Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 19:48

Anna79 schreef:
Ik wil hier even op inhaken. Lees je eens in op het ongelooflijke reukvermogen van een hond. Dit is dierenmishandeling!!!

Helemaal mee eens, Anna!

En nu even on topic. Onze Saarlooswolfhond reu (inmiddels overleden op 14,5 jaar) heeft drie keer gedekt en we hebben geen verandering in zijn gedrag gezien. Wij hebben onszelf dat toen ook wel afgevraagd, maar niks van gemerkt dus. Hij was drie jaar bij zijn eerste dekking.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:17

Allereerst, TS, wat een mooie hond!

Mijn bordercollie (werklijn, kortharig) van inmiddels 12 heb ik geadopteerd op 4 jarige leeftijd. Heeft vermoedelijk gedekt bij de vorige eigenaar werd mij verteld en ik heb hem ook niet gecastreerd omdat er geen gedrags of andere problemen waren.

Wél zal hij elk teefje proberen te rijden en als er loopse teefjes in de buurt zijn (4 buren met jonge teefjes die rond zelfde tijd loops zijn, jeej) loopt hij ook soms 2 weken lang te piepen in huis en in de tuin. Hij ruikt het dus gewoon letterlijk al vanop afstand.
Buiten het willen rijden is hij wel gewoon sociaal en .. maarja ik moet dus wel vaak corrigeren op een losloopveld :')
Ook op wandeling merk ik direct aan zijn gedrag of er een loops teefje is voorbij gekomen. Hij is wel nog steeds onder appèl maar hij ruikt dan veel enthousiaster, gaat ook likken (bah) en spoor volgen. (Moest ik hem zijn gang laten gaan)

Hij is in zijn jongere jaren zo ook wel eens een aantal x ontsnapt uit de tuin om te gaan struinen en dan vond ik hem wel degelijk altijd terug bij mensen, met je raad het al .. een loopse teef. Dat doet hij gelukkig niet meer. :Y)

Qua lange lijn, mijn staffords lopen standaard alleen maar aan de lange lijn van 10 of 20m. Dit omdat hier los niet mag (ondanks landelijk gebied en zat mogelijkheid), maar ook omdat er veel wild zit en 1tje een behoorlijk instinct heeft. Deze hebben nooit gedekt en ook 0.0 interesse om te rijden. Geen idee of het te linken is bij de BC of het gewoon een geile bok is :')
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 21-02-21 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:25

Hier een werkhond die naast zijn taak op de boerderij fanatiek wordt ingezet bij de jacht.

Hij dekt ook en wordt vaak gevraagd. Niet alleen voor teven buiten het ras maar ook binnen het ras door zijn getoonde karakter bij de jacht (medejagers die hetzelfde ras hebben).

Hij werd in karakter niets anders, het is nog steeds dezelfde lieve hond. Die ook nog graag op schoot wil. Zijn formaat laat dat minder goed toe.

Enkel loopt hij nu wel wat makkelijker weg als de buur teef loops is. Maar hij loopt altijd los op ons erf. In een normaal huishouden was het beter te handelen.

De eigenaar van de teef vindt het zelfs geweldig en verkoopt elk jaar een mooi nest van hem. Nu hebben ze ook een pup (teef) aan gehouden dus het wordt straks toch wel heel erg opletten.

Laats kwam er een jager met zijn teef (die ook door onze gedekt is geweest vorig jaar) en hun gezamenlijke teef.. hij heeft heerlijk gespeeld met beide dames op ons erf.

De reu zelf is geweldig! En werkt nog steeds net zo hard, Ofja... door ouderdom wat minder.

Dus wij merken er weinig van. Maar we willen het vanaf dit jaar wel tegen houden. Ouderdom en genenpoel (teveel gedekt).


Let wel: onze hond werkt in lichamelijk en geestelijke arbeid en heeft niet de beperking van 3 wandelingetjes per dag. Misschien dat dat kan schelen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 17:08

Interessant topic, wij hebben momenteel een pup van 5 maanden en we hebben een halfzachte afspraak met de fokker dat hij een keer ‘gebruikt’ mag worden voor een dekking. Als hij alle testen goed doorstaan natuurlijk, maar hij is afkomstig van 100% goedgekeurde teef en reu, dus die kans is wel groot. Hij ziet er nu veel belovend uit en zijn karakter is top. Het zou dan via ki gaan. Ik volg met meer dan gemiddelde belangstelling.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:08

JoSav schreef:
Van schreef:
Zijn vader was weinig veranderd na het dekken. Hij vond andere honden daarvoor ook al heel interessant. Maar rijden deed hij alleen op dekrijpe teven en op sommige gecastreerde reuen. Een geile beer is hij nooit geweest, ja als er iemand met een dekrijpe teef op bezoek kwam dan wist hij direct hoe laat het was
Loslopen is er niet anders van geworden. Anders werd hij pas toen hij gecastreerd was, hij dekt nog steeds dekrijpe teven maar vind andere honden die wie tegenkomen niet interessant meer.

