Oudere hond, niet willen eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 12:21

siskeh schreef:
Sterkte TS, ik had gehoopt dat het probleem zich opgelost zou hebben inmiddels.
Wat je schrijft in je laatste post vind ik zeer verstandig en realistisch klinken.
Mocht je er voor open staan, mogelijk kan alternatieve geneeswijze(ik zou dan eerste denken aan acupunctuur) kunnen ondersteunen. Daarbij zou ik zeker niet willen suggereren dat je het "probleem" kan verhelpen, maar mogelijk wel dat je aan symptoombestrijding zou kunnen gaan werken.

Ik hoop voor jullie dat je hond nog een lange tijd op een waardige wijze bij jullie mag blijven :knuffel:

Nee helaas, we hebben nog wat andere medicatie geprobeerd wat eerst goed leek aan te slaan maar na 5 dagen was het weer terug bij af. Holistische dierenarts kon ook niets voor ons doen, zijn we ook nog geweest. We willen niet verder met hem dokteren, al dat gedoe aan zijn lijf vindt hij helemaal niets, vreemde omgeving houdt hij ook niet van, laat staan dat anderen aan hem zitten. Hij laat alles toe, werkt mee maar aan zijn hele houding kan je zien dat hij het niets vindt. Dus ik wel hem daar niet verder meer mee plagen zeg maar. Het blijft lastig , je wilt zo graag het beste voor ze doen maar soms is dat helaas ook afscheid nemen. Voor nu genieten we nog van hem, opa geniet van de sneeuw, vindt hij helemaal geweldig, hij eet nog redelijk dus daar houd ik maar even aan vast voor nu.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 23:05

meggiemeg schreef:
Vandaag een gesprek gehad met de dierenarts, alle medicatie die we hebben geprobeerd werken niet optimaal, er blijven dagen bij dat opa wel eet, dagen dat hij of 's ochtends of 's avonds niet wil eten en ook dagen dat hij helemaal niet wil eten, het gewicht blijft nu aardig stabiel. Op de dagen dat hij lekker eet merk je het ook direct aan hem, meer energie, heeft hij ook zijn gekke buien en knaagt hij op een bullepees, op de dagen dat hij niet eet slaapt hij alleen maar en is het een grote brombeer.
Dierenarts geeft aan niets meer te kunnen doen, we kunnen nog wel prednison gaan geven maar is ook een tijdelijke oplossing, verlengen van zijn leven. Geen oplossing van het probleem wat er ergens speelt maar niet te vinden is.
Voor nu hebben we besloten dat zolang hij zo is als hij nu is het goed is, maar als de dagen van niet eten langer gaan duren dan 2 dagen dat we dan toch echt de knoop door moeten gaan hakken, beter afscheid nemen als het leven voor hem nog waardig is dan te ver door sudderen omdat je hem niet wilt missen.

Heb je ooit wel eens prednison gegeven dan of nog helemaal niet? Want dat kan buitenom verlenging van leven, ook echt meer gemak geven. Zeker als je zo laag mogelijk kan doseren.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:39

Prednison kan ook helpen de eetlust te verbeteren, ik zou dat dan ook zeker nog een kans geven. Let op, ze gaan er ook vaak meer van plassen.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Oudere hond, niet willen eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-21 14:39

Prednison is een wondermiddel wat betreft het wegdringen van de klachten maar oplossen doet het het niet. We hebben het wel besproken met de dierenarts maar dan praat je over een verlenging van het leven ipv het oplossen van iets wat wel speelt maar niet te vinden is. Voor nu gaat het aardig, hij eet nog steeds redelijk elke dag, heeft genoten van de sneeuw, we bekijken het per dag hoe hij is en blijft gaan. Als hij weer staakt met eten dan moeten we de beslissing nemen om hem te laten gaan, hem uithongeren is niet waardig en verdient hij zeker niet.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:06

Het klopt dat je het probleem niet kan oplossen, maar zoals het lijkt kan dat anders ook niet, er is geen oplossing voor zijn probleem. En ik ben echt geen voorstander van lukraak prednison zoals veel mensen het zomaar voor hun dier willen hebben om de jeuk of om iets anders, maar in dit soort gevallen kan het enorm veel verlichting geven. We hebben hier bijv. ook een hondje met een tumor bij de hals, de prednison drukt deze de kop in en hondje is weer blij en vrolijk, eet weer goed. Dat zal niet voor eeuwig zijn, uiteindelijk gaat het wel groeien, maar het is mooi dat het levensverlengend kan zijn en zich er dan wel beter bij voelt. Als hij op een lage dosis prednison zich beter gaat voelen is dat naar mijn mening voor hem fijner dan zonder prednison. Je kan beter de klachten wegdringen als er geen oplossing is dan en geen oplossing en klachten. En natuurlijk het nadeel van prednison kennen we ook, maar als je laag doseert en op die leeftijd staan die niet in verhouding. Het is voor het dier in ieder geval een fijne manier van verlenging van het leven.