Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kat kotst regelmatig

 
Profiel   

Hoihoi,

3 weken terug hebben wij een prachtige 13 jarige Bengaalse kater meegenomen naar huis.
Nu is hij sinds +- 1,5 week bijna om de dag aan het kotsen. Eerst (toen het op de 2e dag gebeurde) dachten we stress, maar nu lijkt hij totaal ontspannen en gebeurt het nog.

Wij hebben de voeding meegekregen die hij op zijn oude adresje al had en geven hem eten volgens zijn normale schema.

Hij is wel mager maar verder alert, eet en drinkt goed en een mooi glimmend vachtje. Heeft ook altijd zijn controles & inentingen gehad volgens zijn paspoort.

Wie weet hoe we dit eventueel kunnen oplossen?
Wij gaan nu uit van stress omdat er wel een aantal stressfactoren zijn geweest maar we willen geen tunnelvisie aanhouden :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 23:56 



 
Profiel   

Bij een 13 jarige kat die mager is en braakt zou ik zeker eens een bezoekje aan de dierenarts brengen. Evt meteen voorstellen om het sochtends in het plannen en hem nuchter te houden zodat ze een goed bloedonderzoek kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-12-20 23:59 



 
Profiel   

Mager kan duiden op een nier probleem (icm met wel voldoende eten + (veel) drinken).

Wat voor eten geven jullie? Kan natuurlijk ook zijn dat de vorige eigenaar nooit iets met het spugen heeft gedaan.

Wat je kan proberen is om hem volledig op vers te zetten. Vaak is dit makkelijker verteerbaar voor ze. Als hij hier niet mee spuugt en mee aan komt, dan weet je dat de oorzaak in het voer zit.

Wil je niet zo lang wachten, dan zou ik even langs de DA gaan voor een algemeen onderzoek + bloedtest om zijn waardes te laten checken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 00:02 



 
Profiel   

Kan ook een haarbal zijn die in de weg zit. Ik heb een speciale pasta daarvoor die haarballen oplost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 00:22 



 
Profiel   

Ik had precies hetzelfde met mijn 14 jarige kat. Ook bijna dagelijks overgeven, veel drinken, inactief, zag er verder wel goed uit... We zijn met haar naar de dierenarts gegaan omdat we bang waren voor nierproblemen, ook omdat er een nestgenootje daaraan is overleden. Gelukkig kwam er niks uit het bloedprikken, maar we zijn nu sinds vorige week overgestapt op vers vlees en tot nu toe heeft ze nog niet overgegeven en drinkt ze ook een stuk minder. Ze eet het echt met lange tanden, dus hopelijk kan ze eraan wennen :D
De dierenarts kwam wel achter een rot kiesje, wat er ook voor zorgde (denk ik) dat ze haar eten niet goed kon kauwen en ik merk ook wel dat ze er last van heeft dus die gaat er morgen uit :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 00:28 



 
Profiel   

Iets heel simpels: ik heb de voerbakjes op een verhoging gezet (twee lunchboxjes) zodat mijn kat nu in een andere houding eet. Hij kotst nu nog zelden.

Het gaat om een kater van 13 jaar die nog maar anderhalf jaar hier woont. Ik weet van zijn vorige eigenaar dat-ie geen bijzondere medische geschiedenis heeft, maar hij is inmiddels wel 'al' 13 en dan kun je van alles verwachten. De DA heeft echter niets kunnen vinden behalve wat tandsteen die inmiddels is verwijderd (een jaar geleden al). Ik kreeg van een 'lotgenoot' een tijdje terug de tip om hem in een andere houding te laten eten en het is sindsdien enorm verbeterd. Geen idee of er een medisch of wetenschappelijk 'bewijs' achter zit, ik dacht 'laten we het eens proberen' en blijkbaar werkt het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 00:30 



 
Profiel   

Wanneer doet hij het? Net na het eten? Dan kan het namelijk zijn dat hij te snel eet en daardoor gaat overgeven. Een voerpuzzel of iig antischrokbak kan dan helpen :j

Verhoging zou je ook kunnen proberen. En anders mogelijk toch in type voer zoeken; had hij het bij zijn vorige plek ook? Mogelijk valt dit voer gewoon niet lekker.

