Oosterse katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-18

Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 11:00

Ik ben benieuwd wie van jullie ervaring heeft met Oosterse katten (Siamees/Balinees/OKH/OLH).

Wij willen graag de lege plek weer opvullen en qua raskenmerken lijken Oosterse katten erg bij ons te passen. Wat zoeken wij qua karakter: extreem aanhankelijk, echt een volwaardig gezinslid.

Ik weet dat ze erg gesteld zijn op soortgenoten, voor ons geen enkel probleem om er twee te nemen.

Máár... Er is één maar. Ik weet dat ze heel vocaal zijn. Maar heb er geen ervaring mee hoe dit in het écht is. Kletsende katten vinden wij gezellig, maar de hele dag baldadig geschreeuw (ik houd daarom bijv niet van blaffende honden)... Hoe 'erg' is dit geluid in de praktijk, ervaringsdeskundigen? :D Gaat dit de hele dag door? Of gewoon op een gezellige manier? :') :D

Ik vond bijvoorbeeld dit op youtube:

https://youtu.be/WwSYm1NPHP4

Is dit representatief voor de hele dag? :')
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 13-02-21 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:18

Ik fok in abessijnen en somali’s. Ook een oosters ras. Ze zijn niet vocaal helemaal niet eigenlijk. Wel serieus nieuwsgierig. Je hebt geen privé leven want je somaby moet en zal erbij zijn. Een keukenkastje openen? Voordat je het weet zit je kat erin. Ze vinden het hier heerlijk om bij je te komen liggen en te knuffelen. Maar zo zijn ze niet allemaal. Mijn kittens van vorig nestje toevallig allemaal wel.

AnnoNiemand

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 11:21

xoranlover schreef:
Ik fok in abessijnen en somali’s. Ook een oosters ras. Ze zijn niet vocaal helemaal niet eigenlijk. Wel serieus nieuwsgierig. Je hebt geen privé leven want je somaby moet en zal erbij zijn. Een keukenkastje openen? Voordat je het weet zit je kat erin. Ze vinden het hier heerlijk om bij je te komen liggen en te knuffelen. Maar zo zijn ze niet allemaal. Mijn kittens van vorig nestje toevallig allemaal wel.

Dat soort gedrag zijn we gewend en vinden we geweldig. :)

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:22

Ja ik ook maar ik ken ook mensen die er knettergek van worden. Daarom zeg ik het er altijd bij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:23

Bij mijn ex thuis hadden ze twee zoals uit dat filmpje. Maar die waren alleen zo vocaal rond etenstijd. Ik vond het best leuke katten en ik vind katten echt helemaal niks aan.

AnnoNiemand

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 11:29

xoranlover schreef:
Ja ik ook maar ik ken ook mensen die er knettergek van worden. Daarom zeg ik het er altijd bij.
[ [url=m/SqtcCE.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4RvvmX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hUAzmL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Prachtig. <3

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:50

Ik heb een Balinees. Ik heb niet de typische gezellige kat, maar een onzeker poesje. Heel lief overigens, maar heel stressgevoelig. Nu is dit wel echt een uitzondering.

Qua vocaliteit was dat vooral een drama voor ze geholpen werd en ze krols werd. Ik wilde graag een nestje, maar na de 2e krolsheid heb ik haar meteen naar de dierenarts gebracht :+

Nadat ze geholpen werd is ze vooral een gezellige kletser geworden. Ze kletst echt terug zeg maar als je tegen haar praat. Maar het is echt niet dat ze heel de dag haar stem op zet.

Ik heb nog een paar filmpjes van de krolsheid. Berg je maar :D




Maar dat is nu dus niet meer.
Nu is ze vooral heel lief.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:58

Mijn kruising Siamees is wel echt een schreeuwlelijk. Een paar uur voor etenstijd begint het. Dan word ik er wel echt gek van, geven haar daarom maar 1x per dag natvoer. Daarbuiten is het voornamelijk gezellig geklets. Ze heeft ook zoveel verschillende soorten miauwtjes, herken de meesten wel. Ze wil ook heel graag bij ons zijn en als ze ons even kwijt is gaat ze ook miauwen totdat we haar op komen halen := Deur kan ik ook niet dichtdoen, dan begint het ook. Dus alle deuren staan hier altijd open :')

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:00

Wij hebben één van de kittens van het nestje van xoranlover.

Hij is echt geweldig <3 inderdaad heel nieuwsgierig en overal bij. Hij vindt het heerlijk om op je schouder te komen zitten bij alles wat je doet. Ik vind hem wel redelijk vocaal, maar niet overdreven. Als je hem iets vraagt dan 'babbelt' hij terug. Dus gewoon op een leuke, gezellige manier. Onze huis-tuin-keukenkat is vocaler en zeurt véél meer :')

Wij zijn alleszins helemaal verkocht! Mijn vriend had in het begin grote reserves voor een raskat, wou liever ook gewoon weer een asieldiertje erbij. Maar nu ook helemaal verliefd op het aanhankelijke, nieuwsgierige karakter.

Erna_

Berichten: 8834
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:30

Ik heb twee Thai (traditionele Siamezen). Ze miauwen niet vaak, maar als ze het doen gaat het net zo hard als in je filmpje. Ook al mijn vorige Siamezen konden er wat van...
Ze doen het vooral als het etenstijd is, en de kater heeft zijn 10 minuten als ik 's avonds net op bed lig. Ze praten ook terug als je tegen ze praat, willen ook altijd het laatste woord hebben :D
Het zijn verder hele lieve, aanhankelijke dieren. Heel speels, zelfs op hoge leeftijd.

En die deuren... die staan hier ook open. Bij de deuren die dicht moeten blijven, heb ik de deurkrukken omhoog gezet.

Jorex

Berichten: 9936
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:32

Hier een kletser, maar zit geen greintje Oosters doorheen. _O-
Die miauwt rustig om 7 uur 's ochtends het hele flatgebouw bij elkaar, omdat ze meent dat een deur die dicht is open moet. En ze begint om 3 uur 's middags al met het miauwen voor natvoer wat ze om 5 uur krijgt. Dus qua karakter lijkt ze wel op, ook altijd terug miauwen als je tegen der praat of terug prr'en. <3
Wel vind ik ze zelf heel mooi die Oosterse rassen. Vooral de Abessijnen!
Laatst bijgewerkt door Jorex op 13-02-21 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:36

xoranlover schreef:
Ik fok in abessijnen en somali’s. Ook een oosters ras. Ze zijn niet vocaal helemaal niet eigenlijk. Wel serieus nieuwsgierig. Je hebt geen privé leven want je somaby moet en zal erbij zijn. Een keukenkastje openen? Voordat je het weet zit je kat erin. Ze vinden het hier heerlijk om bij je te komen liggen en te knuffelen. Maar zo zijn ze niet allemaal. Mijn kittens van vorig nestje toevallig allemaal wel.



O gaaf ik twijfel tussen Abessijnse en somali voorheen Devon Rex gehad ook zo’n geweldig ras ooit wil ik er weer een

Heb jij binnenkort nog iets op de planning staan kwa fok?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:03

Ohhhh dat filmpje... :') ik denk dat de grote vooral mauwt om de douche en die andere doet gezellig mee omdat die grote mauwt. Nou klinkt zo'n holle badkamer wel erg door hoor.

Ik heb Noren en een Siamees mixje en zijn allemaal gezellige babbelaars. Waarbij de mix wel wat vocaler is gezien zijn genen, maar niet zoals dat filmpje.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:10

Toen ik jong was hadden we een Oosterse korthaar, die kon de hele dag zeurderig tegen je mauwen, dit idee:
https://youtu.be/MDb_YSE3bb8

Zelfs met vier mensen in huis kreeg hij nog niet geneog aandacht. Hij ging ook vaak op je schoot zitten zonder dat je het doorhad of dat je het vergat. Maar het was wel gezellig om hem in huis te hebben. En niet zoals het filmpje in de openingspost.

Afbeelding
Afbeelding

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:57

Geweldige katten.
Ruim 24 jaar ervaring met t ras.
Je vindt ze leuk, of vreselijk haha.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:11

Ik heb een Oosters Korthaar dametje <3 helemaal gek op.
Heel vocaal is ze niet. Soms loopt ze een lege ruimte in (de slaapkamer, badkamer, keuken) en gaat ze heel hard lopen schreeuwen maar als ik haar dan roep komt ze ook direct, volgens mij is het puur om aandacht :+ Ze is vrij opdringerig en echt mijn schaduw, zodra ik ga zitten zit ze op schoot (ook op de wc dus _O- ) en als ik ga slapen ligt ligt ze de hele nacht tegen me aan..

