Activiteiten met je hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 11:20

Welke activiteiten doe jij met je hond?

Ik ben zelf momenteel aan het zoeken naar iets wat op dit moment werkt voor mij en mijn Oosterse prinses.

Steppen heeft mijn aandacht getrokken, maar ik vind het hele idee zo gek :') Zo'n step vind ik zo'n raar ding, ik zou me doodschamen _O- Maar het lijkt me wel heel leuk en een goede gulden middenweg. Iemand ervaring hiermee? Is het wat? Wat voor step is fijn? Etc.

Ik wil graag iets gaan doen naast het wandelen met Zahra. Maar daar zitten wat haken en ogen aan momenteel.
- Zahra is een Oosterse windhond. Een hond die best wat dingen leuk/acceptabel vindt, maar ook heel snel middelvingers opsteekt.
- Onze gezinssituatie biedt op dit moment niet heel veel mogelijkheden. Een baby van 5 maanden, een peuter van 3,5 jaar, geen oppas/opvang en een eigen bedrijf waar het heel druk mee is. Dus ik ga niet even makkelijk erop uit met alleen de hond.
- Ik zou het ook heel leuk vinden om hard te lopen met haar, maar ik stort zelf na 3 meter ter aarde denk ik :')
Mijn conditie en lichaam is al niet heel geweldig en nu na een heftige keizersnede en herstel is dat eerst al helemaal niet echt haalbaar.
- Fietsen kan, vindt Zahra niet heel leuk en ik ook niet :') Heel saai. :')
- Iets van Agility zou mij ook heel leuk lijken, maar ik heb een keer geprobeerd of Zahra over een zelfgemaakt sprongetje wilde springen toen kreeg ik 4 middelvingers. En ik ga het liefst momenteel (qua gezin/tijd/corona) niet naar een vereniging om iets te doen. Dus het liefst iets wat ik thuis/in eigen tijd en beheer kan doen.
- Zahra is wel dol op spel & balletjes. Bang voor frisbees want die kreeg ze een keer tegen haar hoofd := (Een stoffen)

Ik ben benieuwd, wat doe jij allemaal met je hond? :D Wat zijn leuke dingen?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:21


Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:32

Leuk! Steppen lijkt mij ook leuk.

Wij doen behendigheid en Frisbee. Maar beide op een vereniging.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:24

detectie!
Het gaat naar hetgene drugshonden doen toe, maar dan op onschuldigere geuren (kurkuma, steranijs, noem maar op).
Voor de juiste motivatie (speeltje, voer) doen veel honden dat supergraag, lekker hun neus gebruiken, en kan je prima in korte sessies tussendoor in huis doen (of in de tuin, of onderweg, net wat er uitkomt.)

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:32

Detectie is ook het eerste waar ik aan denk :j Prima thuis te doen ook, maar ik zou wel ergens wat lessen volgen om de basisprincipes te leren.

Ik doe mantrailing met mijn hond. Ontzettend leuk, we doen dit onderhand al 9 jaar, maar je kunt het niet alleen of thuis doen en zal ook een uitdaging zijn met een windhond (motivatie misschien, maar vooral afleiding in de vorm van wildsporen :D ).

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:38

Als Zahra van actie en van balletjes houdt: flyball! Onze whippet vindt het echt fan-tas-tisch. Half uurtje per week, en het fijne is dat het naast fysieke inspanning toch ook nog concentratie en nadenken nodig heeft, dus mooi mak na een training.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:43

Ik zag op de virtuele kyno markt een gratis training met hondenfitness. Ik heb me daar voor aangemeld want dat lijkt mij wel leuk.
Sporthond in conditie heet dat geloof ik.

Sky

Berichten: 5068
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:47

Wij doen met onze labrador x border collie van 10 maanden momenteel nog een pubercursus, maar hierna gaan we een speurcursus doen (detectie). Als ze uitgegroeid is wil ik eens haar agility talent uittesten!

Verder heeft ze 1 tot 2 keer per week speeluur hier op het hondenveld met haar hondenvriendjes uit de buurt. Al doen we dat dus niet echt samen, ik kijk alleen toe :')

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:13

Wat ik doe met mijn honden: wandelen (verschillende wandelingen, regelmatig nieuwe routes), hersenwerkjes, nieuwe trucjes leren, laten helpen in het huishouden (deurtjes dicht doen bv), zoekspelletjes,... ik heb ook een tijdje hondenschool gedaan met een van mijn honden (gehoorzaamheid) en clean boot hunting (=speuren naar ‘vermiste’ personen). Met deze hond heb ik ook even treibbal geprobeerd, maar mijn hond bijt de bal kapot, dus niet zo handig
Er is nu ook een nieuwe hondensport: snuitgolf (=minigolf voor honden). Nooit geprobeerd, maar zou ook leuk kunnen zijn.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:21

pateeke schreef:
Wat ik doe met mijn honden: wandelen (verschillende wandelingen, regelmatig nieuwe routes), hersenwerkjes, nieuwe trucjes leren, laten helpen in het huishouden (deurtjes dicht doen bv), zoekspelletjes,... ik heb ook een tijdje hondenschool gedaan met een van mijn honden (gehoorzaamheid) en clean boot hunting (=speuren naar ‘vermiste’ personen). Met deze hond heb ik ook even treibbal geprobeerd, maar mijn hond bijt de bal kapot, dus niet zo handig
Er is nu ook een nieuwe hondensport: snuitgolf (=minigolf voor honden). Nooit geprobeerd, maar zou ook leuk kunnen zijn.

