is niet heel Klein trouwens. Denk dat ze nu mischien 20 vierkante meter hebben en dan 16 vierkante meter krijgen zonder kippen.

Maarja het blijft dus een beetje beetje lastig.. mischien moeten we de volgende x maar voor alleen vrouwtjes gaan

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: 3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-20 02:13

Met alleen vrouwtjes heb je hetzelfde probleem, die gaan ook vaak niet samen.

Als je er eentje "weg doet", dan zou ik het buitenbeentje weg doen. De andere twee lijken het wel redelijk met elkaar te kunnen vinden. Dat heeft dan de meeste kans van slagen.

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 03:42

Mona81 schreef:
Met alleen vrouwtjes heb je hetzelfde probleem, die gaan ook vaak niet samen.

Als je er eentje "weg doet", dan zou ik het buitenbeentje weg doen. De andere twee lijken het wel redelijk met elkaar te kunnen vinden. Dat heeft dan de meeste kans van slagen.

Alleen vrouwtjes gaat veel vaker goed dan alleen mannetjes. Heb nooit problemen gehad met voedsters koppelen. Ram met voedster is de beste combi, maar is hier ook lang niet altijd goed gegaan. TS, ik zou de konijnen voor nu bij elkaar laten. Mocht het fout gaan kan je ze scheiden of het buitenbeentje wegdoen. :j Meer kan je ook niet echt doen als castreren geen optie is.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: 3 konijnen mannetjes bij elkaar, moet ik er 1 weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 09:31

Ik snap dat in een ander land er minder dierenartsen zijn en dat dingen daar heel anders werken. Maar.. een mannetjeskonijn castreren is echt een behoorlijk eenvoudige ingreep die iedere da met 2 vingers in zn neus kan uitvoeren en ook gewoon op locatie. Dus misschien kun je er wel een vinden.