Ervaringen oudere hond adopteren?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:35

19 jaar, wow, dat was inderdaad een serieuze oude dag :))

Dank je jojoni <3
Je mag mij altijd even pb-en, ik ken volgens mij geen asiel bij jou in de buurt dus het zal niet dezelfde zijn als waar ik al gekeken heb, haha.

Momenteel zit het wel even op een laag pitje, met mezelf gaat het niet goed en dan twijfel ik weer of ik het wel allemaal kan en of het nu het moment al is. En mijn back-up heeft het momenteel ook moeilijk dus dat helpt ook niet mee :+

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:03

Afbeelding

Hier nog geen seconde spijt gehad van deze keuze. Paco is echt een enorme pretletter! <3

Paco is inmiddels een kilo kwijt en ik zelf 15 sinds eind oktober. :D

TS, ik hoop echt dat de juiste hond voorbij komt. Het is zo ontzettend genieten! <3

Pippa13

Berichten: 374
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:44

TS, ik weet niet of je alleen via websites op zoek bent naar een hondje, maar er zijn ook verschillende privé Facebook groepen waar je herplaatsers kunt vinden. (Herplaatsing kleine honden bijvoorbeeld) In tegenstelling tot een asiel heb je dan direct persoonlijk contact met de eigenaar of degene die het hondje plaatst. Dan heb je ook meteen antwoord in plaats van het afwachten van een bericht van het asiel.

Wij hebben nu dus een aanvraag gedaan voor een hond in het asiel en ik vind het wachten op antwoord enigszins stressvol. Verder hebben ze de regeling dat ze er binnen 5 dagen op antwoorden en als je geen antwoord krijgt dan ben je geen match of zijn er andere kandidaten. Dat stukje onzekerheid helpt niet, dus als je persoonlijk bericht kan doen naar iemand op Facebook oid. Misschien zijn je ervaringen dan beter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:14

Haha Tallie1979, goed zeg van beiden! Alleen door meer te gaan wandelen dan? Of hoe moet ik het zien?

Via facebook is hier moeilijk want heb geen facebook. En dan nog zou ik verdwalen denk ik, ben nooit zo goede vriendjes geweest met facebook en de snelheid waarmee alles gaat daar.

Heb wel verhuisdieren.nl wat ik in de gaten hou, maar daar moet je betalen voor contactgegevens van de mensen dus dat is wel een dingetje. Vooral ook omdat het allemaal in Nederland is en ik in de huidige tijden niet weet hoe dat werkt + dat ik het toch een risico vind om naar vreemde mensen te gaan. Een asiel is daarin toch ook wat professioneler ingesteld denk ik (of zou toch moeten).

Verder blijft het ook gewoon dubbel allemaal, ik mis het leven in huis en iets om mee bezig te zijn en weer mee buiten te komen. Maar langs de andere kant als ik een slechte periode heb zoals nu qua 'ziekte' dan ben ik eigenlijk blij dat ik dat allemaal even niet moet :o Maar het blijft wel iets wat zorgt dat je buiten komt en bezigheid hebt en dat is natuurlijk beter dan maar gewoon binnen blijven zitten. Ik weet het niet :+

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:07

Ja, haha! Paco en ik lopen kilometers per dag, dus nu gaat het hard

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:44

Jack is weer terug, hij kan nog niet alleen zijn en hun moesten werken. Ze vond het zo erg want ze zag het als falen.Ik heb hem opgehaald en hij was zo blij, hier ook gelijk weer op zijn gemak.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:23

Top van jullie Tallie1979 +:)+

Is dat niet iets wat mensen op voorhand weten marleen_usar? Ik vind dat altijd zo raar, een hond die niet alleen kan zijn .. en jij moet werken .. Dat weet je toch op voorhand?



