Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 20:34

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar advies of mensen die misschien met hetzelfde te maken hebben. Onze poes heeft sinds dat ze kitten was al last van plekjes rondom de mond. We zijn er verschillende keren mee naar de dierenarts geweest, meerdere dierenartsen zelfs. Eerst zou het melk allergie (fleskitten) zijn, toen kwam het door kwijlen (overmatig), uiteindelijk kwamen we op acne uit. Kuur gehad, maar probleem kwam terug, nu ook als hotspot in de hals. Ze heeft dus de mondhoeken en de hals open, met zwarte korstjes rond de mond. Ze krijgt nu opnieuw een kuur en het is helemaal schoon gescrubd door de DA. Nogmaals besproken wat nu de oorzaak kan zijn en omdat het plekje in de hals geen acne is, lijkt het nu vooral een overgevoeligheid. Zou kunnen zijn op plastic, dus ik ben dit allemaal aan het weghalen (ik had al rvs en keramieken bakjes, maar nog een plastic drinkfontein). Maar een voedselallergie zou ook kunnen. We kunnen dat een allergietest gaan doen en hypoallergeen voedsel gaan geven, maar nu eerst weer een kuur dus. Over 10 dagen revisie.

Zijn er mensen die dit verhaal herkennen? Misschien ervaring hebben met homeopathische middelen of andere supplementen of misschien een idee hebben waar het van komt? Ik hoor het graag!

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:37

Hoe oud is de kat nu?
Ik heb dit wel gezien bij jonge katten. Hele erge voedsel overgevoeligheid. Vers vlees was de enige optie, veel gedoe geweest. Sommige gingen ook goed op z/d van hills en idd al t plastic weg.
Is bij allemaal wel goedgekomen maar vereiste veel inzet van eigenaren in die gevallen

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:41

Is er gekeken of het om een bacteriële infectie gaat?

1 van mijn honden had bij adoptie ook kale plekken en hotspots rond mond/neus/kin en dit ging om een bacteriële infectie. Zalfje erop en pilletjes erin en het was na 2 weken alweer behaard en bijna niet meer zichtbaar.

Allergie blijft natuurlijk ook een mogelijkheid en dan is het soms heel moeilijk om precies te achterhalen voor wat.

Welke kuur heb je gegeven en verbeterde het toen?

Kittens van mijn zus hadden vorig jaar schimmel mee vanuit de fokker. Heeft ook 3maand geduurd in isolatie (aparte kamer om verspreiding in huis tegen te gaan want dan blijf je bezig) voor ze er volledig vanaf waren. Deze hadden ook kale plekjes rond het gezicht
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 15-02-21 20:46, in het totaal 2 keer bewerkt

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:44

Ja, hier bekend mee. Hotspots in de hals, plekken boven de ogen en onder haar bekje. Is een enorme allergiekat. Allergisch voor van alles, maar uiteindelijk niet voor voeding. Ze deed het heel goed op atopica, maar dit was bijna niet meer toe te dienen door de vieze smaak. Vervolgens op dexamethason gezet. Hierop is het jaren goed gegaan (op hele lage dosering), en na verhuizing naar een heel ander leefgebied heb ik zelfs volledig kunnen afbouwen.

Mijn gok is dus een allergische kat. Waarvoor precies is lastig uitzoeken, maar je zou kunnen beginnen met een eliminatiedieet (voedingsallergie).

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 22:02

Bedankt voor de berichtjes alvast. De kat is nu 10 maanden, dus nog niet heel oud. Zou ze er nog overheen kunnen groeien?
Ik weet niet goed meer welke AB kuur ze precies heeft gehad, maar toen werd verteld dat het wel voor de huid speciaal was. Ze zit nu dus aan de 2de kuur, maar het middel staat niet op de verpakking, ik heb het etiket beschadigd, oeps. Het was nu vuurrood met open plekken en pus.

Vers vlees zat ik ook aan te denken, maar omdat we tijdelijk klein wonen heb ik niet zoveel vriezer ruimte om het te proberen.

Er is niet getest op bacteriën, maar na de kuur was het wel redelijk over, alleen blijft het terugkomen en nu erger dan ooit. Ik heb meerdere katten en die hebben nergens last van, dus ik dacht niet aan iets besmettelijks.

@MalaQ.
Heb je ook een allergie voedseltest gedaan? De dierenarts had het daarover. Ik heb nog even niet gevraagd hoe dat precies werkt, maar is dat door voedsel eliminatie of is er echt een soort test? Als ik de poes op ander voedsel moet zeggen, dan heb ik er nog een aantal die dat ook moeten, vandaar mijn vraag.

We wonen nu tijdelijk (al bijna een jaar) klein (iets met problemen met verbouwing). Het is hier een stuk stoffiger dan in een wat ruimer huis. De kittens zijn hier opgegroeid. Zou dit klimaat er effect op kunnen hebben?

In het gesprek met de DA kwam nog naar voren dat als het geen voedselallergie is, ze af en toe een prikje kan krijgen om de klachten te verminderen...

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:08

Bij maasduyn doen ze via een haarpluk een allergietest, dat haar stuur je op en dan krijg je een uitgebreid verslag via de mail. Ik heb er zelf goede ervaringen mee.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:21

Heeft je da wel eens over eosinofiel plaque gehad? Dat komt nog wel eens voor in de hals.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 07:38

De kat van mijn ouders heeft dit een paar keer per jaar, lijkt van bepaalde grassen of planten te komen als een soort allergische reactie. Krijgt dan altijd een kuurtje cortico’s en dan is het snel weer weg.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:07

Voedsel kan je alleen via voer uit testen. Niet met bloed of haar. Dat is nu nog in de kinderschoenen en niet 100%.
Dan zal de rest even in een andere kamer moeten eten.

Eosinifiel kan ook altijd nog idd.. maar dat is te testen door t lab dacht ik.

Prikje tegen de jeuk zou ik echt als allerlaatste redmiddel doen, zeker bij zo'n jonge kat. Das paardenmiddel en troep wat je liever gewoon niet doet

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:39

Uit wat voor een bakjes voer je?
Soms kan het ook een contactallergie zijn nl.
Verder kan ik je filterdier.nl aanraden om je kat door te meten.
Mijne had zoveel jeuk. Krabde zich open en spuitje tegen jeuk hielp maar even.
Laten doormeten en er kwam allergie voor kip uit.
Voer aangepast en geen jeuk meer.

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:13

Plastic heb je al eruit. Rvs moet ook eruit . Dus keramiek en/of glas.

En : maak de voer- en waterbakken groter in doorsnee.

Sommige katten reageren ook op aanraking met de snorharen/ rand van bak.

Ik wist het ook niet en heb ook nooit problemen in 45 jaar katjes gehad maar sinds ik mijn 4 Siberen heb, heeft mij toen een fokker dit advies gegeven.

Natvoer nu van grote (soep-) borden , water uit grote schalen ( en altijd op een andere plek dan voer) , droogvoer ook soep-borden.
Hier krijgen ze in de avond hun natvoer (blik en gekookte vis/ droogvoer uiteraard 24/7) en waar vroeger altijd restjes overbleven of veel gemorst, kan ik de borden nu letterlijk weer in de kast zetten.
Is misschien te simpel gedacht, maar toch proberen waard.
Succes

Annemiek73
Berichten: 116
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:19

Mijn ervaring met acne bij katten is, dat het helpt alleen metalen en glazen etensbakjes te gebruiken. Keramiek en plastic verergeren de acne.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:11

Kijn kat had okk zoiets
Heb je een foto?
Mijn kat had het door een soort bacteriele infectie

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:24

Yaffie schreef:
@MalaQ.
Heb je ook een allergie voedseltest gedaan? De dierenarts had het daarover. Ik heb nog even niet gevraagd hoe dat precies werkt, maar is dat door voedsel eliminatie of is er echt een soort test? Als ik de poes op ander voedsel moet zeggen, dan heb ik er nog een aantal die dat ook moeten, vandaar mijn vraag.


Ik heb een eliminatiedieet gedaan. Aangezien m'n andere kat blaasdieet nodig heeft heb ik voor beide katten een kast gemaakt met een kattenluik op chip. Zo wist ik precies dat ze het juiste voer kregen. Ze hadden dit ook super snel door.

Maar helaas was dit dus niet afdoende voor mijn kat, en is het echt een omgevingsallergie. Vlooien is namelijk ook uitgesloten door zeer strikt te behandelen, en ondanks dat nog steeds klachten. Bleef dus omgeving over.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:32

@ MalaQ, ook jou kan ik dat doormeten aanraden dan. :j

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:37

Needje schreef:
@ MalaQ, ook jou kan ik dat doormeten aanraden dan. :j


Bedankt voor de tip, maar ik hou het graag bij wetenschappelijk onderbouwd onderzoek :D En gelukkig gaat het na verhuizing naar een heel andere regio zo uitzonderlijk goed dat ze niet eens meer medicatie nodig heeft.

Toch bedankt! :)
(De website die je noemt is overigens ook onvindbaar op internet lijkt het?)

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:42

Heb je een rode kat? Die hebben sowieso vaker last van dat soort dingen.

Wat hiervoor al gezegd is: vermijd plastic bakjes (wij hadden ook een poes die daar last van had, melamine/kunststof bakjes bleken de oorzaak) en neem ruime borden/schalen voor voer en water.

Verder kan heel goed en regelmatig ontvlooien bij sommige katten ook helpen.

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:06

MalaQ schreef:
Needje schreef:
@ MalaQ, ook jou kan ik dat doormeten aanraden dan. :j


Bedankt voor de tip, maar ik hou het graag bij wetenschappelijk onderbouwd onderzoek :D En gelukkig gaat het na verhuizing naar een heel andere regio zo uitzonderlijk goed dat ze niet eens meer medicatie nodig heeft.

Toch bedankt! :)
(De website die je noemt is overigens ook onvindbaar op internet lijkt het?)


Ik ken meerdere mensen die met hun kapotkrabbende katten die hetzelfde zeggen. Echter hebben die katten nog steeds last en zitten onder de medicatie. Terwijl de mijne nu klachtenvrij is. Dus tja. Dan maar niet wetenschappelijk bewezen. :D Ieder z'n keuze natuurlijk.

Autocorrect foutje. En zie dat ze nieuwe site heeft.
https://fitterdier.jimdo.com/diensten/b ... e-consult/
(ik heb geen haaranalyse laten doen, echt de resonantie)

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:25

Yaffie schreef:
Vers vlees zat ik ook aan te denken, maar omdat we tijdelijk klein wonen heb ik niet zoveel vriezer ruimte om het te proberen.


er is ook vlees in plastic rollen of vacuum trekken is het ook heel lang houdbaar

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:29

Bij mijn kat was het een allergie voor de metalen voer- en waterbakjes.
Alles in stenen/aardewerk bakjes gaan doen en het ging over bij haar.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:59

Hevonen schreef:
Heb je een rode kat? Die hebben sowieso vaker last van dat soort dingen.


Interresant, hier een rode dame met aanhoudende problemen.
Inderdaad die zwarte plekjes en pus plekken zoals TS omschrijft. Mag er ook niet meer aankomen en soms 'sopt' haar hele kin. Allemaal zalfjes gehad en er staat in huis alleen nog maar keramiek en wordt iedere dag een schoon bakje neergezet. Verschillende soorten afwasmiddel doet ook niks. Toevallig hebben we nu twee weken geen vlees gegeven en nu lijkt het iets rustiger te zijn. Dat willen we nog even afwisselen om te kijken of ze daar op reageert.

TS, helaas voor jou dus geen tips maar ik lees graag mee :j

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 14:34

Ik zou haar op graanvrij voer zetten, baat het niet dan schaadt het niet. Maar vaak komen huidproblemen voor uit voer en dan voornamelijk door de granen.

Wij hebben ook een periode zonder vriezer gehad en er zijn ook natvoeren zonder granen.

Dit is graanvrij blikvoer wat wij voerden:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... dult/27052

En in brok heb je ook veel varianten.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 00:30

Mega veel reacties ineens, ik zal proberen overal op te reageren.

marleen_usar schreef:
Bij maasduyn doen ze via een haarpluk een allergietest, dat haar stuur je op en dan krijg je een uitgebreid verslag via de mail. Ik heb er zelf goede ervaringen mee.


Dank voor de tip, ik ga dit zeker in m'n hoofd houden!

future_vet schreef:
Heeft je da wel eens over eosinofiel plaque gehad? Dat komt nog wel eens voor in de hals.


Nog niet, ga het zeker even aankaarten bij een volgende controle.

MyrtheJ schreef:
De kat van mijn ouders heeft dit een paar keer per jaar, lijkt van bepaalde grassen of planten te komen als een soort allergische reactie. Krijgt dan altijd een kuurtje cortico’s en dan is het snel weer weg.


Wij hebben de katten niet buiten (alleen balkon) en ook niet echt planten in huis waar ze bij kunnen.

wendy1987 schreef:
Voedsel kan je alleen via voer uit testen. Niet met bloed of haar. Dat is nu nog in de kinderschoenen en niet 100%.
Dan zal de rest even in een andere kamer moeten eten.

Eosinifiel kan ook altijd nog idd.. maar dat is te testen door t lab dacht ik.

Prikje tegen de jeuk zou ik echt als allerlaatste redmiddel doen, zeker bij zo'n jonge kat. Das paardenmiddel en troep wat je liever gewoon niet doet


Dank voor de informatie. Een prikje was ik ook niet meteen voorstander van.

Needje schreef:
Uit wat voor een bakjes voer je?
Soms kan het ook een contactallergie zijn nl.
Verder kan ik je filterdier.nl aanraden om je kat door te meten.
Mijne had zoveel jeuk. Krabde zich open en spuitje tegen jeuk hielp maar even.
Laten doormeten en er kwam allergie voor kip uit.
Voer aangepast en geen jeuk meer.


Rvs of keramiek op advies van de DA. De drinkbak heb ik net een paar dagen geleden vervangen voor keramiek ipv plastic.

@sasja0705
Waarom mag rvs niet?

Annemiek73 schreef:
Mijn ervaring met acne bij katten is, dat het helpt alleen metalen en glazen etensbakjes te gebruiken. Keramiek en plastic verergeren de acne.


De da adviseerde juist dat keramiek ook goed was.

LibertyLucky schreef:
Kijn kat had okk zoiets
Heb je een foto?
Mijn kat had het door een soort bacteriele infectie


Geen foto bij de hand en niet zo handig met de pc!

@MalaQ
Dank voor de tip, dat is super slim.

Hevonen schreef:
Heb je een rode kat? Die hebben sowieso vaker last van dat soort dingen.

Wat hiervoor al gezegd is: vermijd plastic bakjes (wij hadden ook een poes die daar last van had, melamine/kunststof bakjes bleken de oorzaak) en neem ruime borden/schalen voor voer en water.

Verder kan heel goed en regelmatig ontvlooien bij sommige katten ook helpen.


Ik ontvlooi regelmatig, dus dat komt goed. Ze heeft wel wat rood, maar niet helemaal rood, ook grijs en wit.

speurneusc schreef:
Yaffie schreef:
Vers vlees zat ik ook aan te denken, maar omdat we tijdelijk klein wonen heb ik niet zoveel vriezer ruimte om het te proberen.


er is ook vlees in plastic rollen of vacuum trekken is het ook heel lang houdbaar


Moet dat ook niet in de vriezer bewaard worden?

Kanzi schreef:
Bij mijn kat was het een allergie voor de metalen voer- en waterbakjes.
Alles in stenen/aardewerk bakjes gaan doen en het ging over bij haar.


Ik kan het altijd eens proberen. Hoe kwam je daar achter?

Muiz schreef:
Hevonen schreef:
Heb je een rode kat? Die hebben sowieso vaker last van dat soort dingen.


Interresant, hier een rode dame met aanhoudende problemen.
Inderdaad die zwarte plekjes en pus plekken zoals TS omschrijft. Mag er ook niet meer aankomen en soms 'sopt' haar hele kin. Allemaal zalfjes gehad en er staat in huis alleen nog maar keramiek en wordt iedere dag een schoon bakje neergezet. Verschillende soorten afwasmiddel doet ook niks. Toevallig hebben we nu twee weken geen vlees gegeven en nu lijkt het iets rustiger te zijn. Dat willen we nog even afwisselen om te kijken of ze daar op reageert.

TS, helaas voor jou dus geen tips maar ik lees graag mee :j


Ik merk ook verschil met natvoer, niet dat het helemaal weggaat, maar het wordt toch iets natter om de mond als ik natvoer geef en dan raak alles nog sneller geïrriteerd. Daarnaast kwijlt mijn kat overmatig, wat ook niet echt helpt. Kunnen bacteriën lekker op groeien!

Lizz schreef:
Ik zou haar op graanvrij voer zetten, baat het niet dan schaadt het niet. Maar vaak komen huidproblemen voor uit voer en dan voornamelijk door de granen.

Wij hebben ook een periode zonder vriezer gehad en er zijn ook natvoeren zonder granen.

Dit is graanvrij blikvoer wat wij voerden:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... dult/27052

En in brok heb je ook veel varianten.


Dankjewel, ik ga deze optie zeker onthouden, we doen alles stap voor stap, zodat we echt duidelijk kunnen zien straks wat de oorzaak was, althans dat hoop ik!

sasja0705
Berichten: 1961
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Advies over kat met kapotte huid rondom mond/hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:54

Ts, mij werd gezegd, dat
Rvs ook irriteert, maar niet echt een reden genoemd.
Enige wat ik vastgesteld heb is dat mijn honden er toen ook niet graag uit dronken.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:09

sasja0705 schreef:
Ts, mij werd gezegd, dat
Rvs ook irriteert, maar niet echt een reden genoemd.
Enige wat ik vastgesteld heb is dat mijn honden er toen ook niet graag uit dronken.

In rvs zit nikkel, nikkel allergie is een veel voorkomend probleem bij mens, maar ook bij dier.

Wij voeren van schotels en water in aardewerken of glazen kommen.