Nou was hij wel pas 2,5 toen hij voor het eerst gedekt heeft dus in hoeverre het dekken echt invloed heeft gehad kan ik eigenlijk niet zeggen. Mijn zus haar hond heeft nooit gedekt en die reageert veel sterker op loopse teven dan Ravi ooit gedaan heeft.

Fijn om jouw ervaringen te lezen. Zeker omdat het zijn vader betreft. Hij werd dus niet lastiger met luisteren?
Ik heb er voor mezelf wel vertrouwen in dat ik dat sowieso in goede banen kan leiden maar ik heb natuurlijk wel wat meer ervaring met honden dan mijn man en hij wil er ook nog mee uit de voeten kunnen. Hij is minder geduldig en minder consequent. :o
Nee sterker nog rond die tijd begon hij weer wat beter te luisteren, hij werd eindelijk een beetje volwassen :+ Nou is Ravi natuurlijk ook geen halve herder.
Zijn sterke interesse in andere honden zat er al als pup. Voor het dekken was hij ook al heel moeilijk terug te roepen als hij een andere hond zag. Dat is pas verandert na castratie.

Eli heeft zo te lezen wel meer trekjes van paps dan zijn zusje. Dat in zijn eigen wereld keren tijdens een wandeling doet Ravi ook, al is hij daar wat lastiger uit te krijgen maar hij blijft altijd in de buurt, weglopen zit er echt niet in.
En grappig om te horen dat ook Eli een tikkie lui is. Dat is ook echt een Ravi dingetje :')

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:50

Anna79 schreef:
Ibbel schreef:
Ik bedenk net dat het op Duindigt gebruikelijk was om als hengsten naast elkaar op de vrachtwagen moesten, ze allemaal een lik dampo in de neus te geven. Dan roken ze elkaar niet.
Zou het een idee zijn om eens te experimenteren in hoeverre z'n huidige gedrag (je moet goed opletten omdat-ie toch wel loert op een kans om achter wild of andere honden aan te gaan) positief te beinvloeden is met menthol in z'n neus? Als dat nu goed blijkt te werken, lijkt het me dat zoiets ook na een dekcarriere misschien een oplossing is. Ik heb geen idee of dit werkt, en je zal met een heel klein likje moeten beginnen denk ik. Met de paarden op Duindigt werkte het heel erg goed. Zaten ook dekhengsten en ronduit rotzakken tussen...


Ik wil hier even op inhaken. Lees je eens in op het ongelooflijke reukvermogen van een hond. Dit is dierenmishandeling!!!


Nou, daarnaast, ik heb wel eens voorbij zien komen dat mensen het op hun geslachtsdelen smeren om de seks heter te maken... Letterlijk :') Dat spul wil je niet in je neus hebben.
En de damp die er vanaf komt doet serieus pijn aan je ogen. De neus en de ogen zitten bij een hond natuurijk dicht bij elkaar.

Ik denk serieus dat als je dampo op/in de neus van je hond smeert, dat did compleet door het dak gaat van de pijn aan z'n neus en ogen.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:52

Neus en ogen zitten bij ons dichter bij elkaar. Dan bij een hond
Los van dat ik ook niet meega in die gedachtegang hoor.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:56

Knert schreef:
Neus en ogen zitten bij ons dichter bij elkaar. Dan bij een hond
Los van dat ik ook niet meega in die gedachtegang hoor.


Dat is zeker waar. Maar Dampo mag je als mens officieel ook niet gebruiken in je gezicht, alleen op je borst.

Dit staat bijv op de site van de kruidvat. En volgens mij ook op de verpakking van dampo.

