Hond te mager

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:56

Hallo,

Ouders hebben vorige week een mechel opgevangen. Super lief dier, alleen enorm mager.

Inmiddels staat ze op onbeperkt brok. Maar aangezien we er geen ervaring mee hebben, dacht ik misschien hebben jullie nog tips :D

Foto van de bovenkant :)

Afbeelding

Afbeelding

Zo'n lief koppie <3

Afbeelding

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:14

Ik zou met de dierenarts overleggen voor een plan om het dier op een gezonde,veilige manier te laten aankomen.

Wat een aansprekend koppie heeft hij!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:15

Wat voor brok voer je en hoeveel

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:23

Aankomen moet op een normale manier gebeuren.

Elke week wegen en kijken of die langzaam aankomt.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:38

Ik zou niet onbeperkt voeren. Eerder de vraag; krijgt ie t zelfde aan voer als bij de vorige baas, wat voer je nu en hoeveel. In combi met hoeveel weegt de hond nu :)

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:42

Ik vind dat enorm mager wel meevallen. Beetje schraal maar meer ook niet. Zo te zien is hij ook flink in de rui mijn honden vallen dan ook altijd wat af

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:42

Bij enorm mager had ik een ander beeld voor me, hoe oud is de hond?
Mechelse zijn geen mollige honden, zeker als ze nog vrij jong zijn is de kans groot dat ze niet dik gaan worden.

Ik geloof niet dat mijn hond met de leeftijd van 1,5 dikker was als de mechelse die je daar had, werd gevoerd voor een hond van 30+ kilo, was toen een kilo of 18(dit was toen standaard voer, dus niet voor een periode of om écht aan te komen maar dit is wat ze nodig is om niet af te vallen)
Op dit moment is de hond 14, voer ik haar nog steeds voor een hond 30+ kilo en weeg nu een kilotje of 22, ga ik minderen op voer dan zie je al snel meer bot verschijnen dus ik hou het maar zo.

Ik voer altijd op het oog(aangezien als ik haar op het gewicht zou voeren wat zou "horen" ze brandmager zou zijn)
Wat goed is om inderdaad wat kiwiwitje zegt te kijken wat de hond eerder kreeg, en kijk of dat inderdaad te weinig is/was.
Type voer maakt groot verschil, ik heb ook voer gehad(meer granen, minder vet) waarbij ik dr bijna voor een hond van 40 kilo moest voeren en ze nog magerder was dan ze nu is.

Nyaleti

Berichten: 6126
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 11:55

Mechelaars 'horen' wat schraal te zijn. Ze mag wat aankomen maar lijkt zo vanaf de foto niet ernstig ondervoedt.
Ik zou gewoon gezond voer halen wat je wilt blijven voeren straks en voeren wat er op de zak staat voor het gewenste gewicht. Onbeperkt brok kan voor een paar dagen maar zou ik er niet inhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:03

Het is letterlijk vel over bot. Zit geen grammetje vet aan en arm in bespiering. Heeft tijdens de kou van 2 weken terug ook continu in kennel gezet.

Hiervoor kreeg ze barca. Hoeveel ze kreeg, weten we niet.

Nu zit ze op hayesbrothers. Doen de andere mechelaars zeer goed op.

11 mei word ze 7 jaar. En weegt nu 16 kilo. Rond de 20 zou ik haar het liefst zien

Dit is haar zus(mijn hond) van rond de 22. Ze is paar centimeter kleiner.

Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:10

Welke van hayes brothers?
Teveel nu voeren wil je sowieso niet omdat dat niet goed is voor het lichaam. Dus dat onbeperkt zou ik gelijk weghalen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110661
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:11

Misschien is een uitgebreid bloedonderzoek dan ook geen slecht idee?
Dan kunnen ze kijken of ze parasieten/wormen heeft en welke vitamines etc ze te kort komt.

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:34

Ik vind onbeperkt bij zo'n hond niet zo gek als ze zelf gedoseerd eet.
Vaak krijg je juist fixatie op eten door de bak weg te halen tussen maaltijden.
Eet ze af en toe wat en rustig zou ik even aankijken wat ze op nieuw voer en omgeving doet.
Ze is nog niet zo mager dat je geen tijd hebt om het even aan te kijken

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:36

Mijn eerste keus zou niet onbeperkt brok zijn. Vaak gaan ze juist minder eten omdat het altijd binnen bereik is. Als ze een beetje honger hebben en je geeft 3 x per dag en haalt het na 10 min weg, dan leren ze gelijk te gaan eten. Dan is het voor jou ook makkelijker om bij te houden hoeveel gram ze daadwerkelijk binnen krijgt. Ook heb ik hele goede ervaringen met vers vlees. Dat vinden ze vaak zo mega lekker en, zeker als je een vette diersoort kiest, dan zitten er een stuk meer kcal in dezelfde hoeveelheid. Je zou bijv 2 x brok en 1 x vers kunnen geven. Let wel op dat er tussen brok en vers minimaal 6 uur moet zitten ivm dat het op andere snelheid verteerd.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Hond te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:43

Waarom kijk je het niet rustig aan? Het is niet alsof jullie al jaren aan het proberen zijn en ze niet aankomt. Voer gewoon een normale hoeveelheid die hoort bij het gewicht dat je haar hebben wil.

Daarnaast vind ik vanaf de foto dat het wel meevalt, ik ben benieuwd wat jij verstaat onder vel over bot? Waarom wil je daar per se een vet laag tussen? Hier zijn ze ook 'vel over bot' maar hartstikke gezond.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 12:49

Onbeperkt voeren is niet altijd het beste idee.
Voer hem voor de 20kg dat je wil hebben en laat hem langzaam bijkomen.
Nu te snel te veel eten en bijkomen gaan z'n maag en lever niet aankunnen.

Het extreem mager vind ik op de foto verder ook meevallen. Er mag wat bij maar het is geen skelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 13:21

Kaus schreef:
Waarom kijk je het niet rustig aan? Het is niet alsof jullie al jaren aan het proberen zijn en ze niet aankomt. Voer gewoon een normale hoeveelheid die hoort bij het gewicht dat je haar hebben wil.

Daarnaast vind ik vanaf de foto dat het wel meevalt, ik ben benieuwd wat jij verstaat onder vel over bot? Waarom wil je daar per se een vet laag tussen? Hier zijn ze ook 'vel over bot' maar hartstikke gezond.

Ik spreek nergens over dat er een vetlaag tussen moet :+

Maar dat je zeeeeer duidelijk de ribben kunt voelen en de uitstekende botten bij de kont, vind ik niet normaal :+ daarnaast is er een vertekend beeld, omdat ze behoorlijke dikke vacht heeft.

Heb zelf 2 mechelaars waarmee ik fanatiek sport. En beide heb ik ze keurig op gewicht. Ribben kun je licht voelen. Zitten mooi in de bespiering.

Maar iedereen bedankt voor de tips. Zal het doorgeven :) En wat mij betreft laat ik het hier verder bij.