Kerstboom en katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 18:57

cursebreaker schreef:
@TS,

Nee snap ik hoor. Ik denk dat het bij ons ook zeker een deel geluk is dat de kat gewoon snel reageert normaal op 'correcties' en we in verhouding dus gewoon veel thuis waren waardoor je En meestal erbij bent als ze wel wat proberen (want ze heeft een x geprobeerd erin te klimmen vorig jaar bv) En idd gewoon veel tijd eraan kunt besteden. Het was vorig weekend dus vooral even: 'O, da's weer even interessant'. maar na een paar uur even aandacht eraan te hebben besteed was het weer klaar en sindsdien kijkt ze er niet meer heel erg naar om; af en toe nog even snuffelen maar dat mag ja ook gewoon. In de nacht slaapt onze kat ook bv. grotendeel van de nacht - bovenop de bench van de hond in haar mandje - dus het scheelt dat ze dan ook niet urenlang actief is zoals veel katten ook weer zijn 's nachts, want dan zijn we er idd niet bij haha.

Maar mijn kat kan dan soms met andere dingen weer echt stout zijn dus ze is ook zeker geen heilige hihi :') Maar met sommige dingen denk ik idd wel dat je best wel wat kunt begeleiden/corrigeren/aan en afleren als de tijd en mogelijkheid er is om ermee bezig te zijn - maar dat is zeker icm werk en andere dingen vaak toch minder haalbaar.

Ik had ook nog een pup van dezelfde leeftijd rondrennen dus bezig zijn met die dingen moest ik toch, dus dan kon die kat erbij ook nog wel :')

_lauraaa_
Planten zijn hier idd dus ook niet te doen :')
Had vorig jaar palmen staan. Sansa lag op d'r rug in de bak met de blaadjes te spelen/eraan te knagen. Maar er was al genoeg waar we mee bezig waren qua wat wel/niet mag dat ik niet ook nog over de planten wilde beginnen. Dus nu maar even geen planten meer tenzij ze ergens staan waar ze niet bij kan en proberen we het als ze wat ouder is wel weer :')

EDIT:

Misschien scheelt het ook om te kijken voor een boom waar de verlichting al in zit bv.? Dat ze je niet met die kabels bezig zien zijn? Als de mogelijkheid er is om zo'n boom te kopen dan. Kabels vd boom laat ze hier gelukkig ook met rust, ook vorig jaar, ondanks dat ze toen wel een paar telefoon kabels kapot geknaagd heeft - maar doet ze ondertussen ook niet meer gelukkig haha.


Dit was al een boom waar de verlichting in zat :') maar ze hebben de kabel naar het stopcontact door geknaagd.

_Karlijn
Berichten: 6458
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:02

Hier wat cat-proof inspiratie van Pinterest :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou voor nr2 gaan :))

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:21

_lauraaa_
Omggg hahaha. Wat dat betreft zijn het net knaagdieren af en toe met dat geknaag.

_Karlijn
Hahaha ja die zijn geweldig allemaal. Mensen worden echt heel creatief met katten in huis vs. Kerstbomen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:27

Die 2e is echt geweldig ! :D
Een meer-poezen-boom <3

XxMariellexX
Berichten: 365
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:29

Nadat ze hem met zijn 2en al 3 x hebben laten omvallen hebben we nou dit maar gedaan :')
Afbeelding

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 19:32

Mijn kerstboom staat sinds afgelopen zaterdag en heb hem al 3 keer opgeraapt.
Gelukkig wel plastic ballen maar ze beginnen bij mij aan de slingers.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-20 22:35

Afbeelding
Net ook de boom maar opgetuigd, enig idee wat de draak hier vandaag heeft uitgespookt als je deze foto ziet?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:11

Ik denk dat je 2 keuzes hebt:

1 toestaan = toestaan. Maar dan óók volgend jaar als kitten volwassen kat is geworden. Het is NU de tijd om iets aan te leren, niet volgend jaar pas.

2 het weekend gebruiken (En ondertussen zo veel mogelijk, ben bang dat je het nu al niet meer afgeleerd krijgt) om kitten te leren dat boom = verboden gebied!

Gebruik een plantenspuit of iets anders wat je kitten niet leuk vind en iedere keer zodra hij/ zij in/ aan de boom begint = corrigeren!

Ik zelf had er iets meer over nagedacht. En de boom pas in een weekend opgezet als ik er ruim tijd voor zou hebben. Op zaterdag ochtend, zodat de gehele dag als leerdag gebruikt zou kunnen worden.