Afbeelding

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 12:50

Even kort hierop inhaken, op andere zaken reageer ik nog, maar mijn eerste ingeving was ook “lijkt me niet de meest diervriendelijke oplossing”. Hoewel er natuurlijk allerlei manieren zijn om een hond af te leiden. Ik meen dat er ook wel antiblafbanden zijn met iets van citronella of citroen oid maar ook dat lijkt me erg heftig en zou niet mijn methode zijn. Ik los eigenlijk liever dingen op met training op een positieve manier, maar geuren hoeven m.i. niet per definitie negatief te zijn. Maar dan is de ene geur of middel de andere niet.

Nu moet ik ook zeggen dat dit een eigenwijze hond is die op sommige punten erg eigengereid is, maar nog niets niet met training voor elkaar gekregen.

Op de andere reacties ga ik later nog in. Dat lukt me nu niet.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 20:21

kiwiwitje schreef:
Ja ik vind dat echt handig. Hij haalt t bijv ook niet in zn hoofd om een van de meiden te dekken als ik ze alleen uitlaat bijv. Dus ik vind dat echt fijn.

Ik ga dit zeker meenemen in mijn overwegingen. Bedankt.

Wildgirl schreef:
Heldere uitleg ts.
Ik heb overigens geen directe ervaring met een tamaskan, wel met herders en ridgebacks en boerboels.
Ik denk dat je voor jezelf de afweging moet maken of het risico op gedragsverandering het dekken waard is.
Niemand kan voorspellen of het daadwerkelijk zal gebeuren, in je OP zeg je duidelijk: we willen onze fijne familie hond niet kwijt.
Dat zou voor mij genoeg zijn om het niet te wagen.
Het zou imo zonde zijn hem te moeten castreren om de scherpte er weer uit te krijgen.
Wat ook nog een optie is, maar die zou je wellicht eens moeten onderzoeken, is om hem pas op wat latere leeftijd te laten dekken. Wil ook wel eens wat gematigder gaan dan.

Ik weet niet of dat veel verschil maakt hij is natuurlijk wel al vier. Verder neem ik alles mee in m’n overweging. We hebben hem in eerste instantie voor ons plezier en dat vinden we natuurlijk het allerbelangrijkste.

EmEm schreef:
Anna79 schreef:
Ik wil hier even op inhaken. Lees je eens in op het ongelooflijke reukvermogen van een hond. Dit is dierenmishandeling!!!

Helemaal mee eens, Anna!

En nu even on topic. Onze Saarlooswolfhond reu (inmiddels overleden op 14,5 jaar) heeft drie keer gedekt en we hebben geen verandering in zijn gedrag gezien. Wij hebben onszelf dat toen ook wel afgevraagd, maar niks van gemerkt dus. Hij was drie jaar bij zijn eerste dekking.

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat het feit dat de onze inmiddels vier is betekent dat de kans op gedragsverandering een stuk kleiner is.


BillyJ schreef:
Allereerst, TS, wat een mooie hond!

*en knip voor het overzicht*

Dankjewel. Je hebt dus geen idee of hij door dekken veranderd is of dat dit er al in zat? maar dit is wel het gedrag waar we een beetje voor vrezen want dan is inderdaad de lol er een beetje af met loslopen en dergelijke.


Knert schreef:
Hier een werkhond die naast zijn taak op de boerderij fanatiek wordt ingezet bij de jacht.

*en knip voor het overzicht*

Ik daag de honden ook zeker uit, zowel geestelijk als lichamelijk. Nu is deze hond wel lui aangelegd en als ie er genoeg van heeft gaat ie erbij liggen. :') Vanwege gezondheidsproblemen en volledig huis gebonden zijn worden de honden nu wel minder uitgedaagd. Dat merk je aan de reu eigenlijk niet, maar wel aan de teef qua gedrag.
Weglopen en niet meer los kunnen lopen is waar we het meeste voor vrezen. Hij kan nu zonder problemen in de tuin, al zit hij daar liever niet als wij daar niet zijn. Ik hoop dat dat een indicatie is, maar ja geen garanties hé...


Ceetje_bokt schreef:
Interessant topic, wij hebben momenteel een pup van 5 maanden en we hebben een halfzachte afspraak met de fokker dat hij een keer ‘gebruikt’ mag worden voor een dekking. Als hij alle testen goed doorstaan natuurlijk, maar hij is afkomstig van 100% goedgekeurde teef en reu, dus die kans is wel groot. Hij ziet er nu veel belovend uit en zijn karakter is top. Het zou dan via ki gaan. Ik volg met meer dan gemiddelde belangstelling.

