Oosterse katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 23:22

Zucht ... wat een prachtige katten hierboven, ik heb er stiekem toch heimwee naar. Hoe heet die cattery van je moeder Lous? Die Czech is heel extreem gefokt, maar wel heel prachtig!

Ik heb twee keer een nest gehad. Een mooi gelijnde, grote, niet te fragiele poes maar met een iets klassiek koppie gekocht uit zeer oude, gezonde bloedlijnen gekruist met een Engelse importkater uit een zeer gerenommeerde cattery. Kon niet fout gaan. Dus wel. Poes kerngezond, maar twee nesten met dood en verderf, van verschillende vaders uit verschillende lijnen. Pas veel later hoorde ik dat de kwalen van de Engelse kater een generatie bleken over te slaan en zijn deklicentie zelfs ingetrokken was. Dat doen de stamboeken niet zo gauw.

Oh ja, later zelfs nog een 'leenpoes' gehad. Die aardde niet in een grote cattery en zou door onze Bram gedekt worden. Werd ook niets ... leenpoes bleek nierfalen te hebben en Bram is helaas ook maar drie jaar oud geworden. Ik zag hem nog heel gewoon door het keukenraam naar binnen springen en twee minuten later kwam ik hem dood tegen op de grond. (Bram kwam overigens van dezelfde cattery als de leenpoes)

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 06:44

Lous schreef:
Ja dat is wel. De ene Oosterse kan een stuk groter zijn dan de andere. Daar verbaas ik me regelmatig over.

Degene van de foto zijn trouwens die van mijn ouders. Mijn moeder gaat na een aantal jaar haar cattery weer opstarten.
Ik had er twee uit haar oude catterytijd. Moeder en zoon. Helaas in 2018 met precies 5 maanden ertussen overleden.[ [url=m/wOrbgi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toen zoon overleed kwam Gigi. Een kruising Thai.
Gigi alleen ging prima. Helaas heb ik haar eind maart in moeten laten slapen.

[ [url=m/QZpo24.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn Oostersen kreeg ik toen ik nog samen was met mijn vriend. Eigenlijk woon ik gewoon te klein voor katten. Maar zodra het kan komen er zeker weer twee Oostersen. Sinds de eerste kwam toen ik 12 was, was ik verkocht.

Mijn moeder gaat dit jaar haar cattery weer opstarten. De grijze dame en de uit de mand hangende dame op de foto zijn 2 nestzusjes.
Sinds 4 weken hebben mijn ouders er een dekkater uit Tsjechië bij.
Echt zo’n leuk ventje. Al vanaf dag 1 voor niets en niemand bang. Speels, aanhankelijk en spinnen als een malle.
[ [url=m/IYG3Hg.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vind ze altijd mooi van lelijkheid.
Die oren.. <3 <3

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 08:47

Dat stapelen is hier ook zo herkenbaar bij de somali's. Leuk om te lezen dat dit zo een typisch oosters dingetje is. :)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:58

Heeft er iemand hier ook verstand van Abessijnen? Die vind ik ook zo prachtig, maar schijnen nogal eigenheimers te zijn toch?

Lous

Berichten: 24244
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:42

Gem schreef:
Zucht ... wat een prachtige katten hierboven, ik heb er stiekem toch heimwee naar. Hoe heet die cattery van je moeder Lous? Die Czech is heel extreem gefokt, maar wel heel prachtig!

Ik heb twee keer een nest gehad. Een mooi gelijnde, grote, niet te fragiele poes maar met een iets klassiek koppie gekocht uit zeer oude, gezonde bloedlijnen gekruist met een Engelse importkater uit een zeer gerenommeerde cattery. Kon niet fout gaan. Dus wel. Poes kerngezond, maar twee nesten met dood en verderf, van verschillende vaders uit verschillende lijnen. Pas veel later hoorde ik dat de kwalen van de Engelse kater een generatie bleken over te slaan en zijn deklicentie zelfs ingetrokken was. Dat doen de stamboeken niet zo gauw.

