Hond met atopie/allergie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:17

Lastig probleem.... ik voer vers (KVV) waar ik na eliminatie uitkwam op hert, paard en geit en witvis wat ik zonder problemen kan voeren. Dat gaat nu 1,5 jaar al goed. De hond is vanaf de fokker gevoerd met KVV.

Apoquel zou ik ook ver van blijven, dit heeft namelijk grote invloed op het gehele imuunsysteem vertelde de homeopatische arts waar wij geweest zijn. Als je via google zoekt vind je er genoeg verwijzingen en uitleg over.

Wij hebben een homeopatisch arts bezocht, een eliminatiedieet gedaan.
Als het wassen met speciale shampoo helpt, zou je dat toch ook vaker kunnen doen? Zeker als er mogelijk een overgevoeligheid voor bijv. mijten of bepaalde sporen/stuifmeel is is het geen gekke gedachte dat je die daarmee weg wast en de huid rust geeft en voorkomt dat het uit de hand loopt? Niet te warm water en de speciale shampoo....verder je huis goed schoonhouden en de slaapplaatsen....

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 12:57

Apoquel kan wel helpen bij even 2 weken onderdrukking en doorbreken van cirkel. Maar is geen oplossing voor een eventueel probleem.
Maar het is niet per definitie altijd slecht hoor..

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 14:08

Voor het hondenlijf is het niet goed, de hond van mijn moeder kreeg druppels om te ontgiften om het allemaal uit zijn lijf te halen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 17:28

De apoquel vermijd ik liever ook omdat het idd heel belastend is voor de hond. Je onderdrukt het immuunsysteem. Ik woon in een gebied met veel honden en de hondenschool voor de deur. Moeten maar net zieke honden tussen zitten. Vind het beetje "gevaarlijk". Wel vaker dat er toch een pup rondloopt met giardia bvb. (Hondenschool word wel gesloten maar mensen blijven hier alsnog wandelen) Nou liever niet dat mijn hond dat of wat anders er nog bovenop krijgt omdat zijn systeem niet goed werkt.
Vandaar moeten ze ook in goede conditie zijn om deze medicijnen uberhaupt te mogen nemen.

De cytopoint onderbreekt de signalen naar de hersens. Dit zou dus beter kunnen helpen om even heel de cyclus te doorbreken.
Maar liefst los ik het op zonder medicijnen.

@ natasja71,

Kvv is geen optie omdat ik redelijk veel reis met de honden en dan geen kvv kan meenemen.
Liefst dus wel brok en bij voorkeur een persbrok.
Hopelijk weten we straks meer over zijn gevoeligheden om zo te gaan bekijken wat kan.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 13:06

Update::

Vandaag bij de dermatologe geweest.

Hij heeft (zoals vele staffords blijkbaar) een gevoeligheid voor bacteriën en gisten. Omdat hij ook nog eens een allergiepatient is, heeft hij dus sneller een bacteriële infectie van de huid.
Ik vermelde dat hij vaker vieze oren heeft en soms puist achtige bultjes op vooral de billen. (Maar 3 bultjes oid dus niet fel). Van 1 van de bultjes heeft ze dus een schraapsel genomen en getest.
Hiervoor heb ik de douxo s3 pyo droogshampoo gekregen om in periodes van bultjes 2x per week te behandelen.
Moest het erg worden dient hier antibiotiva voor gegeven te worden máár zover zijn we nog belange niet. Gelukkig is dat redelijk onder controle.

Verder is er op mijn vraag bloed genomen om te testen op omgevings en voedingsallergie omdat hij nú een jeukerige periode heeft dus nú hopelijk bepaalde allergenen bovenkomen. Op basis van de test zouden we achteraf dus kunnen kiezen om de desensibiliseren óf bvb andere maatregelen te treffen zoals sprayen voor mijt en brokken invriezen (bij overgevoeligheid daardoor) of ...
Over 2 weken hebben we de uitslag.
Da vermoed dat hij feller reageert op de omgeving dan op voeding.

Verder is hij nu ook al ingespoten met cytopoint en moeten we over 2 weken ook even laten weten of dat aanslaat.
Dit zou dan eventueel herhaald kunnen worden. Echter gaf de DA aan dat niet elke hond hier baat bij heeft.

Moest hij op véél dingen allergie vertonen kunnen we kiezen voor óf levenslang cytopoint (als dat aanslaat) óf apoquell óf een combinatie van bovenstaande óf desensibiliseren.

Voorlopig is het kind behoorlijk van slag door het bezoekje aan de DA :(:)

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:07

Wat fijn dat je een uitgebreide test laat doen, daar komt echt heel veel uit en dan kan je gericht behandelen. De citopoint zal hem ook al wat rust geven hopelijk.

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:30

Ik heb niet alle pagina’s gelezen maar wilde even een berichtje achterlaten omdat je hier mogelijk iets aan hebt. Ik heb namelijk precies dezelfde problemen 8 (!!!) jaar lang meegemaakt met mijn hond. Vele soorten (hypoallergeen) voer, baden en behandelingen verder. Tot ik op z’n 8e uit wanhoop Smolke Sensitive probeerde (voer) en voila, al na een week voeren was de jeuk 80% minder en inmiddels vrijwel volledig verdwenen. Hij is nu 14 en krijgt niets anders. Ook geen hondekoekjes dus, arm beest. Maar zoveel jeuk hebben is erger. :(:)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 18:38

Kyno schreef:
Ik heb niet alle pagina’s gelezen maar wilde even een berichtje achterlaten omdat je hier mogelijk iets aan hebt. Ik heb namelijk precies dezelfde problemen 8 (!!!) jaar lang meegemaakt met mijn hond. Vele soorten (hypoallergeen) voer, baden en behandelingen verder. Tot ik op z’n 8e uit wanhoop Smolke Sensitive probeerde (voer) en voila, al na een week voeren was de jeuk 80% minder en inmiddels vrijwel volledig verdwenen. Hij is nu 14 en krijgt niets anders. Ook geen hondekoekjes dus, arm beest. Maar zoveel jeuk hebben is erger. :(:)


Het is idd zieliger dat ze jeuk hebben dan dat ze geen snoepjes mogen, dat is zeker waar. Ik ben zowieso niet echt een snoepjesgever dus dat scheelt :')

Ik ga nu even de test afwachten en dan idd eens kijken voor ander voer gezien het op het oude voer ook maar voor 90% goed ging.
Heb nu sinds een week een brok op basis van zalm en dat lijkt ook al te helpen

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 21:44

Er zijn inderdaad maar weinig honden allergisch voor vis (maar ook dat kan).
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst, hou je ons op de hoogte?
Duurt wel lang zeg trouwens, 2 weken.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 23:09

xSCWx schreef:
Er zijn inderdaad maar weinig honden allergisch voor vis (maar ook dat kan).
Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomst, hou je ons op de hoogte?
Duurt wel lang zeg trouwens, 2 weken.


Ik wou vooral eens een brok proberen zónder gevogeltevet en dan kwam ik bij vele merken zowat standaard bij de vissoorten uit .. enige verschil dan is de effectieve vissoort en gebruik van mais tegenover rijst of aardappel of ..

Huidige brok is op basis van rund en gevogeltevet en rijst/aardappel. De nieuwe brok sinds deze week is op basis van vnl zalm en mais. Kan het proberen waard zijn ..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 02:08

Mijn BC was heel slecht en viel af. We wisten niet meer waar te zoeken. Ze was al 2x binnenste buiten gekeerd. Ik stond op het punt afscheid te nemen toen ze 2 was en ben naar de pets place gegaan. Ze stond al een jaar op dierenarts voer wat ze met lange tanden at, dus mocht iets uitzoeken uit de schepbakken, want maakte toch niet meer uit.
Ze koos ook Smolke en heeft het daar tm haar 15e heel goed op gedaan.......Maar nooit iets extra's durven geven.

Onze honden hebben wel op de sensitive gestaan, maar was niet afdoende helaas. Het is wel een optie om dat nog eens te geven. Weet niet meer exact hoe erg het toen was eigenlijk.

We hebben een tijdje Renske zalm gegeven en daarna nog even Acana met vis. Maar ze kreeg snel last van de anaalklieren.
Verse vis krijgen ze wel als wij vis eten.

Had vorig jaar nog iets nieuws geprobeerd. Naam kwijt, maar mn reu werd er ontzettend onrustig van.

Op dit moment helpt het hier goed om na het wandelen de pootjes goed schoon te vegen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 10:51

Maar de ene vis is de andere niet. Mijn hond kan niet tegen zalm maar wel tegen koolvis en kabeljauw. Hetzelfde met gevogelte, geen kip, eend of kalkoen maar wel bosduif, parelhoen en haar beste eiwitbronnen zijn zelfs struisvogel en patrijs.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 12:12

@ superpony,
Mijn BC is ook gevoelig en dat uit zich ook in onrustig gedrag en maag/darmklachten. Hij is nu echter wel al jaren goed met de brokken van Naturis en nu Real Nature.

Renske staat op ons lijstje maar voor onze staffie ga ik nu even de testen afwachten om daarna (hopelijk) een goede oplossing te zoeken qua voeding.

Nu de Wooof zalm dus even aan het proberen omdat vrienden van mij hun gevoelige honden daar op hebben. Deze brok is ook niet héél duur dus het proberen waard.

Hij heeft nu de injectie cytopoint dus ik weet niet of we nu kunnen zien of die brok wel/niet aanslaat gezien de signalen nu onderbroken worden.

Het grappige is; hij heeft nooit echt last gehad van braken of diarree. Het uit zich echt alleen in jeuken jeuken jeuken. Vandaar dat de DA eerder een fellere reactie verwacht op de omgeving dan op zijn voer. Zij raadde eigenlijk aan om niet van voer te wisselen om die reden. Maar ik vind dat hij op die brokken nooit 100% goed was, dus wil toch de gok wagen.

Qua wandelen en pootjes spoelen zijn we heel strict, hij heft zelfs schoentjes omdat hij vaak "kriebelpootjes" heeft in de zomer en ook vooral als we in het bos wandelen bvb, dus dat vermeden we zowieso al in de lente en zomermaanden.


@ neonlight,

Op de Naturis zalm brok kregen we idd ook een reactie toen hij jonger was, maar op deze brok (ook zalm thans) voorlopig nog niet .. ik voer hem nu 50/50 met zijn oude brok.
Zo kreeg hij ook op sommige brokken met rund reacties terwijl de oude brok ook op basis rund was en deze een jaar lang goed ging..
Ik ga dus echt de testen afwachten want uit het eliminatiedieet vroeger zijn heel gekke resultaten gekomen en wil nu liever zeker zijn.

Zo krijgen ze bvb ook altijd zalmolie/hennepolie of schapenvet met kurkuma. En hier ook geen reactie op voor zover we weten en mochten we blijven geven in afwachting van de resultaten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:23

Hier ook; Nooit diarree of braken of slechte ontlasting. Ook een prachtige glansende vacht.

Het is echt lastig zoeken. Zelfs als je een brok met een vis probeert, zijn de samenstellingen weer zo wisselend dat je dan weer niet goed kan uitsluiten waar ze wel of niet op reageren. Tenzij je voor vers kiest.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 12:27

BillyJ schreef:
@ sclimpre,

Hij jeukte eigenlijk al een jaar bijna helemaal niet meer. Allee sochtends bij opstaan is hij wat kriebelig maar dat is na 2minuten
Of even kroelen wel weer over.

Sinds 10dgn nu ongeveer zit hij weer te jeuken als een malle. Krabben, bijten, likken, ...

Maandag hebben we een afspraak bij de dermatoloog om bvb mijten ed uit te sluiten en weer verder te kijken.

@ionimma

DA raade cytopoint oid aan, maandelijks injectie, kostprijs 106euro voor zijn gewicht en 1e x mss na 2wkn al herhalen. Dus ook 200euro 1e maand en daarna maandelijks 100euro en dat is dan zonder consultatie.
Denk echter wel om dit te gaan proberen. Maar ik ga eens vragen achter de apoquel.

Hier een Duitse Herder met altijd al veel jeuk. Cytopoint heeft ze ook gehad, bleef jeukerig, wel iets minder. Jeuk wordt erger rond de rui, en de rui is weer begonnen. Heeft het daar niets mee te maken?

Bij mijn herder raakte van de zomer ineens de hele huid op buik en oksels ontstoken, blijkt Duitse Herder Pyodermie te hebben. Ik zal je foto's van wondvocht wat uit de huid komt besparen.
Zij doet het nu redelijk op 1x per dag 1 capsule Atopica (a 3 euro per capsule, auw). 1x per 2 of 3 weken is er weer een plek(je) wat lastig doet, dat is te onderdrukken met het smeren van een heel klein beetje zalf (droogzetter), de dag erna is het weer rustig.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 15:36

KootMiraDrum schreef:
Hier een Duitse Herder met altijd al veel jeuk. Cytopoint heeft ze ook gehad, bleef jeukerig, wel iets minder. Jeuk wordt erger rond de rui, en de rui is weer begonnen. Heeft het daar niets mee te maken?

Bij mijn herder raakte van de zomer ineens de hele huid op buik en oksels ontstoken, blijkt Duitse Herder Pyodermie te hebben. Ik zal je foto's van wondvocht wat uit de huid komt besparen.
Zij doet het nu redelijk op 1x per dag 1 capsule Atopica (a 3 euro per capsule, auw). 1x per 2 of 3 weken is er weer een plek(je) wat lastig doet, dat is te onderdrukken met het smeren van een heel klein beetje zalf (droogzetter), de dag erna is het weer rustig.


Onze stafford heeft gelukkig nooit hotspots of .. soms idd aan de voetjes als we van bos komen maar dat doen we dus niet meer of met schoentjes.
Hij krijgt wel soms bultjes maar dit heeft dus met de bacteriën en gisten op de huid te maken, zo blijkt. en dit is redelijk onder controle te houden, heb nu ook de douxo s3 pyo droogshampoo hiervoor.

Hij was idd wat aan het ruiven maar is heel weinig behaard. Hij heeft ook geen echte ondervacht, mijn andere staffords hebben wel nog een soort wolletje onder de haren. Mijn BC is ook jeukerig in de rui bvb.
Maar de DA denkt dat er een andere oorzaak is (pollen, mijten, ..?)

Dz cytopoint lijkt wel aan te slaan! Vandaag maar 1 x even minuut zitten krabben maar verder helemaal niet!

En net als ik dit typ zat hij nog even te jeuken aan zijn billen haha..
Maar als ik vergelijk, voor de injectie 8/10 en nu een 1-2/10

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 20:33

Heeft er weleens iemand naar silva plex of andere vorm van zilver behandeling voor de hond gekeken in combi met allergie?

Heb nu de silva plex voor de paarden om te vernevelen en als je leest waar het allemaal voor werkt, zou ik weleens verder willen kijken ook voor ons teefje. Lijkt me het proberen waard als er iets voor honden over te vinden is ipv cytopoint.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 21:02

superpony schreef:
Heeft er weleens iemand naar silva plex of andere vorm van zilver behandeling voor de hond gekeken in combi met allergie?

Heb nu de silva plex voor de paarden om te vernevelen en als je leest waar het allemaal voor werkt, zou ik weleens verder willen kijken ook voor ons teefje. Lijkt me het proberen waard als er iets voor honden over te vinden is ipv cytopoint.


Ik heb het eens opgezocht. Je kan idd druppels bestellen die te gebruiken zijn voor de hond en je kan dan zowel in als uitwendig gebruiken. Wel dien je een kuur van minimaal 20dgn te doen.

Ziet er idd iets interessant uit, maar vanwege mogelijke zilververgiftiging zou ik qua dosering toch even bij de DA langsgaan.
Op internet staat overal bvb x aantal druppels per dag, maar, is dat voor een dier van 5kg of 35? Dat vind ik er nergens bij ..

https://www.maasduyn.nl/?colloidaal-zilverwater,88

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:18

Uitwendig durf ik niks te smeren ivm likken.

Zou het niet zomaar geven. Maar een "gewone" dierenarts zal niet zo snel zoiets adviseren of er uberhaupt verstand van hebben.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 11:57

superpony schreef:
Uitwendig durf ik niks te smeren ivm likken.

Zou het niet zomaar geven. Maar een "gewone" dierenarts zal niet zo snel zoiets adviseren of er uberhaupt verstand van hebben.


Even Maasduyn contacteren?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:22

Eindelijk de resultaten!!

Waarden boven de 250;
- veldbeemdgras
- koolzaad pollen
- farineamijt

Waarden boven 200:
- kropaar
- engels raaigras
- copramijt
- meelmijt
- alsemambrosia
- plataan
- aspergillus alternata
- cladosporium herbarum
- katwilg
- meleganzevoet
- schapezuring

En nog vele meer die rond de 180 zaten (ook redelijk hoog dus)

Nu wonen we helaas in een erg landelijke omgeving en komt zowat elke plant waar hij gevoelig voor is, hier zowat standaard voor.
:n :roll: :=

Kunnen maar beter naar de zee verhuizen met hem _O-

xSCWx
Berichten: 7058
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:25

Echt bijna exact hetzelfde als mijn hond. Hier kan je niet tegenop behandelen, zal dus standaard apoquel of cito point worden...

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:30

Wel apart trouwens dat de DA niet verwacht dat het voedselallergie is omdat er alleen jeuk is. Die van mij heeft alleen een heftige allergie voor voer en die jeukt juist alleen maar. Geen braken, geen rare ontlasting, echt alleen jeuk en daardoor poten opvreten. Ik ken juist heel veel hondenndie alleen jeuk hebben en een voedselallergie.

Die is trouwens niet allergisch voor diersoorten, maar voor toevoegingen aan brok. Bij de ene brok erger dan de ander, maar van allemaalnkrijgt hij last. Ook van kvv met toevoegingen soms. Was volgens de da toen niet mogelijk dat hij allergisch was voor voer als hij bleef reageren op hypo of anti allergene brok, maar was het dus wel. :+ Op kvv of helemaal zelf samengesteld kan hij alle diersoorten eten, soms zelfs groenten erbij. Brok wisselt tussen binnen een dag enorm veel last en een paar weken.

Balen van die lange lijst zeg! Sterkte ermee

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:32

Ons hondje is compleet nieuw sinds we apoquel gebruiken! Hadden we veel eerder moeten doen! Apoquel werkt juist goed als het niet om voedselallergie gaat maar omgevingsallergie. Aanmodderen is zoveel malen zeiliger.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:54

Dat is wel heel lastig ja, zo een uitslag.

Wij hebben toen Hill's prescription voer gekregen voor allergie, maar dat deed niks. Wel heeft dat merk en die lijn nog een apart voer voor contact allergie, maar durfde het niet meer te proberen.

Bij die van ons zit nu ongeveer 8 weken tussen de cytopoint. Begonnen met eerst 2 weken, daarna een paar keer 4 weken en toen steeds een week langer waar mogelijk. In najaar een dipje en eerder nodig gehad.

En ondanks dat mensen het een veilig middel vinden, zou ik toch liever iets natuurlijkers geven, omdat ze jong is en het wel blijvend gegeven moet worden om jeuk te voorkomen.

En hier dus ook alleen aan de onderpootjes. Rest van de huid is gaaf, ze glimt en heeft goede ontlasting.