KI staat hier ook op de planning, maar het is slechts bij uitzondering toegestaan zonder eerst een natuurlijke dekking. De hond moet nl. bewijzen ( :') ) dat hij zelfstandig kan voortplanten.


Van schreef:
Nee sterker nog rond die tijd begon hij weer wat beter te luisteren, hij werd eindelijk een beetje volwassen :+ Nou is Ravi natuurlijk ook geen halve herder.
Zijn sterke interesse in andere honden zat er al als pup. Voor het dekken was hij ook al heel moeilijk terug te roepen als hij een andere hond zag. Dat is pas verandert na castratie.

Eli heeft zo te lezen wel meer trekjes van paps dan zijn zusje. Dat in zijn eigen wereld keren tijdens een wandeling doet Ravi ook, al is hij daar wat lastiger uit te krijgen maar hij blijft altijd in de buurt, weglopen zit er echt niet in.
En grappig om te horen dat ook Eli een tikkie lui is. Dat is ook echt een Ravi dingetje :')

Eli heeft inderdaad wat trekjes van zijn vader. En hij vindt andere honden ook erg interessant. Je kunt hem wel bij je houden, maar je moet wel scherp blijven anders trekt ie toch z’n eigen plan. En uiteraard meteen kijken of het een teef is die interesse heeft. Dat vind ik wel vervelend want je moet hem blijven corrigeren dan. Dat is eigenlijk begonnen nadat een loopse teef onder z’n neus werd gedrukt door de eigenaar, want die wilde wel mooie pups. En bedankt... -O-

Zo, ben eindelijk bij. In elk geval veel dank voor de reacties (tot nu toe) ik neem alles zeker mee in de overweging.
Castreren zullen we niet heel snel toe overgaan in elk geval, want ik ben zelf voorstander van dingen met training op te lossen. Wel is het zo dat vooral m’n man graag zorgeloos met de honden uit wil kunnen en als ie lastiger wordt dan is dat wel weg en dat betekent dat hij vooral bang is voor spijt. En dat snap ik ook wel. Vandaar dus dat ik heel graag ervaringen hoor van anderen. :j

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 14:05

Ik heb even geïnventariseerd en het lijkt er vooralsnog op dat de meesten van mening zijn dat de hond er niet door is veranderd?
Er zijn duidelijk wel uitzonderingen. Het is me niet duidelijk of leeftijd daarbij een rol heeft gespeeld.
Onze reu wordt dit jaar 5. Je merkt echt dat hij volwassener is in z’n kop, ook al is hij van zichzelf nog steeds enorm speels.

Degenen die zich met oerhonden en / of wolfhonden hebben gemeld ben ik ook erg dankbaar voor. Het husky/malamute aandeel is in onze hond ondanks dat hij op papier meer dan 50% herder is echt duidelijk vertegenwoordigd. Ik heb veel meer ervaring met herders dan andere rassen dus dit soort diverse meningen ook van ervaren fokkers hier, ongeacht ras, wordt enorm op prijs gesteld!

Ik ga het allemaal nog eens helder op een rijtje zetten voor we tot een beslissing komen.
Dank voor de reacties!

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:55

Reu van ruim 4,5 jaar heeft een tijdje terug voor het eerst gedekt. Ik heb niet de indruk dat hij anders is dan daarvoor, of het moet al zijn dan ik hem “relaxter/volwassener” vind. Leeft met moeder en jongere zus en is zeker niet veranderd ten opzichte van zijn gedrag naar hen. Ook wandelen met andere (intacte) geeft geen (negatief) verschil.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:44

Dat een reu zeer eerst moet ‘bewijzen’ met een fysieke dekking, is dat bij jouw ras? Of is dat algemeen zo? Ik weet namelijk dat erin Horst bij de da best vaak reu eigenaren komen voor een kwakje :+

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 17:52

Onze reu heeft vorige week voor de tweede keer gedekt. Behalve dat hij nu elke keer als naar buiten gaat, vol verwachting wacht bij het draadje waar de teef dus langs kwam om te dekken, is hij exact hetzelfde gebleven. Het is een fijne lieve hond.
Vorig jaar de eerste keer dekken was het wel even nodig om iets meer op te letten, want toen was hij wel ineens iets vrij: wij hebben ons erf niet hermetisch afgesloten. Dus hij kan weg, maar hij weet dat dat niet hoort. Deze keer valt dat mee en blijft hij netjes op eigen terrein.

