Kater heeft misschien FIP?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 12:38

We hebben vier pogingen gedaan om bloed te prikken bij Pippin, maar hij laat het niet toe (twee keer met kalmeringstablet, maar hier kwam hij doorheen). De dierenarts wil het met roesje proberen, maar ik heb besloten om het voor nu even te laten hoe het is, aangezien we nu elke week bij de dierenarts zijn geweest en ik merk dat hij het steeds stressvoller gaat vinden en ik wil de dierenarts geen traumatische ervaring voor hem maken. Hij gedraagt zich klinisch gezond en ziet er goed uit. Heb hem drie weken op gastrointestinal van RC gehad en merkte grote verschillen. Nu is mijn zak op (wacht al tijdje op mijn bestelling met nieuw voer die maar niet komt) en heb ik hem weer op zijn oude voer en merk gelijk weer jeuk, zachte stinkende ontlasting, jammeren, braken, harde buik. Voor mij een duidelijk teken dat zijn oude voer niet geschikt voor hem is geweest al die tijd.

De dierenarts was het er mee eens om het voor nu even zo te laten en goed op zijn voeding te letten. Wel eventueel nog een FIP screening doen binnenkort voor de zekerheid, maar ik laat hem nu eerst even met rust komende weken wat dierenarts betreft.

Ik hoop dat de gastrointestinal vandaag geleverd wordt door DHL en anders rijd ik vanmiddag langs de dierenarts om daar maar een nieuwe zak te kopen.

Heeft iemand trouwens ervaring met Puur Probiotic poeder? Ik las dat meerdere katteneigenaren dat hebben gegeven aan hun katten na fikse giardia besmettingen en dat hun katten daar enorm baat bij hebben gehad. Ik heb het alvast wel met het voer mee besteld bij Medpets. Heb na longontsteking en niesziekte (opgelopen in nestje) van mijn andere kat twee jaar geleden L-Lysine gegeven van Puur en dat heeft haar toen enorm geholpen.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:16

Ja ik! Probiotica kan idd heel goed helpen na giardia. Die van Puur is idd fijn. Heb zelf ook wel eens Zoolac Propaste gebruikt, ook prettig spul.

Fijn dat je iig voer hebt gevonden dat lijkt te werken :j

Anoniem

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:25

Die van mij ging ook heel goed op Puur probiotica ja :j Op advies van de dierenarts heb ik ook een tijdje psylliumvezels gegeven, daar ging z'n diarree niet van weg maar hij liet het in ieder geval niet meer lopen.

Staat hij nog op gastro intestinal? Als dat na een paar weken geen verschil lijkt te maken kan ik je toch aanraden om eens een hypoallergeen voer te proberen.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 13:29

Heel fijn dat jullie goede ervaringen hebben met probiotica, dan ga ik het voor Pippin ook gewoon gebruiken (als het een keertje binnen komt eindelijk :+ ).

@Emma, op dit moment staat ie al een aantal dagen niet meer op gastrointestinal, maar op zijn oude voer, omdat de nieuwe zak gastrointestinal nog niet geleverd is. :( Op die gastrointestinal ging hij echt top! Ontlasting rook beter en zag er stukken gezonder uit. Harde buikje was minder. Niet meer braken en geen jeuk. Nu paar dagen weer op zijn oude voer wat ik voor gastrointestinal gaf en hij heeft gelijk weer last.

Anoniem

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:30

Ah dan lijkt gastrointestinal fijn inderdaad! Bij die van mij deed het helemaal niks maar die was ook wel echt erg ziek.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:55

Heb niet alle reacties gelezen maar wilde toch graag even reageren op je topic, al is het maar voor moest iemand anders met (mogelijks) FIP te maken hebben.

Jammer genoeg heb ik ook nog recentelijk FIP meegemaakt bij onze Maine Coon van 9 maand. Wij zijn pas na de euthanasie erachter gekomen dat er wel degelijk een behandeling bestaat, inderdaad duur maar je hebt de keuze uit pillen en inspuitingen. De pillen zijn echt belachelijk duur, de inspuitingen vind ik persoonlijk meevallen in prijs. Hoeveel de behandeling uiteindelijk kost is ook erg afhankelijk van het gewicht van je kat.

FIP is inderdaad moeilijk te testen. Je hebt ook verschillende vormen van FIP, natte, droge, neurologische, occulaire.
De natte vorm gaat vaak erg snel en is te herkennen aan het gele, draadtrekkende vocht wat zich in de buik/borst holte bevind.
Via bloed kan je ook veel te weten komen.
De meeste katten zullen positief testen op de CORONA, waarbij dan op de bloeduitslag staat positief op FIP sneltest maar dit wil niet direct zeggen dat je kat ook effectief FIP heeft, deze test reageert namelijk ook op de antistoffen tegen het corona virus.
Wat wel vaak wijst op FIP is het A/G ratio. (Albumine/Globuline ratio) Als deze <0,4 is, is de kans op FIP erg groot. Is deze >0,8 is de kans op FIP erg klein.
Hoge leverwaardes en bilirubine (geel zien). En bloedarmoede.

FIP kan dus bij alle katten voorkomen. Al zie je het het meeste bij katten onder de 2jaar of oudere katten.
Raskatten lijken ook vaker FIP te kunnen krijgen maar ook huis tuin en keuken katten kunnen gewoon FIP krijgen.
Erfelijkheid zou een factor kunnen spelen, er zou een bepaald gen zijn wat corona sneller naar FIP zou kunnen doen muteren. Heb de indruk dat de onderzoekers daar nog niet helemaal uit zijn.
Maar ook ziekte, stress enz kunnen een trigger zijn om FIP te ontwikkelen.
Corona is besmettelijk, FIP zelf niet. Maar FIP is de gemuteerde vorm van Corona bij katten.

Wij hebben op amper 2,5 dag onze schat verloren, zondag leek er nog niets aan de hand, maandag met spoed naar de DA...woensdag om 12u laten inslapen. Alles ging zo vreselijk snel.
Achteraf veel opgezocht over deze rotziekte... En toen werd wel duidelijk dat er toch tekens waren, die los van elkaar weinig zeggen maar achteraf gezien veel verklaarden.
Diarree gehad, ook behandeld tegen Giardia. Zijn ogen die precies wat van stand veranderde (dit was wel eerder tegen het einde van zijn veel te korte leventje), zijn vacht die plots niet meer zo top leek. Hij verstopte zich soms op plaatsen waar hij eerst nooit ging liggen (achter de zetel) wij dachten dat hij soms wat teveel prikkels kreeg en daar wat meer rust vond. Hij verloor geen gewicht maar kwam ook niet meer bij wat bij zo'n groot ras niet oke is. Hij sliep vaker.
Heb vaak met hem bij de DA gestaan, maar al die zaken op zichzelf, verdeeld over de periode dat we van hem hebben mogen genieten zegden weinig op zichzelf maar achteraf bekeken waren het dus allemaal tekenen van die rotziekte FIP die langzaam zijn lijfje stuk maakte. De droge vorm, word ook vaak de sluipende/trage vorm genoemd en gaat meestal trager dan de natte vorm.

Ik duim voor je mee dat het niet FIP is.

Liefs Esterke

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:54

Esterke, wist niet dat het een corona-gerelateerd virus is. Maar corona is een sarsvirus voorzover ik weet, en die bestaan al heel lang.

Zoals je eerder in dit topic hebt kunnen lezen ehb ik helaas ook ervaring met FIP. Rotkwaal; de acute vorm gaat heel snel.

Ben wel benieuwd hoe het met de kat van TS is.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 21:46

Hevonen, FIP is inderdaad het kattencoronavirus wat muteert naar het gevaarlijke FIP.
Ongeveer 50% van alle huiskatten is besmet met het corona virus. Zelfs +90% van de katten in catteries.
Amper 1-2% ontwikkeld zich tot de dodelijke FIP.
Het is uiteraard niet het zelfde virus als wat onder de mensen zit.

Jammer genoeg bestaat er nog steeds geen test die FIP daadwerkelijk aantoont. Behalve bij de natte vorm, daar is geel draadtrekkend achtig vocht heel duidelijk uiteraard.
Bij de droge vorm is het eerder een combinatie van symptomen en waardes in het bloed die FIP zullen "aantonen". Of een punctie van aangetaste organen.
FIP wordt eerder effectief bewezen door een sectie.

Ik heb nu 3 Maine Coons. 1,5 jaar, 5 maand en 3,5 maand. De twee "oudste" heb ik al bloed bij laten trekken. Beiden testen FIP Positief. Zoals ik in vorige post reeds zei hebben ze dus geen FIP maar zijn wel ooit besmet geweest met het kattencoronavirus. Ze testen dus beide positief op FIP omdat ze antistoffen hebben tegen het coronavirus.
De jongste ga ik laten testen als hij gecastreerd wordt maar ga ervan uit dat ook hij "positief" zal testen.

Het is inderdaad een rotziekte. Ik hoop dat het medicijn ooit (en dan bedoel ik zo snel mogelijk) erkent en goedgekeurd zal worden. Zodat de prijzen betaalbaar worden, dierenartsen het kennen en erachter staan en het mogen verdelen en toedienen.
Nu ben je afhankelijk van woekerprijzen, de "zwarte" markt want het is strafbaar om in bezit te hebben aangezien het niet erkent is en je moet indien je voor de meer betaalbare vorm via injecties 84 dagen je kat zelf prikken want een dierenarts is strafbaar als hij/zij het voor jou doet. En je moet nog een dierenarts vinden die ervoor open staat want je kat zal regelmatig getest moeten worden.

Er is een facebook groep die enorm helpt. Ze kennen er ongelooflijk veel van. Helpen je met uitleg van waar en hoe prikken, wat als je kat moeilijk te prikken is, ze helpen je aan het medicijn,...
Echt hartverwarmend hoe ze daar iedereen verder helpen en steunen in die moeilijke tijd.
De meeste verhalen zijn succes verhalen maar uiteraard loopt het soms ook niet goed af.

Het belangrijkste is om asap te starten met de medicatie als je kat FIP heeft.

Ben ook erg benieuwd hoe het met ts haar kat nu gaat.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:17

80% van de katten heeft zelfs corona gehad. Normaliter krijgen ze er nauwelijks merkbare diarree van. Erfelijke factor speelt zeker mee, als bij 1 kat muteert naar FIP dan waarschijnlijk familieleden ook. Ik heb 3 directe broers gehad die vorig jaar allemaal overleden zijn aan FIP..de 1 na de ander...niet eten, koorts en vocht.
Een 4e, die is gerelateerd aan andere katten hier, hij werd gewoon gelijk geel.
Ik fok geen katten trouwens, ik heb meerdere opgevangen die verwant zijn aan elkaar, direct en indirect. Vanwege het risico van stress gerelateerd aan FIP hoeven ze ook niet perse meer weg.

@Esterke, ik denk dat jij de FIP warriors bedoelt? Ik heb hen ook om hulp gevraagd, ik ben in contact geweest, ik moest naar de andere kant van het land reizen en perse met Paypal €150,00 af tikken voor een klein flesje. Overmaken mocht niet, cash mocht niet. Ik lees allemaal lyrische verhalen over hen, maar dat voelde ik niet.
Er is ook nooit meer gevraagd hoe het nu ging met de kat waar ik voor zou vliegen...

Maar goed, feit blijft, FIP is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en ik hoop dat ik nooit meer die beslissing hoef te nemen.


TS, klinkt alsof jouw katje idd last heeft van darmen, als hij opknapt van ander voer dan is dat een teken. Ooit gekeken naar IBD of gerelateerde ziekte? Ik probeer je niks aan te praten, maar weet dat het fijn kan zijn als je weet wat er zou kunnen mankeren

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:30

Kitten84, FIP warriors bestaat ook ja, maar deze groep bedoel ik niet. Van hun hoorde ik ook niets meer toen diegene begreep dat ik mijn kat had laten inslapen en dus geen medicatie meer zocht maar enkel meer uitleg en steun.

Er bestaat nog een groep: groep van FIP behandeling voor katten, van mensen uit België en Nederland.
Daar is wel veel steun en hulp. Als je een FIP kat hebt en daar naartoe gaat word er onmiddellijk een oproep geplaatst met de vraag of iemand in jou omgeving een flesje kan missen zodat je alvast kunt starten. Vaak wordt er binnen de paar uur iemand gevonden die in je buurt woont en je verder helpt.

150euro voor een flesje is ook erg veel, ligt ook aan het merk, SAK kost 59euro per flesje als ik me niet vergis. Maar je hebt ook duurdere merken en de pillen zijn al helemaal belachelijk duur...
Jammer dat ze het leven van een dier af laten hangen van de dikte van je portefeuille...
Hoeveel flesjes je nodig zal hebben is afhankelijk van het gewicht van je kat, de hoeveelheid medicatie wordt ook steeds aangepast naargelang het gewicht van je kat terug stijgt.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:43

@Esterke, ja dat klinkt me bekend in de oren: "Oh hij is dood? Zeggen niks meer". Ze verkondigden ook dat ze enige juiste groep waren en alle anderen waren oplichters.....

Tot nu geen FIP hier gelukkig en ik hoop dat het ook heel lang weg mag blijven...

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:48

Kitten84, ik hoop het ook nooit meer mee te maken, maar de schrik zit er nu wel in...
Ik had voor onze schat nog niet van FIP gehoord, nu ken ik het jammer genoeg maar al te goed.
Ik weet nu wel waar ik terecht kan, dat geeft me iets meer rust in mijn hoofd.
Maar bij het minste dat ik iets zie bij onze poezels waarvan ik denk, hmmm dan sta ik met hem of hun bij de DA en ik ging zo altijd al snel als iets niet pluis leek.
Hopelijk zal dat angstige gevoel met de tijd wat slijten, het is dan ook pas van september 2020 geleden dat ik met FIP kennis maakte en ligt dus nog erg vers op mijn netvlies gebrand.

Kitten84

Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 17:11

@Esterke, ja dat is vroeg..de schrik blijft ook nog wel. Ik heb inmiddels over tijdspan van 4 jaar te maken gehad met FIP en vorig jaar het hoogste aantal slachtoffers.....ben haast een expert geworden en ik wou dat ik niet was. Elke nieuwe ontwikkeling over FIP volg ik op de voet.

Ik heb helaas nog een paar FIP verdachten ivm hun bloedband met eerdere gevallen..dus we zullen zien.

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:38

Dit is heel interessant.
De Winn Feline foundation/dr. Niels Pedersen doet veel onderzoek naar fip. :j

https://youtu.be/UT6FaD5M7X8

Het is een beste zit en vrij technisch maar de moeite meer dan waard.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 02:20

Robeer, net gekeken, hele brok maar oooh zo interessant!
Super bedankt voor de link!

robeer

Berichten: 1405
Geregistreerd: 26-02-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:57

Esterke schreef:
Robeer, net gekeken, hele brok maar oooh zo interessant!
Super bedankt voor de link!


Ja he. Dit was zeg maar een samenvatting van het symposium van november 2019. Ik las laatst ergens dat ze toch goedkeuring gaan zoeken voor gs 411. Dat zou heel mooi zijn want dan komt het dus regulier beschikbaar en wordt het hopelijk een stuk betaalbaarder. Daarbij is ook niet iedereen in staat om z'n kat te prikken......
Ik weet wel dat het ontwikkeling van het covid 19 vaccin mede door het onderzoek naar fip zo snel heeft kunnen gaan. Laten we hopen dat deze wisselwerking nu ook de andere kant op komt.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 13:44

Hi! Ik was even niet meer op bokt geweest, dus ik lees de reacties nu pas. Wat interessant die informatie, bedankt daarvoor!! Filmpje ga ik ook nog even bekijken.

Met mijn kat gaat het nu goed. Ik heb hem niet meer verder laten testen, aangezien het zo goed met hem gaat nu. Ik heb hem een tijdje op de probiotica gehad van Puur en een vitaminepasta bijgevoerd en ik weet niet of het daarmee te maken heeft gehad, maar de kat is echt verbeterd. Zijn harde buikje is weg en hij poept goed. De laatste week is hij ook eindelijk minder aan het zeuren om voer.

Laatst wel weer een keer snoepjes gevoerd en toen had hij wel weer even zachtere ontlasting, dus het is sneu voor hem, maar hij staat nu voorlopig op streng dieet. Alleen zijn gastrointestinal van RC krijgt hij en verder niks.

Hij is vorige maand gecastreerd, dat is allemaal ook goed verlopen. Merk geen verzwakte weerstand na de operatie en narcose, dus volgens mij is het een katje dat gewoon een fikse tik heeft gehad van een giardia besmetting in combinatie met het coronavirus, maar dat verder gewoon op dit moment gezond is. Afgezien dan van een eventuele voedselallergie/-intolerantie. Dat zou ik nog kunnen laten uitzoeken, maar voor nu hebben we een goede oplossing en heeft een onderzoek voor mij dus even geen nood. :D

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Re: Kater heeft misschien FIP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:35

Fijn dat het zo goed gaat! :D