Mijn hond is van maart en was dus 9 maanden op het moment van de eerste kerstboom. Heb er geen één woord over vuil gemaakt geloof ik, pup bleef gewoon netjes van de boom af.

Vorig jaar (hond 1 jaar 9 maand) ook gewoon glazen ballen in de boom gehad, geen enkel probleem.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:13

Een hond is toch echt een heel ander wezen dan een kat.. :')

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:18

Roosch schreef:
Een hond is toch echt een heel ander wezen dan een kat.. :')


Maar ook een kat is méér dan prima te leren dat bepaalde dingen verboden terrein zijn!

Het kost wat meer moeite en wat meer tijd, maar katten kunnen prima dingen aangeleerd krijgen.

Misschien niet op de goed gedrag = beloning methode zoals bij honden,

Eerder "fout" gedrag heeft consequenties = plantenspuit bijvoorbeeld.

Maar als je een kat goed consequent corrigeert op ongewenst gedrag, dan zal dat gedrag uiteindelijk uitdoven.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:00

Misschien kan je kijken of je je kerstboom aan iets vast kan zetten. Mijn kat knaagt gelukkig alleen aan de onderste takken. Maar zou ik kittens hebben, zou ik hem vastgemaakt hebben aan de kast :=

Texas02

Berichten: 4588
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:03

Onze katten zitten eigenlijk nooit aan de kerstboom.. De vorige ook niet..

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:18

Kerstboom en katten?
Ik wist niet eens dat dat kon in één zin.
Heb het 1 keer geprobeerd en wist niet wat ik zag toen ik de volgende ochtend in de woonkamer kwam. Kat had geprobeerd om met de kerstboom het verdere huis te versieren en poepte glitterslingers.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:27

mvdende schreef:
Roosch schreef:
Een hond is toch echt een heel ander wezen dan een kat.. :')


Maar ook een kat is méér dan prima te leren dat bepaalde dingen verboden terrein zijn!

Het kost wat meer moeite en wat meer tijd, maar katten kunnen prima dingen aangeleerd krijgen.

Misschien niet op de goed gedrag = beloning methode zoals bij honden,

Eerder "fout" gedrag heeft consequenties = plantenspuit bijvoorbeeld.

Maar als je een kat goed consequent corrigeert op ongewenst gedrag, dan zal dat gedrag uiteindelijk uitdoven.


Ja maar plantenspuit is toch wel echt achterhaald en gaat niet helpen.
Das leuk als jij er bent, maar dan zitten ze ee later alsnog in.

Je kunt beter zorgen voor voldoende alternatieven, en zo min mogelijk wapperende dingen erin. Uiteindelijk verliezen ze vaak de interesse wel. Misschien niet dit jaar, maar wel als ze ouder worden.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:14

Nooit last van gehad. Niet met de honden en ook niet met de katten. Ze vinden het wel leuk om er naar te kijken maar blijven er verder gewoon vanaf.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 02:14

Hier was de kerstboom ook altijd groot feest voor de katten, jarenlang geen boom in huis gehad, vorig jaar was ik toe aan kerstgevoel en heb ik toch weer een boom gekocht, een echte blauwspar deze keer, wonder boven wonder vonden de katten deze helemaal niet interessant. De boom heeft eerst 2 dagen kaal in huis gestaan, toen 2 dagen met alleen lampjes en uiteindelijk volledig opgetuigd. De onderste versieringen waren wel interessant, maar er is verder niets gesneuveld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat met 7 volwassenen en toen 10 kittens, niet geheel onverdienstelijk, dus mijn advies, koop een blauwspar!

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:54

Tip: Echte kerstbomen zijn giftig voor katten. Dus als je knagers hebt zou ik áls je een kerstboom neemt iig een neppe nemen.
Ik begin er dus niet aan. Mijn huis is te klein en mijn katten zitten overal aan en in. :')

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-20 10:00

@ Needje, dat had ik inderdaad ook begrepen, dat een echte boom giftig zou zijn.

@Daphara, wat een prachtige katten heb je! Als m'n kitten volgend jaar als grote kat nog steeds de boom in wil, doe ik volgend jaar een jaar geen boom. Maar dit jaar geen boom terwijl ik zoveel thuis ben leek me ook reuze ongezellig.

@mvdende, katten kun je inderdaad zeker iets leren. Mijn 5 jarige weet perfect dat ze niet op het aanrecht mag. Dus doet ze dat als ik er niet ben, of ergens ben waar ik haar niet kan zien.. Verder weet ze dat als er gegeten wordt aan tafel ze niet op tafel mag.
Kitten wordt ook opgevoed, hij blijft namelijk ook niet van tafel en hij heeft de afgelopen 2 weken ook van bijna al mijn drinken geproefd en ook in ongeveer al mijn eten zijn neus gestoken. Maar een plantespuit doe ik niet, gewoon weg zetten en een speeltje gooien.

De combinatie 10 week oude kitten en kerstboom is nu eenmaal niet de beste combi, dat wist ik van te voren. Maar niet proberen is sowieso geen kerstboom. Gisteravond hing hij er al een stuk minder in, alleen de glinsterende slingers waren echt verleidelijk.
Kabeltje van de lampjes waren ook hier wel doorgebeten, dus dat moet nog even gemaakt worden.
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:11

Needje schreef:
Tip: Echte kerstbomen zijn giftig voor katten. Dus als je knagers hebt zou ik áls je een kerstboom neemt iig een neppe nemen.
Ik begin er dus niet aan. Mijn huis is te klein en mijn katten zitten overal aan en in. :')


Het klopt dat echte bomen giftig voor katten zijn, dus is het verstandig je kat een alternatief te bieden, hier in huis heb ik heel wat Chlorophytum plantjes staan, ook wel graslelie genoemd. Heel veilig voor katten en een beter alternatief dan kattengras, want dat heeft weerhaakjes en kan in de neus/keel holte blijven steken. 2 fokjes van mij hebben in het verleden bij de nieuwe eigenaren al een operatie moeten ondergaan om het weer te verwijderen, dus ik druk kittenkopers altijd op het hart om graslelies in huis te hebben in plaats van kattengras.

Ik koop elk jaar 1 of 2 nieuwe Chlorophytum plantjes erbij, ze zijn bijna niet dood te krijgen, de katten eten er van en ik vergeet ze zo weer eens 4 weken water te geven en nog houden ze het hier zo 5-6 jaar uit met mijn kattenbende en mij.bijna elke plantenbak heeft ze wel en ook Ikea verkoopt ze.


Afbeelding


De Blauwspar was als kerstboom echt niet interessant, zelfs niet voor de kittens en met het kleine legertje katten dat ik hier heb, lijkt me dat redelijk representatief voor een gemiddelde kat. Katten die buiten vrij los lopen gaan daar ook niet ineens aan dennenbomen kauwen.

De kunstkerstbomen werden hier ook altijd als klimpaal gebruikt, dus mijn advies blijft, koop een echte blauwspar dit jaar en zorg voor wat graslelies in huis als knabbel alternatief voor de katten.

Stal_Fiore

Berichten: 9342
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:50

Onze kat doet gelukkig niks met de kerstboom

Afbeelding

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 09:12

Goede tip Daphara, ik ga volgende keer eens zo'n plantje halen. De poes eet graas kattengras maar spuugt ook heel snel. Wellicht dat dit beter voor haar is.

Volgend jaar wellicht een echte boom, dit jaar staat hij al dus doen we het hier gewoon mee.

Stal_Fiore, wow wat een prachtige boom! Fijn dat ze daar uit blijven, ik zou Lux wellicht kwijt zijn zo groot.

Hier gaat het beter met de boom. Hij hangt er nog steeds wel in, maar telkens maar een paar minuten. De eerste 2 avonden heeft hij er echt uren in gespeeld.

Stal_Fiore

Berichten: 9342
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Kerstboom en katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:14

Hihi en toch kan je dr stiekem om lachen als ze dat doen, toch Lenexa?

Goede tip Daphara, ik wist dat niet van die weerhaakjes.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 15:06

Stal_Fiore schreef:
Hihi en toch kan je dr stiekem om lachen als ze dat doen, toch Lenexa?

Goede tip Daphara, ik wist dat niet van die weerhaakjes.


Ik vind het hilarisch, maar nu is hij nog mini en kan de boom hem prima hebben. Ik denk dat ik het volgend jaar als grote kater minder kan waarderen. Maar goed dat is een probleem voor volgend jaar 8-)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:13

Wij hebben sinds deze zomer een 3-jarige kitten (echt waar :D )
Ik heb een hekel aan kerstbomen in huis dus ik heb dit jaar eindelijk een excuus om er niet één op te tuigen *\o/*
Verder maken we het wel gezellig hoor en ik zie wel wat er heel blijft :+

Afbeelding

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:37

met mijn katten gaat het altijd goed... ook als kitten! mijn grootste tip is gewoon plastic ballen! :j die boom valt ook niet om als je gewoon een goede standaard onder hebt!