Ik had een leukerd gezien op verhuisdieren.nl, maar ik kan niet op tegen de snelheid waarmee het allemaal gaat. Krijg nog niet eens de kans om het even te bespreken met mijn back-up of er zijn al 25 reacties en een stop erop 8)7

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:10

Dus het gaat nog steeds zo snel,dan wordt het moeilijk om er snel 1 te vinden. Ja ik had gezegd dat hij niet alleen kon zijn, maar ze wilden het toch proberen. Hij ging daar ook achter de katten aan maar hier doet hij dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:08

Ik heb reactie gehad van 1 van de asielen of ik nog op zoek ben.
Ze hebben een 8-jarige chi die een huisje zoekt en die eventueel hier wel zou passen.

Alleen.. trekt mijn doggysitter ineens haar staart in, en ik heb die wel nodig omdat ik een hond niet hele werkdagen alleen wil laten zitten. Een dagopvang of uitlaatservice ofzo is hier niet zo bekend, en wordt ook wel een dure aangelegenheid dan, dat wil ik toch liever vermijden.

Niet dat ik nu persé deze chi wil, dat is niet zo het ding, maar gewoon constant het wel-niet-gedeelte is best vermoeiend. Zelf heb ik natuurlijk ook twijfels, maar ik weet wel dat als ik er éénmaal voor ga dat ik dat ook doe en dat het wel in orde komt, ik moet gewoon de stap zetten om te gaan.

Alsof ik nog geen leed genoeg heb met mezelf :z
Denk dat er misschien toch maar geen hond komt dan.

Amber_anne

Berichten: 6963
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:38

Is er geen mogelijkheid om een andere oppas te zoeken? Zou het ook niet fijn vinden de hele tijd de onduidelijke antwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:56

Nou, ik ga vrijdag kijken bij de chi om te zien of het klikt.
Mijn doggysit is niet overtuigd, maar dat was ze bij de vorige ook niet en nu wil ze net dezelfde :+

Uiteindelijk is het zo dat als ik voor een hond ga dat ze er wel voor zal zorgen, maar ...
Denk dat ik gewoon zelf de beslissing moet nemen en dan zal ze zich wel aanpassen, en kan ze af en toe mij de schuld geven als er ergens iets is _O-

Dus ik ga in ieder geval kijken, of het wat gaat worden weet ik niet, er zitten wel haken en ogen aan het hondje dus ik ga even goed moeten nadenken of ik dat op dit moment wel kan hebben. Het communiceren via mail gaat een beetje moeizaam, dus vandaar besloten toch maar gewoon eens langs te gaan. Kan ik daarna nog verder zien.

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:58

[***] waar woon je?

Anoniem

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:00

In Belgisch Limburg. Waarom?

marleen_usar

Berichten: 24692
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:05

Er zijn verschillende sites waar je mensen kan vinden die willen oppassen.

Anoniem

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:08

Ah, op die manier, die zullen er inderdaad zijn :j
Maar dat zie ik wel, in geval van nood. Ik ben daar zelf niet zo happig op, een vreemde in je huis en aan je dier. Zeker bij een hond die uit een asiel komt wil ik dit de eerste tijd niet doen. Maar moest het nodig zijn zal er vast een oplossing te vinden zijn inderdaad.

Maflinger_S
Berichten: 12178
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:37

Oeh, spannend. Leuk, leuk, leuk, lekker gaan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:08

Vanmiddag ga ik kijken naar het hondje, ik vind het ineens toch wel heel spannend worden. Heb me voorgenomen om het niet te doen als het niet hét hondje is, maar ik weet niet of ik neen ga kunnen zeggen :') Ben wel heel benieuwd hoe het hondje gaat reageren, daar hangt natuurlijk alles vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 17:53

Even kopie van het andere topic zodat ik het niet opnieuw moet typen, weet niet of iedereen hier het andere topic ook volgt ;)

Ben weer thuis, heb een hele boel om over na te denken.
Hondje op zich is echt super <3 Heel mensgericht, kwam meteen naar mij toe, kwispelen, lekjes geven, dat soort dingen waar ik niet tegen kan :') Zo meelopen aan een riempje ed heeft nog wat werk nodig, maar zie ik wel lukken en het is gewoon een heel vrolijk, nieuwsgierig, open hondje met een eigenwijs kopje.