Qua mager zijn: bengalen hebben vaak best veel energie en kunnen daarom aardig wat wegeten. Krijgt ie genoeg binnen?
En is ie echt te mager of gewoon atletisch gebouwd? Hoe is zijn BCS (body condition score)? Misschien valt het reuze mee :j

Maar een medische check kan nooit kwaad, om beide dingen te bespreken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 00:34 



 
Profiel   

Karin schreef
Iets heel simpels: ik heb de voerbakjes op een verhoging gezet (twee lunchboxjes) zodat mijn kat nu in een andere houding eet. Hij kotst nu nog zelden.

Het gaat om een kater van 13 jaar die nog maar anderhalf jaar hier woont. Ik weet van zijn vorige eigenaar dat-ie geen bijzondere medische geschiedenis heeft, maar hij is inmiddels wel 'al' 13 en dan kun je van alles verwachten. De DA heeft echter niets kunnen vinden behalve wat tandsteen die inmiddels is verwijderd (een jaar geleden al). Ik kreeg van een 'lotgenoot' een tijdje terug de tip om hem in een andere houding te laten eten en het is sindsdien enorm verbeterd. Geen idee of er een medisch of wetenschappelijk 'bewijs' achter zit, ik dacht 'laten we het eens proberen' en blijkbaar werkt het.
Dit heb ik inderdaad vaker gehoord. Zeker het proberen waard.

O ja, en als jullie een kerstboom hebben waar water in staat waar de kat bij kan, ook even opletten. Dat is namelijk giftig voor huisdieren. Ik betrapte toevallig onze kat daar eergisteren op..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 08:46 



 
Profiel   

Mijn kat had dit ook om de dag/dagelijks. Soms enkel gal en soms echt wel verteerde brokjes. Bleek een buikvliesontsteking (of maagvlies... ik weet het niet meer een van de twee, staat in t systeem van da) te zijn. Anti-kots tabeltjes en antibiotica keurtje hielp haar ontzettend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 08:59 



 
Profiel   

Wat een reacties! Ontzettend bedankt :)
We gaan een aantal van deze tips opvolgen en even wat puzzelen met zijn voeding (hij krijgt nu kattenbrokjes van royal canin).
Als dat niet werkt gaan we naar de dierenarts voor een checkup :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 10:12 



 
Profiel   

Jackie kotst ook geregeld. Soms komen haar brokjes eruit en soms is het bruinig.
Ik heb haar toen op speciaal voer gezet maar mevrouw at het niet....

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 10:32 



 
Profiel   

Kat is goed ontwormt?
Mijne begon een tijdje terug en die bleek wormen te hebben.
Al stopte ze ook met eten en dat doet die van jou dan weer niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 10:36 



 
Profiel   

Die van mij had het ook, naar de dierenarts en zat verstopt door een haarbal!! Katten die veel spugen is best een serieus iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-20 10:37 



 
Profiel   

ODonoghue schreef
Hoihoi,

3 weken terug hebben wij een prachtige 13 jarige Bengaalse kater meegenomen naar huis.
Nu is hij sinds +- 1,5 week bijna om de dag aan het kotsen. Eerst (toen het op de 2e dag gebeurde) dachten we stress, maar nu lijkt hij totaal ontspannen en gebeurt het nog.

Wij hebben de voeding meegekregen die hij op zijn oude adresje al had en geven hem eten volgens zijn normale schema.

Hij is wel mager maar verder alert, eet en drinkt goed en een mooi glimmend vachtje. Heeft ook altijd zijn controles & inentingen gehad volgens zijn paspoort.

Wie weet hoe we dit eventueel kunnen oplossen?
Wij gaan nu uit van stress omdat er wel een aantal stressfactoren zijn geweest maar we willen geen tunnelvisie aanhouden :)


Braken en mager? Ik zou echt naar de dierenarts gaan voor controle.

Maag-darmproblemen bij katten kunnen ernstig zijn en zoveel braken is echt niet normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 08:57 



 
Profiel   

Leuk een Bengaal! :j
Een kat die overgeeft is opzich niet raar natuurlijk, maar in deze mate moet er wel iets anders aan de hand zijn.
Mijn kat had dat ook een bleek een darmontsteking te hebben. Hij is daaraan geopereerd waarbij ze dat deel van de darmen verwijderd hebben. Daarna ging het langzaam aan beter en stopte het overgeven.
Helaas kreeg hij het na 4 maanden opnieuw door onbekende oorzaak en is toen tot mijn nog steeds grote verdriet wel overleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 09:11 



 
Profiel   

sinds de post heeft ie niet meer overgegeven *\o/*

Hij krijgt nu constant toegang tot brokjes ipv 2x per dag een bak en dat lijkt beter te gaan.
Ook hebben we een aantal mogelijk stresserende factoren weggehaald dus dit zou jet kunnen zijn. Mocht ie toch weer beginnen met overgeven gaan we direct naar een da :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-12-20 17:03 



 
Profiel   

Na de laatste post heeft hij een aanval gehad waarin hij enorm begon te trillen met z'n koppie, leek op een tremor zoals bij Parkinson. Hiermee en met het overgeven naar DA gegaan en zij heeft hem helemaal gecheckt en gooide het op een TIA.
Enige wat haar op viel was zijn onderbespiering in de achterhand, maar verder helemaal gezond.

Hierna overgestapt op ander voer en het leek een tijdje te stoppen.
Later kwam het weer terug, en omdat hij toch voor zijn jaarlijkse entingen (+ Rabiës enting wegens emigratie) moest, direct alles in 1 keer gedaan.

DA vond hem alsnog gezond eruit zien, en keurde hem goed voor de emigratie.
Wel voer mee gekregen van haar, maar hier reageerde hij heel slecht op (diarree, overgeven)
Nu heb ik hem op Purina One met een schrokbak en dit ging een tijdje goed (we wonen ondertussen in Zwitserland),
Maar vandaag kom ik thuis en lijkt hij minstens 5 keer overgeven te hebben en zonet ook weer...

Mogelijk is dit nog van de stress (ik ben een week naar NL gegaan voor kerst en een collega heeft op hem gepast, gister kwam ik thuis en heb ik hem direct gewassen gezien hij onder de poep zat van het kattenbak minder verschonen.)

Ondanks dat het maar 1 keertje is in de laatste paar weken ben ik toch benieuwd of jullie nog tips hebben?

Mocht het nu weer beginnen zet ik hem volledig op vers vlees.

Hij is dus volledig gecheckt en goedgekeurd (2 keer), eet en drinkt goed en niet abnormaal veel, poept en plast goed en is verder actief en alert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 17:36 



 
Profiel   

Is er al bloedonderzoek gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 17:39 



 
Profiel   

Ook iets tegen haarballen gegeven? Misschien toch eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 17:40 



 
Profiel   

Hoeveel weegt hij nu? Eerst had hij ondergewicht, is dat verbeterd/verslechterd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 17:56 



 
Profiel   

Hij heeft net weer overgegeven en verstopt zich nu, trilt, is loom, wil niet meer eten.
Direct DA gebeld, die zegt wachten tot morgenochtend. Heb om 09:00 afspraak, tot die tijd mag hij niet eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 18:40 



 
Profiel   

Heb je een uitdraai van zijn medisch verleden gekregen? Anders even in het ent boekje kijken en de vorige da bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 18:49 



 
Profiel   

bridgetF schreef
Heb je een uitdraai van zijn medisch verleden gekregen? Anders even in het ent boekje kijken en de vorige da bellen.


Ik heb zijn volledige paspoort gekregen met jaarlijkse check, daarop scoorde hij altijd perfect.

Was net even heel bang, hij spint áltijd als je een vinger op hem legt en ik kreeg net geen reactie niks, maar zonet begon hij heel voorzichtig weer te spinnen.

Dacht daarvoor echt even dat dit het was, mocht hij de nacht goed doorkomen dan laat ik hem alsnog checken morgenochtend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 19:14 



 
Profiel   

Ben erg benieuwd wat de DA morgen zegt, ik vermoed dat hij wel 'goed' de nacht door komt maar dat hij zich niet lekker voelt. Heel veel sterkte met je kat! :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-01-22 21:14 



 
Profiel   

Och jee, ik zou absoluut naar een spoedarts zijn gegaan, en ik weet zeker dat mijn dierenarts dit ook spoed zou vinden.
Hoop dat je nog op tijd bent. Veel sterkte!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 09:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen