Ervaringen oudere hond adopteren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:43

Stilaan ben ik aan het kijken of er een nieuwe huisgenoot op mijn pad komt, ik wil graag adopteren om een dier in een asiel een nieuwe thuis te geven. Ik kijk wat rond op de websites die er zijn, maar voorlopig zit er weinig in de hoek die ik zoek (niet te groot, en graag met veel haar :Y) ). Bedoeling is niet om een oudere hond te nemen, immers moet je daar waarschijnlijk weer snel afscheid van nemen.

Maar als je dan rondkijkt dan zitten er vooral grote honden, qua kleinere honden is de keuze niet zo groot, en als er wat zit dan zitten ze vaak toch in de senior-categorie. Hoewel ik dat eigenlijk niet van plan ben heb ik toch eens wat honden aangeklikt en ik vind het toch erg, dat ze op die leeftijd nog in een asiel terecht komen, of daar de rest van hun dagen moeten doorbrengen.

Dus ik vraag mij af: wie heeft ervaring met een oudere hond adopteren?
Hoe oud was jouw hond toen die bij jou kwam? Hoe is alles verlopen? En zou je het opnieuw doen? Of toch uitkijken voor een iets jonger exemplaar in de toekomst?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:49

Mijn ouders hebben afgelopen jaar een 8 jarige Berner Sennen geadopteerd. Ze heeft zich heel goed aangepast en is een vrolijke hond die zelfs nog wel wil spelen met andere honden. Ze was niet gesteriliseerd en na een moeizaam verlopen loopsheid is dat alsnog gedaan, ze had een erg vuile baarmoeder. Ook heeft ze een niet operatieve tumor ontwikkeld. Wel gelijk veel kosten dus en hoe de tumor zich ontwikkelt is afwachten.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 23:52

Onze hond was 8 toen hij kwam, een golden retriever dus redelijk grote hond. Afgelopen juli hebben wij hem moeten laten inslapen op 13 jarige leeftijd. We hebben 5 jaar veel plezier van hem gehad en geen spijt gehad. Volgend jaar komt er weer een hond ook deze hond is 8 als hij komt.

pillow
Berichten: 7800
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:14

Mijn chihuahua was 8 toen ik haar kreeg (geérfd) Ze is nu 12 en gaat nog als een raket, ze lijkt wel 2.
Een Berner zou ik nooit aan beginnen ongeacht de leeftijd. De gemiddelde leeftijd ligt nu nog maar op 4 jaar. Dus een van 8 jaar is echt uitzonderlijk. Grote honden worden over het algemeen minder oud dan kleintjes.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 00:37

Zelf al meerdere keren een herplaatser in huis genomen( 7 jarige collie werd 11 jaar, 4 jarige labrador werd 14 jaar, 4 jarige kruising whippet werd 13 jaar) nog nooit spijt van gehad!
Wel altijd heel zorgvuldig een hond uitgezocht waar we echt een klik mee hadden en die goed in onze situatie zou passen...

Inschrijven op herplaatsingssites( bijvoorbeeld verhuisdieren.nl of hhin) werkt het beste voor een goed resultaat, daar staan ook regelmatig wat jongere honden op..)

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:43

Onze tweede hond uit het asiel is geschat op een jaar of 8 toen we haar kregen, anderhalf jaar geleden. Ik houd van honden met een eigen karakter en heb niet veel met pups, dus ik vind senioren (en al helemaal uit het asiel) geweldig.

Wel ben ik van mening dat je met een senioren herplaatser geen bezwaar moet hebben tegen medische behandelingen en bijkomende kosten. Die van ons had een achterstallig onderhouden gebit dat opgeknapt is en bleek artrose te hebben, waarvoor ze dagelijks medicatie en supplementen krijgt.

Ook vind ik dat je bereid moet zijn jezelf aan te passen naar het karakter en de behoeften van de hond, omdat oudere honden al veel meer gevormd zijn en ook al veel meer (soms negatieve) ervaringen hebben opgedaan. Jongere honden zijn makkelijker te kneden en naar je eigen hand te zetten.

Die van ons is bijvoorbeeld erg stressgevoelig en bang voor andere honden. Dat trainen we tot op zekere hoogte, maar we hebben vooral respect voor haar grenzen.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 09:54

Er is wel een vooroordeel t.o.v. oudere dieren,dat daar veel medische kosten aan zouden zitten. Terwijl dat bij vooral puppies nog veel erger kan zijn met ziektes waar ze zelfs snel aan kunnen overlijden.Wel denk ik dat je met een echt oude hond wat rustiger aan moet doen.Het is waar dat er momenteel in de asielen amper jonge honden zonder grote gedragsproblemen zitten.Kleine hondjes zijn ook allemaal zo geplaatst,jong en oud.Ik ben voor mijn vriendin die geen internet heeft al bijna een half jaar op zoek naar een leuke asielhond,zonder succes! Zij wil ook geen oude hond.Ik zou dat wel willen,maar,smaken verschillen nu eenmaal.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:12

Ik heb een 7 jarige cockerspaniël over genomen een aantal jaar terug. 4 heerlijke jaren mee gehad. Was 3 jaar lang heel energiek en vrolijk. Laatste jaar werd hij echt wel ouder. Zou het zo weer doen.

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:24

Ik heb een Amerikaanse Bulldog overgenomen van iemand. Ik heb haar nu 4 jaar en ze is inmiddels 12 jaar.
Op een baarmoederontsteking (en dus direct gesteriliseerd) na, nooit wat gehad en ze doet het nog steeds heel goed.
Ik zou het zo weer doen, zeker omdat ik ook de oudjes nog graag een paar fijne jaren gun. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:34

Fijn al deze reacties, laat ze nog maar komen :)

Mijn eerste idee wat niet meteen een oudere hond, omdat inderdaad wat gezegd is: meer kans op medische problemen/kosten en je moet ze waarschijnlijk snel(ler) weer afgeven. Mijn vorige hond heb ik 10 jaar gehad, dat haal je dan doorgaans niet.

Maar ik ben er 2 tegengekomen in een asiel niet zo ver hier vandaan, en tja.. nu twijfel ik dus. Het zijn zo'n schatjes, zou ze eigenlijk samen willen adopteren (maar dat moet ik nog even zien of ik dat verkocht krijg aan de doggysitter O:) ) maar ze zijn wel al echt oud, van 2010 en 2009 ... Gewoon om hen nog een aantal fijne, rustige jaren te geven met veel liefde en aandacht. In plaats van dat ze misschien tot het einde in dat asiel moeten zitten.

En dan zit ik te denken: de kans dat je ze na een paar jaar moet afgeven is best aanwezig, maar is dat zo'n probleem? Mijn vorige hondje was zo'n lange tijd bij mij, en ik heb daar echt van afgezien, misschien als ze minder lang bij je zijn en je op voorhand weet dat het maar voor een paar jaar is dat het ook "makkelijker" is om afscheid te nemen? Ook omdat je weet dat je het voor hen hebt gedaan? Geen idee hoe dat bij mij zou lopen.

Wel denk ik dat op dit moment een oudere hond misschien voor mij juist goed is, omdat deze wel beweging nodig hebben, maar niet zo enorm veel (in theorie). Ik mis het buiten gaan en bezig zijn met een dier, maar zit zelf met wat gezondheidsproblemen waar ik een balans in aan het zoeken ben, dus een jonge, energieke hond die dagelijks uren moet wandelen bij wijze van spreken is ook geen optie (ook niet voor de doggysitter overigens, die ook het buiten gaan mist maar niet de gezondheid heeft voor grote wandelingen). Misschien is dit wel juist wat ik op dit moment nodig heb.

Wat ik mij ook afvraag: hoe zit het met steriliseren/castreren op zo'n leeftijd? Kan dit nog zonder grote risico's? Of is het gewoon nemen zoals het is en afwachten of er gevolgen zijn? Volgens mij zijn ze beiden niet geholpen, wat dan weer niet handig is als ik ze samen zou willen adopteren. Dus dat weet ik ook niet goed.

Hier smelt je toch van <3


(vond ze al leuk vanaf de foto, maar toen ik de video vond was het helemaal om zeep :') )

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:04

We hebben een 11-12 jarige hond overgenomen en hebben al anderhalf jaar plezier van hem. Hij is vrolijk, speels, kan gerust een uurtje mee het bos in, maar kan zich ook prima vermaken met uurtjes van diep snurken in zijn mandje.
Vanuit ons een bewuste keuze voor een senior te gaan, ons vorige hondje hebben we 17 jaar gehad. Waar we superblij mee waren, maar we willen ons nu niet voor zo lang vast zetten. Tot dusver is onze senior fit en gezond, dus hopelijk is hij er nog wel een tijdje.


Afbeelding

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:12

O wat zou ik willen dat er meer mensen zo zouden denken! Die oudere honden zijn vaak zoveel wijzer en super dankbaar. Wel zou ik proberen te achterhalen wat de reden van herplaatsing is, en of je eventueel een gezondheidshistorie kunt achterhalen. In de rasgroep waar ik zit, gaan de laatste tijd veel honden van nog geen 6 jaar oud.. dus dat zegt helemaal niks!
Ik wens je veel succes en vooral, vertrouw op je gevoel!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:15

Wijslander schreef:
Onze tweede hond uit het asiel is geschat op een jaar of 8 toen we haar kregen, anderhalf jaar geleden. Ik houd van honden met een eigen karakter en heb niet veel met pups, dus ik vind senioren (en al helemaal uit het asiel) geweldig.

Wel ben ik van mening dat je met een senioren herplaatser geen bezwaar moet hebben tegen medische behandelingen en bijkomende kosten. Die van ons had een achterstallig onderhouden gebit dat opgeknapt is en bleek artrose te hebben, waarvoor ze dagelijks medicatie en supplementen krijgt.

Ook vind ik dat je bereid moet zijn jezelf aan te passen naar het karakter en de behoeften van de hond, omdat oudere honden al veel meer gevormd zijn en ook al veel meer (soms negatieve) ervaringen hebben opgedaan. Jongere honden zijn makkelijker te kneden en naar je eigen hand te zetten.

Die van ons is bijvoorbeeld erg stressgevoelig en bang voor andere honden. Dat trainen we tot op zekere hoogte, maar we hebben vooral respect voor haar grenzen.
Ik ervaar het ook zo, ik ben gek op het karakter van onze hond, inclusief zijn gekke dingetjes.
Als jong dier is hij waarschijnlijk mishandeld en als volwassen hond en met een krom pootje is hij vast gebonden bij een asiel. Ondanks de 10 liefdevolle jaren daarna reageert hij angstig op rammelende sleutels of een riem boven zijn hoofd.

Zijn adres daarna heeft het met hem te stellen gehad in het begin, maar hij is daar toch een zeer sociaal vrolijk gemakkelijk hondje geworden die goed luistert.
Maar hij blijft wat gekke dingen houden die we inderdaad accepteren, hij is goed zoals hij is.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:16

Ach TS ze zijn erg leuk en ook best wel actief, en als het voor jou qua beweging beter is zou ik zegen ga ervoor. Ja je hebt ze minder lang maar je hebt er evenveel liefde van en voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:23

Wat een leukerd Grit <3
Dat wat jij zegt heb ik nu ook een beetje, wel weer het gezelschap, maar je zet je niet voor pakweg 10 jaar weer vast (ook vanwege mijn eigen gezondheid), en als ze er niet meer zijn kan ik nog altijd zien wat ik dan doe. Maar dan hebben intussen een paar oudjes toch weer een goede thuis gehad.

De hondjes van in het filmpje zijn in beslag genomen, zagen er verschrikkelijk uit volgens de tekst dus ik denk dat de schaar erin is gegaan :+ Mijn vorige hond zag ook zo uit toen die in het asiel terecht kwam, daar kregen ze nog net de klitten uit gekamd maar toen trok het nog op niks (haar tot op de grond, haha).

Verder zou ik inderdaad eerst informeren naar dingen als gezondheid, voeding en andere dingen om rekening mee te houden, voor een completer beeld. En van daaruit verder zien. Ik weet alleen niet of ik daar zo antwoord op ga krijgen, het asiel waar ze zitten heb ik niet de beste verhalen van gehoord (als in moeilijk te adopteren, ze geven moeilijk honden mee) en je moet ook voor je wil adopteren een vragenlijst invullen waar je U tegen zegt. Ik begrijp dat ze een beeld willen van een adoptant, maar ik heb die vragenlijst bekeken en moest toch wel even slikken.. Maar we gaan het zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:47

Zo, de mail voor extra info is de deur uit, hopelijk krijg ik daarop antwoord :+

Zit wel al meteen met een probleem .. Mijn doggysitter ziet 2 honden echt niet zitten :') Hoe pak je zoiets aan? Ik heb al de voordelen proberen op te noemen (gezelschap van elkaar, fijner voor hen als ze even alleen moeten zitten ed) maar blijkbaar is dat niet voldoende, hahaha.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:40

Hoewel we nu in afwachting zijn van onze pup, hebben we alleen nog maar volwassen herplaatsers gehad. Jack & Walker uit het asiel, toen vier jaar en nadat we Jack hebben moeten laten inslapen op 11 jaar, kwam Saar bij ons. Toen 4 en woonde nog bij de fokker. Onze Walker is nu 14 jaar en ruim 7maanden (op deze leeftijd ga je in maanden denken) maar wat vind ik het geweldig mooi om met zo’n oudje samen te leven. Ik zou zo een hond van 10+ erbij nemen. Afbeelding

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:50

Wij hebben 3.5 jaar geleden onze senior via stichting Alas uit spanje laten komen.
Een grote bergachtige, geschat op 10, zouden hem nog wel een mooi laatste jaar geven.
Nu dus bijna 4 jaar verder,blijste en liefste hond van het dorp, krijgt om de dag n pilletje prednosol tegen stijfheid en jeuk. Is grijs en laat winden.

Mensen verklaarden ons voor mal, 250 euro voor een oude spaanse zwerver, maar als hij er niet meer is doen we precies hetzelfde weer :)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:41

[***] schreef:
Fijn al deze reacties, laat ze nog maar komen :)

Mijn eerste idee wat niet meteen een oudere hond, omdat inderdaad wat gezegd is: meer kans op medische problemen/kosten en je moet ze waarschijnlijk snel(ler) weer afgeven. Mijn vorige hond heb ik 10 jaar gehad, dat haal je dan doorgaans niet.

Maar ik ben er 2 tegengekomen in een asiel niet zo ver hier vandaan, en tja.. nu twijfel ik dus. Het zijn zo'n schatjes, zou ze eigenlijk samen willen adopteren (maar dat moet ik nog even zien of ik dat verkocht krijg aan de doggysitter O:) ) maar ze zijn wel al echt oud, van 2010 en 2009 ... Gewoon om hen nog een aantal fijne, rustige jaren te geven met veel liefde en aandacht. In plaats van dat ze misschien tot het einde in dat asiel moeten zitten.

En dan zit ik te denken: de kans dat je ze na een paar jaar moet afgeven is best aanwezig, maar is dat zo'n probleem? Mijn vorige hondje was zo'n lange tijd bij mij, en ik heb daar echt van afgezien, misschien als ze minder lang bij je zijn en je op voorhand weet dat het maar voor een paar jaar is dat het ook "makkelijker" is om afscheid te nemen? Ook omdat je weet dat je het voor hen hebt gedaan? Geen idee hoe dat bij mij zou lopen.

Wel denk ik dat op dit moment een oudere hond misschien voor mij juist goed is, omdat deze wel beweging nodig hebben, maar niet zo enorm veel (in theorie). Ik mis het buiten gaan en bezig zijn met een dier, maar zit zelf met wat gezondheidsproblemen waar ik een balans in aan het zoeken ben, dus een jonge, energieke hond die dagelijks uren moet wandelen bij wijze van spreken is ook geen optie (ook niet voor de doggysitter overigens, die ook het buiten gaan mist maar niet de gezondheid heeft voor grote wandelingen). Misschien is dit wel juist wat ik op dit moment nodig heb.

Wat ik mij ook afvraag: hoe zit het met steriliseren/castreren op zo'n leeftijd? Kan dit nog zonder grote risico's? Of is het gewoon nemen zoals het is en afwachten of er gevolgen zijn? Volgens mij zijn ze beiden niet geholpen, wat dan weer niet handig is als ik ze samen zou willen adopteren. Dus dat weet ik ook niet goed.

Hier smelt je toch van <3
[ Video ]

(vond ze al leuk vanaf de foto, maar toen ik de video vond was het helemaal om zeep :') )

Leuke hondjes! Als die nu in een asiel zitten zijn ze zo weg hoor en zou ik me er maar bij maken als ik jou was.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:42

Mijn eerste hondje was een 5 jarige jack russell uit het asiel. Zij is op een maand na 15 geworden. Onze tweede Jacky was 10 op het moment dat ik hem over nam, Jacky is bijna 18 jaar geworden. We hebben een bouvier van 2,5 jaar overgenomen en zij is inmiddels 10. Maar eerlijk is eerlijk, onze bouvier Beer is vanaf puppy bij ons en dat is toch wel fijn hoor. Met de andere honden meer gedragsgedoe gehad als met Beer.

Anoniem

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:00

Denk je anjali? Zie toch wat haken en ogen waardoor dat misschien niet zo vanzelfsprekend is. Zo zijn ze volgens mij niet gesteriliseerd/gecastreerd, al ouder dus (2009 & 2010), het reutje zou niet 100% zindelijk zijn en lijkt ook slechthorend of doof te zijn. Teefje is volgens mij verder weinig mis mee. Denk dat ze ook apart geplaatst kunnen worden maar heb het even nagevraagd. Mogen niet bij kleine kinderen. Maar indien ze wel snel weg zijn is dat zoveel te beter voor de hondjes natuurlijk ;)

Fijn nog al die ervaringen verder, blijkbaar toch een aantal mensen die bewust voor een oudere hond gaan, heel fijn om te lezen.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:05

Senioren zijn ook gewoon heel gezellig, wij hebben er drie. Ze zijn 8, 10 en 12 jaar en na een beetje uitslapen en een avontuurlijke ochtendwandeling liggen we nu samen op de bank voor een verdiend middagdutje. Zalig :D

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:11

Wat ben jij een topper TS! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wbt je doggysitter; waar woon je? Is Pawshake niets voor je?
Als ze al wat ouder zijn, hoeven ze misschien wat minder vaak en ver uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:25

@Wijslander: dat lijkt me dus heerlijk, gewoon een gezellig, rustig leventje, tussendoor een fijne wandeling en verder gewoon lekker spelen en snurken (de honden dan, ik niet zo :') ).

@Myfairytale: bwa, dat valt wel mee, er is er nog geen in huis dus wel zien wel hoe het loopt.

Ik woon in Belgisch Limburg, ken Pawshake wel van naam, weet niet of er in de buurt iemand zit. En ik heb ook wel wat moeite om vreemde mensen met mijn hond bezig te laten, of in mijn huis te laten. Dus toch liever niet. De doggysitter ziet een nieuwe hond op zich wel zitten, maar 2 is blijkbaar teveel van het goede. Ik denk dat ze ook wel apart geplaatst kunnen worden, maar ik vind de keuze dan moeilijk want ze hebben allebei voor- en nadelen om het zo te noemen. Maarja, eerst maar eens afwachten of ik reactie op mijn mail krijg, en wie weet zijn ze inderdaad zo weg, dan hoef ik die keuze niet te maken.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:29

[***] schreef:
@Wijslander: dat lijkt me dus heerlijk, gewoon een gezellig, rustig leventje, tussendoor een fijne wandeling en verder gewoon lekker spelen en snurken (de honden dan, ik niet zo :') ).

@Myfairytale: bwa, dat valt wel mee, er is er nog geen in huis dus wel zien wel hoe het loopt.

Ik woon in Belgisch Limburg, ken Pawshake wel van naam, weet niet of er in de buurt iemand zit. En ik heb ook wel wat moeite om vreemde mensen met mijn hond bezig te laten, of in mijn huis te laten. Dus toch liever niet. De doggysitter ziet een nieuwe hond op zich wel zitten, maar 2 is blijkbaar teveel van het goede. Ik denk dat ze ook wel apart geplaatst kunnen worden, maar ik vind de keuze dan moeilijk want ze hebben allebei voor- en nadelen om het zo te noemen. Maarja, eerst maar eens afwachten of ik reactie op mijn mail krijg, en wie weet zijn ze inderdaad zo weg, dan hoef ik die keuze niet te maken.

Ik heb al iets over deze hondjes gehoord. De ene (dove) steunt op de andere en daarom moeten ze samen geplaatst worden.Dat is toch niet zo'n probleem met zulke kleintjes.