Vreemde kater in huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8061
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:05

_l_amanda_l_ schreef:
Autumnn schreef:
Kattenluik sluiten?

Maar dan kunnen TS haar eigen katten er ook niet meer in..



Dat snap ik :+ maar de andere optie is een andere kat in huis? Net wat je wilt.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:19

Laat je niet intimideren door die mensen van de dierenbescherming.
Als je de kater gevangen hebt mooi laten zitten en bellen dat ze hem op komen halen.

Gowlan
Berichten: 4977
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:28

Stichting zwerfkat bellen, zeggen dat het een onbekende kat is, lijkt een zwerver, komt bij jou binnen maar je kan hem niet pakken omdat hij aanvalt.
Zij komen wel kosteloos een vangkooi plaatsen en een mogelijke chip uitlezen als hij dan gevangen is.

secricible

Berichten: 25702
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:43

0091 schreef:
Ben het met jullie eens dat loslaten in de garage en opnieuw vangen meer stress oplevert dan gewoon in de vangkooi laten. Echter was dit het advies van hun. Hmm, zal er nog even over nadenken.

Hoop echt dat ik hem vanavond vang!


Ik zou morgen bellen en doen alsof ik dom was.
"Oooh? Loslaten? Ik dacht dat je bedoelde met vangkooi en al in de garage... ik snapte al niet hoezo opnieuw vangen? Nouja, scheelt jullie werk!"

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:04

Als die kat in de garage zit, gaat hij echt niet meer in de vangkooi.
Gaat de DB hem dan pakken?.... over stress gesproken. |o
Hij wordt heus niet minder van een nachtje ophokplicht. Bij het asiel komt hij ook in een hokje vanwege quarantaine.
Hopelijk lukt het om hem snel te vangen.

tienus63

Berichten: 12123
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:32

0091 schreef:
Vind hem prachtig, maar dat ik me eigenlijk €120 teveel voor andermans kater.. al heb ik wel een nieuwe nodig nu deze stuk is.

Zal als ik de eigenaren vind het aan hen voorstellen of ze de rekening betalen (na de da rekening)

Ik heb deze aangeschaft omdat de katten van de buren hier op de bank lagen.
Buren lachten het maar weg als ik er iets van zei.
Het was een top aankoop.

Uiteindelijk heb ik zelfs een tweede aangeschaft, ook geen buur of wilde katten meer in de schuur.
Geen last meer van sproeiende katten en geen last meer dat kattenbrok wordt opgevreten door andermans katten.
Ik wil niet meer zonder en ik wil nooit meer een niet gechipte kat!

Voordeel van dit kattenluik is dat ze hem ook niet open kunnen hengelen.
Op de camera zie ik vreemde katten afdruipen en op een gegeven moment proberen ze het niet eens meer.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 00:34

Wat een idioot advies, loslaten en dat ze hem dan weer komen vangen. Gewoon in de vangkooi laten zitten, deken of iets er over heen doen zodat hij in het donker zit. Je kunt wat voer/natvoer in de kooi doen als hij er in zit zodat hij ook vocht binnen krijgt. Ik heb al meerdere (ver)wilde(rde) katten gevangen en zo heb je de minste stress. Als ze hem opnieuw moeten vangen zal dat waarschijnlijk met een stok of iets moeten gebeuren, dier is niet gek en gaat echt niet nog een keer die kooi in.

Oja gene met advies water over dat dier te gooien als ie gevangen zit in de kooi, schaam je drie slagen in de rondte, hoe haal je het in je hoofd. Zo een dier heeft al genoeg te lijden, geen medische verzorging, moeten vechten om je kostje bij elkaar te krijgen, vaak verrot gebit, vlooien etc. Kun je geen kant op krijg je nog een plens water ook over je kop, dieptriest....

KimD

Berichten: 20447
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 03:00

kimmie1 schreef:
Wat een idioot advies, loslaten en dat ze hem dan weer komen vangen. Gewoon in de vangkooi laten zitten, deken of iets er over heen doen zodat hij in het donker zit. Je kunt wat voer/natvoer in de kooi doen als hij er in zit zodat hij ook vocht binnen krijgt. Ik heb al meerdere (ver)wilde(rde) katten gevangen en zo heb je de minste stress. Als ze hem opnieuw moeten vangen zal dat waarschijnlijk met een stok of iets moeten gebeuren, dier is niet gek en gaat echt niet nog een keer die kooi in.

Oja gene met advies water over dat dier te gooien als ie gevangen zit in de kooi, schaam je drie slagen in de rondte, hoe haal je het in je hoofd. Zo een dier heeft al genoeg te lijden, geen medische verzorging, moeten vechten om je kostje bij elkaar te krijgen, vaak verrot gebit, vlooien etc. Kun je geen kant op krijg je nog een plens water ook over je kop, dieptriest....


Dit is toch helemaal niet bewezen? Misschien heeft deze kater gewoon een baas die ervoor zorgt maar geen idee wat hij allemaal uitspookt.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 08:46

Oké wat een *@! beest.

Alles stond gisteravond sinds 18 uur klaar. Eigen katten binnen, konden niet meer naar de bijkeuken. Vangkooi stond klaar. Om ongeveer 1930 hoor ik het kattenluik, en om 1935 nog een keer..
Kat is binnen geweest maar heeft dus niks gegeten en is de vangkooi niet in geweest.

Spookt nu door mijn hoofd dat deze kat dus al vaker gevangen is en de vangkooi herkend? Of schat ik de intelligentie van katten nu te hoog in?

Vanavond weer een poging...

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 08:48

Of hij is gewoon geschrokken van de kooi
Deze kat is niet uitgehongerd kan best dagje zonder eten

Normaal worden beesten met reserves ook niet in een keer gevangen.

Wellicht iets inleggen wat extra lekker is, nat vlees of vers vlees

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:18

Waarom maak je je kattenluik niet gewoon dicht 's avonds b.v. met een schuifdeur? Jouw katten alleen overdag naar buiten en die krijgen op vaste tijden eten en als het luik dicht is.
Ik heb het zelf jaren geleden ook gehad en werd zelfs wakker met een vreemde kat naast me op mijn bed!!! Alles afgesloten en de katten moesten binnen blijven 's nachts. Als ik de vreemde kat in mijn tuin zag, wegjagen. Dat hij je aanvalt of tenminste zo dreigt is pure bluf, dat lukt hem blijkbaar vaker. Zet desnoods een bezem klaar zodat je hem op afstand kunt houden.
Ik zou hem alleen vangen als je echt het idee hebt dat het een zwerver is, dan heeft hij ook hulp nodig.

Jessix

Berichten: 16469
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:31

Probeer anders toch in de buurt verder te vragen naar de eigenaar. Is er misschien een buurt app oid? Je eigen katten lopen ook los buiten en je hebt er gewoon niet de hele dag zicht op.

In mijn buurt kennen we elkaars katten en andere beesten. Zijn ook oké met het feit dat de katten zich niet aan de grenzen van tuinen houden en weten elkaar te vinden bij nood en overlast.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 09:51

Margee schreef:
Waarom maak je je kattenluik niet gewoon dicht 's avonds b.v. met een schuifdeur? Jouw katten alleen overdag naar buiten en die krijgen op vaste tijden eten en als het luik dicht is.
Ik heb het zelf jaren geleden ook gehad en werd zelfs wakker met een vreemde kat naast me op mijn bed!!! Alles afgesloten en de katten moesten binnen blijven 's nachts. Als ik de vreemde kat in mijn tuin zag, wegjagen. Dat hij je aanvalt of tenminste zo dreigt is pure bluf, dat lukt hem blijkbaar vaker. Zet desnoods een bezem klaar zodat je hem op afstand kunt houden.
Ik zou hem alleen vangen als je echt het idee hebt dat het een zwerver is, dan heeft hij ook hulp nodig.


Het kattenluik zet ik na het avondeten op "alleen naar binnen". Mijn katten zitten altijd de nacht binnen.

Zoals je een paar pagina's terug kon lezen, de kat heeft het kattenluik kapot gemaakt om binnen te komen. Het kattenluik kan nu dus niet meer op slot.

veerledec

Berichten: 6694
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 09:57

Wij hadden hier op de boerderij ook een ongewenste mee-eter. Eigenaar gevonden, maar die kreeg haar ook niet te pakken. Die heeft hier een tijd een vangkooi gezet, maar daarmee hebben we alleen onze eigen drie katten vaker gevangen. Ze trapte er echt niet in...

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:06

Wij hadden ook een luikje dat op slot kon, maar 1 kat ontdekte hoe ze het open kon hengelen en heeft dat keurig voor gedaan aan de rest.
Omdat ik toch ‘s nachts alle katten binnen wilde hebben, hebben we twee profieltjes op de muur gezet waar we een plankje in konden laten zakken. Als alles binnen was kregen ze wat blikvoer en deed ik het plankje er in.
Misschien is zoiets een oplossing? Kost niet veel.

BigOne
Berichten: 38360
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:13

Misschien de kooi aan de buitenkant zetten met iets van vis er in ipv brokjes.

kimmie1

Berichten: 2344
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:30

Iets van tonijn uit een blikje er in doen, ruikt sterk en zijn ze vaak gek op.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 10:56

Er staat een bakje natvoer in. Ruikt enorm, onze eigen katten staan opeens voor de deur van de bijkeuken in de avond. Ook staat er water en onze brokken, waar hij voorheen op af kwam.

Ik wacht het nog een avond af, misschien toch geschrokken van de nieuwe inrichting..

En voor de mensen die me nieuwe kattenluikje aanraden: wij hebben 3 senioren in huis die niet worden aangevuld mochten ze komen te overlijden. Ik wil liever niet voor die korte tijd het hele huis verbouwen door een vreemde kater. Over een paar jaar is het dicht en komt er sowieso niks meer binnen.
Maar ik wil natuurlijk dat de senioren ook de laatste jaren nog een fijn leven hebben en niet worden geterroriseerd in hun eigen huis.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:07

Kan de vangkooi niet vlak achter het kattenluik worden gezet? Dan komt hij niet verder naar binnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110748
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:10

Een kennis van mij woont in Amerika en had geregeld wasberen in huis. Die kwamen ook door het kattenluikje.
En die kunnen ook flink tekeer gaan in je huis. Blijkbaar eten die ook graag kattenvoer :=
Ze zien er wel schattig uit, maar je wilt er echt geen ruzie mee krijgen :')

Suzanne F.

Berichten: 49324
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:23

cissy schreef:
Kan de vangkooi niet vlak achter het kattenluik worden gezet? Dan komt hij niet verder naar binnen.


Ik wilde het net zeggen. Kan je niet de vangkooi direct achter/aan het kattenluik zetten? En dan het luik zelf op standje alleen naar binnen? Dan komt hij zodra hij binnen is in de kooi en kan niet terug.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:33

Suzanne F. schreef:
cissy schreef:
Kan de vangkooi niet vlak achter het kattenluik worden gezet? Dan komt hij niet verder naar binnen.


Ik wilde het net zeggen. Kan je niet de vangkooi direct achter/aan het kattenluik zetten? En dan het luik zelf op standje alleen naar binnen? Dan komt hij zodra hij binnen is in de kooi en kan niet terug.

Of buiten, vlak bij de deur.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Vreemde kater in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:35

Ik zou dan binnen doen, buiten ziet hij m staan en binnen pas als hij ook daadwerkelijk door het luik gaat en hopelijk is het dan jammer voor hem maar gevangen.

TheNovelist

Berichten: 1515
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:41

Al meer geluk gehad? :)

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:46

0091 schreef:
Margee schreef:
Waarom maak je je kattenluik niet gewoon dicht 's avonds b.v. met een schuifdeur? Jouw katten alleen overdag naar buiten en die krijgen op vaste tijden eten en als het luik dicht is.
Ik heb het zelf jaren geleden ook gehad en werd zelfs wakker met een vreemde kat naast me op mijn bed!!! Alles afgesloten en de katten moesten binnen blijven 's nachts. Als ik de vreemde kat in mijn tuin zag, wegjagen. Dat hij je aanvalt of tenminste zo dreigt is pure bluf, dat lukt hem blijkbaar vaker. Zet desnoods een bezem klaar zodat je hem op afstand kunt houden.
Ik zou hem alleen vangen als je echt het idee hebt dat het een zwerver is, dan heeft hij ook hulp nodig.


Het kattenluik zet ik na het avondeten op "alleen naar binnen". Mijn katten zitten altijd de nacht binnen.

Zoals je een paar pagina's terug kon lezen, de kat heeft het kattenluik kapot gemaakt om binnen te komen. Het kattenluik kan nu dus niet meer op slot.


Ik bedoel ook niet op slot maar aan de buiten of binnenkant iets maken zodat hij EN dicht kan EN niet gesloopt. Soort van schuif ervoor. Had mijn vader toen ook voor mij gemaakt omdat alles er gewoon uit lag.