Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verandering reu: wel of niet laten dekken?

 
Profiel   

Aangezien hier ook veel hondeneigenaren en diverse hondenfokkers zitten gooi ik mijn balletje hier op.

Samenvatting:
Graag hoor ik naar de ervaringen van andere hondeneigenaren die ooit eens of regelmatig met hun reu(en) gefokt hebben.
Is jullie hond sinds het dekken (erg) veranderd?
Heb je er spijt van? Waarom wel / niet?
Waarom zou je het aanraden of afraden?

Achtergrond:
Wij hebben een zelfgefokte 4-jarige Tamaskan reu.
Vanwege zijn bloedlijn, karakter en uiterlijk is hij van enorme toegevoegde waarde voor de fokkerij.
Wij krijgen dan ook geregeld de vraag of hij al beschikbaar is.
Binnen dat wereldje kunnen we de vraag dan ook niet goed stellen, want “men” ziet hem veel te graag aan de genenpool bijdragen.

Wat ons, en dan met name mijn man, eigenlijk tegenhoudt is de angst dat hij erg zal veranderen zodra hij een keer gedekt heeft.

Hij heeft een fantastisch karakter, is enorm sociaal en zeer aanhankelijk, maar is zeker geen beginnershond.
Vooral met loslopen moet je er bovenop zitten om hem onder appèl te houden.
Het is een dier dat alles opmerkt of dat nu een persoon is die nog mijlenver weg is, een andere hond of wild. Hij ziet, hoort en ruikt alles en is nieuwsgierig aangelegd. Wel extreem vriendelijk naar mens en dier.

Je kunt prima ontspannen met hem lopen, maar hersenloos slenteren en kletsen zonder opletten is zeker met deze hond gewoon niet zo handig. Dan wordt hij te zelfstandig.

Hij luistert dus goed en laat zich uitstekend terugroepen, maar het is wel een beetje wolfhond eigen dat hij snel de neiging heeft zijn eigen plan te trekken.
Dat vergt dus wel meer scherpte met wandelen dan standaard (vooral op andermans honden letten eigenlijk).

Waar mijn man dus bang voor is, is dat hij als als hij eenmaal gedekt heeft minder goed zal luisteren, met name wat betreft teefjes en geurtjes (die hij nu al behoorlijk interessant vindt en je dus goed moet opletten ivm eigen plan trekken). Geurtjes oplikken houden we nu perfect onder controle door hem met een bal uit te laten. Hij is nl, vooralsnog, erg balvast.
Maar de angst is dus dat hij door dekken qua karakter (erg) zal veranderen.
En hij een beetje gekscherend en gechargeerd dus een vervelende geile beer wordt... :P

Het punt is: wij willen onze geweldige familiehond niet kwijt.

Er speelt misschien ook wel een verleden mee.
Ik denk dat deze angst nl. deels voortkomt uit het feit dat zijn moeder erg veranderde na het krijgen van een nest en toen ze eindelijk weer wat meer zichzelf leek te worden ernstig ziek werd en binnen 2-3 weken dood was.
We hebben er een fantastische hond bij gekregen, maar z’n moeder hebben we dus nooit meer helemaal “terug” gekregen.

Wat mogelijke vragen om te beantwoorden:

Heeft het toegevoegde waarde met deze reu te fokken? Absoluut.

Willen we dit zelf überhaupt wel?
We hebben hem juist oorspronkelijk deels aangehouden voor de fokkerij.
Hij is, naar mijn mening en die van velen, de mooiste uit dit nest.
Zijn afstamming is bijzonder (ook uit een bijzonder mooi gefokte teef), de andere reuen uit deze combi zijn gecastreerd en het nest kan nooit worden herhaald.
Het heeft dus zeker veel meerwaarde voor het ras.
Voor ons?
Voor de hond zelf?
Lastiger te beantwoorden en daarom horen we ook graag naar ervaringen van anderen.

We willen dit alles nl. niet ten koste van hem en ons leven met hem alsnog doorzetten.

Graag hoor ik dus naar de ervaringen van andere hondeneigenaren die ooit eens of regelmatig met hun reu(en) gefokt hebben.
Is jullie hond (erg) veranderd?
Heb je er spijt van? Waarom wel / niet?
Waarom zou je het aan- of afraden?

Voor de nieuwsgierigen de hond in kwestie:

[ img ]

Als 2-jarige:

[ img ]

[ img ]

Een recent fototopic: [BB-ITP] Wolfhond en herder in hun element in de sneeuw

Ik hoor graag jullie meningen en inzichten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:32 



 
Profiel   

Tja, stel dat hij erg zou veranderen, hoe erg is het als hij dan alleen nog maar aan een lange lijn mee kan buiten? Is er een mogelijkheid je tuin af te zetten zodat loslopen dáár in ieder geval veilig kan?