Krolsheid was echt een hel, ook voor haarzelf, dus daarna heb ik haar meteen laten helpen.

Ze geeft trouwens niks om eten en (samen met haar) spelen, maar ze kan zichzelf uren vermaken met haarelastiekjes. Zie schuift ze dan met haar pootjes onder de halfopen deur door en dan rent de naar de andere kant van de deur en dan schuift ze hem weer terug etc :') en ze apporteert ze, geweldig.

Ik ben echt verliefd op het ras, voor mij alleen nog maar OKH. Wel zijn ze het gelukkigst met een Oosters soortgenootje, omdat ze erg aanhankelijk zijn naar andere katten en "gewone" of andere raskatten dat niet altijd op prijs stellen.

Hier mijn Skye.
Afbeelding

Dit is veel meer info dan je in je OP vraagt maar ik kan er over blijven kletsen :))

maximosa

Berichten: 346
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: Fryslan, Dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:21

Hier originele thai siamees, half thai ex- kater en stamboom poes. Zo leuk. Poes is kletser maar niet schreeuwend. Wel als ze krols is... karakter dieren aanhankelijk en de beide ook aan elkaar. Ze staan bekend om het stapelen, bijelkaar en op elkaar slapend. Ook bij hun mens. Of hond maakt niet uit. Echt gezellig, zou niet meer zonder kunnen. Gaan altijd mee als we buiten zijn.

Afbeelding

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 11:22

xoranlover schreef:
Ik fok in abessijnen en somali’s. Ook een oosters ras. Ze zijn niet vocaal helemaal niet eigenlijk. Wel serieus nieuwsgierig. Je hebt geen privé leven want je somaby moet en zal erbij zijn. Een keukenkastje openen? Voordat je het weet zit je kat erin. Ze vinden het hier heerlijk om bij je te komen liggen en te knuffelen. Maar zo zijn ze niet allemaal. Mijn kittens van vorig nestje toevallig allemaal wel.


Wij hebben twee abessijnen, maar de ene is wel degelijk enorm vocaal. De ander niet, dat is een stille muis. Maar de ene is echt net een kind. Overal bij zijn, overal mee bemoeien, maar ook altijd meekletsen en schreeuwen als hij zijn zin niet krijgt :')

Ik dacht trouwens dat de Abessijn oorspronkelijk uit Afrika kwam.

nienmoon
Berichten: 318
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:02

Ik heb al mijn hele leven siamezen gehad (nu voor het eerst eens ander soort kat, eentje uit het asiel) en vind ze geweldig!! :D
Het mensgerichte, hoe slim en trainbaar ze zijn, de nieuwsgierigheid, het aanwezige, maar ook hoe onwijs lief in alles toelaten die van ons altijd stuk voor stuk zijn geweest.

Wat het vocale betreft: Ja, met een 'Meesje zul je goed weten dat je een kat hebt. Je zult ze horen als ze ergens behoefte aan hebben. Velen hebben een harde miauw als ze iets van je willen. Ons Lina bijvoorbeeld, die kon een aardige stem op zetten als ze eten wilde of als ze even de tuin in wilde. Ook als ze betrapt werd op iets wat ze eigenlijk niet mocht kwam er zo'n hakkelend/mopperent miauwtje uit. Maar daarentegen kon ze ook uren spinnend bij je liggen en dan hoorde je haar niet.
En zo was het eigenlijk wel met al onze siamezen. Ze laten duidelijk hun mening merken en horen, maar het was bij ons in ieder geval niet alsof je de hele dag een orkest om je heen hebt. Dus ik denk eigenlijk niet dat je je daar heel erg zorgen over hoeft te maken.

Al geef ik eerlijk toe dat ik voor een deel ook niet anders gewend ben. Wel zeggen mensen die andere katten gewend zijn wel vaak dat onze 'Meesjes aanwezig zijn. Maar dan niet specifiek vocaal, maar ook fysiek: ze kunnen heel nieuwsgierig zijn naar bedoek, als kastjes open gaan, als je ergens mee bezig bent. Vooral bij een Siamees alleen heb je kans dat die er dan graag met z'n nieuwsgierige neus bovenop zit }> :+ Dat is ook iets waar je tegen moet kunnen. Natuurlijk zijn ze zo niet allemaal. Onze Felix was wat meer afstandelijk en wel gek op mij en mijn moeder maar verstopte zich bij bezoek of als er onrust was in huis. Maar de kans dat je Siamees aanwezig is, is groot. Houdt ook daar rekening mee als je een Siamees overweegt.

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:04

Unseen schreef:
xoranlover schreef:
Ik fok in abessijnen en somali’s. Ook een oosters ras. Ze zijn niet vocaal helemaal niet eigenlijk. Wel serieus nieuwsgierig. Je hebt geen privé leven want je somaby moet en zal erbij zijn. Een keukenkastje openen? Voordat je het weet zit je kat erin. Ze vinden het hier heerlijk om bij je te komen liggen en te knuffelen. Maar zo zijn ze niet allemaal. Mijn kittens van vorig nestje toevallig allemaal wel.


Wij hebben twee abessijnen, maar de ene is wel degelijk enorm vocaal. De ander niet, dat is een stille muis. Maar de ene is echt net een kind. Overal bij zijn, overal mee bemoeien, maar ook altijd meekletsen en schreeuwen als hij zijn zin niet krijgt :')

Ik dacht trouwens dat de Abessijn oorspronkelijk uit Afrika kwam.


Ja dat weten ze niet precies. Misschien is het niet echt een oosters ras maar ze hebben er wel veel van weg. Er zijn verhalen dat ze uit Ethiopië komen. Maar ook dat ze uit wat meer oosterse landen komen.

shaddy82

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:06

Onze ervaring met Thai / Siamees is zeer positief, kunnen inderdaad gezellig kletsen en op zijn ook tijd flink volume produceren. Krolse poezen zijn echt niet grappig, hier wel de ervaring dat onze poezen wel een stuk minder zijn gaan kletsen (en rustiger zijn geworden) nadat ze geholpen zijn, onze bijna 8 jarige ex
kater blijft wel erg vocaal en kan luid commentaar geven als hij wat te vertellen heeft ;)
Voor de rest zijn het wat ons betreft heerlijke katten waar je echt een band mee kunt opbouwen

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:23

Ik heb 8 katten van allemaal verschillende rassen, maar dus ook 1 oosterse korthaar. Het is een grote knuffel, ook al is ze zelf maar klein. Maar super lief en tolerant naar andere dieren en kinderen. Maar ze miauwt haast niet

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:40

Hier een Siamees keer Ragdoll, en die kletst echt, bij alles wat ze doet licht ze vocaal dit even toe. Haar vriendin is Abessijnse kruising en praat eigenlijk nooit met haar stem. Wel twee totaal verschillende karakters

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:20

Wij hebben een kruising Balinees, die een behoorlijke stem heeft. Als iets niet gaat zoals hij wil, als hij iets te vertellen heeft, als hij honger heeft, als hij iets wil, kortom, overal moet wat over gezegd worden. Onze coons brabbelen meer, hij praat luid en duidelijk zegmaar :')

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Oosterse katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:46

Onze katten (moderne siamees + okh) schreeuwen gerust de hele dag door. Wij hebben er dan ook 3, heel gezellig in meetings met klanten. Als ze er niet zijn vragen de klanten/collega's ook regelmatig waarom ze er niet zijn.
Dus ja, zijn ze vocaal: die van ons ongelooflijk erg. Maar, wij hebben ook een paartje gehad wat heel stilletjes was en alleen schreeuwde om eten. Maar vocaal is in dit geval ook gewoon aantikken als er geaaid moet worden, er iets gebeurt (er belt iemand aan of loopt langs) is of er gepoept moet worden. Hiervan moet je toch altijd op de hoogte zijn, aldus onze katten. :')

Ik kan ze beneden in de gang horen als ik boven in het washok aan het werk ben, dat zegt genoeg over volume denk ik. :)