Hond met (chronische?) diarree

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 00:51

Nou weer een nieuw obstakel te overkomen. Ze eet haar eten niet meer. Aangezien ze al sinds ze heeft overgegeven brokken eet dacht ik, vlees zal ze wel willen. Maar nee ook niet. Ze heeft 3 Markiesjes op die er met lange tanden in gingen. Gelukkig heeft ze vanmorgen wel gegeten.
Dinsdag ga ik met haar naar de fysio bij de dierenarts, misschien dat ik dan nog even een extra check-up of overleg vraag. Die mensen worden inmiddels gestoord van me denk ik.
Normaal maak ik me overigens niet zo’n zorgen als er eens een maaltijd wordt overgeslagen maar nu ze zo lamlendig is wel. Ze wil ook haast niet lopen, waar ze normaal 5 meter vooruit loopt moet ik haar nu bij wijze van voort sleuren.

Anoniem

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 01:06

Tja, ik denk nog steeds een goede kliniek.

Is ze misschien misselijk? Verklaart ook dat ze niet wil lopen. Tja, ik zou hier niet mee doormodderen, gewoon naar een goede arts/ kliniek. De rest heeft je tot nu toe niet veel gebracht.

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 09:33

Wat betreft de diarree zou het IBD kunnen zijn gezien de heftige worminfectie. Helaas is er een endoscopie voor nodig om het zeker te weten. Geen vers vlees geven in geval van IBD.
Dat kotsen, misselijk en niet willen eten is nu veel zorgelijker, wacht niet te lang met een echo, zeker omdat ze niet heel jong meer is.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 11:49

Gelukkig heeft ze vanmorgen weer gegeten, heb haar toch wat pijnstiller gegeven want ze loopt op eieren. Ze ligt nu diep in slaap.
Nogmaals de dierenarts gebeld, morgen bloed afname en dan aansluitend fysio behandeling. Echo moeten ze voor doorverwijzen maar het bloed onderzoek is al iets.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 21:03

Net weer overgegeven -O- ik snap het niet, vorige keer was het ook maandag avond. Maar toen had ze nog gegeten, nu heeft ze vanavond weer niet gegeten. Gelukkig morgen afspraak met de dierenarts.

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 20:53

Hoe is het gegaan bij de dierenarts vandaag?

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-21 21:19

Ja ik denk ik zal even wachten met updaten tot ik de bloeduitslag heb anders post ik hier zo veel. Maar die krijg ik morgen pas. Ze hadden bij de dierenarts zelf een klein onderzoek kunnen doen maar ik wilde het uitgebreid getest hebben dus wordt het naar een extern lab gestuurd en daardoor morgen pas de uitslag. Afhankelijk wat er uit het bloed komt doorverwijzen voor echo (of andere behandeling).
Wel sneu, ze kregen er geen bloed uit (ik was er zelf niet bij, ze hadden haar mee naar achter genomen). Beide voorpootjes kaal geschoren en uiteindelijk in de nek geprikt. Terwijl zij achter is komt er (toeval) een bekende naar me toe; joh hoe is het? Ik barst me ter plekke in tranen uit, schaamde me kapot :=
Maar anyhow, ze heeft vanmorgen niet gegeten (moest nuchter blijven voor het bloed onderzoek en toen we thuis kwamen wilde ze niks). Vanavond heeft ze een klein beetje gegeten. Ze voelt zich nu volgens mij oké, niet heel slecht maar ook niet heel goed.
Ik heb nog steeds de uitslag van het haar onderzoek niet binnen helaas.

demiyolu
Berichten: 305
Geregistreerd: 02-08-07
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 21:30

Begrijpelijk dat je een uitgebreid onderzoek wilt, hopelijk komt er iets uit of anders uit de haar-test. Apart wel dat ze zo slecht te prikken was.
En logisch dat je er emotioneel onder bent, daar hoef je je niet voor te schamen, vind ik.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 19:20

Dankjewel Demi.
Uit het bloedonderzoek is gekomen: verminderde nierfunctie met 25%, iets verhoogde ontstekingswaarden (niet noemenswaardig), verhoogde lever waarde en verhoogde waarde alvleesklier (verontrustend). Ook verlaagde waarde T4 (schildklier), morgen wordt TSH getest en nog een specifiekere alvleesklier test om dingen te specificeren/ uit te sluiten (ze had het over iets met 3 letters maar ik heb zoveel info gekregen dat ik het niet exact meer weet... DPI ofzo?). Ik hoor morgen of overmorgen meer. Ze krijgt vanavond een injectie tegen misselijkheid in de hoop dat ze weer wat gaat eten.

kiwiwitje

Berichten: 20110
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:12

Jeetje das toch nog best wat aan waardes wat niet helemaal klopt. Ben benieuwd war eruit komt.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:23

Ze heeft toch geen chronische galwegen ontsteking ?

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:23

En als je het over een compleet andere boeg gaat gooien en overgaat op vers?
Ik kan barfplaats.nl aanraden, hier zijn hele fijne mensen met ontzettend veel kennis, ook medisch.
Je kan er altijd je vraag stellen.
Succes met je hond, het lijkt me een vervelende situatie waar jullie in zitten. :knuffel:

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:30

xSCWx schreef:
Dankjewel Demi.
Uit het bloedonderzoek is gekomen: verminderde nierfunctie met 25%, iets verhoogde ontstekingswaarden (niet noemenswaardig), verhoogde lever waarde en verhoogde waarde alvleesklier (verontrustend). Ook verlaagde waarde T4 (schildklier), morgen wordt TSH getest en nog een specifiekere alvleesklier test om dingen te specificeren/ uit te sluiten (ze had het over iets met 3 letters maar ik heb zoveel info gekregen dat ik het niet exact meer weet... DPI ofzo?). Ik hoor morgen of overmorgen meer. Ze krijgt vanavond een injectie tegen misselijkheid in de hoop dat ze weer wat gaat eten.

EPI bedoel je denk ik, dan worden er te weinig spijsverteringssappen geproduceerd.
Bij de symptomen staat ook honger en veel grijs gekleurde diarree en juist geen misselijkheid.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 21:48

Bedankt voor de reacties,
Galwegen ontsteking weet ik niet, ik neem aan dat dat dan gecheckt wordt nu met het uitgebreide bloed onderzoek? Het staat me even niet meer bij of dat benoemd is. Ik had het gesprek voor het mooie even op moeten nemen. Ik zal morgen even vragen of ze de uitslagen naar mijn mail willen sturen.
Nu wordt voornamelijk schildklier disfunctie vermoed omdat ook haar staartpunt iets kaler en donkerder is, dat schijn je dan vaker te zien.
EPI was het inderdaad geloof ik, voordat ze zo ziek was, had ze inderdaad altijd wel honger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 21:54

Mindim schreef:
Soms werkt de alvleesklier niet goed en maakt het te weinig verteringsenzymen aan. Wat resulteert in diarree. Hoeft de alvleesklier niet perse voor ontstoken te zijn. Dat wordt met darmproblematiek vaak meegenomen in het bloedonderzoek.

Ik zou sowieso een maagbeschermer vragen. Alle ontstekingsremmers zijn al niet vriendelijk voor een gezonde maag en darm, laat staan voor een minder gezonde darm en maag.


Dit doet de alvleesklier..

De ziekte heet EPI (als hij die ziekte heeft), hier wat meer info. Het is een ontsteking van de alvleesklier die al lang sluimert

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/alvl ... -hond-kat/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:07

Esther schreef:
xSCWx schreef:
Dankjewel Demi.
Uit het bloedonderzoek is gekomen: verminderde nierfunctie met 25%, iets verhoogde ontstekingswaarden (niet noemenswaardig), verhoogde lever waarde en verhoogde waarde alvleesklier (verontrustend). Ook verlaagde waarde T4 (schildklier), morgen wordt TSH getest en nog een specifiekere alvleesklier test om dingen te specificeren/ uit te sluiten (ze had het over iets met 3 letters maar ik heb zoveel info gekregen dat ik het niet exact meer weet... DPI ofzo?). Ik hoor morgen of overmorgen meer. Ze krijgt vanavond een injectie tegen misselijkheid in de hoop dat ze weer wat gaat eten.

EPI bedoel je denk ik, dan worden er te weinig spijsverteringssappen geproduceerd.
Bij de symptomen staat ook honger en veel grijs gekleurde diarree en juist geen misselijkheid.

De alvleesklier scheid enzymen af die in de dunnen darm hun ding moeten doen. Bij EPI doen die enzymen in de alvleesklier hun werk al en maken zo stukje bij beetje de alvleesklier stuk.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 22:37

Noem me een doemdenker maar mijn gevoel zegt me dat het echt mis is. Ik hoop het echt niet. Maar ze gedraagt zich zieker dan ik haar ooit heb gezien.

Afbeelding
Baasje gaan we alsjeblieft naar huis... Op 20 meter van huis gaat ze om staan kijken. Normaal loopt ze 5 meter voorop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 22:44

xSCWx schreef:
Noem me een doemdenker maar mijn gevoel zegt me dat het echt mis is. Ik hoop het echt niet. Maar ze gedraagt zich zieker dan ik haar ooit heb gezien.

[ [url=m/fg8iQR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Baasje gaan we alsjeblieft naar huis... Op 20 meter van huis gaat ze om staan kijken. Normaal loopt ze 5 meter voorop.


Sterkte TS met je mooie meisje, de duimen draaien hier :(:)

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 23:08

Ze heeft helaas nog steeds niet gegeten na de injectie tegen misselijkheid. Ik kon haar gisteren en eergisteren nog wel paaien met 3 tot 6 Markiesjes (op een dag) maar die wil ze nu ook niet. Zelfs een stukje verse vis draait ze haar neus voor weg. Nou als je dat een week terug had gegeven moest je oppassen dat je vingers er niet bij zaten.
Ik hoop echt dat we met medicatie nog iets kunnen.
Dankjewel Mindim, alle beetjes positieve energie helpen :knuffel:

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 23:29

Ze is waarschijnlijk heel erg misselijk . Morgenochtend meteen weer da bellen en vragen om specifiek op gawegontsteking/leverontsteking te onderzoeken.

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 00:03

@bigone ze heeft een injectie gehad tegen misselijkheid dus dan lijkt me dat ze niet alsnog misselijk kan zijn. De leverwaardes waren niet noemenswaardig verhoogt, acceptabel bij een oudere hond zeg maar. Galwegontsteking staat me zo even niks van bij, maar er is uitgebreid bloedonderzoek gedaan dus neem aan dat dat ook is getest.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 00:37

Oké, dat had ik gemist. Wat een puzzel , hopen dat je er nog achterkomt.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 01:22

Zijn het nu niet de bijwerkingen van langdurig Salazopyrine? Bij mensen staan alle klachten die je hond heeft gemeld als bijwerking. Heeft ze iets tegen maagzuur op dit moment (bijv Zitac)?

Sterkte met het dametje :knuffel:

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Hond met (chronische?) diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 01:40

Oh nee. Mijn duimen draaien. Hopelijk knapt ze gauw op..

xSCWx
Berichten: 7059
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 06:54

Hannanas schreef:
Zijn het nu niet de bijwerkingen van langdurig Salazopyrine? Bij mensen staan alle klachten die je hond heeft gemeld als bijwerking. Heeft ze iets tegen maagzuur op dit moment (bijv Zitac)?

Sterkte met het dametje :knuffel:

Ze heeft 2 of 3 weken Salazopyrine gehad, niet zo onwijs lang. Ik heb meer het idee, tenminste dat las ik op een site, dat de pijnstiller haar alvleesklier het laatste zetje gegeven heeft. Wie weet hoe lang die ontsteking al aan het sluimeren was, en schijnbaar kunnen de NSAID pijnstillers dat verergeren. Maar laten we niet vooruit lopen op de zaken, en even afwachten wat het bloedonderzoek van vandaag uitwijst.
Bedankt voor jullie lieve berichtjes.