Hij speelt nog net zo leuk met andere honden als daarvoor. Ik zie daar geen verschil in.

Ik zou gerust nog een keer met hem dekken.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 22:38

Michellette schreef:
Reu van ruim 4,5 jaar heeft een tijdje terug voor het eerst gedekt. Ik heb niet de indruk dat hij anders is dan daarvoor, of het moet al zijn dan ik hem “relaxter/volwassener” vind. Leeft met moeder en jongere zus en is zeker niet veranderd ten opzichte van zijn gedrag naar hen. Ook wandelen met andere (intacte) geeft geen (negatief) verschil.

Positief! Dank voor je ervaring.


Ceetje_bokt schreef:
Dat een reu zeer eerst moet ‘bewijzen’ met een fysieke dekking, is dat bij jouw ras? Of is dat algemeen zo? Ik weet namelijk dat erin Horst bij de da best vaak reu eigenaren komen voor een kwakje :+

Ja dat is officieel het standpunt van de rasvereniging. Dat heeft te maken met voorkomen van ongezonde fokkerij en een hond toelaten die niet fysiek zelfstandig in staat is de daad te verrichten. :j
Bij onze eigen DA is dat inderdaad ook mogelijk. :j :Y)

Sanet schreef:
Onze reu heeft vorige week voor de tweede keer gedekt. Behalve dat hij nu elke keer als naar buiten gaat, vol verwachting wacht bij het draadje waar de teef dus langs kwam om te dekken, is hij exact hetzelfde gebleven. Het is een fijne lieve hond.
Vorig jaar de eerste keer dekken was het wel even nodig om iets meer op te letten, want toen was hij wel ineens iets vrij: wij hebben ons erf niet hermetisch afgesloten. Dus hij kan weg, maar hij weet dat dat niet hoort. Deze keer valt dat mee en blijft hij netjes op eigen terrein.

Hij speelt nog net zo leuk met andere honden als daarvoor. Ik zie daar geen verschil in.

Ik zou gerust nog een keer met hem dekken.

Bedankt voor je eerlijke reactie. Was dat echt een periode dat hij wat meer geneigd was te struinen dan?
Dat is dus inderdaad wel weer overgegaan in zijn geval?

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:40

Ik wil ook geen reu die niet natuurlijk dekt. Net als dat als een teef zich niet laat dekken dat er niet gefokt word.
Maar er zijn er bij die koste wat t kost pups willen en daarom besluiten te insemineren.

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:53

JoSav schreef:
Bedankt voor je eerlijke reactie. Was dat echt een periode dat hij wat meer geneigd was te struinen dan?
Dat is dus inderdaad wel weer overgegaan in zijn geval?


Ja, en ook vooral omdat mijn wederhelft maar op 1 ding tegelijk kan letten :D. Hij kwam altijd direct braaf terug. Maar de regels daarin leken wat blurry. Dat was misschien 2 weken :) maar nu met de tweede keer dekken heeft de hond daar geen pogingen toe gedaan. Dus zeg maar, zou ook toeval kunnen zijn.

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 16:16

kiwiwitje schreef:
Ik wil ook geen reu die niet natuurlijk dekt. Net als dat als een teef zich niet laat dekken dat er niet gefokt word.
Maar er zijn er bij die koste wat t kost pups willen en daarom besluiten te insemineren.

Ben het ook absoluut eens met de gedachtegang erachter, hoor. :j Als een reu of teef zich niet zelfstandig kunnen voortplanten moet je je eens achter de oren krabben of het wel verantwoord is te fokken, vind ik.
Nu is er voor deze reu ook buiten Europa interesse dus ontkom je bijna niet aan KI, maar bij uitsluitend KI is het misschien wel zo dat de hond de link niet legt, dat weet ik niet.

Zou niet direct een reden zijn om daarvoor te kiezen in ons geval.


Sanet schreef:
JoSav schreef:
Bedankt voor je eerlijke reactie. Was dat echt een periode dat hij wat meer geneigd was te struinen dan?
Dat is dus inderdaad wel weer overgegaan in zijn geval?


Ja, en ook vooral omdat mijn wederhelft maar op 1 ding tegelijk kan letten :D. Hij kwam altijd direct braaf terug. Maar de regels daarin leken wat blurry. Dat was misschien 2 weken :) maar nu met de tweede keer dekken heeft de hond daar geen pogingen toe gedaan. Dus zeg maar, zou ook toeval kunnen zijn.

Herkenbaar zo’n wederhelft. :') Maar in dat opzicht zie ik jouw ervaring dan eigenlijk ook als een positieve. Als in: de hond is niet in negatieve zin (blijvend) veranderd.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:21

Nee helemaal mee eens. Als er vanaf t buitenland vraag is kan er gewoon weg niet altijd natuurlijk gedekt worden.
Maar ik zou wel de voorkeur hebben dat de reu minstens 1x natuurlijk gedekt heeft voordat er KI gedaan word. Maarja wil niet zeggen dat t altijd gaat

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 21:22

Dat is inderdaad ook de algemene regel bij de Tamaskan: eerst minimaal één keer natuurlijk, dan pas KI. Binnen de EU reizen de meesten met hun teef wel zo’n eind, maar voor aanvragen van verder weg is dat echt niet te doen.

We hebben nog niets definitief besloten, maar de reacties helpen wel qua perspectief en voorts en tegens.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:39

JoSav schreef:
Dat is inderdaad ook de algemene regel bij de Tamaskan: eerst minimaal één keer natuurlijk, dan pas KI. Binnen de EU reizen de meesten met hun teef wel zo’n eind, maar voor aanvragen van verder weg is dat echt niet te doen.

We hebben nog niets definitief besloten, maar de reacties helpen wel qua perspectief en voorts en tegens.

Ik blijf t wel een lastig dingetje vinden hoor. Nu 1x met mijn eigen reu mee gemaakt en 1x met de reu van en bevriende fokker dat ze wel willen dekken maar de teef ''te krap'' is. En wat doe je dan.
Sidenote, Inmiddels beide teven natuurlijk bevallen.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 21:50

kiwiwitje schreef:
JoSav schreef:
Dat is inderdaad ook de algemene regel bij de Tamaskan: eerst minimaal één keer natuurlijk, dan pas KI. Binnen de EU reizen de meesten met hun teef wel zo’n eind, maar voor aanvragen van verder weg is dat echt niet te doen.

We hebben nog niets definitief besloten, maar de reacties helpen wel qua perspectief en voorts en tegens.

Ik blijf t wel een lastig dingetje vinden hoor. Nu 1x met mijn eigen reu mee gemaakt en 1x met de reu van en bevriende fokker dat ze wel willen dekken maar de teef ''te krap'' is. En wat doe je dan.
Sidenote, Inmiddels beide teven natuurlijk bevallen.
Als er een pup door kan moet er ook een reu naar binnen kunnen :Y)
Als het mijn reu niet natuurlijk zou lukken dan is het jammer maar helaas, zoek maar een andere reu(als de teef nog niet eerder natuurlijk gedekt is)

Overigens is deze regel er niet bij de internationale Tamaskan vereniging. In zo'n klein ras is het gewoon niet altijd overal mogelijk, in Australië zijn er op dit moment bijvoorbeeld helemaal geen dekreuen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:01

Ja die mening deel ik dus niet. Bij 1 van de teven heb ik dus zelf gevoelt en mijn vinger kwam er amper in.
Maar beide teven zijn geinsemineerd uiteindelijk.
En beide zonder moeite bevallen. Terwijl er echt niet te dekken viel. Reutjes haakten bij het naar binnen gaan dus ook af omdat t gewoon te krap was.
Ik verwacht wel dat de teven nu beide ruimer zullen zijn.
Ze hebben ook best even gepiept/gejankt bij de eerste pup.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Verandering reu: wel of niet laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:09

Voor mij zou dat een reden zijn om niet met zo'n teef te fokken.
Niet elke teef is hetzelfde uiteraard. Mijn reu heeft er nooit moeite mee gehad tot dat JoSav met haar teef kwam _O-

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 22:16

Van schreef:
Voor mij zou dat een reden zijn om niet met zo'n teef te fokken.
Niet elke teef is hetzelfde uiteraard. Mijn reu heeft er nooit moeite mee gehad tot dat JoSav met haar teef kwam _O-

Nou ik vind dat lastig. Er zijn probleemloos pups geboren. We weten niet waarom ze met dekken zo krap waren. Maar als er probleemloos pups geboren zijn dan is dat voor mij wel belangrijker. Wie weet is er ondanks progesteron prikken gewoon te vroeg gedekt bijv.
Maar ja bijna niemand gaat, zeker na progesteron prikken, nog een week lang dekken bijvoorbeeld.