Oh ja, later zelfs nog een 'leenpoes' gehad. Die aardde niet in een grote cattery en zou door onze Bram gedekt worden. Werd ook niets ... leenpoes bleek nierfalen te hebben en Bram is helaas ook maar drie jaar oud geworden. Ik zag hem nog heel gewoon door het keukenraam naar binnen springen en twee minuten later kwam ik hem dood tegen op de grond. (Bram kwam overigens van dezelfde cattery als de leenpoes)


De Tsjech van mijn ouders is nog in opleiding hoor. Hij is nog geen half jaar oud dus in alles nog een baby. :D
Dat hele extreme vind ik zelf ook niet mooi en ongezond ogen.
Maar Tikkel valt daarmee reuze mee hoor.

Fokken blijft soms echt een gok, helaas valt er niet op alles te testen.
Maar als er problemen zijn in een lijn, horen deze toch gewoon gesloten te worden.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:07

Gem schreef:
Heeft er iemand hier ook verstand van Abessijnen? Die vind ik ook zo prachtig, maar schijnen nogal eigenheimers te zijn toch?

Ik fok ze abessijnen en somali.
Wat bedoel je met eigenheimers?

Mijn aby’s zijn altijd waar wij zijn. En haten het om buitengesloten te worden of ergens niet bij te mogen zijn. Ze worden niet gemeend maar leuk vinden ze het niet. Ze hebben wel echt een maatje nodig waar ze zich mee kunnen uitleven. Als ze niets hebben om zich bezig te houden gaan ze zelf dingen verzinnen. Mijn dames zijn op hun eigen manier helemaal van het knuffelen. Nishi ligt het liefste onder een dekentje bij je. Lanah ligt het liefste helemaal tegen je aangeplakt te slapen.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 14:58

xoranlover schreef:
Gem schreef:
Heeft er iemand hier ook verstand van Abessijnen? Die vind ik ook zo prachtig, maar schijnen nogal eigenheimers te zijn toch?

Ik fok ze abessijnen en somali.
Wat bedoel je met eigenheimers?

Mijn aby’s zijn altijd waar wij zijn. En haten het om buitengesloten te worden of ergens niet bij te mogen zijn. Ze worden niet gemeend maar leuk vinden ze het niet. Ze hebben wel echt een maatje nodig waar ze zich mee kunnen uitleven. Als ze niets hebben om zich bezig te houden gaan ze zelf dingen verzinnen. Mijn dames zijn op hun eigen manier helemaal van het knuffelen. Nishi ligt het liefste onder een dekentje bij je. Lanah ligt het liefste helemaal tegen je aangeplakt te slapen.


Dit herken ik :j ze zijn absoluut niet gemeen, maar worden wel echt klier als ze ergens niet bij mogen zijn. Als mijn man in onze studeerkamer aan het werk is en ik sta onder de douche bv, dan wordt er wel luidkeels geklaagd en aan deuren gekrabt }:0

Wat Soepblik noemt over haar somali herken ik ook zeker bij onze Abessijnen! Ik zou echt geen ander ras meer willen. Ik denk er nog steeds over een derde bij te nemen maar twijfel toch of ik onze mannen daar een plezier mee doe.... de oudste is enorm op ons gericht en vind zijn jongere broertje regelmatig erg irritant, terwijl de jongste juist de oudste veel opzoekt (en het dan moet bezuren... :') )

Ze zijn allebei veel van het knuffelen en komen vaak op schoot gekruld en liggen ook hier onder en op de dekens strak tegen ons aan te slapen. Er wordt dagelijks hardhandig gestoeid samen, maar ze moeten ook iedere dag wel een paar keer met ons spelen, met de hengel, of speeltjes apporteren is hier favoriet. Je bent elke dag wel echt met ze bezig, maar dat vind ik juist zo leuk.

Mando

Berichten: 15691
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:31

Ik had dat ook.
Mads werd wat ouder en Mink was nog speels.
We hebben inderdaad Maes erbij genomen om Mink wat te entertainen zodat ons opaatje wat met rust werd gelaten.
Werkt prima al wordt opa wel in beweging gehouden door Maes maar niet overdreven.

Ik ben blij met 3.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 18:20

Unseen schreef:
xoranlover schreef:
Ik fok ze abessijnen en somali.
Wat bedoel je met eigenheimers?

Mijn aby’s zijn altijd waar wij zijn. En haten het om buitengesloten te worden of ergens niet bij te mogen zijn. Ze worden niet gemeend maar leuk vinden ze het niet. Ze hebben wel echt een maatje nodig waar ze zich mee kunnen uitleven. Als ze niets hebben om zich bezig te houden gaan ze zelf dingen verzinnen. Mijn dames zijn op hun eigen manier helemaal van het knuffelen. Nishi ligt het liefste onder een dekentje bij je. Lanah ligt het liefste helemaal tegen je aangeplakt te slapen.


Dit herken ik :j ze zijn absoluut niet gemeen, maar worden wel echt klier als ze ergens niet bij mogen zijn. Als mijn man in onze studeerkamer aan het werk is en ik sta onder de douche bv, dan wordt er wel luidkeels geklaagd en aan deuren gekrabt }:0

Wat Soepblik noemt over haar somali herken ik ook zeker bij onze Abessijnen! Ik zou echt geen ander ras meer willen. Ik denk er nog steeds over een derde bij te nemen maar twijfel toch of ik onze mannen daar een plezier mee doe.... de oudste is enorm op ons gericht en vind zijn jongere broertje regelmatig erg irritant, terwijl de jongste juist de oudste veel opzoekt (en het dan moet bezuren... :') )

Ze zijn allebei veel van het knuffelen en komen vaak op schoot gekruld en liggen ook hier onder en op de dekens strak tegen ons aan te slapen. Er wordt dagelijks hardhandig gestoeid samen, maar ze moeten ook iedere dag wel een paar keer met ons spelen, met de hengel, of speeltjes apporteren is hier favoriet. Je bent elke dag wel echt met ze bezig, maar dat vind ik juist zo leuk.



Haha ik wil ook echt niks anders meer. Ik wil graag nog een somali poes. Ze gaan hier overigens oom mee wandelen aan de riem of in de buggy. Ook gaan ze (als we weer mogen) mee naar show. Nishi heeft haar eigen verjaardagscadeautje uit gezocht in de dierenwinkel :')

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:44

Oh wat leuk dat je ze mee kunt nemen aan de riem. Dat lukte bij ons eerste somali poesje ook wel, maar de 4 die we nu hebben, heb ik het niet meer aangeleerd.

Onze 2 poesjes apporteren ook! Zo leuk om te zien.

Maar ze moeten alle 4 overal bij zijn. Lees je de krant, zitten ze er bovenop. Ben je aan het koken, zitten ze op het aanrecht (en gaan met de kip lopen als je niet oppast :D ). Bij alles wat je doet, willen ze erbij zijn. Alleen bij ons op bed slapen, mogen ze niet meer. Eén van de katers had tussen 00u en 01u 's nachts altijd zijn 'feestmoment'. Dan ging bij iedereen kijken om te spelen en kwam in onze tenen bijten, over ons hoofd lopen, voelden we voorzichtig pootjes tegen ons gezicht om ons wakker te maken. Zo één nacht per week gaat nog, maar iedere nacht niet... Dus wij nu de slaapkamer en zij de hele grote living 's nachts. :)

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:07

Cookie gaat "uit" aan een riem, hij verliest al zijn functies :')
Op de grond liggen en laat zich voortslepen :+
Mijn sphynxen konden het wel, naar eigenlijk deden we het nooit, want het ziet er niet uit met die kale dingen :+
Naar de dierenarts was het wel makkelijker dan een mandje.

Cookie kan wel apporteren en zitten op commando.
En deuren openen... maar daar ben ik meestal iets minder blij mee.

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:22

Hier is er eentje die kasten (met sterke magneetsluiting aan de binnenkant) openkrijgt... Een lol dat hij heeft om alle keukenkasten op te krijgen 's morgens :') . Gelukkig doet hij enkel de onderste kasten en zitten daarin keukenhanddoeken en (bewust :+ ) niet breekbare dingen, want ik vind regelmatig iets op de grond terug. Ach, bezigheidstherapie noem ik dat - zowel voor hem als voor mij :D

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:48

Herr Gustav aka gustavje (kwart siamees) apporteerde ook... ongevraagd.
Voornamelijk kledingstukken van de waslijn van 2 hoog en kwam deze dan bij je brengen. BH's waren favoriet.
Hij heeft het zelfs een keer gepresenteerd om een twee persoonsdekbed de trap af te sleuren. :Y)

Filmpje:

https://youtube.com/shorts/NXnouLCRSxM

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:19

Haha dat doet onze Abessijn Otis ook, vooral pyjama’s en pyjamabroeken. Dekentjes ook inderdaad, alleen het dekbed is nog niet gelukt gelukkig :')

Ze apporteren allebei, kunnen zitten op commando en pootje geven.
Otis ‘lift’ ook vaak bovenop onze schouders de trap af naar beneden. Springt op onze schouders als wij op schouderhoogte bij de verdieping/grondhoogte zijn en we zetten hem af bij de Bushalte ‘eettafel’ of ‘bank’ of ‘bed’ als we naar boven gaan :=

We hebben ze afgelopen najaar meegenomen op vakantie met de camper. Toen ook aan tuigje gelopen maar dat was nog niet zo’n succes. Vinden ze erg spannend, maar een rondje of wat rondom de camper lukte wel! Keken hun oogjes uit haha. Wel ook met de fietskar op pad geweest :D

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:56

Afbeelding
Onze ietwat doorgefokte exkater (zn hoektanden passen niet in zijn bek en zijn nagels niet in zijn poten)

Hoopje (de thai ligt er nooit bij)
Afbeelding

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:42

Die nagels en tanden zijn herkenbaar :')

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 21:49

Hier jaren somalis en varianten gefokt. Op dit moment in bezit van twee genetisch rode mannen, eentje langhaar en een korthaar.


Altijd zijn waar ik ben, altijd "helpen" met alles (bed opmaken, koken, naar de wc gaan, douchen, tas inpakken/uitpakken).... En regelmatig photobomben bij videobellen.

Beide heren zijn zeer verbaal, hele verhalen en lijken ook echt antwoord te geven als je terugmauwt.

Zoals te zien op de fotos (allemaal van de laatste week, wel verschillende dagen) zitten ze graag met zn tweetjes op schoot.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:14

Ooh leuk 2 sorrels toch? :)

Dan zijn ze toch niet rood?

BarbaravdW

Berichten: 960
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:27

Nope, geen sorrels maar genetisch rood. Moeder is een tortie!

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:32

BarbaravdW schreef:
Nope, geen sorrels maar genetisch rood. Moeder is een tortie!


Oh bijzonder :)

Knappe mannen heb je.

SjonnieZ

Berichten: 2314
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:37

Jorex schreef:
Hier een kletser, maar zit geen greintje Oosters doorheen. _O-
Die miauwt rustig om 7 uur 's ochtends het hele flatgebouw bij elkaar, omdat ze meent dat een deur die dicht is open moet. En ze begint om 3 uur 's middags al met het miauwen voor natvoer wat ze om 5 uur krijgt. Dus qua karakter lijkt ze wel op, ook altijd terug miauwen als je tegen der praat of terug prr'en. <3
Wel vind ik ze zelf heel mooi die Oosterse rassen. Vooral de Abessijnen!


Ik heb er ook zo een gewoon een KtK kat.
Denk dat het meer karakter is dan ras gebonden.

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:37

SjonnieZ schreef:
Jorex schreef:
Hier een kletser, maar zit geen greintje Oosters doorheen. _O-
Die miauwt rustig om 7 uur 's ochtends het hele flatgebouw bij elkaar, omdat ze meent dat een deur die dicht is open moet. En ze begint om 3 uur 's middags al met het miauwen voor natvoer wat ze om 5 uur krijgt. Dus qua karakter lijkt ze wel op, ook altijd terug miauwen als je tegen der praat of terug prr'en. <3
Wel vind ik ze zelf heel mooi die Oosterse rassen. Vooral de Abessijnen!


Ik heb er ook zo een gewoon een KtK kat.
Denk dat het meer karakter is dan ras gebonden.


Als je een pure (doorgefokte? :+ ) siamees of OKH hebt weet je zeker dat het type stem en vocaliteit echt ras gebonden is.
Andere katten kunnen ook veel mauwen/praten... maar het is onvergelijkbaar.
Ook zijn er oostersen die weinig praten, maar er zijn altijd uitzonderingen.

Muze
Berichten: 5266
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:40

Haha ja dat kan je echt niet vergelijken.
Onze htk praat soms ook wat. Maar de siams bleren.

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:42

Mijn collega's omschrijven Cookie als een stervende baby :')

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:58

c_alsemgeest schreef:
Mijn collega's omschrijven Cookie als een stervende baby :')


Haha herkenbaar.
Nishi werd op show helemaal gek van de siamees die langs ons zat. Wat een geluid zeg.