Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:25

vacuum verpakt voor of in plastic rollen hoeft niet altijd in de vriezer.

Ik weet dat mijn vader ooit paar maanden op de Filipijnen verbleef en vroeg om zijn favoriete beleg en kaas, dat wij dat vacuum lieten verpakken en per post verzonden, bleef het weken goed.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:11

Als je voedsel goed uit wil sluiten moet je een eliminatiedieet doen. Met alleen graanvrij ben je er dan niet. Kip en rund zijn veelvoorkomende triggers en die zitten juist in veel blikvoer.

Liever dan gaan voor natvoer met 1 eiwitbron, en dan een beetje een “aparte”. Bv Terra Faelis konijn of Herrmanns Paard. Die bevatten enkel die diersoort meen ik (maar check dit even haha).

Brok is al lastiger, dus je zou kunnen overwegen eliminatiedieet enkel op blikvoer te doen (nog gezonder voor de kat ook vanwege het vocht :D)

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 14:07

Het is al een langere tijd geleden dat ik hier iets heb geplaatst, maar nog steeds hetzelfde probleem.

En ik heb opnieuw advies/hulp nodig. We zijn echt ten einde raad..

We hebben keramiek/aardewerk/glas voerbakjes en waterbakjes geprobeerd. Ze heeft weer een AB kuur gehad (ging redelijk weg, maar niet volledig). We hebben hypoallergeen voer geprobeerd (dit at ze niet en de andere katten ook niet, ze werd mager, dus gestopt). Ik heb ze volledig rauw gevoerd, barff. Werd goed gegeten, maar de klachten zijn niet afgenomen. De hele mondhoekjes zijn weer open, bloeden en ze heeft veel jeuk. Ik wil een plukje haar op gaan sturen, naar hetgene wat hier eerder genoemd werd, maar ook andere opties onderzoeken. Ik wil geen prikje laten geven bij de DA, omdat het mogelijk ook maar 6 weken werkt, ik vind dat echt niet kunnen voor een kat van nog geen jaar oud.. Zoveel giftige stoffen en voor de rest van haar leven al die stress..

Ik vraag nu om ervaring rondom homeopathische middelen tegen jeuk of allergieën.

Wie heeft er tips??

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:15

Ze heeft niet (ook) een schimmel of zoiets? Een van onze katten heeft ooit een schimmel opgedaan en die had een hele kale plek aan haar hals (onder haar kin, haar hals daar, en dan rond haar kaak tot aan haar oor). Ze had wel geen wondjes aan de mondhoeken zoals jouw kat, maar de schimmel jeukte wel degelijk. Als ze veel krabben krijg je bovendien sowieso wondjes...
Een schimmel gaat niet vanzelf weg, de schimmelsporen blijven overal waar de kat ligt, hangen. Het is besmettelijk, maar katten met een gezonde, sterke weerstand, hebben er normala gesproken geen last van. Hier heeft de kat het gekregen nadat ze enkele dagen wat diarree had door ander eten (hun normale eten was tijdelijk niet verkrijgbaar). De andere kat had eigenlijk niks.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:35

Ander merk hypoallergene voeding?
Soms helpt die 6 weekse prik het wel oplossen en helpt het de viscieuze cirkel te doorbreken.
Iets triggert het, de kunst is nu het te vinden en weg te halen.


Ik heb zelf niks met homeopathie, veel geld voor water, maar goed als je het wil proberen zou je een holistische dierenarts kunnen zoeken.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:36

Qua homeopathie: Puur Derma zou nog iets kunnen verlichten.

Verder: wat heeft ze gegeten qua barf? Je zou nog een eliminatiedieet kunnen overwegen ipv hypoallergeen voer. Al kan ze ook goed een omgevingsallergie hebben en das heel lastig uitzoeken..

Edit: ik wil hier wel aan toevoegen dat als dit allemaal niet werkt, ik wel voor grover geschut qua medicatie zou gaan. Liever korter leven maar wel prettig, dan andersom (even heel kort door de bocht gezegd).
Laatst bijgewerkt door Moon_light94 op 19-04-21 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mirna6308

Berichten: 324
Geregistreerd: 12-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:39

Waar eet/drinkt ze uit? Dan bedoel ik het bakje, van welk materiaal is die?

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 14:47

Blijkbaar dus een andere trigger dan voer, als je nu een hele eliminatie hebt uitgevoerd.
Dan blijven er nog 1000 andere dingen waar je kat allergisch voor kan zijn.

Jonge kat of niet, zo leven is ook geen optie en erg sneu. Ik zou je of laten verwijzen naar een dermatoloog DA, of je eigen dierenarts vragen atopica of dex voor te schrijven.

De kwaal is erger dan de medicatie wat dit betreft. En zodra het onder controle is kan je afbouwen naar een zo laag mogelijke dosis van medicatie. Mijn allergie kat leeft hier nu al 7 jaar op, en hoe zij eruit zag was echt verschrikkelijk.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 17:42

Heb je nog geen allergietest laten doen, dit duurt wel lang.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-21 22:01

goldyc schreef:
Ze heeft niet (ook) een schimmel of zoiets? Een van onze katten heeft ooit een schimmel opgedaan en die had een hele kale plek aan haar hals (onder haar kin, haar hals daar, en dan rond haar kaak tot aan haar oor). Ze had wel geen wondjes aan de mondhoeken zoals jouw kat, maar de schimmel jeukte wel degelijk. Als ze veel krabben krijg je bovendien sowieso wondjes...
Een schimmel gaat niet vanzelf weg, de schimmelsporen blijven overal waar de kat ligt, hangen. Het is besmettelijk, maar katten met een gezonde, sterke weerstand, hebben er normala gesproken geen last van. Hier heeft de kat het gekregen nadat ze enkele dagen wat diarree had door ander eten (hun normale eten was tijdelijk niet verkrijgbaar). De andere kat had eigenlijk niks.


We hebben wel een schraapsel laten afnemen, maar niks uitgekomen, behalve ontsteking, door het steeds weer open krabben.

future_vet schreef:
Ander merk hypoallergene voeding?
Soms helpt die 6 weekse prik het wel oplossen en helpt het de viscieuze cirkel te doorbreken.
Iets triggert het, de kunst is nu het te vinden en weg te halen.


Ik heb zelf niks met homeopathie, veel geld voor water, maar goed als je het wil proberen zou je een holistische dierenarts kunnen zoeken.


De dierenarts geeft maar 1 soort merk mee en dat ging echt niet. Ze eet verder gewoon goed, maar toen dus helemaal niet. Bedankt voor het meedenken.

SimoneeM schreef:
Qua homeopathie: Puur Derma zou nog iets kunnen verlichten.

Verder: wat heeft ze gegeten qua barf? Je zou nog een eliminatiedieet kunnen overwegen ipv hypoallergeen voer. Al kan ze ook goed een omgevingsallergie hebben en das heel lastig uitzoeken..

Edit: ik wil hier wel aan toevoegen dat als dit allemaal niet werkt, ik wel voor grover geschut qua medicatie zou gaan. Liever korter leven maar wel prettig, dan andersom (even heel kort door de bocht gezegd).


Ga die druppels zeker proberen. Ze eten verschillende merken. Vooral kip en eend, maar ook mix of biologisch. Ze eten geen vis of wild smaakjes. Misschien komt dat nog, zo lang zijn we nog niet over. Wat is iets veel voorkomends wat ik kan proberen te elimineren?

Ze heeft enorm veel stress van DA bezoekjes. We moeten in de auto, ze valt dan flauw vanwege naar epilepsie verleden. Ik ben bang dat ze een keer niet wakker wordt. Dus haar iedere 6 weken voor injectie brengen, is voor mij geen optie, dan vind ik haar nu blijer en gezonder. Medicatie gaat niet helpen zegt de DA en die prikken mogen we niet zelf doen.

mirna6308 schreef:
Waar eet/drinkt ze uit? Dan bedoel ik het bakje, van welk materiaal is die?


Poosje RVS geprobeerd, daarna alleen keramiek.

MalaQ schreef:
Blijkbaar dus een andere trigger dan voer, als je nu een hele eliminatie hebt uitgevoerd.
Dan blijven er nog 1000 andere dingen waar je kat allergisch voor kan zijn.

Jonge kat of niet, zo leven is ook geen optie en erg sneu. Ik zou je of laten verwijzen naar een dermatoloog DA, of je eigen dierenarts vragen atopica of dex voor te schrijven.

De kwaal is erger dan de medicatie wat dit betreft. En zodra het onder controle is kan je afbouwen naar een zo laag mogelijke dosis van medicatie. Mijn allergie kat leeft hier nu al 7 jaar op, en hoe zij eruit zag was echt verschrikkelijk.


Dank voor het meedenken. Zoals hierboven beschreven ziet de DA alleen injecties als optie en gezien haar flauwvallen, ben ik daar gewoon niet zo voor, zoals je misschien wel begrijpt. Ik weet dan gewoon niet of de kwaal erger is... Doorsturen is nog wel een optie misschien.

marleen_usar schreef:
Heb je nog geen allergietest laten doen, dit duurt wel lang.


Volgens de dierenarts kunnen we niet echt zo'n test doen, maar ik las hier iemand die een pluk haar had opgestuurd, dus dat overweeg ik nu wel.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 22:09

Kip en rund (en vis) zijn vrij veelvoorkomend. Maar als je een echt eliminatiedieet wil doen, moet je ze eigenlijk iets geven wat ze nog niet gehad hebben. Hebben ze al konijn gehad? Anders zou je dat kunnen proberen :j

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 06:59


Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:41

Mijn kat is juist allergisch voor kip.
Dat kwam met het doormeten er uit.
En na eliminatie daarvan klachten ook weg.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:24

Niet meer aanmodderen met je dierenarts maar hup naar een dermatoloog.

Elimineren doe je alleen met onbekend voedsel. Dus bijv konijn, hert, kwartel, paard etc en dat 100% volhouden dikke 6 weken lang. Nog geen kruimel van iets anders, geen eten van jullie etc.

Mocht uiteindelijk toch alleen de injecties gaan helpen zijn er genoeg dierenartsen die thuis komen. Zo’n injectie is binnen de minuut klaar en geeft zo geen stress thuis, tegenover altijd maar pijn en jeuk.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 17:00

SimoneeM schreef:
Kip en rund (en vis) zijn vrij veelvoorkomend. Maar als je een echt eliminatiedieet wil doen, moet je ze eigenlijk iets geven wat ze nog niet gehad hebben. Hebben ze al konijn gehad? Anders zou je dat kunnen proberen :j


Ik denk dat ik inmiddels alles geprobeerd heb wat er bestaat. Zowel de hypoallergene brokjes, als de versvlees barf producten. We mochten maar 1 soort brokjes van de dierenarts proberen, maar heb ook anderen geprobeerd om te kijken of ze het wel eten. Ze eten alleen eend, hert en kip. En soms 1 hapje van iets anders, maar dan laten ze het heel snel staan. Kip is favo. Voor alle 4 de katten, als ze daar allergisch voor is, heb ik geen idee hoe ik dat kat ontwijken haha. Moeilijke eters ook altijd.

marleen_usar schreef:
Klopt ik heb de haartest laten doen werkt echt heel goed https://www.maasduyn.nl.


Ik heb haar verzameld hiervoor.

En de dierenarts gevraagd of we verwezen kunnen worden naar een dermatoloog, met haar dossier erbij. Alleen is de wachttijd wat langer dan gehoopt, dus dat volgt nog.


Als ik de plekjes aan haar modn zie, dan doet het me vooral denken aan acne. De antibiotica kuur hielp wel, maar heel kort. Kan het dan nog wel een allergie zijn? Dat vroeg ik me vooral af.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 17:11

Ik neem aan dat je hier al naar gekeken hebt, maar: waar eet ze uit? Plastic?

Edit; grapje, keramiek zie ik.
Wordt wel lastig zo.

Je zou mogelijk toch de kip eens kunnen schrappen, kijken wat dat doet. En maasduyn afwachten :)

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:03

Yaffie schreef:
Als ik de plekjes aan haar modn zie, dan doet het me vooral denken aan acne. De antibiotica kuur hielp wel, maar heel kort. Kan het dan nog wel een allergie zijn? Dat vroeg ik me vooral af.


Ja, dat kan. Dat is vaak een secundaire bacteriële infectie. En dat reageert op antibiotica. Het neemt alleen nog steeds de oorzaak niet weg.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:13

Ik denk ook meteen aan feline acne als ik je beschrijving zo lees.
Niet gemakkelijk om er helemaal vanaf te komen.

Of anders stomatitis. Maar dan zou ze het in haar mond ook hebben en dat is niet het geval als ik het goed begrijp?

Ik zou in elk geval een dermatoloog contacteren hiervoor.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 18:36

SimoneeM schreef:
Ik neem aan dat je hier al naar gekeken hebt, maar: waar eet ze uit? Plastic?

Edit; grapje, keramiek zie ik.
Wordt wel lastig zo.

Je zou mogelijk toch de kip eens kunnen schrappen, kijken wat dat doet. En maasduyn afwachten :)


Haha ja zoveel berichten, maar idd alleen keramiek op dit moment.

Ga proberen de kip te schrappen, maar als ze allemaal in hongerstaking gaan, wordt dat wel een probleem haha.

MalaQ schreef:
Yaffie schreef:
Als ik de plekjes aan haar modn zie, dan doet het me vooral denken aan acne. De antibiotica kuur hielp wel, maar heel kort. Kan het dan nog wel een allergie zijn? Dat vroeg ik me vooral af.


Ja, dat kan. Dat is vaak een secundaire bacteriële infectie. En dat reageert op antibiotica. Het neemt alleen nog steeds de oorzaak niet weg.


Dus een allergie kan acne veroorzaken?

Pandora2 schreef:
Ik denk ook meteen aan feline acne als ik je beschrijving zo lees.
Niet gemakkelijk om er helemaal vanaf te komen.

Of anders stomatitis. Maar dan zou ze het in haar mond ook hebben en dat is niet het geval als ik het goed begrijp?

Ik zou in elk geval een dermatoloog contacteren hiervoor.


Alleen in de mondhoeken. De rest is eigenlijk weggetrokken. Het was eerst veel erger, maar na de kuur was het bijna weg, nu komt het weer opzetten en gaat wat op en af. Verder in de mond niks te zien.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:48

Is wel een beeld wat bij feline acne past inderdaad. Moeilijk om er helemaal vanaf te geraken.

Achterbuuf heeft ook een poes met dat probleem. Krijgt nu af en toe een kuur en dat houdt de ellende wel onder controle.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:53

Wat een ellende. Ik zou echt een andere dierenarts raadplegen. De een weet nou eenmaal meer (en andere dingen) dan de ander.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 19:16

Pandora2 schreef:
Is wel een beeld wat bij feline acne past inderdaad. Moeilijk om er helemaal vanaf te geraken.

Achterbuuf heeft ook een poes met dat probleem. Krijgt nu af en toe een kuur en dat houdt de ellende wel onder controle.


Het is inderdaad hardnekkig.

Hevonen schreef:
Wat een ellende. Ik zou echt een andere dierenarts raadplegen. De een weet nou eenmaal meer (en andere dingen) dan de ander.


Dit is al de 2de DA die we hebben. Dus daarom een verwijzing naar de dermatoloog gevraagd..

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 19:33

Al eens aan eosinofiel granuloom gedacht? Heb zelf een jonge kat (in combi met een schimmelinfectie)hieraan moeten afgeven. De gewone DA, gaf telkens een AB en dan weer een injectie en dat schoot niet op, verwijzing aangevraagd omdat ik na een tijd aanmodderen het zat was, er is toen een scopie gemaakt, en toen kwam dit eruit. Vaak wordt hier niet zo snel aangedacht, en aangezien je echt al veel hebt geprobeerd, zou ik eens navraag bij de DA doen.
Al was het maar om dit uit te sluiten.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:01

Ik dacht idd net ook aan eusinofiel granuloom. Alleen ook dat wordt vaak getriggerd door allergie, dus dan blijft het lastig..