En is het uiterste geval, hoe groot is het drama (als hij z'n genen eenmaal heeft doorgegeven) om 'm te castreren? Ik weet dat castreren een heet hangijzer is en ook geen garantie geeft, maar het is wel ook een mogelijke oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:43 



 
Profiel   

Mijn hond (Cane Corso) heeft in zijn jongere jaren 1x gedekt, en zou het inderdaad niet nog een keer doen. Daarna was het inderdaad op iedere hond proberen te 'rijden'. Hij is nu inmiddels 7, en doet dat niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 15:56 



 
Profiel   

Dankjewel voor je reactie. Ik reageer even op elke vraag specifiek.
Ibbel schreef
Tja, stel dat hij erg zou veranderen, hoe erg is het als hij dan alleen nog maar aan een lange lijn mee kan buiten?

Voor hem zouden we dat heel jammer vinden. Hij vindt het heerlijk om te struinen en is aan de lijn veel te braaf dus loopt dan alleen maar braaf naast je. Misschien maken we dat zelf in ons hoofd erger dan het is, dat weet ik niet; ik heb mijn honden altijd dusdanig onder appèl gehad dat loslopen nooit een probleem was.
Mijn man is erg gemakzuchtig en vindt het juist fijn dat hij zijn hond nooit hoeft aan te lijnen, maar er valt als het echt moest denk ik wat dat betreft wel mee te leven. Vooral voor de hond zelf zou ik het erg jammer vinden.

Citaat
Is er een mogelijkheid je tuin af te zetten zodat loslopen dáár in ieder geval veilig kan?

Ja, en dat zouden we ook zeker geen punt vinden. Waar we nu wonen hebben we echter maar een relatief kleine tuin van ik denk <250 m2. Daar vertoeft hij nu ook graag, hoewel liever samen met een van ons, om vogels te kijken.

Citaat
En is het uiterste geval, hoe groot is het drama (als hij z'n genen eenmaal heeft doorgegeven) om 'm te castreren? Ik weet dat castreren een heet hangijzer is en ook geen garantie geeft, maar het is wel ook een mogelijke oplossing.

Ja, voor zijn eigen gezondheid doen we dat idd liever niet tenzij medisch noodzakelijk. Het is nu ook al zo’n goedzak (en luilak) dat castreren idd niet onze eerste keuze zou zijn.



___1 schreef
Mijn hond (Cane Corso) heeft in zijn jongere jaren 1x gedekt, en zou het inderdaad niet nog een keer doen. Daarna was het inderdaad op iedere hond proberen te 'rijden'. Hij is nu inmiddels 7, en doet dat niet meer.

Dank voor je reactie. Is het rijden vanzelf overgegaan of heb je hem uiteindelijk laten castreren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:08 



 
Profiel   

Ik bedenk net dat het op Duindigt gebruikelijk was om als hengsten naast elkaar op de vrachtwagen moesten, ze allemaal een lik dampo in de neus te geven. Dan roken ze elkaar niet.
Zou het een idee zijn om eens te experimenteren in hoeverre z'n huidige gedrag (je moet goed opletten omdat-ie toch wel loert op een kans om achter wild of andere honden aan te gaan) positief te beinvloeden is met menthol in z'n neus? Als dat nu goed blijkt te werken, lijkt het me dat zoiets ook na een dekcarriere misschien een oplossing is. Ik heb geen idee of dit werkt, en je zal met een heel klein likje moeten beginnen denk ik. Met de paarden op Duindigt werkte het heel erg goed. Zaten ook dekhengsten en ronduit rotzakken tussen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:13 



 
Profiel   

Ik ken juist weer veel reuen die minder interesse in geurtjes en tevens kregen, omdat ze nu precies wisten wanneer het tijd was. Die dus niet meer reageerde op loopse teven tot de dekrijpe dagen.

Bij een aantal reuen die problemen krijgen vraag ik me ook af of dat niet gewoon volwassen worden is. Die van jou is nu echt volwassen, maar ken reuen die met 2 begonnen met dekken en dan was men verbaasd dat de hond nog veranderde. Terwijl de meeste met 2 echt nog niet volledig volwassen zijn. (Mjjn eigen reuen is tussen 2 en 3/3,5 nog zoveel verandert achteraf qua karakter)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:17 



 
Profiel   

Hij zal niet van karakter veranderen. Als hij nu een loopse teef ziet zal hij ook niet of moeilijk terug te roepen zijn. Op zo een moment krijgt het instinct voorrang.
Voornamelijk omdat het geen eigen teef is (extra beschermend worden t.o.v. de eigen roedel) ga ik er van uit dat je er niet veel van zult merken.
Wel vind ik het persoonlijk scheef om je hond te laten dekken terwijl je er bij staat. Ja het gebeurt overal en geen haan die er naar kraait, maar ik zelf zou het niet willen. Ik zou hem op zo een moment even uit handen geven en als de dek klaar is standvastig blijven op het feit dat hij in jouw bijzijn niet mag dekken.
Bij hengsten wordt het ook wel gedaan. 1 Bepaald soort halster als ze gaan dekken. Ze weten dan exact wanneer ze hun werk mogen doen en wanneer er verwacht wordt dat ze braaf meelopen om bvb op wedstrijd te gaan. Die manier is ook niet feilloos hoor. Het ene karakter si het andere niet. Als je echt wil dekken met deze hond gewoon doen, je past je vast wel aan zijn verworven mannelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:22 



 
Profiel   

Zijn vader was weinig veranderd na het dekken. Hij vond andere honden daarvoor ook al heel interessant. Maar rijden deed hij alleen op dekrijpe teven en op sommige gecastreerde reuen. Een geile beer is hij nooit geweest, ja als er iemand met een dekrijpe teef op bezoek kwam dan wist hij direct hoe laat het was
Loslopen is er niet anders van geworden. Anders werd hij pas toen hij gecastreerd was, hij dekt nog steeds dekrijpe teven maar vind andere honden die wie tegenkomen niet interessant meer.

Nou was hij wel pas 2,5 toen hij voor het eerst gedekt heeft dus in hoeverre het dekken echt invloed heeft gehad kan ik eigenlijk niet zeggen. Mijn zus haar hond heeft nooit gedekt en die reageert veel sterker op loopse teven dan Ravi ooit gedaan heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 16:54 



 
Profiel   

Mijn reutjes hebben beide al gedekt. En geen veranderingen. Nog steeds pas bij ovulatie melden en buiten reageren ze nergens anders op.
Lopen nog steeds bij hun eigen meiden(reutjes wonen beide ergens anders) en reageren niet anders op ze dan voorheen.

Wij dekken op een vast adres en dus niet aan huis en ze weten t precies als ze op dat adres aankomen.
Zo is mijn ervaring met meerdere dekreutjes binnen mijn ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:08 



 
Profiel   

Ik heb met honden binnen ons speurhondenbedrijf regelmatig dekkingen gedaan, bij eigen teefjes maar ook bij teefje op aanvraag. Deze honden zijn nix veranderd qua gedrag niet tegen teven, loops of niet, niet tegen mensen en niet in hun werk/sport. Zelfs met reuen (die gedekt hadden) gewerkt in koppels met loopse teven.. geen probleem.....ehh tijdens het werk dan, wanneer ze gevonden hadden, beloond waren was er zeker wel enige interesse, hun aandacht was dan niet meer voor het werk nodig want dat was gedaan.

Ik ben zelf 54 en sinds mijn 5e "in" de paarden, maar het verbaast me nog steeds dat bv in de western, er gerust een aantal hengsten naast elkaar aan een touwtje kunnen staan of in de arena met losse teugel met een ruiter die totaal geen enkele aandacht heeft bij het paard. Zonder dat er ook maar een pas verkeerd wordt gedaan.

Terwijl als je sommige hengstenkeuringen of dressuur/spring wedstrijden ziet dat de boxen van bepaalde hengsten zo ver mogelijk van merries moeten zijn, er hele extra wanden gemaakt worden van stro en doeken dat de hengst vooral geen ander paard ziet....

voor mijn beleving is het maar net, hoe ga jij er mee om hoe is het karakter van het dier en heb je controle.... wanneer dat goed zit.. zal je echt niet gaan zeggen ohhh maar dat doet ie anders noooooit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 17:12 



 
Profiel   

Dank voor jullie uitgebreide reacties. Ik zal heel binnenkort even specifiek reageren. Over zijn karakter zitten we niet in, maar wel over gedragsverandering idd. Nu heb ik meer ervaring met honden dus verwacht ik dat ik er wel mee uit de voeten kan, ongeacht evt. gedrag, maar mijn man is minder ervaren en heeft minder geduld om gedrag om te buigen.

Ik reageer later uitgebreider.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 20:34 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ik ken juist weer veel reuen die minder interesse in geurtjes en tevens kregen, omdat ze nu precies wisten wanneer het tijd was. Die dus niet meer reageerde op loopse teven tot de dekrijpe dagen.



Precies dit. Onze dekreu was prima met loopse teven eigenlijk, reageerde alleen nog maar die ene dag dat ze écht dekrijp zijn. De rest van de tijd vond hij ze oninteressant.

Moet wel bij gezegd worden dat deze hond vaker dekte, in een periode van 3 a 4 jaar toch wel een paar keer per jaar. Een ervaren reu dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 20:40 



 
Profiel   

Is je eigen teef nog intact?
Dat lijkt mij voor nu de meest belangrijke vraag.
Hier ook geen ervaring met gedragsverandering maar wel "scherper" worden op teefjes en helemaal tijdens loopsheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 20:45 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Is je eigen teef nog intact?
Dat lijkt mij voor nu de meest belangrijke vraag.
Hier ook geen ervaring met gedragsverandering maar wel "scherper" worden op teefjes en helemaal tijdens loopsheid.

Even hierop heel kort: ja, teef is intact. Tot nu toe 2x loops geweest. Dat gaat vooralsnog goed samen. De tweede loopsheid was absoluut duidelijk wanneer de teef dekrijp was, gaf de reu nl. duidelijk aan maar bleef respectvol en ondernam geen pogingen tot dekken oid.

Nu geen kans op de anderen te reageren, maar sowieso al veel dank voor de reacties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 21:53 



 
Profiel   

Tja ik denk dat je jezelf af moet vragen waarom je wil gaan dekken, doe je dat voor jezelf of voor anderen die graag jouw reu als vaderdier zien?
Wil je zelf een extra pup erbij uit deze lijn of doe je het voor het geld?
Allemaal vragen die je mijn inziens eerst helder moet hebben om te kunnen afwegen of je het risico wilt lopen dat je hond gaat veranderen.
Het ras wat je hebt staat dichter bij de natuur ivt de gemiddelde huishond, dat kan in dit geval in je nadeel werken(oerinstinct neemt het eerder over).
Maargoed, alle risico's van dien... wat is voor jullie de meerwaarde te gaan dekken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 22:59 



 
Profiel   

Zou de optie KI niet een goede optie wezen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 23:03 



 
Profiel   

Mijn schotse collie dekte voor het eerst in december. Hij is gevoeliger voor geurtjes en dus veel wakkerder op wandel,maar verder niks verschil!

Hij is nog steeds even netjes onder appèl, even knuffelig, actief, ik heb er dus geen spijt van. Hij blijft ook gewoon netjes van een loops teefje af als hij niet mag. 'Hiel' is goed gekend :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 23:04 



 
Profiel   

Citaat
Het ras wat je hebt staat dichter bij de natuur ivt de gemiddelde huishond, dat kan in dit geval in je nadeel werken(oerinstinct neemt het eerder over).


Of in je voordeel:
Precies weten wanneer er écht gedekt moet worden, en de rest van de tijd geen energie verspillen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 23:10 



 
Profiel   

@punz dat is een stuk ervaring, reuen of hengsten bijvoorbeeld die beginnen met dekken moeten leren wanneer de kans op bevruchting het grootst is, de één leert dat sneller dan de ander.
Ik ken hengsten die in het seizoen praktisch doordraaien, ik ken ze ook die in een merriekudde leven, dat blijft lastig in te schatten op voorhand.
Doordat TS haar hond dichter bij de natuur staat en je de testosteron aanmaak gaat boosten door hem als dekreu in te zetten kán het zijn dat zijn hormonen icm zijn domesticatielevel tegen je gaan werken.
Je ziet dat bij sommige Afrikaanse rassen ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-02-21 23:18 



 
Profiel   

Ik antwoord via dicteren en dat gaat niet altijd even goed dus excuses voor evt. fouten.
Heb het ook in 3-4 keer gedaan dus als ik iets dubbel heb gezegd dan sorry. Y;(
Ibbel schreef
Ik bedenk net dat het op Duindigt gebruikelijk was om als hengsten naast elkaar op de vrachtwagen moesten, ze allemaal een lik dampo in de neus te geven. Dan roken ze elkaar niet.
Zou het een idee zijn om eens te experimenteren in hoeverre z'n huidige gedrag (je moet goed opletten omdat-ie toch wel loert op een kans om achter wild of andere honden aan te gaan) positief te beinvloeden is met menthol in z'n neus? Als dat nu goed blijkt te werken, lijkt het me dat zoiets ook na een dekcarriere misschien een oplossing is. Ik heb geen idee of dit werkt, en je zal met een heel klein likje moeten beginnen denk ik. Met de paarden op Duindigt werkte het heel erg goed. Zaten ook dekhengsten en ronduit rotzakken tussen...

Hier ga ik me even over inlezen, interessante tip. Overigens jaagt hij niet, hij is erg vriendelijk namelijk.

MyWishMax schreef
Ik ken juist weer veel reuen die minder interesse in geurtjes en tevens kregen, omdat ze nu precies wisten wanneer het tijd was. Die dus niet meer reageerde op loopse teven tot de dekrijpe dagen.

Bij een aantal reuen die problemen krijgen vraag ik me ook af of dat niet gewoon volwassen worden is. Die van jou is nu echt volwassen, maar ken reuen die met 2 begonnen met dekken en dan was men verbaasd dat de hond nog veranderde. Terwijl de meeste met 2 echt nog niet volledig volwassen zijn. (Mjjn eigen reuen is tussen 2 en 3/3,5 nog zoveel verandert achteraf qua karakter)

Dit is dus ook hetgeen dat ik gelezen heb. Fijn om te horen dat je deze ervaring ook in de praktijk hebt. Wat betreft het volwassen worden heb je ook zeker een punt.

betadine schreef
Hij zal niet van karakter veranderen. Als hij nu een loopse teef ziet zal hij ook niet of moeilijk terug te roepen zijn. Op zo een moment krijgt het instinct voorrang.
Voornamelijk omdat het geen eigen teef is (extra beschermend worden t.o.v. de eigen roedel) ga ik er van uit dat je er niet veel van zult merken.
Wel vind ik het persoonlijk scheef om je hond te laten dekken terwijl je er bij staat. Ja het gebeurt overal en geen haan die er naar kraait, maar ik zelf zou het niet willen. Ik zou hem op zo een moment even uit handen geven en als de dek klaar is standvastig blijven op het feit dat hij in jouw bijzijn niet mag dekken.
Bij hengsten wordt het ook wel gedaan. 1 Bepaald soort halster als ze gaan dekken. Ze weten dan exact wanneer ze hun werk mogen doen en wanneer er verwacht wordt dat ze braaf meelopen om bvb op wedstrijd te gaan. Die manier is ook niet feilloos hoor. Het ene karakter si het andere niet. Als je echt wil dekken met deze hond gewoon doen, je past je vast wel aan zijn verworven mannelijkheid.

Over zijn karakter zit ik niet in maar wel over gedragsverandering. Hij is goed onder controle te houden bij loopse teven. Wel is hij vocaal. Wij hebben zelf ook een intacte teef. Het buiten de deur dekken vind ik een interessante optie.


Van schreef
Zijn vader was weinig veranderd na het dekken. Hij vond andere honden daarvoor ook al heel interessant. Maar rijden deed hij alleen op dekrijpe teven en op sommige gecastreerde reuen. Een geile beer is hij nooit geweest, ja als er iemand met een dekrijpe teef op bezoek kwam dan wist hij direct hoe laat het was
Loslopen is er niet anders van geworden. Anders werd hij pas toen hij gecastreerd was, hij dekt nog steeds dekrijpe teven maar vind andere honden die wie tegenkomen niet interessant meer.

Nou was hij wel pas 2,5 toen hij voor het eerst gedekt heeft dus in hoeverre het dekken echt invloed heeft gehad kan ik eigenlijk niet zeggen. Mijn zus haar hond heeft nooit gedekt en die reageert veel sterker op loopse teven dan Ravi ooit gedaan heeft.

Fijn om jouw ervaringen te lezen. Zeker omdat het zijn vader betreft. Hij werd dus niet lastiger met luisteren?
Ik heb er voor mezelf wel vertrouwen in dat ik dat sowieso in goede banen kan leiden maar ik heb natuurlijk wel wat meer ervaring met honden dan mijn man en hij wil er ook nog mee uit de voeten kunnen. Hij is minder geduldig en minder consequent. :o

kiwiwitje schreef
Mijn reutjes hebben beide al gedekt. En geen veranderingen. Nog steeds pas bij ovulatie melden en buiten reageren ze nergens anders op.
Lopen nog steeds bij hun eigen meiden(reutjes wonen beide ergens anders) en reageren niet anders op ze dan voorheen.

Wij dekken op een vast adres en dus niet aan huis en ze weten t precies als ze op dat adres aankomen.
Zo is mijn ervaring met meerdere dekreutjes binnen mijn ras.

Dank voor je reactie. Wordt dat dus vaker gedaan de hond buiten de deur laten dekken in plaats van thuis?
Ik heb nog nooit een (dek)reu gehad. :o

speurneusc schreef
Ik heb met honden binnen ons speurhondenbedrijf regelmatig dekkingen gedaan, bij eigen teefjes maar ook bij teefje op aanvraag. Deze honden zijn nix veranderd qua gedrag niet tegen teven, loops of niet, niet tegen mensen en niet in hun werk/sport. Zelfs met reuen (die gedekt hadden) gewerkt in koppels met loopse teven.. geen probleem.....ehh tijdens het werk dan, wanneer ze gevonden hadden, beloond waren was er zeker wel enige interesse, hun aandacht was dan niet meer voor het werk nodig want dat was gedaan.

Ik ben zelf 54 en sinds mijn 5e "in" de paarden, maar het verbaast me nog steeds dat bv in de western, er gerust een aantal hengsten naast elkaar aan een touwtje kunnen staan of in de arena met losse teugel met een ruiter die totaal geen enkele aandacht heeft bij het paard. Zonder dat er ook maar een pas verkeerd wordt gedaan.

Terwijl als je sommige hengstenkeuringen of dressuur/spring wedstrijden ziet dat de boxen van bepaalde hengsten zo ver mogelijk van merries moeten zijn, er hele extra wanden gemaakt worden van stro en doeken dat de hengst vooral geen ander paard ziet....

voor mijn beleving is het maar net, hoe ga jij er mee om hoe is het karakter van het dier en heb je controle.... wanneer dat goed zit.. zal je echt niet gaan zeggen ohhh maar dat doet ie anders noooooit...

Je zegt dus dat met opvoeding het in goede banen te leiden zou moeten zijn? Ik heb in elk geval geen gebrek aan ervaring in het corrigeren van probleemhonden en (hoog) opleiden van honden dus dat zie ik als iets positiefs. Verder ben ik het absoluut met je eens. Je ervaring met hengsten deel ik, maar dan met Akhal-Tekes. :j

Punz schreef
MyWishMax schreef
Ik ken juist weer veel reuen die minder interesse in geurtjes en tevens kregen, omdat ze nu precies wisten wanneer het tijd was. Die dus niet meer reageerde op loopse teven tot de dekrijpe dagen.



Precies dit. Onze dekreu was prima met loopse teven eigenlijk, reageerde alleen nog maar die ene dag dat ze écht dekrijp zijn. De rest van de tijd vond hij ze oninteressant.

Moet wel bij gezegd worden dat deze hond vaker dekte, in een periode van 3 a 4 jaar toch wel een paar keer per jaar. Een ervaren reu dus.

Zou je dan durven stellen dat dit in veel gevallen een kwestie van ervaring opdoen is? Dus een ervaren reu wordt sowieso wel makkelijker?

Wildgirl schreef
Tja ik denk dat je jezelf af moet vragen waarom je wil gaan dekken, doe je dat voor jezelf of voor anderen die graag jouw reu als vaderdier zien?
Wil je zelf een extra pup erbij uit deze lijn of doe je het voor het geld?
Allemaal vragen die je mijn inziens eerst helder moet hebben om te kunnen afwegen of je het risico wilt lopen dat je hond gaat veranderen.
Het ras wat je hebt staat dichter bij de natuur ivt de gemiddelde huishond, dat kan in dit geval in je nadeel werken(oerinstinct neemt het eerder over).
Maargoed, alle risico's van dien... wat is voor jullie de meerwaarde te gaan dekken?


Hier ga ik even uitgebreider op in. Je stelde een aantal vragen die ik graag wil beantwoorden. Ook wat dingen uit de OP verder verhelderen die misschien niet helemaal duidelijk waren of vanwege zijn ras erger werden geïnterpreteerd. :j

Eerst een wedervraag: dus jouw ervaring met oerhonden is dat ze juist (of vaak?) lastiger worden na dekken?
Is dit je ervaring met Tamaskans specifiek of juist een ander (vergelijkbaar) ras?

Wel wil ik zelf als kanttekening noemen: het is weliswaar een oerhond, maar ook een halve Groenendaeler.
Het is een Tamaskan met een nihil (zeer laag) wolfpercentage. Een eigen embark test hebben we nog niet gedaan, maar zijn zusjes zitten op 3,2 en 4% wolf. Meer dan 60% genetisch herder.
Zijn moeder (Groenendaeler) had een uitmuntend karakter, zeer baasgericht en een hoog africhtingsniveau.

Eli is ook heel erg op ons gericht, alleen heeft hij tijdens het struinen buiten de neiging in zijn eigen wereldje te keren. Daarbij blijft hij wel altijd in de buurt. Ook is hij makkelijk weer uit dat wereldje te halen (1x roepen) en hij zoekt tijdens wandelingen regelmatig contact tussen die momenten door, maar het is wel een dier dat alles opmerkt en weet waar het wild zit enz.
Spot ie wild? Dan meldt hij dat en vraagt hij toestemming erheen te gaan (krijgt hij natuurlijk nooit, maar dat is er heel goed ingetraind.) Hij schiet dus niet als een malle achter hazen of reeën aan. Idem andere honden. Hij wil er graag heen en meldt dat, maar vraagt toestemming.
Dat laatste stukje is iets dat we niet kwijt willen. Want zoals gezegd als je niet oplet dan trekt ie wel degelijk na een tijdje z’n eigen plan.

En dat ie dicht bij de natuur staat is wel een ding dat zeker is.
Hij is echter wel gezeglijk. Maar ook vocaal en duidelijk afgestemd op al zijn zintuigen.

Waarom fokken?
Niet alleen voor anderen.
We hebben hem deels aangehouden ivm fokkerij. Niet in de eerste plaats, maar de intentie te fokken was er oorspronkelijk zeker.
We hebben destijds de keuze gemaakt met zijn moeder te fokken omdat we vonden dat zij een enorme bijdrage zou kunnen leveren aan de verdere opbouw van het ras en te mooi en leuk was om niet te gebruiken.

Dat is niet zonder slag of stoot gegaan, want er waren echt twee kampen (voorstanders en zeer, maar dan ook zeer felle tegenstanders).
Dit nest heeft echter ook geresulteerd in een verschuiving binnen de fokkerij waarbij meer Belgen zijn aangekeurd en met mooie resultaten (zowel qua uiterlijk als qua karakter).
Wij hebben er in feite een zwarte lijn mee opgezet die navolging heeft gekregen over de hele wereld mét Groenendaelers aangekeurd voor de Tamaskan fokkerij. Daar waren velen destijds op zijn zachtst gezegd nogal sceptisch over. Ik zou het persoonlijk zonde vinden het daarbij te laten, maar de hond is in de eerste plaats een gezinshond dus ik ben niet alleen in mijn beslissing - vandaar ook dit topic.

Uit dit genoemde nest heeft 1 nakomeling tot nu toe zelf een nest gehad (eigenaar heeft zich hier ook al gemeld). Alle reuen, behalve de onze, zijn gecastreerd. Ja, fokken doe je dan idd niet alleen voor jezelf.

Ik zou graag een pup van mijn reu aanhouden uit een in mijn ogen goed passende teef om de lijn voort te zetten. Maar ik ben niet alleen en een derde hond is momenteel erg onpraktisch.
Dat zal dus niet de eerste motivatie zijn.
Daarbij zijn Groenendaelers onze eerste prioriteit en zijn Tamaskans een enorm leuk uitgepakt experiment gebleken. In de eerste plaats zijn wij echter geen fokkers, maar houders van dieren.

Voor het geld fok ik sowieso niet, ook paarden fok ik niet om er rijk van te worden. Quitte draaien zou mooi zijn natuurlijk. Ik fok nl. niet om andermans hobby’s te financieren. :D

Kijk, los hiervan zou er zelfs als we beslissen met hem te willen fokken een streep door het geheel kunnen gaan als er iets negatief uit zijn gezondheidstesten komt (gaan we niet vanuit want hij oogt kerngezond, maar je weet natuurlijk nooit!)
En als je dat in je achterhoofd houdt mag duidelijk zijn dat we het sowieso niet om het geld doen. Bij het oorspronkelijke nest hebben we er geld op toegelegd, maar ik geloofde in het opzetten van dit (black grey) Inara lijntje en geloof nog steeds heilig in de meerwaarde van die bloedlijn.

Maar mijn reu heeft een fijn leventje nu en daar wil ik niet zomaar aankomen of “verpesten” alleen maar omdat ie zo’n mooie bijdrage zou kunnen leveren in de fokkerij.

Een glazen bol heb ik niet dus hoor ik graag naar persoonlijke ervaringen om die afweging beter te kunnen maken. Vandaar dit topic. Ik weet waarom ik wel zou willen fokken met hem, maar ik wil ook graag ruimte geven aan scepsis en specifiek de terughoudendheid van mijn partner. :) :)
Algemeenheden over ervaren reuen die samenleven met teven weet ik wel, aangezien ik geen onervaren of onwetende hondeneigenaar ben. Ik heb echter altijd alleen teven gehad en reuen slechts korte periodes getraind. Hij is m’n eerste reu en qua fokkerij is er tot nu toe nog maar 1 nest geweest waaruit we hem dus hebben gehouden. M’n teven konden zelfs tijdens de loopsheid altijd perfect los blijven lopen onder appèl. Ook de huidige teef. Maar dat zijn volle herders. Dit is een halve en een reu is misschien sowieso anders.

Hopelijk is het duidelijk zo. :o
En dank ook voor je reacties.


Punz schreef
Citaat
Het ras wat je hebt staat dichter bij de natuur ivt de gemiddelde huishond, dat kan in dit geval in je nadeel werken(oerinstinct neemt het eerder over).


Of in je voordeel:
Precies weten wanneer er écht gedekt moet worden, en de rest van de tijd geen energie verspillen..

Daar hoop ik stiekem op. Hij is wel lui aangelegd. :')

Wildgirl schreef
@punz dat is een stuk ervaring, reuen of hengsten bijvoorbeeld die beginnen met dekken moeten leren wanneer de kans op bevruchting het grootst is, de één leert dat sneller dan de ander.
Ik ken hengsten die in het seizoen praktisch doordraaien, ik ken ze ook die in een merriekudde leven, dat blijft lastig in te schatten op voorhand.
Doordat TS haar hond dichter bij de natuur staat en je de testosteron aanmaak gaat boosten door hem als dekreu in te zetten kán het zijn dat zijn hormonen icm zijn domesticatielevel tegen je gaan werken.
Je ziet dat bij sommige Afrikaanse rassen ook.

Hij leeft samen met een teef. Sowieso hebben we afgesproken dat er snip snip gedaan wordt als hij niet leuk meer met haar samen kan en we het er met training echt niet uit kunnen krijgen. Tot nu toe gaat het nog steeds fantastisch samen. Ook tijdens de loopsheden nog geen problemen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 15:28 



 
Profiel   

Jazeker. Ik heb 2 adressen waar ik terecht kan met mn reutjes om te dekken. Die helpen ook mocht er wat hulp nodig zijn.
En ik ken meerdere mensen die daar heen gaan om te dekken. Ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-02-21 15:57 



 
Profiel   

kiwiwitje schreef
Jazeker. Ik heb 2 adressen waar ik terecht kan met mn reutjes om te dekken. Die helpen ook mocht er wat hulp nodig zijn.
En ik ken meerdere mensen die daar heen gaan om te dekken. Ideaal.

Hmm. Hier ga ik eens naar informeren. Als ik een adres zou kunnen vinden zou het scheiden van zijn taken als dekreu en als gezinshond kunnen helpen. Beetje baat het niet schaadt het niet. Had hier nog nooit van gehoord. +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 13:50 



 
Profiel   

JoSav schreef
kiwiwitje schreef
Jazeker. Ik heb 2 adressen waar ik terecht kan met mn reutjes om te dekken. Die helpen ook mocht er wat hulp nodig zijn.
En ik ken meerdere mensen die daar heen gaan om te dekken. Ideaal.

Hmm. Hier ga ik eens naar informeren. Als ik een adres zou kunnen vinden zou het scheiden van zijn taken als dekreu en als gezinshond kunnen helpen. Beetje baat het niet schaadt het niet. Had hier nog nooit van gehoord. +:)+

Ja ik vind dat echt handig. Hij haalt t bijv ook niet in zn hoofd om een van de meiden te dekken als ik ze alleen uitlaat bijv. Dus ik vind dat echt fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 13:55 



 
Profiel   

Heldere uitleg ts.
Ik heb overigens geen directe ervaring met een tamaskan, wel met herders en ridgebacks en boerboels.
Ik denk dat je voor jezelf de afweging moet maken of het risico op gedragsverandering het dekken waard is.
Niemand kan voorspellen of het daadwerkelijk zal gebeuren, in je OP zeg je duidelijk: we willen onze fijne familie hond niet kwijt.
Dat zou voor mij genoeg zijn om het niet te wagen.
Het zou imo zonde zijn hem te moeten castreren om de scherpte er weer uit te krijgen.
Wat ook nog een optie is, maar die zou je wellicht eens moeten onderzoeken, is om hem pas op wat latere leeftijd te laten dekken. Wil ook wel eens wat gematigder gaan dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 14:04 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ik bedenk net dat het op Duindigt gebruikelijk was om als hengsten naast elkaar op de vrachtwagen moesten, ze allemaal een lik dampo in de neus te geven. Dan roken ze elkaar niet.
Zou het een idee zijn om eens te experimenteren in hoeverre z'n huidige gedrag (je moet goed opletten omdat-ie toch wel loert op een kans om achter wild of andere honden aan te gaan) positief te beinvloeden is met menthol in z'n neus? Als dat nu goed blijkt te werken, lijkt het me dat zoiets ook na een dekcarriere misschien een oplossing is. Ik heb geen idee of dit werkt, en je zal met een heel klein likje moeten beginnen denk ik. Met de paarden op Duindigt werkte het heel erg goed. Zaten ook dekhengsten en ronduit rotzakken tussen...


Ik wil hier even op inhaken. Lees je eens in op het ongelooflijke reukvermogen van een hond. Dit is dierenmishandeling!!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-21 14:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen