Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kater heeft misschien FIP?

 
Profiel   

Pippin (de kitten) is weer thuis! *\o/* Op de echo was geen buikvocht te zien. Alleen iets vocht bij de lever, maar dat konden ze niet aanprikken, omdat de lever ervoor zat. En de dierenarts deed daar verder niet echt bezorgd over. Ze hebben ook naar zijn longen geluisterd en die klonken goed, geen vocht bij de longen. Het gaat dus haast zeker niet om natte FIP. Wel waren zijn darmen enorm opgezwollen. Zijn hele buik wordt nu opgevuld met darm en zijn darmwand is erg dik. Ze willen nu bloed bij hem afnemen voor een volledig bloedbeeld. Ze kunnen dan ook zien of hij antistoffen tegen coronavirus heeft en of het eiwitgehalte aan de hoge kant is. Helaas liet Pippin zich niet prikken vandaag, hij kan een erg opstandig ventje zijn :+ Dus vrijdag hebben we een afspraak staan om het opnieuw te proberen, ik moet hem dan van te voren een kalmeringstablet geven.

Het is dus voor nu erg aannemelijk dat er geen mutatie heeft plaatsgevonden en dat het niet om FIP gaat. Zijn doen en laten passen niet bij het ziektebeeld, daar was de dierenarts het ook mee eens. :j Door de enorm opgezwollen darmen vermoedt de dierenarts wel dat er toch iets aan de hand is, wellicht een infectie die de darmen enorm hebben aangetast. Daar gaan we dus vrijdag (wellicht zal uitslag later zijn) misschien achterkomen.

Voor nu dus nog even afwachten en in de tussentijd gaat ie op Royal Canin Gastrointestinal voer, licht verteerbaar voer om zijn darmen iets te ontzien. Ik geloof dat iemand dat hier ook al genoemd had (even scrollen, dat was Sourire :P ).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 18:34 



 
Profiel   

Wij hadden ooit een nestje met dikke gezwollen buikjes met diarree...zowel de mama als de kittens. Bleken die zwaar allergisch aan melk te zijn. Alle melkproducten weg van gehouden en buiten een hangbuikje (ipv buikje vol vocht) hebben ze lang en gelukkig geleefd (kittens die we gehouden hebben zijn 16 en 20 jaar geworden zonder ziek te zijn).

Je vergeet soms hoe snel ze een yoghurtje oplikken, een stukje kaas snoepen of in het ergste geval een schoteltje melk leeglikken.

Ik hoop dat het goed komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 18:46 



 

Wat een fijn nieuws!

Die van mij had echt een vergelijkbaar ziektepatroon. Heeft ook op GI voer gestaan, maar knapte daar niet genoeg van op. Uiteindelijk met een combi van Trovet horse natvoer en anallergenic gaat het als een trein.

Volgens mij kunnen ze allergie niet makkelijk onderzoeken. Hypoallergenic voer wisselt nog wel heel erg, ze mogen het er vrij makkelijk op zetten omdat ze niet specificeren welke allergenen ze er precies uit halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 18:54 



 
Profiel   

Koemelk is sowieso niet goed voor katten... geitenmelk is dan nog beter maar zou dat ook niet adviseren, als je zuivel geeft gewoon kitten melk geven... is aangelengd poeder, heb ik gegeven aan de kittens toen die niet zelf dronken (2 stuks waarvan 1 echt tot 8 weken met hand opgevoed en astronautenvoer)

Ts fijn dat fip in elk geval uitgesloten kan worden. Is het niet mogelijk dat giardia de zwelling heeft veroorzaakt in de darmen en dat dit nog een nawee is van alles?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 18:55 



 

@Rennie89 ja joh dat kan heel goed. Giardia kan echt veel schade doen in de darmen, vooral als ze er een tijdje mee rondlopen of hebben rondgelopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 18:56 



 
Profiel   

Hier 2 kittens uit hetzelfde nest FIP. Waren beide 1 weekje bij mij en beide in moeten laten slapen. Wss bij de fokker al opgelopen maar bij mij geopenbaard. Uiteindelijk via de rechtsbijstand mijn geld en vergoeding van de DA kosten terug gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 19:17 



 
Profiel   

Dikke darmen komt door een ontsteking. Dat katje wat bijna dood was door Giardiasis had ook verdikte darmen door alle diarree. Giardiasis maken trouwens gaten in de darmwand , ze graven daar in, dus het is een beste aanslag.

Het klinkt idd niet als FIP maar dat vocht bij de lever zint me niet. 1 van de katten die overleden is dit jaar vertoonde eerder lever problemen dan FIP en bij hem was de lever ook gek. Hij werd echt knalgeel...
;(
[ img ]

Mijn dierenartsen hadden nog nooit zo'n gele kat gezien.....
------------------------------------------------------
PS de foto's waren erg klein op de pagina hiervoor

Gezonde kat
[ img ]

MIjn kat
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 19:28 



 
Profiel   

Fijn dat je katje weer thuis is... en fijn dat er geen buikvocht zit.. nu hopen dat de problemen van de darm snel opgelost kunnen worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 20:55 



 
Profiel   

Ik had je vd week een PB gestuurd TS :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 21:46 



 
Profiel   

Confession schreef
Pippin (de kitten) is weer thuis! *\o/* Op de echo was geen buikvocht te zien. Alleen iets vocht bij de lever, maar dat konden ze niet aanprikken, omdat de lever ervoor zat. En de dierenarts deed daar verder niet echt bezorgd over. Ze hebben ook naar zijn longen geluisterd en die klonken goed, geen vocht bij de longen. Het gaat dus haast zeker niet om natte FIP. Wel waren zijn darmen enorm opgezwollen. Zijn hele buik wordt nu opgevuld met darm en zijn darmwand is erg dik. Ze willen nu bloed bij hem afnemen voor een volledig bloedbeeld. Ze kunnen dan ook zien of hij antistoffen tegen coronavirus heeft en of het eiwitgehalte aan de hoge kant is. Helaas liet Pippin zich niet prikken vandaag, hij kan een erg opstandig ventje zijn :+ Dus vrijdag hebben we een afspraak staan om het opnieuw te proberen, ik moet hem dan van te voren een kalmeringstablet geven.

Het is dus voor nu erg aannemelijk dat er geen mutatie heeft plaatsgevonden en dat het niet om FIP gaat. Zijn doen en laten passen niet bij het ziektebeeld, daar was de dierenarts het ook mee eens. :j Door de enorm opgezwollen darmen vermoedt de dierenarts wel dat er toch iets aan de hand is, wellicht een infectie die de darmen enorm hebben aangetast. Daar gaan we dus vrijdag (wellicht zal uitslag later zijn) misschien achterkomen.

Voor nu dus nog even afwachten en in de tussentijd gaat ie op Royal Canin Gastrointestinal voer, licht verteerbaar voer om zijn darmen iets te ontzien. Ik geloof dat iemand dat hier ook al genoemd had (even scrollen, dat was Sourire :P ).


Fijn dat het vrij zeker geen FIP is. Hopelijk is het darmprobleem te verhelpen. Blijft spannend. Wens jou en Pippin heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 21:59 



 
Profiel   

Goed nieuws! Hopelijk is ie snel weer helemaal gezond :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 08:48 



 
Profiel   

Hoi!

Ik had inderdaad ook al aan de DA gevraagd of die opgezwollen darmen door de giardia kon komen. Ze zei dat het kon, maar dat het niet per se hoefde en ook een teken van een flinke infectie kan zijn. Ze wilde voor de zekerheid nog verder zoeken met behulp van bloedbeeld.

Pippin staat nu sinds gisteravond op de gastrointestinal. Had gister de oude en nieuwe brokjes gemengd, maar merkte geen verschil in ontlasting vannacht en vanochtend, dus maar geheel overgegaan gelijk. Ontlasting is hetzelfde gebleven, nog wel iets zacht en nat en stinkend, maar geen diarree meer.

Wel vind ik Pippin vandaag erg gestresst overkomen. Energieaanvallen, veel zijn bekje likken, zichzelf krabben, veel gapen, klagelijk mauwen. Ik “hoop” dat dit nog stress is van zijn dierenarts bezoek van gister en geen signalen van pijn. Maak me toch nog behoorlijk zorgen en het kan wat mij betreft niet snel genoeg vrijdag zijn. Als ie zich morgen nog zo gedraagt ga ik denk ik even de dierenarts bellen voor de zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 22:08 



 
Profiel   

Confession schreef
Hoi!

Ik had inderdaad ook al aan de DA gevraagd of die opgezwollen darmen door de giardia kon komen. Ze zei dat het kon, maar dat het niet per se hoefde en ook een teken van een flinke infectie kan zijn. Ze wilde voor de zekerheid nog verder zoeken met behulp van bloedbeeld.

Pippin staat nu sinds gisteravond op de gastrointestinal. Had gister de oude en nieuwe brokjes gemengd, maar merkte geen verschil in ontlasting vannacht en vanochtend, dus maar geheel overgegaan gelijk. Ontlasting is hetzelfde gebleven, nog wel iets zacht en nat en stinkend, maar geen diarree meer.

Wel vind ik Pippin vandaag erg gestresst overkomen. Energieaanvallen, veel zijn bekje likken, zichzelf krabben, veel gapen, klagelijk mauwen. Ik “hoop” dat dit nog stress is van zijn dierenarts bezoek van gister en geen signalen van pijn. Maak me toch nog behoorlijk zorgen en het kan wat mij betreft niet snel genoeg vrijdag zijn. Als ie zich morgen nog zo gedraagt ga ik denk ik even de dierenarts bellen voor de zekerheid.


Zou zeker bellen, klinkt als pijn en onbehagen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 09:50 



 
Profiel   

Zou ook zomaar door het ineens overgaan op het nieuwe voer kunnen zijn.
Is hij ook wel eens ontwormd met wat anders dan Panacur, bijv Millpro tablet? Voor andere soort wormen is dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-12-20 22:16 



 
Profiel   

Heb hem ontwormd met Milbemax voordat we de uitslag giardia kregen tijd terug. Volgens mij is dat een van de standaard ontwormingstabletten. Zou volgens de dierenarts goed moeten zijn.

Vrijdag zijn we niet meer gaan bloedprikken. Ik moest Pippin van te voren een kalmeringstablet geven, aangezien hij volledig flipt als de dierenarts bloed wil prikken. Maar hij nam de tablet niet goed in dus had maar de helft binnen gekregen. Met de dierenarts overlegt, maar ze wilden hem niet bloedprikken omdat ie niet kalm genoeg was. Maandag poging 2, dan breek ik de capsule open en doe ik het poeder rechtstreeks over zijn voer.

Het gaat verder eigenlijk wel goed. De stress signalen die ik dinsdag zag heb ik niet meer gezien. De dierenarts gaf vrijdag aan de telefoon nog aan dat Pippin echt heel erg onrustig was geweest toen hij bij hen was die paar uur afgelopen maandag en dat hij dinsdag waarschijnlijk de stress daarvan nog aan het verwerken was.

Zijn ontlasting is op dit moment nog steeds prima. We zitten nu op een twee weken streak (een record!) van goede ontlasting. Zijn buikje lijkt iets minder opgeblazen, maar is nog steeds bol en hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 09:32 



 

Milbemax is volgens mij niet effectief tegen giardia. Ik moest toen van mijn dierenarts echt Panacur hebben en ook in een kuur. Paar dagen, dan weer ff niet, dan weer wel. En tussendoor huis helemaal ontsmetten, alle kleedjes en speeltjes wassen etc. Het is echt een poedersuiker om er vanaf te komen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 11:51 



 
Profiel   

Ja klopt, tegen de giardia heb ik ook Panacur gegeven. Zelfde ritueel als jij hebt uitgevoerd haha. Maar daarvoor heb ik hem altijd ontwormd met milbemax.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 13:42 



 

Oooh ik lees hem nu pas goed! Ik ben na de giardia blijven ontwormen met panacur (maar dan gewoon 1 dag ipv een hele kuur), dat bevalt hier eigenlijk prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 13:44 



 
Profiel   

Beste wat helpt tegen giardiasis is trouwens metrobactin. 7 dagen pillen, dan 7 dagen niet en dan 7 dagen wel. Dat brengt alles tot rust.
Als er nog wat onrust is door giardia moet je anders dat aan je DA vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-12-20 23:11 



 
Profiel   

Een goed middel tegen giardia is Gambamix (voorheen Spartrix). Dit is eigenlijk een duivenmiddel en wordt off label gebruikt. Helaas zijn niet veel dierenartsen op de hoogte hiervan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 00:10 



 
Profiel   

robeer schreef
Een goed middel tegen giardia is Gambamix (voorheen Spartrix). Dit is eigenlijk een duivenmiddel en wordt off label gebruikt. Helaas zijn niet veel dierenartsen op de hoogte hiervan.


Kan ik beamen :j
Veel dierenartsen willen het risico ook niet nemen, omdat het idd niet geregistreerd is voor katten.
Werkte hier wel ook goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:11 



 
Profiel   

robeer schreef
Een goed middel tegen giardia is Gambamix (voorheen Spartrix). Dit is eigenlijk een duivenmiddel en wordt off label gebruikt. Helaas zijn niet veel dierenartsen op de hoogte hiervan.

Ik denk dat heel veel dierenartsen daar wel van op de hoogte zijn maar je mag geen off label product voorschrijven als er een geregistreerd middel is. Dierenarts is dus in overtreding als ze het wel doen en daarom zullen vele er niet aan beginnen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-20 21:15 



 
Profiel   

XxDiandraxX schreef
robeer schreef
Een goed middel tegen giardia is Gambamix (voorheen Spartrix). Dit is eigenlijk een duivenmiddel en wordt off label gebruikt. Helaas zijn niet veel dierenartsen op de hoogte hiervan.

Ik denk dat heel veel dierenartsen daar wel van op de hoogte zijn maar je mag geen off label product voorschrijven als er een geregistreerd middel is. Dierenarts is dus in overtreding als ze het wel doen en daarom zullen vele er niet aan beginnen denk ik.


Deels.....hier zijn echt veel dierenartsen niet van op de hoogte. Sowieso is de standaard dierenarts meer gericht op honden dan op katten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 13:50 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu TS?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-12-20 22:48 



 
Profiel   

Onze kat, bijna 8 maanden, had ook al maanden dunne ontlasting. Niet waterdun en hij ging ook niet vaker dan normaal op de bak, maar goed was het niet. Verschillend voer geprobeerd, maar niets hielp. Nu sinds deze week inderdaad de RC veterinairy diet gastro intestinal en voor het eerst normale ontlasting! Zijn darmen rommelen ook niet meer en hij laat geen scheten meer. Hopelijk werkt dat voer voor Pippin ook goed.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-21 15:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen