Hond met atopie/allergie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 19:35

Ohnee ik had uitgebreide reacties getypt en na eeb telefoontje is alles weg :') even opnieuw dus ..
@ saranghea

Alleen op voedingsstoffen gestest toen

@ kiwitje,

De jeuk lijkt soms ook echt van binennuit te komen, hij kan ook in zijn slaap ineens een jeukaanval krijgen zeg maar ..

@ superpony

Wat voer jij nu?

Ik wil graag de cytopoint of tabletjes vermijden natuurlijk.

@ neonlight,

Ik wil dat haartestje idd wel proberen ja! Lijkt me heel interessant

@ .. (kan de naam niet meer zien haha)

Hij is donkerbruin merle en de andere licht merle en koffievosbruin/merle/wit gevlekt

@ kaus,

De verwarming staat hier nooit aan. (Altijd rond 16° in huis)

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:06

Oef merle in stafford.. wat voor kruising is dat als ik vragen mag? :o

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 20:14

Oei haha neen geen merle hahaha wij noemen het hier gemarmerd..?
Beetje streepjespatroon zeg maar in verschillende tinten hahaha

Brindle!!!! Hehe langleve google :')

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 20:45

Huh, maar je hebt geen allergietest gedaan toen op mijten/pollen/vlo etc?
Want je kan maar zo een allergie hebben op mijten. Kan je voer veranderen wat je wilt, maar dan houd je natuurlijk jeuk. Desensibiliseren heeft een slagingspercentage van ongeveer 70%. Apoquel kan zeker ingezet worden nu voor in ieder geval tegen de jeuk. Maar ik denk dat cytopoint en apoquel elkaar niet veel ontlopen.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:00

Desensibiliseren heeft echt een veel lager slagingspercentage, sterker nog: niemand die ik heb gesproken die zo'n kuur heeft gedaan heeft het bij de hond geholpen (en ja, ik spreek nogal wat honden mensen).
Apoquel is inderdaad erg werkzaam tegen jeuk maar mijn hond (met zwakke darmen) ging er van aan de diarree. De cito point injectie werkte perfect maar dat verschilt heel erg per hond, bij de een werkt het compleet niet en bij de andere een half jaar lang wel.

Ik wil je toch aanraden een algehele allergie test te laten doen (opnieuw, de vorige test is al even geleden) zowel op voeding en ook op omgevingsfactoren. Dan weet je in ieder geval waartegen je actie moet ondernemen. Nu dingen proberen kan, maar ben je of heel lang bezig of ben je inderdaad net als met mijten aan het strijden tegen iets waar je niet tegen kan strijden.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:26

xSCWx schreef:
Desensibiliseren heeft echt een veel lager slagingspercentage, sterker nog: niemand die ik heb gesproken die zo'n kuur heeft gedaan heeft het bij de hond geholpen (en ja, ik spreek nogal wat honden mensen).
Apoquel is inderdaad erg werkzaam tegen jeuk maar mijn hond (met zwakke darmen) ging er van aan de diarree. De cito point injectie werkte perfect maar dat verschilt heel erg per hond, bij de een werkt het compleet niet en bij de andere een half jaar lang wel.

Ik wil je toch aanraden een algehele allergie test te laten doen (opnieuw, de vorige test is al even geleden) zowel op voeding en ook op omgevingsfactoren. Dan weet je in ieder geval waartegen je actie moet ondernemen. Nu dingen proberen kan, maar ben je of heel lang bezig of ben je inderdaad net als met mijten aan het strijden tegen iets waar je niet tegen kan strijden.


Ik heb een testkit aangevraagd om een haar en speekseltest en voedingssample op te sturen om alvast te testen op voedingsallergie.

Maandag ga ik ook terug naar de dermatoloog om idd contact/omgevingsallergie en mijten ed. ook te testen.
Ik geef nl al mijn honden al jaaaaren persbrok, maars als hij mijtgevoelig is, is dat mss niet de beste optie bvb.

Ik heb hem vandaag 2x ingeshampood met douxo calm s3 shampoo op aanraden van DA in afwachting van consultatie en dat lijkt al iets van verlichting gebracht te hebben. Al jeukt hij uiteraard wel nog steeds.

Voorheen gebruikte ik de oxyfresh shampoo op dagen van heftige jeuk en dan betert het altijd, maar die hielp van de week niet.

Hij word overigens niet heel vaak gewassen. (Om de 3mnd ongeveer) en echt vnl om de jeuk en niet omdat we het leuk vinden. Het lijkt wel steeds te helpen.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 18-02-21 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:30

Ik heb juist qua voeding geleerd dat als een hond altijd t zelfde krijgt, hij er na een tijd een intolerantie voor kan ontwikkelen. Is niet altijd zo natuurlijk maar wel een oprechte mogelijkheid.

Appquel zou ik niet persee adviseren. Tis echt een symptoom bestrijder maar voor sommige gevallen wel
Noodzakelijk.
Die haaranalyse is zeker de moeite waard!
Allergieën blijft een ingewikkeld iets.
Misschien sams field proberen? Riverwood? ( heeft gehydrolyseerde eiwitten). Beide hoef je naar gewicht niet mega veel te geven en scheelt dus iets voor de portemonnee

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:32

BonteLisa schreef:
Ik heb juist qua voeding geleerd dat als een hond altijd t zelfde krijgt, hij er na een tijd een intolerantie voor kan ontwikkelen. Is niet altijd zo natuurlijk maar wel een oprechte mogelijkheid.

Appquel zou ik niet persee adviseren. Tis echt een symptoom bestrijder maar voor sommige gevallen wel
Noodzakelijk.
Die haaranalyse is zeker de moeite waard!
Allergieën blijft een ingewikkeld iets.
Misschien sams field proberen? Riverwood? ( heeft gehydrolyseerde eiwitten). Beide hoef je naar gewicht niet mega veel te geven en scheelt dus iets voor de portemonnee


Ik probeer ook echt wel medicatie te vermijden.

Ik had ook al gedacht aan opgebouwde intolerantie maar de DA gaf aan dat dit onwaarschijnlijk is.
Ik ben idd aan het kijken naar andere brokken die ik toch eventueel kan proberen. Ik ga degene die jij noemt even opzoeken.

De brok van bvb oervoer ziet er ook goed uit!
Het mag best wat prijziger zijn, maar rong de 65euro/12-15kg vind ik duur zat :Y)

Ik ga nu uiteraard 1st even de analyse opwachten.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:34

Hoezo eenzijdig voeren superpony? Een goede voeding voor een hond bestaat niet uit veel verschillende eiwitbronnen. Ik voer nu op basis van struisvogel en konijn. Qua snacks ook alleen op basis van deze 2 eiwitbronnen. Juist om haar verstoorde darmflora en darmslijmvliezen in orde te krijgen, want daar zaten haar problemen, bij haar uitte het niet in jeuk.
Als dat weer op orde is kan ze ook snacks krijgen op een andere eiwitbron, bijvoorbeeld varken of kabeljauw. Meeste basisvoeren bestaan ook maar uit 2 of 3 eiwitbronnen (ze kreeg eerder op basis van konijn, hert en lamsvet).

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 21:43

Neonlight schreef:
Hoezo eenzijdig voeren superpony? Een goede voeding voor een hond bestaat niet uit veel verschillende eiwitbronnen. Ik voer nu op basis van struisvogel en konijn. Qua snacks ook alleen op basis van deze 2 eiwitbronnen. Juist om haar verstoorde darmflora en darmslijmvliezen in orde te krijgen, want daar zaten haar problemen, bij haar uitte het niet in jeuk.
Als dat weer op orde is kan ze ook snacks krijgen op een andere eiwitbron, bijvoorbeeld varken of kabeljauw. Meeste basisvoeren bestaan ook maar uit 2 of 3 eiwitbronnen (ze kreeg eerder op basis van konijn, hert en lamsvet).



Buiten de brok krijgen ze hier ook alleen maar buffellong en zalmhuid omdat dit verdragen word.

Mijn oudste heeft 6jaar lang op Naturis Lam gestaan vanaf adoptie, enige reden van omschakeling naar real nature is omdat ik specifiek een seniorbrok wou bvb. Deze krijgt hij nu ook al weer 4 jaar. Hij word nu gezond en gelukkig 12jaar oud.

Maar de jongste stond vroeger dus helemaal prima op de Naturis puppy en daarna zalm, daarna begonnen de jeukies en overgegaan naar Lam, jeukieq begonnen weer na x aantal maanden, toen traject in met de DA, uiteindelijk op hayes brothers uitgekomen en nu wéér jeuk na ongeveer een jaar terwijl er niets is veranderd verder.
Dus mss hebben sommige honden wel die afwisseling nodig?

Ik ga nu even de analyse afwachten en dan opzoek naar de hopelijk ideale brok.

Of mss is het idd wel contact/omgevingsallergie en moeten we ons daarin gaan aanpassen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:49

Moet trouwens wel zeggen, bij de haaranalyse wordt niet op omgevingsallergien getest. Dus niet op mijten of iets dergelijks.

BonteLisa

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 21:58

Neonlight schreef:
Moet trouwens wel zeggen, bij de haaranalyse wordt niet op omgevingsallergien getest. Dus niet op mijten of iets dergelijks.


Volgens mij wel, bij die van maasduyn dacht ik.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:37

Heb voorlopig even een test besteld voor voedselallergie en heb contact met iemand die ook omgevingsallergie ed test. Via haaranalyse naar het schijnt..

Alsnog maandag alvast even eerst naar de dermatoloog en even de voedingstest hopelijk next week.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:40

BillyJ schreef:
Oei haha neen geen merle hahaha wij noemen het hier gemarmerd..?
Beetje streepjespatroon zeg maar in verschillende tinten hahaha

Brindle!!!! Hehe langleve google :')

Oh gelukkig :')

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:59

Maar een klein gedeelte van allergieën zijn gerelateerd aan voeding. Je gaat naar de dermatoloog en dat lijkt me een prima start.

xSCWx
Berichten: 7061
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:11

Voor de duidelijkheid, dit is wat er allemaal getest wordt bij Maasduyn (geel gemarkeerd is allergie)
Afbeelding

gillian

Berichten: 4425
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:19

Ben je al bij een dermatoloog geweest?
Kelly van Amersfort,huidadvies voor dieren is een goede.

Jonnekee
Berichten: 754
Geregistreerd: 18-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 01:00

Wat vervelend zeg! Maar ik weet hoe het is, enige optie allergietest, mijn stafford meisje Bailey had chronische tussenteen ontstekingen de pusballen zaten er tussen, dit was mijn laatste optie anders had ik der in laten slapen dat klinkt heel hard maar een hond die helemaal niks meer leuk vind is veel erger.

Bailey is allergisch voor 6 verschillende soorten mijt, ik spuit haar zelf iedere maand en dit gaat super goed ik heb mijn hond weer terug! *\o/*

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 07:10

xSCWx schreef:
Voor de duidelijkheid, dit is wat er allemaal getest wordt bij Maasduyn (geel gemarkeerd is allergie)
[ [url=m/lsmel4.png]Afbeelding[/url] ]



Mijn hond heeft precies dezelfde uitslag van maasduyn

wendy1987

Berichten: 6939
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 08:19

Cytopoint werkt wel heel mooi! Apoquel ook maar langere termijn niet zo fijn bij sommige honden.

Verder kan je bloed afnemen voor test op mijten en allergieën voor grassen ed. Dat zie je heel vaak en desensibilisern werkt heel mooi! Kost ook wat, maar doet in veel gevallen heel veel!!!

Pensstaafjes zijn vaak rund. Honden reageren t meest op rund, kip en varken. Die zou ik bij zo'n allergische hond gein niet geven, ook al lijkt het goed te gaan.

Mocht je meer info willen, pb maar.
Heb jaren in een kliniek gewerkt waae we uitblonken in atopische honden weer goed krijgen waar andere in de omgeving dat niet meer lukte..

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 10:06

Neonlight bij een haaranalyse testen ze ook omgevingsfactoren.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 11:03

De haartest die ik nu besteld heb is alleen voor voer. (Via oervoer)
Ga idd eens kijken bij Maasduyn dan voor hun analyse.

Maandag zowieso naar de dermatoloog dus daar ga ik vragen om te testen op mijten en omgeving.
Ik zit in een heel goede DA praktijk met een uitgebreid team, waaronder ook een hoog aangeschreven dermatologe.

Toen hij jonger was zijn we in NL bij de DA geweest en is hij getest op voer maar daar kwam niet veel uit. Toen dus eliminatiedieet gedaan en wel verlichting gevonden.
Echter begin ik nu toch idd meer in de richting contactallergie te zoeken gezien er qua voer niets is veranderd, dus de DA vind het ook gek dat hij nu ineens weer zo fel jeukt.

Zou ook kunnen dat hij bvb toch stiekem een kattenpoep heeft gegeten ergens (buren hebben allemaal katten en die poepen hier ook wel eens, probeer altijd alles op te ruimen maar de honden vinden de ingegraven drollen sneller dan ik :\ .
Normaal doet de jongste dat niet, maar de oudere stafford wél en kan maar net zo zijn dat hij ook wat heeft gegeten.
Hij reageert gevoelig op graan en aan de kleur kattenpoep krijgen die beesten goedkope brok := dusja daar zou hij op kunnen reageren en dan kan de jeuk ook lang aanblijven.
Ook liggen er wel eenq stukjes brood die de kraaien van bij de kippen bij de buren in onze tuin laten vallen.
Zoals ik al zei eet onze jongste nooit zomaar wat van de grond, maar als de oudste het lekker voordoet en ik ben eens niet thuis ..
Maar! Het lijkt mij uitzonderlijk want vanwege de sneeuw/nattigheid mogen ze alleen op het voorste stuk tuin en daar ligt nooit poep/brood/... en op wandeling draagt hij vaak een muilkorf. (Hij speelt héél ruig :'), zeker geen valse hond oid! Maar hij heeft ook jachtinstinct en loopt vaak aan de 20m lijn. zou niet willen dat ie een vogel of konijntje pakt :j )

DA gaf ook al aan dat als hij echt erg gevoelig is, en hij iets oppikt van buiten hij daar ook best een aantal weken op kan reageren. Vandaar dat we nu dus gaan doortesten en in het slechtste geval de cytopoint gaan proberen.

Ik wil liefst proberen 1st de oorzaak te vinden voor we naar onderdrukkende middelen grijpen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:19

Bij de haartest die ik heb laten doen wordt er op meer dan alleen allergieën getest maar weer niet de omgevings allergieën. Dit is de uitslag van mijn test, om even duidelijk te maken waarop getest wordt. Daarnaast wordt ook gekeken naar de beste voedingsstoffen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 11:23

Neonlight schreef:
Bij de haartest die ik heb laten doen wordt er op meer dan alleen allergieën getest maar weer niet de omgevings allergieën. Dit is de uitslag van mijn test, om even duidelijk te maken waarop getest wordt. Daarnaast wordt ook gekeken naar de beste voedingsstoffen.

[ [url=m/xJqTQ7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jzc73z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/SSrRG9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/IVOokb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/1UrMjJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jLuCIH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sHShg8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is dat de uitslag van bij Frederike Domenie?

Had haar gemaild en mag haren opsturen. Ben nog even in afwachting van wat we bij de DA gaan doen want Frederike is wel en beetje prijzig in vergelijking met andere analyses en als de DA dan al hetzelfde doet bvb haha. Wel test ze idd redelijk uitgebreid.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78529
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hond met atopie/allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 11:54

Ja, dat is de uitslag van Frederike.