Vreemde kater in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:04

Ik hoop dat bokt me kan helpen met dit probleem.

Wij hebben zelf 3 katten. 2 poezen en 1 kater. Alle 3 in de leeftijd senior (12 & 16). Toen we hier kwamen wonen wilde we eigenlijk de tuin voor ze afzetten maar de buren vroegen of we dat niet wilde doen, vanwege de vele houthokken en muizen in de buurt.

Wij wonen dus sinds 5 jaar hier, in de doodlopende straat met 5 huizen. Wij hebben een kattenluik voor de katten die in de bijkeuken uitkomt en daar staat dan ook hun voer. De katten kunnen via een 2e kattenluik van de bijkeuken de woonkamer in.

Sinds 2 weken komt er opeens een grote, dikke, zwarte kater de bijkeuken in om voer te eten. Geen van de buren kent deze kat. D3ze kater heeft mijn kater al 2x verwond, met een dierenartsbezoek als gevolg.

Sinds begin deze week doe ik in de avond het kattenluik "op slot" met het simpele draai systeem van plastic. En het voer staat nu in de woonkamer.
Ik dacht dat dit werkte, maar gisteravond heeft de vreemde kater letterlijk het luik opengebroken om toch naar binnen te komen. Hij loopt doodleuk de woonkamer binnen om op zoek te gaan naar eten.

Sterker nog, dit weet ik omdat ik zelf binnen was. Ik stond boos op en rende naar de kater maar in plaats van weg te rennen begint dat beest gewoon boos naar mij te blazen en uit te halen!!

Behalve dat ik niet blij ben met een vreemde kater in huis, ben ik niet blij met de dierenartsrekening, mijn kapotte kattenluik en niet blij dat een beest mij aanvalt in mijn huis!! Ik wil dus graag van dat beest af.. Maar hoe?

Vangen heb ik geprobeerd, maar het is een groot, snel beest die nog eens uithaalt ook. Pogingen zijn dus behoorlijk mislukt.

tennan
Berichten: 3123
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:06

Wij hebben een kattenluik op chip, dan kunnen alleen je eigen katten nog binnen komen. Is dat een idee?

Captain

Berichten: 21406
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:06

Emmer water er overheen? Kattenluikje met chip?

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:06

Als die van niemand blijkt te zijn, misschien de dierenbescherming inlichten?
Als het een straatkat is die overlast veroorzaakt kunnen zij deze misschien vangen en castreren etc.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:07

Hem opwachten en eenmaal binnen een emmertje water over hem heen?

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:09

tennan schreef:
Wij hebben een kattenluik op chip, dan kunnen alleen je eigen katten nog binnen komen. Is dat een idee?


Mijn ervaring is dat ze hier ook doorheen breken. Je zou s'avonds misschien wel een groot zwaar krat voor het luikje kunnen zetten, dus écht afsluiten.

Wij hadden in het begin ook een ongewenste bezoeker. We hebben toen rondom het erf, waar de kat het vaakste binnenkwam, kattenschrik (2 euro bij de action) gelegd. Meurt als een malle, maar de ongewenste bezoeker bleef weg!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:10

vangen (vangkooi?) en laten ophalen door de dierenbescherming. Als hij een chip heeft, wordt de eigenaar er hopelijk op aangesproken, en als hij van niemand is, is hij dan in ieder geval niet meer jouw probleem.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:11

Het is toch te bizar dat je zulke dingen moet gaan doen voor een beest dat niet eens van jou is? :?
Al schade aan je huis en eigen dieren hebben en dan moet je nog halve verbouwingswerken gaan doen ook.

Geen mogelijkheid om hem in een vangkooi te vangen en naar het asiel te brengen? Daar kunnen ze ook een chip uitlezen indien hij die heeft.

Wat een gekke reden trouwens dat jij je tuin niet "mag" af zetten. Die muizen kunnen toch prima door de afzetting heen? :?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-01-21 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:12

Kattenluik op chip ziet er net zo sterk uit als degene die ik nu heb, zonder chip. Ik denk dat hij het gewoon open breekt.

Komt de dierenbescherming hem vangen als ik melding doe? Dacht dat ze dat alleen deden met dieren in nood?

Kattenschrik of geluid twijfel ik erg over, aangezien ik niet wil dat het mijn eigen katten afschrikt of hindert

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 11:13

Ayasha schreef:
Het is toch te bizar dat je zulke dingen moet gaan doen voor een beest dat niet eens van jou is? :?
Al schade aan je huis en eigen dieren hebben en dan moet je nog halve verbouwingswerken gaan doen ook.

Geen mogelijkheid om hem in een vangkooi te vangen en naar het asiel te brengen? Daar kunnen ze ook een chip uitlezen indien hij die heeft.

