Beste kattenbak&grid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:07

zonnebloem18 schreef:
Voor de Peewee gebruikers hoe lang doe je met een zak van 3kg, het lijkt zo weinig namelijk. Ik sleep elke maand zo'n 40 kilo korrels de berging in en de container wordt daar ook niet erg gelukkig van.


Ik gebruikte vroeger ook houtkorrels in een gewone bak en bleef ook houtkorrels aanslepen. Nu sinds een jaar PeeWee bakken en dat scheelt echt heel veel houtkorrels! Veel minder afval en ook minder uitloop rommel, omdat de vergruisde korrels onder het rooster komen te liggen. De kosten van een PeeWee bak verdien je zo wel terug. Overigens gebruik ik niet de PeeWee houtkorrels, maar een goedkoper merk.

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Beste kattenbak&grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:06

Zijn er mensen die een Peewee Kattenbak hebben en er een ander merk korrels in doen?

Ik wil misschien wel eens een Peewee proberen. Gebruik nu al houtkorrel en moet alsnog de natte gedeelten eruit scheppen. Kat plast op dezelfde plek dus is wel nodig minimaal 1x per 3 dagen. Als dat door een rooster valt lijkt me dat wel handig/makkelijk. Maar hoor een beetje een you either love it, or hate it ervaring met die bakken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:28

Ik heb een poosje andere houtkorrels gebruikt(van de AH) en dat stonk meer en deed je minder lang mee.
Moest de bak ook vaker helemaal schoonmaken.

Terug naar Peewee korrels dus. Veel en veel beter.

Met een 9 kilo zak en twee hele grote katten doe ik denk ik 3 maanden.

Ik heb ook echt de grootste peewee bak.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Beste kattenbak&grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:13

Ik ben benieuwd! Las op facebook groepen al over peewee, door jullie positieve reacties te lezen net ook een peewee bak en korrels besteld.

Ik heb nu de standaard klei korrels. Helemaal niet handig, en vooral veel uitloop ermee ook al hebben we er een grote mat voor.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:43

Yipee schreef:
Zijn er mensen die een Peewee Kattenbak hebben en er een ander merk korrels in doen?

Ik wil misschien wel eens een Peewee proberen. Gebruik nu al houtkorrel en moet alsnog de natte gedeelten eruit scheppen. Kat plast op dezelfde plek dus is wel nodig minimaal 1x per 3 dagen. Als dat door een rooster valt lijkt me dat wel handig/makkelijk. Maar hoor een beetje een you either love it, or hate it ervaring met die bakken.

Altijd. Eerst de korrels van de cranenbroek. Nu de plospan.
Ik doe met de 3 katten en 2 bakken iedere 2 dagen verschonen. De geur van de peewee vind ik minder fijn dan die van de plospan of cranenbroek

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:40

Yipee schreef:
Zijn er mensen die een Peewee Kattenbak hebben en er een ander merk korrels in doen?

Ik wil misschien wel eens een Peewee proberen. Gebruik nu al houtkorrel en moet alsnog de natte gedeelten eruit scheppen. Kat plast op dezelfde plek dus is wel nodig minimaal 1x per 3 dagen. Als dat door een rooster valt lijkt me dat wel handig/makkelijk. Maar hoor een beetje een you either love it, or hate it ervaring met die bakken.


Ja, altijd een andere houtkorrel die bij ons makkelijk verkrijgbaar is. Werkt ook prima, merk geen verschil, behalve in prijs.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Beste kattenbak&grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:14

Peewee bakken zijn die handig met een graver of juist geen graver?

Hier 2 katten en 2 bakken.
Waar de een nooit graaft, graaft de andere als een malle. Die is zo erg dat er ondanks een luikje het grint evengoed nog minimaal 1 meter verder op ligt, soms wel ruim anderhalve meter.
Waar de niet graver een miep is, lees als er 1 plasje gedaan is dan kan er geen 2e meer bij in de bak. Boeit het de andere dus echt niet (de graver boeit het dus echt niet).

Gebruik nu klontvormige kleikorrels omdat anders de graver alles door elkaar graaft (schoon en nat) en met de klontvormige doet hij dat niet

Cynthia82

Berichten: 9306
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:18

Juist met een graver. Door het graven zakken de tot zaagsel uitgevallen korrels in de onderbak. De mijne graven niet, dus dan doe ik zelf iedere dag met het schepje wat erbij zit.

iirrssjjee

Berichten: 5937
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:20

Ik volg ook even. We hebben nu gewoon een normale bak, met korrels van catsan. Deze klonteren niet, mevrouw graaft veel. Steentjes blijven vaak aan de pootjes hangen en liggen vaak door het hele huis. Ook blijft haar poep regelmatig aan de haren tussen haar pootjes plakken, waardoor ik behalve moet stofzuigen, ook nog moet dweilen als ze van de bak komt... Ik ben daarom vooral benieuwd naar de ervaringen met Peewee

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:22

Cynthia82 schreef:
Juist met een graver. Door het graven zakken de tot zaagsel uitgevallen korrels in de onderbak. De mijne graven niet, dus dan doe ik zelf iedere dag met het schepje wat erbij zit.