Haha snuitgolf?

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:47

Naast natuurlijk wandelen frisbeeën wij met de honden. Ze vinden het ontzettend leuk en ik vind zelf het voordeel dat je het aan kan passen aan het niveau van je hond (en jezelf), en dat het enige wat je nodig hebt een grasveldje en een paar frisbees is.

Saluki's heb ik het nog niet zien doen trouwens, maar er lopen best wel wat windhonden in de sport, al zijn dat wel vaak de wat kleinere. Zeker met toss & fetch (afstand gooien) zijn ze bijna niet te verslaan.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Emperor

Berichten: 196
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:52

Wat ik o.a. doe met mijn hond (Groenendealer) is: behendigheid, (bos)wandelingen, hardlopen, zoekspelletjes, gewoon (buiten) spelen met bijvoorbeeld bal of touw en gehoorzaamheid. Behendigheid doen we altijd op een vast tijdstip, maar verder gewoon wanneer wat uitkomt. Vooral nu het donker is savonds is het lastiger om iets met hem te ondernemen, dus verzinnen we iets voor binnen. Hij wil echt graag werken en iets samen doen, dus ik moet soms wel een beetje creatief zijn. :P Echt uitlaten doe ik hem niet, we wonen op een boerderij dus hij heeft ruimte genoeg om ook wat zelf te ondernemen. Verder speelt hij op wandeling ook met andere honden en heeft hij z'n vriendenclubje bij behendigheid.

Frisbeeën lijkt me ook wel leuk om eens te proberen. Hij is dol op ballen vangen, dus misschien is dit ook wel iets voor hem.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:59

Wij hebben een husky x labrador kruising. Wij steppen met hem, fietsen, paardrijden, hardlopen en maken graag lange wandelingen. Hij vind het ook heel leuk om trucjes aan te leren en is heel slim. Ik doe dat gewoon lekker thuis. Kost hem veel energie al dat hersenwerk en is super leuk om te doen. Op youtube staan allerlei filmpjes hoe je je hond verschillende kunstjes aan kan leren :) Ballen of frisbeeen vind hij mwoa, soms is het even leuk maar hij is niet heel gedreven om achter de bal aan te rennen en deze weer terug te brengen.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:51

DiantaM schreef:
pateeke schreef:
Wat ik doe met mijn honden: wandelen (verschillende wandelingen, regelmatig nieuwe routes), hersenwerkjes, nieuwe trucjes leren, laten helpen in het huishouden (deurtjes dicht doen bv), zoekspelletjes,... ik heb ook een tijdje hondenschool gedaan met een van mijn honden (gehoorzaamheid) en clean boot hunting (=speuren naar ‘vermiste’ personen). Met deze hond heb ik ook even treibbal geprobeerd, maar mijn hond bijt de bal kapot, dus niet zo handig
Er is nu ook een nieuwe hondensport: snuitgolf (=minigolf voor honden). Nooit geprobeerd, maar zou ook leuk kunnen zijn.

Haha snuitgolf?


Heb het zelf nooit gedaan hoor, maar heb het nu wel al een paar keer voorbij zien komen. Er bestaat een Nederlandstalig boek over en is ergens volgend jaar denk ik ook een workshop van met Judith Lissenberg. Het is de bedoeling dat je hond met zijn neus de bal in een hole krijgt.

JesdaJinn

Berichten: 10438
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:56

Flyball?

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:27

Snuffelspelletjes/hersenwerk zijn ze hier alledrie dol op en zo te lezen past dit ook goed in jullie situatie! Er bestaan vaste spellen, maar met huis- tuin- en keukenmateriaal zijn de mogelijkheden eindeloos. Op Facebook zijn hier leuke pagina's en groepen over!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Activiteiten met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:03

Ik doe aan enkele jaren aan detectiespeuren en mijn gekke dalmaat vind het geweldig. Wij speuren op tabak, wiet, muntgeld, sleutels, mobiele telefoons en doekjes met mijn geur. Wiet vindt ze het leukste. _O-

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:10

Ik step ook met de hond maar gebruik een heupgordel in plaats van een stang. En dan ziet het er een stuk minder gek uit. :D
Ze is overigens dol op zoekspelletjes en ook hondenpuzzels vindt ze helemaal geweldig. Zie ook woofatwork.nl