Voeding hond dunne ontlasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 13:36

Ik heb een kleinkees van 1 jaar. Eigenlijk zo lang wij hem hebben heeft hij regelmatig last van dunne ontlasting. Hij is helemaal doorgelicht en de dierenarts kan niets vinden.
De laatste 2 weken is het weer een stuk erger, steeds diarree. Vannacht heeft hij weer de hal helemaal onder gescheten.

Vanmorgen moest ik met onze andere hond naar de dierenarts, dus het probleem weer ter sprake gebracht.
We hebben afgesproken dat ik toch weer een keer ontlasting laat onderzoeken op giardia en andere parasieten.

En de dierenarts had het erover om hem op andere voeding te zetten.
De dierenarts wil hem uiteraard op brok hebben, maar hier ben ik nog niet zo van overtuigd.

Mijn honden krijgen lotgering vers vlees.
Hebben jullie ideeën wat voor kvv goed zou kunnen zijn voor een hondje met gevoelige darmen?
Het hoeft nog niet direct hypo allergeen te zijn. Maar wel licht verteerbaar. Het moet volledig zijn en het liefst in niet al te grote verpakking. Het is een hondje van 5 kilo namelijk.
En ik wil mijn andere hond gewoon op de lotgering houden.
Of misschien een smaak van lotgering wat licht verteerbaar is?

Afbeelding

Hier nog even een foto van het monster. <3

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:55

Ik zou is andere kvv proberen bijv duck of kivo.

Lotgering heb ik 1x besteld en alles weg kunnen gooien was gewoon rot dat vlees

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 14:11

bcd94 schreef:
Ik zou is andere kvv proberen bijv duck of kivo.

Lotgering heb ik 1x besteld en alles weg kunnen gooien was gewoon rot dat vlees

Ik zou ook zeggen kivo. Bijv eerst alleen konijn ofzo
Over lotgering ga ik me niet uitlaten. Daar absoluuut geen goede ervaringen mee. Ze hebben hier alles weer op gehaald na een flinke ruzie ;)

Evt zou je daarna eens holistisch kunnen kijken naar t opbouwen van zn darmflora. Want die zal ook wel naar zn grootje zijn.

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 16:18

Tot nu toe heel tevreden over lotgering. Conan is mn eerste hondje die er mogelijk niet goeed op reageert.
Ik zal eens naar kivo kijken.

En met holistisch, bedoel je dan naar een holistische dierenarts?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:35

koudgeperste droge brokjes voor kleine honden met gevoelige darmen. Mijn cavaliertje doet het ook niet goed op vlees. Wel op de droge brokjes. Bv Edgard en Cooper is een goed merk. Je zou dan de hypoallergic kunnen kiezen.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:42

Ik zou eens naar kivo kijken, Ik heb veel klanten die in dit soort gevallen de pens kip een tijd geven en daar goed van opknappen

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:45

TinkerTreas, kijk voor het opbouwen van de darmflora (wat kiwiwitje dus zegt) eens naar het darmprotocol van De Groene Os.

Met kvv heb ik geen ervaring, dus kan ik je niet helpen. Maar volgens mij is het vooral een kwestie van uitproberen waar je hond goed op reageert.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:46

Lotgering kent ook een hoop tegenstanders. Ik ben er zelf niet over te spreken. Het wisselt van samenstelling en bevat soms veel vet en andere mindere onderdelen. Tinlo en bandit wel goede ervaring mee. Haaksbarf ook goed.

Denk aan bijv de smaken paard en konijn voor de aankomende 6 weken om wat te herstellen. En daarnaast bijv ondersteunen met probiotica, veendrenkstof en wat vezels.

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 16:48

Many schreef:
TinkerTreas, kijk voor het opbouwen van de darmflora (wat kiwiwitje dus zegt) eens naar het darmprotocol van De Groene Os.

Met kvv heb ik geen ervaring, dus kan ik je niet helpen. Maar volgens mij is het vooral een kwestie van uitproberen waar je hond goed op reageert.


Ik geef wel sinds een weekje probiotica van puur. Maar geen idee of dit voldoende is. Wil het wel eerst even aankijken.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 16:58

TinkerTreas schreef:
Tot nu toe heel tevreden over lotgering. Conan is mn eerste hondje die er mogelijk niet goeed op reageert.
Ik zal eens naar kivo kijken.

En met holistisch, bedoel je dan naar een holistische dierenarts?

Dat kan of bijv met de groene os(zoals hier ook al genoemd werd) contact opnemen.
Of zelf kijken naar wat supplementen. Normaal zeg ik veendrenkstof gelijk. Maar gezien de ernst zou ik eerder met de groene os of een holistisch dierenarts overleggen voor bijv t darmprotocol.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:00

Onze hond kreeg dan weer diarree van Kivo. Merken kvv die hier in de smaak vallen zijn: Raw4dogs, Alaska en Darf.

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 17:10

kiwiwitje schreef:
TinkerTreas schreef:
Tot nu toe heel tevreden over lotgering. Conan is mn eerste hondje die er mogelijk niet goeed op reageert.
Ik zal eens naar kivo kijken.

En met holistisch, bedoel je dan naar een holistische dierenarts?

Dat kan of bijv met de groene os(zoals hier ook al genoemd werd) contact opnemen.
Of zelf kijken naar wat supplementen. Normaal zeg ik veendrenkstof gelijk. Maar gezien de ernst zou ik eerder met de groene os of een holistisch dierenarts overleggen voor bijv t darmprotocol.


Ik heb net dat darmprotocol zitten lezen. En ik denk dat ik dat ga doen. Het valt in ieder geval te proberen.
En ik denk dat ik het bij mijn grote hond ook gelijk doe. Die heeft problemen met haar anaalklieren en nu dunne ontlasting door de antibiotica.

Bedankt voor de tips.

Naar de voeding ga ik nog eens rustig kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:15

Ik moest 3 maal ontlasting verzamelen voor giardia. Heel panel aan onderzoeken gehad. Ook de giardia kwam na 2 keer testen negatief terug.
Ik heb toch een panacur kuur geprobeerd en dat heeft hier uiteindelijk geholpen. Dus ook al komt giardia negatief terug, de test zijn niet 100% en ik zou altijd voor de zekerheid een kuurtje panacur geven.

Hier ook ernstige diarree, wekenlang.

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-21 17:33

Mindim schreef:
Ik moest 3 maal ontlasting verzamelen voor giardia. Heel panel aan onderzoeken gehad. Ook de giardia kwam na 2 keer testen negatief terug.
Ik heb toch een panacur kuur geprobeerd en dat heeft hier uiteindelijk geholpen. Dus ook al komt giardia negatief terug, de test zijn niet 100% en ik zou altijd voor de zekerheid een kuurtje panacur geven.

Hier ook ernstige diarree, wekenlang.


Ik weet inderdaad dat de test voor giardia niet 100% is. Ik vind het lastig, want een kuur panacur voor niets vind ik ook niet fijn. En volgens mij is 1 kuur ook niet genoeg als het giardia is.
Nou ik wacht sowieso de giardia test af. Ik moet nog ontlasting inleveren, dus dat zal van de week een keer worden.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 17:45

Mijn hond is ook onwijs gevoelig voor diarree, op gestoomd vlees (van bv. Renske) doet ze het wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 18:45

TinkerTreas schreef:
Mindim schreef:
Ik moest 3 maal ontlasting verzamelen voor giardia. Heel panel aan onderzoeken gehad. Ook de giardia kwam na 2 keer testen negatief terug.
Ik heb toch een panacur kuur geprobeerd en dat heeft hier uiteindelijk geholpen. Dus ook al komt giardia negatief terug, de test zijn niet 100% en ik zou altijd voor de zekerheid een kuurtje panacur geven.

Hier ook ernstige diarree, wekenlang.


Ik weet inderdaad dat de test voor giardia niet 100% is. Ik vind het lastig, want een kuur panacur voor niets vind ik ook niet fijn. En volgens mij is 1 kuur ook niet genoeg als het giardia is.
Nou ik wacht sowieso de giardia test af. Ik moet nog ontlasting inleveren, dus dat zal van de week een keer worden.

Snap ik hoor. Ik heb ook met de handen in het haar gezeten, overschakelen verschillende soorten voer, bloedonderzoek, uitgebreid ontlastingsonderzoek en alles was schoon en goed, AB hielp ook niet. Enige wat overbleef was een scopie a 700 euro en daar moest ik vanwege de feestdagen nog 3 weken op wachten.
Dus ik heb gewoon panacur besteld, kost amper wat en het is gewoon een ontwormmiddel en vrij verkrijgbaar. Ik heb 1 maal 5 dagen gegeven, daarna 7 dagen niet en toen weer 5 dagen. En hij was er van af, van de krampen, de waterige diarree. Dus honderden euros uitgegeven aan de DA en het was met panacur verholpen.
Het was de kortste klap, kon ook maar blijven modderen met voer, maar dat hielp niet. Het is iets om in het achterhoofd te houden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 10:46

Ik heb twee keer moeten behandelen voor de giardia. Maar is nu wel opgelost, gelukkig.

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 11:29

De giardiatest is weer negatief. Maar ik heb besloten om allebei de honden toch preventief te behandelen met panacur.

Mijn grote hond heeft op dit moment antibiotica vanwege ontstoken anaalklieren. Ik merk dat ze niet helemaal lekker in haar vel zit.
Dus ik heb besloten om voor allebei de honden het darmprotocol te gaan volgen van de groene oss.

Ik heb het al besteld, als het goed is komt het vandaag of morgen binnen. Op aanraden van de groene oss begin ik hiermee als de antibiotica kuur is afgelopen. Aanstaande dinsdag is de laatste keer dat ze het moet krijgen. Dus dan begin ik er woensdag mee.
Ik ben erg benieuwd. Het is wel een langdurige behandeling.

Voor nu krijgen ze allebei nog probiotica van Puur. Ik las in het darmprotocol dat de probiotica waarschijnlijk voor nu niet zo heel veel blijvends zal doen. Maar ik blijf het nu geven tot ik aan het darmprotocol ga beginnen.

Voorlopig hou ik ze wel op hetzelfde voer, ik wil niet alles in 1x veranderen. Maar misschien stap ik nog wel over op een ander merk kvv.

In ieder geval bedankt voor de reacties. Als jullie het leuk vinden kan ik hier nog wel laten weten hoe het met het darmprotocol gaat.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Voeding hond dunne ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 11:35

Darmprorocol is indd heel lang. Maar vaak wel goed om heel de darmen weer in balans te krijgen.
Ben heel benieuwd

TinkerTreas

Berichten: 3698
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 11:44

Even een update.
Ik ben nu bijna 4 weken bezig met het darmprotocol.
Nu bijna een week bezig met de 2e fase "het reinigen" van de darm.
Sinds ongeveer een week heeft Conan geen dunne ontlasting meer gehad. Volgens mij is het nog nooit zo lang achter elkaar goed gegaan.

Ik heb gisteren kivo in huis, vanmorgen hebben ze dat voor het eerst gehad.
Ik was positief verrast over de kwaliteit, het ziet er veel verser uit dan de lotgering. Daar zat altijd verkleuring in het vlees.
Ze moeten er alleen wel aan wennen geloof ik. Mijn oudste hond wilde het niet eten. En Conan deed er ook veel langer over.
Hopelijk wennen ze er snel aan. Het was een smaak die ze van de lotgering al kenden, maar toch anders blijkbaar.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:55

Dat is al positief!

Hier ook eerst lotgering. Dat ging gelijk retour indd ivm de verkleuring en nog een aantal andere redenen.
Ik vind het vlees van kivo ook veel mooier. Maar is ook wat fijner gemalen in de meeste. Dat kunnen ze ook gek vinden. En t vlees komt vast van anders gevoerde dieren dus smaak kan ook verschil zijn uiteraard.
Bij de katten moest ik eerst mengen met blikvoer haha