Ook bij een extreme graver?
Want hij is er echt van om het liefst alles omhoog tot 1 berg te graven. Juist omdat er maar een laagje van ca 2cm erin moet. Dat dan alles gelijk op 1 hoop in de hoek ligt.
Want dan heeft de ander (die niet graaft en een mieper is) niets en gaat dan niet op de bak.

Cynthia82

Berichten: 9306
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Beste kattenbak&grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:24

Hahaha, ja, dat is een beetje lastig, ja. Als je er een dikkere laag in gooit, kan het zaagsel niet meer naar de bodem zakken, dus je moet er echt niet meer in doen dan aanbevolen. Als hij dan alles op één hoop graaft, gaat het effect van je bak ook verloren.
Ik heb geen ervaring met extreme gravers, dus ergens kan ik me niet voorstellen dat er in een deel van de bak niets meer ligt, maar dat kan aan mij luie donders liggen (die denken: Graven doet de baas wel).

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:27

Wat ik ervan begreep is dat veel katten het niet prettig vinden om in de houtkorrels te graven, en het daarom minder doen. Mijn kat graaft wel in het klontvormende grit, maar bijna niet in de Peewee korrels. Ook is er veel minder uitloop en blijft het niet aan haar poten hangen. Het grit zat vaak tussen haar tenen, en dan liep ze spastisch met haar poten schuddend door de kamer, dat heb ik niet meer gezien sinds ik Peewee heb.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:34

Ik heb de Peewee gekocht toen ik onze 2 kittens aanschafte. Heb er meteen ander grit in gedaan (die van Ah, klomtvormend). Toen im eens zonder kwam te zitten heb ik de houtkorrels van Peewee zelf gebruikt icm die zeefbodem. Maar de katten vonden het niks, zijn echte gravers. De drollen begroeven ze dus ook zorgvuldig en het bleef stinken. Ik schep maar 1 keer per dag de bak, maar met Peewee moest je dit wel meteen doen.

Dus weer terug naar de klontvormende. Vinden de katten ook fijner, maar ik gebruik de bak van Peewee wel graag, die was iets van 35 euro?

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 17:14

Marocje schreef:
Ik heb de Peewee gekocht toen ik onze 2 kittens aanschafte. Heb er meteen ander grit in gedaan (die van Ah, klomtvormend). Toen im eens zonder kwam te zitten heb ik de houtkorrels van Peewee zelf gebruikt icm die zeefbodem. Maar de katten vonden het niks, zijn echte gravers. De drollen begroeven ze dus ook zorgvuldig en het bleef stinken. Ik schep maar 1 keer per dag de bak, maar met Peewee moest je dit wel meteen doen.

Dus weer terug naar de klontvormende. Vinden de katten ook fijner, maar ik gebruik de bak van Peewee wel graag, die was iets van 35 euro?
mijn 2 bakken staan gerust 2 dagen met 3 katten.. zonder dat ik ze aanraak en geen geur hoor..
Maar hier krijgen ze deels kvv en andere deel graanvrije brok. Leggen 1 drolletje per dag.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Beste kattenbak&grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:10

Wij hebben silica korrels van Tigerino. Mijn wederhelft werkt in de kamer waar de kattenbak staat en ruikt hem niet. Onze doet wel meestal z'n kakje buiten, dat scheelt wel in geur denk ik.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:13

Patty14 schreef:
[ [url=m/LAbqSN.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nadat ik meerdere (dure) merken heb geprobeerd, uitgekomen bij deze van de AH. Stinkt niet en maakt goede klonten. Ook stofvrij met uitscheppen.


Ik ben na een kort uitstapje weer teruggekeerd naar deze. Blijft het het fijnste kattengrit vinden.

Duurder of moeilijker hoeft echt niet.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:26

wij gebruiken silica korrels van tigerino. Is niet klonterend. dagelijks haal je de poep eruit en de urine laat je erin. die wordt volledig door de korrels opgenomen. elke dag moet de bak omgeschept worden zodat hij kan drogen. Ik ruik hem niet.

wat hier ook goed werkt is van biokat de micro korrels met bloemengeur. dacht de roze zak.

Maar dat je poep/de bak ruikt ligt vaak niet aan de kattenbakvulling maar aan het voer. Als ze hier brok krijgen dan is de bak zeiknat van de pies omdat ze veel drinken. de poep stinkt dan en ze poepen meerdere keren.

sinds ze alleen nog maar kvv ruik ik helemaal niks meer. ze poepen nog maar 1x per dag 2 kleine drolletjes die niet ruiken. bak is ook een stuk droger dus doe langer met de vulling.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:30

Ik heb 4 binnen katten en gebruik tigerino. Ik bestel het bij zooplus. Klontert wel heel goed maar ruik niets. Alle 4 gaan op 1 bak. Gebruik niet de silicaat meer omdat er 2 niet graag op gingen.
Ook heb ik het deurtje eruit gehaald omdat 1 dus niet door het deurtje wil. Oké, geeft soms een zooitje als ze de verkeerde kant op graven, maar als dat alles is.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:34

2 binnenpoezen, 1 bak ,gewoon goedkoop van een tientje.
en ik gebruik schep en schoon van albert heyn.


maar wat hier nog het meest verschil maakt is wat ik ze voer.
bij goedkoop supermarkt voer stinkt de bak gewoon.
nu voer ik graanvrij en dan gaat het echt heel goed.
ik schep om de dag de poep er uit, eenmaal per week gooi ik de bak leeg en gaat er een nieuwe verpakking in.

daffene

Berichten: 1994
Geregistreerd: 26-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:44

Ik gebruik deze kattenbak van Curver:

Afbeelding

En kattenbakvulling van Extreme Classic met babypoedergeur.

Afbeelding

Toentertijd hiervoor gekozen omdat mijn kattenbak redelijk zichtbaar staat. Vond deze er nog wel fraai uitzien voor een kattentoilet. En de babypoedergeur ruikt prettig. Hij klontert ook goed waardoor het makkelijk eruit te scheppen is. Ik weet dat sommige katten het niet prettig vinden als de kattenbakkorrels niet neutraal zijn, maar ik hoor al jaren geen klachten van mijn poes :')

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 20:45

Hier een binnenkat (in de zomer wil ie wel nog weleens buiten poepen) en gebruik silicaat van Tigerino. Hij begraaft z'n poep en plas alleen maar buiten, maar nog ruiken we binnen geen kattenbak. Vraag het weleens aan bezoek, omdat je er zelf aan kunt gaan wennen, maar die zeggen hem ook niet te ruiken.
Qua eten krijgt ie Royal Canin, eerder persian, nu sensitive omdat ie op zijn oude dag wat last van zijn spijsvertering kreeg.
Qua bak ben ik nog op zoek naar een wat lagere instap, want hij vindt het soms wat moeilijk worden z'n achterkant goed mee te krijgen. Maar goed, da's ouderdom en ligt niet aan z'n grit.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Beste kattenbak&grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:34

Hier Welkoop klontvormig, in een heel eenvoudige bak. Nooit wat anders gehad, met deze begonnen en bevalt prima.
Alleen een vers drolletjes ruik je, maar deze korrel droogt zo uit dat de geur er snel af is. Katten zijn veel buiten, bak lopen we gemiddeld 2x per week na(drolletjes en plas-klonten er uit), echt helemaal schoon wanneer het nodig is (meestal wel een maand of meer)

Ik heb op het moment een geopereerde kat in een bench in de huiskamer staan, met een afwastijltje als bak en dat geeft natuurlijk een rommel met een graver. En we halen drolletjes meteen weg als we het zien (schijten als wij net zitten te eten is favoriet _-:( ).

PeeWee klinkt goed, maar wil/durf niet te wisselen, ze doen het hier nu prima op.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 23:35

haha, dus mijn katten zijn toch niet de enige die moeten poepen als ik net zit te eten _O-

Prairy
Berichten: 9072
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Beste kattenbak&grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:05

Ik had de houtkorrels van Oxo, klont vormend. Werkt goed en kan idd op de composthoop.

Ik ga eens op zoek naar die peewee.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 00:48

kiki1976 schreef:
Cynthia82 schreef:
Juist met een graver. Door het graven zakken de tot zaagsel uitgevallen korrels in de onderbak. De mijne graven niet, dus dan doe ik zelf iedere dag met het schepje wat erbij zit.

Ook bij een extreme graver?
Want hij is er echt van om het liefst alles omhoog tot 1 berg te graven. Juist omdat er maar een laagje van ca 2cm erin moet. Dat dan alles gelijk op 1 hoop in de hoek ligt.
Want dan heeft de ander (die niet graaft en een mieper is) niets en gaat dan niet op de bak.


Ik heb extreme gravers. Tis zelfs zo ernstig dat als de ene z’n ding gedaan heeft de andere komt kijken of het wel goed is onder gegraven en zo nodig ook nog de gedane boodschap extra ondergraaft.( ik denk dan altijd, waar bemoei je je in hemelsnaam mee....maar goed)

Ze graven als een dolle met de peewee. Ik doe er wel meer dan 2 cm in. Gewoon een flinke laag.