Maar ... die is er uiteraard altijd .. Ze heeft op die tijd dat ik bij haar was, op 2 verschillende plaatsen binnen, niks anders gedaan dan zich neerzetten en plasjes doen. Zelfs een kakje. Nu weet ik de werkwijze niet bij hen maar de persoon van het asiel zei dat ze vandaag wel nog niet uit haar hok was geweest. Maar het was wel echt vaak, ze deed niks anders dan rondsnuffelen en zich neerzetten, zeker 10x. Niet dat er elke keer iets uit kwam (het is een Chi, zo groot is die blaas niet :+ ) maar de intentie was er wel.

En ik weet niet wat ik daarmee moet doen. Nu was de omgeving daar ook wel echt heel opgejaagd, veel vrijwilligers die er rondlopen, honden constant blaffen, was helemaal geen rustige huiselijke omgeving. Binnenkomen op een plaats waar net daarvoor honden geweest waren, dus daar hangen ook allemaal geuren en dergelijke. Het leek wel op een beetje markeringsdrang, nu ken ik dat vooral van bij reuen maar blijkbaar kunnen teefjes dat ook hebben. Maar gaat zich dat oplossen in een huiselijke omgeving? Dat is de vraag.

Ze hadden daar ook nog een 2e hond die net vrij was voor adoptie, ook een heel leuk ding, een slag groter, een gecastreerde reu, maar 10 jaar en hartruis + slechte tanden. Dus daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Mijn vorige hond heb ik moeten laten inslapen door hartfalen dus daar heb ik voor nu even geen zin meer in, toch niet om daar dadelijk mee te beginnen. Dat begrepen ze ook gewoon. Wel jammer, want verder wel een erg leuke hond ook. Die had ook de neiging om constant z'n poot overal tegen op te heffen ... Het geeft wel het idee dat het daar er wel een beetje in zit in die honden, wegens gebrek aan tijd & opvoeding waar zij als ik het goed begrijp totaal niet mee bezig zijn (denk dat het ook gewoon echt enorm druk is tegenwoordig in de asielen).

Maarja, dat is dus een grote maar ... Wel de enige die ik zo meteen kon ontdekken want zoals gezegd verder een super leuk hondje. Heel sociaal naar mensen toe, heel nieuwsgierig naar de omgeving, heel eigenwijs qua wandelen (ik wil dáár gaan snuffelen :)) ).

Iets wat ook in mij opspeelt is het idee van incontinentie door de hoeveelheid puppy's die er waarschijnlijk uitgekomen zijn. Ik heb contact gehad met mijn dierenarts maar dat is natuurlijk niet mogelijk om dat op afstand te zeggen. Zij opperden ook het idee van een blaasontsteking of dergelijke wat niet goed behandeld is (na de keizersnede) en dat zou dan wel op te lossen zijn. Ook is ze op dit moment loops, maar daar zou het in principe niks mee te maken hebben.
Het is wel dat ze zich echt neerzet om te plassen, want ik heb haar ook op de arm en mijn schoot gehad enzo en ik zou denken bij incontinentie dat je dan ook wel eens prijs kan hebben, en dat was niet zo. Wel doet ze het ook gewoon op de bank en dat is natuurlijk wel minder (vooral omdat ik een stoffen bank heb). Ik zou gedacht hebben dat ze niet eens op die bank geraakte, maar ze kan best nog wel springen met dat dikke lijfje :') En ook meteen snuffelen en zich neerzetten. Nu kan ik mij wel voorstellen dat dit een bank is waar wel vaker 'ongelukjes' gebeuren, vond het nu niet zo uitnodigend om mij daarop te zetten bv.

Maarja, wat doe je hiermee hé .. Neem je het risico in de hoop dat het zich wel oplost? Of trek je daar de grens van wat kan? Ik vind het een moeilijke.

Maflinger_S
Berichten: 12178
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:17

Het is dus in alle opzichten een leuk hondje maar je twijfelt over haar zindelijkheid? Je verhaal klinkt voor mij, maar ik ben geen hondenkenner, als een hondje dat een beetje de weg kwijt is en zich geen houding weet te geven. Beetje overprikkeld door de omgeving en van stress gaat piesen en poepen, al dan niet nog verder getriggerd doordat er aan de achterkant (de blaas met name) iets (nog) niet helemaal goed zit. Toen jij haar vast had en op schoot had ha ze dat niet dus ze kan het controleren. Ik denk dat het wel goed komt in een stabielere omgeving, en dan bedoel ik met minder prikkels tegelijkertijd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110859
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:27

Klinkt idd vooral als stressgedrag.
Kun je niet voor een tweede keer gaan kijken en het er nog eens goed over hebben met de mensen waar ze nu zit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 18:31

Een tweede keer kijken zou wel kunnen denk ik, maar ik weet niet of ik daar meer info uit ga halen.
Ze zit momenteel is het asiel zelf, dus niet in een pleeggezin ofzo. Eventueel zou ze dit weekend naar een pleeggezin kunnen als die dat zien zitten (en de hond die daar zit effectief kan vertrekken) om een aantal dagen te kijken hoe ze het in een huiselijke omgeving doet. Maar ik ben er nog niet uit of dat een goed idee is of niet (wegens het verhuizen, ze willen dat liever niet teveel met de honden en zeker niet voor korte periodes) en ik weet ook niet of je op een paar dagen iets kan zeggen.

Nu, ik heb ook een topic lopen specifiek over ex-fokteven, misschien is het wel handig om in verband met dit hondje alles naar daar te plaatsen. Dat praat wat makkelijker dan op 2 plaatsen :')
[BB] Ervaringen ex-(brood)fokteef adopteren?


Ben natuurlijk wel nog nieuwsgierig naar algemene ervaringen van oudere honden adopteren, dus die mogen gerust nog geplaatst worden.

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:10

Alle honden hebben zindelijkheid training nodig. Veel lopen, hondje trainen.

Als je geen ongelukjes wilt of kunt accepteren, dan moet je (even cru gezegd) niet aan dieren beginnen. Alle dieren kunnen een ongelukje hebben. Maar je moet er wel zelf wat aan doen.

Paco was ook niet helemaal zindelijk. Nu wel. Was even werken. Wel zo eerlijk om het diertje een kans te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:14

Ongelukjes heb ik geen problemen mee, zeker niet bij een chi, zoveel is dat niet :+
Maar op 5 minuten tijd minstens 10 keer zich neerzetten om wat te doen, en zelfs tegen een muur met de poot omhoog geeft mij niet het idee dat het echt ongelukjes zijn, vandaar de twijfel.

Nu zijn er in het andere topic veel reacties gekomen en ook met eigen ervaringen van de mensen, met ook mogelijke oorzaken ed, en nu ben ik wel al wat meer gerust. Maar een glazen bol zou ik toch graag hebben, haha.

Tallie1979
Berichten: 22786
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:17

Mijn hondje werd ook buiten gezet vanuit de kennel. Die pieste zich ook het ongans in 10 minuten. Enige verschil is dat het een reu betreft.

Maar echt, het is te trainen.

Anoniem

Re: Ervaringen oudere hond adopteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:19

Ik begin dat idee ook meer en meer te krijgen :j Ook omdat er zoveel factoren vandaag meespeelden die een verklaring zouden kunnen zijn of het erger zouden kunnen maken. Denk dat rust en regelmaat zo'n hond wel deugd zou doen.