Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 13:54

Ik reageer later wel. Even geen zin in bokt nu. Mijn herder heb ik vrijdag moeten laten inslapen. |( Ben ergoed door van de leg en mijn kleine oude dame nog meer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:00

Heel veel sterkte! Wat rot zeg.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 15:42

Het ging echt niet meer, stomme tumoren die zijn achterpoot zenuwen afdrukten vanuit het niets en het is heel vredig in zijn vertrouwde bus gedaan. Maar het is gewoon k u t. |(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 15:58

Ja, hoe oud ze ook zijn... Het is nooit leuk en het komt altijd te vroeg voor jezelf :(:)

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 16:09

Sterkte karuna :knuffel:

Hier zijn alle lonchodiodes overleden, ik kreeg ze niet fatsoenlijk aan het eten en kwam er ook wat laat achter dat ze het niet gingen redden zo. -O-
Was ook continu aan het klooien met de luchtvochtigheid; zonder folie moest ik de bak 3-5x daags sproeien en was hij alsnog kurkdroog bij de volgende sproeibeurt, met folie er (deels) op bleef de luchtvochtigheid veel te hoog.

Ook zijn al mijn voedselplanten dood.
Doordat ik ziek was ben ik vergeten ze water te geven en de keren dat ik eraan dacht was ik zo beroerd dat ik niet op mijn benen kon staan. :x
Op zich geen probleem, de flapjes zaten nog veilig in het ei.
Zaten, want vandaag is er één uitgekomen. *\o/*
Ondanks dat ik ze zwaar verwaarloosd had de afgelopen tijd qua sproeien en ik half half verwachtte dat het daardoor mislukt was.
Het ei zat nog aan een pootje, maar na licht sproeien vd bak is die er inmiddels af en ik zie het ukje geregeld over de ruit heen sprinten. *D
Uiteraard net nu er geen winkel open is dus heb maar ff een uitgedroogd eucalyptus takje gegeven zodat er iig wat te klimmen valt en zo ff kijken of de framboos in de brandgang een beetje mooi blad heeft, dan zou 'ie het iig t/m dinsdag moeten redden en kan ik dan ff takken halen bij de bloemist.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 17:57

Net een heel eind gewandeld met zijn drieen en een lege riem. Een bosronde die ik lang niet heb kunnen maken ivm mijn herder. Veel bankjes onderweg gelukkig. Eten en drinken mee. Heeft wel geholpen. Nu ben ik kapot moe en een heel zeer been maar dat boeit niet.

Ah arme kleintjes dan. :(:) Maar als je zo vaak moet sproeien kun je niet eens een dag weg. -O-

Kun je geen voedseltak bij de oudste vandaan halen voor het kleintje? Ziek zijn is zo ruk. Gelukkig in de tuin en hier dichtbij veel eten. En in pot bewust ook wat binnen aan voedsel in de opkweek. Eikels zijn nu al miniboompjes. :j

De sprieten bij het andere adres was er een gister aan de wandel in de yucca. Ik vermoed met sproeien eruit geglipt. Ik zag watbewegen op de plant. Maar ik denk sommige sprieten bijna aan hun volwassen maat. Twee ook veel donkerder groen dan eerst en bijna 10 cm lang al.

Rocco en Bobby er even uitgehaald vandaag. Zaten mooi vooraan. Grappige is Rocco lijkt te wisselen van kleur tussen groenig en geel. Bobby is echt gemberkleurig en heeft een allerschattigs stekelbuikje inmiddels


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:04

Ik heb geen volwassen flapjes dus helaas ook geen voedseltakken die ik even kan overzetten. :n

Mooi duidelijk te zien dat Bobbie een dametje is. :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 18:08

En Rocco en Forrest hebben iniminivleugeltjes al. :j

Die longdinges. Ik krijg je naam nooit getyped. Ik kan daar wel aan jonge nymphjes komen. Tenminste het type dat hier zit de "sprietjes" de kweker (nou ja kwekertje een jongen van 8 :j ) daarvan heeft regelmatig kleintjes.
CLP643. Ook wel bekend onder de naam Lonchodiode. Die dus. Even opgezocht.

Gelukkig een ei al uit. :j

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:16

Volgens mij kwamen die van mij bij dezelfde kweker vandaan (Groen ofzo). :)
Ik hou het voor nu even bij de flapjes, kan tzt altijd nog uitbreiden. :j

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 18:23

Ah ja groentje :j hier doen ze het echt als een speer vanaf dag een. Meteen ook goed eten. Hun oude verblijf snel last van schimmel helaas bij teveel sproeien. Maar met drie keer per week hadden ze genoeg. Wat ze nu hebben ondanks het open dakje is eigenlijk hetzelfde maar dan zonder schimmel.

Kan best dat ze van dezelfde geboortedatum waren. En iniminiklein. Nu zijn de meesten echt reuzen al. Sommigen vervellen duidelijk trager. De kleinsten zijn 4 cm maximaal de grootsten aardig volwassen maat. En hebben het mega exo terrading echt nodig. Het dak is een populaire hangplek net als de achterwand.

Flapjes kunnen uit met twee keer per week nu. Maar ik heb bewust mos gebruikt als afdek van de waterbakken. Daarmee houd ik de vochtigheid goed op peil. Het babybakje heeft ook minder nodig kwa vocht.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:33

Ik heb deze op het oog voor ze:
Afbeelding

Voor nu zitten ze nog in een klein faunabakje en als tussenstap gaan ze naar een Ferplast geo maxi die ik op de korte kant zet zodat ze wat hoger kunnen klimmen.
Zelf gebruikte ik bij de lonchodiodes een conservenpot met transparante gelballetjes.
Daardoor konden ze niet verdrinken, wel water drinken en als je er water bij schenkt dan zie je de balletjes niet waardoor het optisch gewoon een pot met water is. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 18:35

Ken ik niet die ballen. Voordeel van mos het houdt vocht vast en verhoogd de vochtigheid van de lucht. Een netcage durf ik niet aan, ben veel te bang dat hij door mijn onhandigheid omvalt. De exo terra hoewel duur ben ik echt heel blij mee.

De eitjes zitten in een faunabox, de babys eerst daarin en daarna in een visvoerbak met panty.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 18:54

De balletjes doe in feite hetzelfde als mos:
Het zijn kleine kogeltjes die je in het water legt, ze absorberen dat water en zwellen op tot zachte gelballetjes.
Verkrijgbaar in tig kleuren en formaten, worden als sensorisch speelgoed gebruikt maar ook in vaasjes met een bloemetje oid erin.
Wekelijks ff omspoelen met het water verversen en dat is het eigenlijk ook wel.qua onderhoud.
En als je ze laat uitdrogen worden het weer kleine kogeltjes en kunnen vervolgens ook weer hergebruikt worden.
Emige nadeel is dat de kleuren kunnen vervagen bij gebruik, vandaar dat ik gewoon voor transparante balletjes heb gekozen.

Tzt wil ik wsl ook wel iets van terraria of zo'n gaasterrarium ofzo maar voor nu vind ik zo'n vlinderkooi een prima oplossing: veel ruimte voor weinig geld. :))

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 19:30

@Karuna, nog heel veel sterkte met het verlies van je hond! :knuffel:

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:33

Zoolgangster schreef:
@Karuna, nog heel veel sterkte met het verlies van je hond! :knuffel:



Ik was zelf ook weinig online, had een doodzieke cavia, die onder narcose geholpen moest worden aan zijn kaakje... was heel spannend, niets doen was geen optie, dan was hij langzaam doodgehongerd. Abces lijkt minder te zijn, maar het was kantjeboord, had het gevoel, toen hij van de dierenarts thuis was, dat ik moest knokken voor zijn leven, ivm dreigende shock door onderkoeling... moest hem dus warmhouden. Heb hem zelfs een halfuurtje in de draagdoek tegen me aan gehad gehad, om hem warm te krijgen, terwijl zijn slaaphuisje op temperatuur kwam met behulp van een kruik. Maar het is gelukt, al heeft hij nog moeite met bepaald voer eten, dat zou nog een paar dagen duren, volgens de DA.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 21:06

Klinkt heftig, gelukkig dat het ok lijkt te komen nu.

Hier wat fotos van de sprietjes van vrijdag ochtend nog

Afbeelding
Afbeelding

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:52

Het zijn echt sprietjes he, wel heel mooi, zijn ze alleen niet ontzettend kwetsbaar, wat de pootjes betreft? Sommige superdunne soorten schijnen heel gemakkelijk pootjes kwijt te raken, las ik ergens.

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 22:57

@lor1, Wat jammer van je lonchodiodes, dat die allemaal doodgingen!

Luchtvochtigheid regelen kan knap lastig zijn, heb ik ook al gemerkt. Heb hier 2 netcages en 1 glazen bak. In de glazen bak moet ik niet te vaak sproeien, want dat is vragen om schimmel, maar de netcages hebben snel dat de lucht te droog is... Daar sproei ik dan ook vaker, en dan is het nog opletten, gelukkig zijn de vervellingen goed verlopen, en komen er toch eitjes succesvol uit.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 23:05

Ik had ze in een Ferplast geo maxi zitten, dus een kunststof bak met een gaatjesdeksel en dat was al rampzalig om de luchtvochtigheid op peil te houden. -O-
Gelukkig kunnen de flapjes een stuk beter tegen droogte dus deze gaat daarheen zodra ik dinsdag de eucalyptus takken heb gehaald.
Heeft 'ie lekker veel ruimte om te klimmen en rond te racen. :))
En dan daarna de vlinderkooi, die is ong 2,5-3x zo groot als de geo maxi dus zeker als de rest uitkomt (heb nog 18 eitjes :+) hebben ze de ruimte.
En als ook alles groot wordt kan ik er evt nog een tweede vlinderkooi bij halen of evt een paar verkopen/ruilen ofzo. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-21 23:28

De pootjes valt mee gek genoeg. Een sprietje kwam als nimphje met 5 pootjes (een voorpootje misttej en per vervelling werd het langer. De derde vervelling was een korter maar bruikbaar pootje met klemeinde, nu zie je er niks meer van.

Alleen bij verschonen van de kleinsten is het echt priegelen. Leesbril op, gebaksvorkje voor de verplaatsing. Ze zijn dan hooguit een halve mm breed. En dan is het echt zoeken. Waar de jonge flapjes goed te zien zijn is het daar echt elk takje napluizen of er ergens een groene haar zit op een groen blad.

De grootsten zijn nu ruim 10 cm met 5 cm voelspriet met een heel lief wit uiteinde en inimini zwarte kraaloogjes. Mega lange poten met witte gewrichten en een lijfdoorsnede van maar liefst 2 mm of zo. Echt tante sidonia model. Hoewel ze voor iemand anders waren ben ik echt blij met ze. Ze zijn echt zoveel actiever dan de flappen.

Als ik ze nu moet verplaatsen is het bij de groter dan 4 cm. Hand ervoor en ze stappen zelf over en lopen dan rustig door naar je nek, schouder, hoofd of wat ook. De kleineren gaan op de normale vork nu, die past precies onder hun lijf zonder dat je pootjes raakt,

De flappen gaan als baby op een theelepel of eetlepel en de grootsten op de hand ook.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:40

Afbeelding
Mijn babyflapje. <3
Het is nog best snel ook, had 'm alvast in deze bak gezet voordat ik ging inrichten, deksel er nog niet op en ik draai me ff om, draai terug en het rende over de buitenkant vd bak. :')
Voor nu zitten er takken framboos in, morgen ga ik langs de bloemist voor eucalyptustakken. :)

Dit is de huidige bak, de Ferplast geo maxi met de huidige inrichting:
Afbeelding
Op de achterwand zit een warmtematje, bewust zo aangebracht dat er alle ruimte is om koelere plekken op te zoeken. :)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 22:13

Ah verse framboos. Kan best dat de eucalyptus nog wat te hard blad heeft trouwens. Die kleintjes zijn heel rap inderdaad. Knipperen met de ogen en ze zijn uit zicht. Als je er meer hebt is het helemaal de kunst 5 paar ogen te hebben.

Jou bak is veel leger dan die van mij. Hier is het zoek het beestje tussen het groen.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 22:32

De pot moet idd nog meer opgevuld worden. :)
Maar voor nu ff gaf het al mooi voedsel en klimgelegenheid en morgen komt er iig eucalyptus bij in en wellicht vd week een pot erbij zodat er meer groen in gezet kan worden. :)
Uiteraard als alles dadelijk uit komt heb ik nog meer groen/klimspul nodig maar dat vul ik rustig aan in de loop vd tijd. :j

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 13:14

Vanmorgen zag ik een tweede baby. *\o/*
En ik dacht een dode baby te zien liggen, maar een uurtje later was 'ie pleite. :+
Die zal vast ergens zitten waar ik 'm net niet kon zien of perfect gecamoufleerd vol in zicht ofzo.
Zag wel dat ik het warmtematje beter moet bevestigen en dat de pot bij het warmtematje weg moet, dat ga ik dadelijk doen als ik terug ben vd winkel. :)

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Flappentakken, toch huisdiertjes dadelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:42

Ik dacht dat ik 2 flappentak-baby's had, keek nog eens, bleek er drie te hebben, kijk nog eens, zijn het er 4!

De oudste van de kleintjes is succesvol verveld, en de nieuwkomertjes kwamen zonder problemen uit het ei!
De grootste flappentak zit in haar eigen paleis. Doet het prima daar!