Wat een gekke reden trouwens dat jij je tuin niet "mag" af zetten. Die muizen kunnen toch prima door de afzetting heen? :?


We wilde het afzetten zodat die van ons geen overlast zouden veroorzaken, maar de buren zijn juist heel blij met onze jagers.
En de jagers zijn blij met wat extra tuin om te jagen. Win, win dus.

Alleen nu opeens een bezoeker waar ik wél last van heb en waar ik zeker niet blij van word

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:17

Ik weet niet hoe het werkt, maar kan je niet naar het asiel bellen om te vragen of ze een vangkooi zouden willen zetten?
Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat jou katten in elkaar getimmerd worden door een vreemde kat.
Bij de buren veroorzaakt ie geen overlast? Of die hebben zelf geen katten (en dus ook geen voer) misschien?

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:18

Ik zou een halsbandje kopen met zo'n koker er aan dat je daar een briefje in kan doen. En dat je dan een briefje er in doet dat je best een kattenliefhebber bent, maar dat je geen vreemde kat in je huis wenst en dat je graag in contact komt met de huidige eigenaar om tot een (diervriendelijke) oplossing te komen (als je de gegevens hebt, kunnen daar ook gelijk de dierenarts rekeningen heen).
Mocht dit niks opleveren. Zou ik de kat een keer in huis opsluiten en even flink de stuipen op het lijf jagen.... Ik hou heel veel van dieren, en heb zelf ook katten, maar een vreemde kat zou het bij mij in huis niet tof vinden zullen we maar zeggen. Mijn katten blijven ook in mijn eigen afgezette tuin. Een vreemde kat heeft echt een probleem.
Wij hebben namelijk ook een volière, dus ik wil gewoon geen vreemde katten in mijn tuin, laat staan in huis

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:19

Misschien een oproepje op FB lanceren of iemand deze kat kent ?
Ze komen vaak van verder dan de dichte buurt.

Of misschien is hij gewoon achtergelaten toen mensen verhuisden ?

Ik zou anders een poezenopvang / dierenbescherming contacteren en vragen om hem op te halen.
Als hij echt van niemand is of achtergelaten, wordt het een zwerfkat en dat wil je ook niet voor het dier.

Sanniejtjuh

Berichten: 1221
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:20

Al oproepjes op facebook gezet? Anders vangen en naar asiel brengen.

Dat katten luik open breken is helaas herkenbaar, toen ik nog bij mijn moeder woonde ook grote terror kater die er dwars doorheen ging. Wij hebben toen simpel wat haakjes in de deur geschroeft zodat we er nog een houten plaatje voor konden schuiven aan binnenzijde. En dan hopen als ie niks meer kan eten ie het elders gaat zoeken. Want dat is meestal de reden dat ze terug blijven komen.

Erg vervelend, hoop dat je het snel op kan lossen..

kiwiwitje

Berichten: 20126
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:43

Als ie dan toch wil vreten dan een vangkooi plaatsen, al dan niet naast de deur buiten met eten. En met kooitje en al bij t asiel inleveren.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:54

Kattenluik met chip gaat zo'n kater echt niet tegenhouden...zonde van je geld, hier in mijn vorige huis ook in de koudere maanden altijd een buurtkater op bezoek die gezellig met mijn katten ging kroelen en het eten op at. Uiteindelijk heb ik hem in een kleinere ruimte in huis kunnen opsluiten en met behulp van de dierenambulance kunnen vangen, wat echt een hels karwei is met zulke wilde joekels... Bandje om gedaan zoals protocol met de vraag hen te bellen als er een baas was...en ik had pech, meneer had een baas alleen die liet m nooit binnen want dat vond ie niet leuk. Dan kan je er helaas niks mee maar wellicht heb jij geluk en heeft ie geen baas of is ie dermate slecht eraan toe dat de dierenambu hem meeneemt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:57

Maar zou een kat met een baas zo agressief reageren op TS?

BigOne
Berichten: 38369
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:58

Schepnet en dan de dierenambulance bellen. Wanneer je hem in het schepnet hebt kun je rustig bellen en het verhaal vertellen, zeg er vooral bij dat hij agressief is en niet bekend in de buurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 11:59

De dierenambulance gaat echt niet zomaar langskomen voor een goed gevoerde kat die in een huis zit. Ik zou dus inderdaad in overleg met de buren toch de tuin gewoon afzetten zodat er geen vreemde katten in kunnen en de kater een papiertje om z'n halsband doen met daarin het vriendelijke verzoek aan de eigenaren hun kat binnen te houden en contact te zoeken om de dierenartskosten te dokken. Precies de reden dat mijn kat niet naar buiten mag en dat ook nooit gaat mogen.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:02

Ayasha schreef:
Maar zou een kat met een baas zo agressief reageren op TS?


Jep. Mijn alleraardigste lieve knuffelpluizenbol verandert in de grootste heks als iemand vreemd haar wil aaien }:) :D

Ik denk dat je beter af bent bij een opvang voor poezen dan bij de dierenambulance als blijkt dat het diertje geen thuis heeft.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:02

Ayasha schreef:
Maar zou een kat met een baas zo agressief reageren op TS?


je mag 1 van mij 2 katten wel komen proberen te aaien :D ....die gromt al als een vreemde (inclusief mijn vriend }> ) naar haar wijst.

jij hebt ook een merrie toch, waarschijnlijk zullen sommige daarvan ook wel zeggen, hoezo durf je hier op te gaan zitten, is deze al mak :Y)

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:03

Ik zou bij de buren melden dat je hun muizenprobleem heel vervelend vindt maar de tuin gaat afzetten.

Of het dier inderdaad vangen en bij de dierenambulance melden dat er een wilde kat steeds bij je binnen komt die je eigen katten in elkaar rost.

Blijft magisch, de wereld van katten houden...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:09

Sky_As schreef:
Ayasha schreef:
Maar zou een kat met een baas zo agressief reageren op TS?


je mag 1 van mij 2 katten wel komen proberen te aaien :D ....die gromt al als een vreemde (inclusief mijn vriend }> ) naar haar wijst.

jij hebt ook een merrie toch, waarschijnlijk zullen sommige daarvan ook wel zeggen, hoezo durf je hier op te gaan zitten, is deze al mak :Y)

In mijn verdediging, dat zeggen ze van mijn ruin ook. _O- _O-

Ik heb weinig ervaring met katten. Mijn vader heeft twee katten en eentje is schuw maar niet agressief, de andere is een allemansvriend die het hoogstens ietwat vervelend vond dat ik zijn routine niet kende toen ik even voor papa zijn laptop zat. Mijn vader heeft dan een bepaalde routine met hem kwa aaien en zodra ik ging zitten wilde ie dat bij mij ook maar ik deed het niet goed. _O-) Maar wist dus niet dat ze ook zo agressief konden zijn als ze wel gewend waren aan mensen. :D

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-21 12:33

Dierenambulance gebeld. Ze wilde eigenlijk niks doen omdat het een gezonde kater is.
Ze gaan nu overleggen of er een vangkooi mag komen.

Sky_As

Berichten: 4768
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:36

Ayasha schreef:
quote]
In mijn verdediging, dat zeggen ze van mijn ruin ook. _O- _O-

Ik heb weinig ervaring met katten. Mijn vader heeft twee katten en eentje is schuw maar niet agressief, de andere is een allemansvriend die het hoogstens ietwat vervelend vond dat ik zijn routine niet kende toen ik even voor papa zijn laptop zat. Mijn vader heeft dan een bepaalde routine met hem kwa aaien en zodra ik ging zitten wilde ie dat bij mij ook maar ik deed het niet goed. _O-) Maar wist dus niet dat ze ook zo agressief konden zijn als ze wel gewend waren aan mensen. :D



Haha, ja ook ruinen en hengsten zijn natuurlijk wel eens wat eenkennig }> , en ja ook katten hebben gebruiksaanwijzingen (ik denk zelf dat katten daarin misschien nog wel aparter zijn dan paarden :7 )..... Daarnaast zijn ze ook nog eens ongelooflijk intelligent.
Kat komt met zijn staart zwierend aan lopen, jij denkt, kat wil geaaid worden want deze strijkt langs je been. Je aait de kat, kat begint nu wat harder te zwieren met zijn staart als je verder dan zijn kop aait en je hebt een krab te pakken. Anders dan bij honden, betekend zwieren met de staart tijdens het aaien vaak (misschien niet altijd en niet bij iedere kat) dat ze het juist NIET fijn vinden :+ .
Onze kat weet precies wat hij van wie wel mag (van mij mag hij wat meer dan van mijn vriend) , en hij weet dat eigenlijk ook perfect uit te voeren. Van mij mag hij best in de douche (als ik daar onder sta, wil hij ook even er bij komen), prima, als dat beest het fijn vind om nat te worden, zal dat mij een worst wezen. Maar van mijn vriend mag hij dat niet. Dus zodra ik onder de douche sta en de kat zit in de badkamer, en hij hoort mijn vriend de trap opkomen, weet hij niet hoe snel hij de badkamer uit moet komen, en zo nog 101 dingen die hij naadloos uit elkaar kan houden.

Dus ja, ook een vreemde kat kun je echt wel leren dat je huis geen fijne plek is om te komen :D Misschien moet je even je best doen, maar ik zou wel kijken dat je hem in ieder geval af kan leren om in huis te komen.....