Nestje konijnen, geen geschikt hok?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Nestje konijnen, geen geschikt hok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 11:08

Hoi!
We hebben een nestje konijnen gekregen, nogal onverwacht..
Het mannetje was er al bij weg gelukkig.
Nou ligt het nestje in het nachthok en dat nachthok heeft een opening naar buiten. Nou ben ik bang dat als ze gaan bewegen/lopen ze te pletter vallen uit dat hok |(
Nou kan ik dat nachthok wel afsluiten maar dan zit moederkonijn in een piepklein hokje terwijl ze de ruimte gewend is.
Ze zijn vannacht geboren, kan ik een het een week zo laten en dan moeder 'opsluiten'? Of eventueel het nest verplaatsen?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:10

Majabeestje schreef:
Hoi!
We hebben een nestje konijnen gekregen, nogal onverwacht..
Het mannetje was er al bij weg gelukkig.
Nou ligt het nestje in het nachthok en dat nachthok heeft een opening naar buiten. Nou ben ik bang dat als ze gaan bewegen/lopen ze te pletter vallen uit dat hok |(
Nou kan ik dat nachthok wel afsluiten maar dan zit moederkonijn in een piepklein hokje terwijl ze de ruimte gewend is.
Ze zijn vannacht geboren, kan ik een het een week zo laten en dan moeder 'opsluiten'? Of eventueel het nest verplaatsen?


Kan je niet een schotje maken van 10cm hoog?

Daar komt moeder wel overheen

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Nestje konijnen, geen geschikt hok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:27

Niet teveel gaan rommelen bij het hok. Als een moeder konijn het niet vertrouwd bijt ze de jongen dood.

Je zou eventueel bij de opening een brede plaat schuin naar beneden kunnen zetten (als een glijbaan als het ware). Zorg dan wel dat ze beneden niet op de tocht liggen en veel bodembedekking hebben om zich in te verstoppen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nestje konijnen, geen geschikt hok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:01

Op deze leeftijd is het risico eerder dat ze aan mama's tepel blijven hangen als die eerder klaar is met laten drinken dan zij. Plankje "veegt" ze dan van de tepel af zodat ze in het nest blijven. Tegen de tijd dat ze mobiel worden hebben ze in elk geval een vachtje om warm te blijven.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 18:04

Ik wil er nu inderdaad niet teveel aan rommelen, moeder vooral rust geven. We hebben nog zo'n loopplankje liggen die bij het hok hoort, deze was er af gegaan en nooit weer eraan gemaakt omdat ze er makkelijk in en uit springen.
Het is niet veel moeite om die er weer aan te schroeven en dan idd een flinke bult stro onderin leggen.
We kijken regelmatig even bij onze konijnen dus stel er ligt een uit terwijl ze nog te jong zijn kunnen we alsnog het nachthok dichtdoen of de opening idd verhogen (goeie tip ook).

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Nestje konijnen, geen geschikt hok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 12:04

Doe bij het terugplaatsen dan wel handschoenen aan.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-20 16:19

Domino_2006 schreef:
Doe bij het terugplaatsen dan wel handschoenen aan.


Ja absoluut.

Ik vind het wel prachtig hoor, die kleintjes <3
Ben benieuwd hoeveel het er zijn.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 17:15

Toch nog weer even een vraag.
We hebben een verhoging gemaakt naar de overgang naar het trappetje. Vandaag bij het kijken bij het nest (we kijken om de dag heel voorzichtig even door het deksel van het nachthok op te tillen), schoot er een jonkie weg. Zo, hup het trappetje af. Tot zover het effect van de verhoging |( Moeders helemaal verbaasd, stond onderaan het trappetje haar jong wat te likken en om zich heen te kijken.. Ik heb het jonkie voorzichtig gepakt (met handschoenen aan) en weer terug in het nachthok gelegd en daarna nog meer stro onderin het hok gelegd.
Als de jonkies dus toch van het trappetje rollen, komen ze in een dikke laag stro terecht.
Is dat voldoende voor nu? Het is daar natuurlijk kouder dan in het nachthok. Andere optie is moeder erbij in het nachthok en schuifje dicht. Maar dat wil ik haar liever ook niet aandoen..
De konijntjes zijn nu 10 dagen oud trouwens. En pittige typetjes :')