Meer Bokkers met een hond (of kat) met EPI?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Meer Bokkers met een hond (of kat) met EPI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 21:48

Hey Bokkers,

Nadat ik vandaag voor mijn westie de diagnose EPI bevestigd heb gekregen ben ik benieuwd of er meer Bokkers zijn met een huisdier met deze diagnose. Mijn hond stond al 2,5 week op de enzymen en is dus gelukkig al flink opgeknapt inmiddels, maar pas vandaag weten we het zeker omdat het nu ook met de bloeduitslag bevestigd is.

Voor wie nieuwsgierig was: EPI staat voor Excoriene Pancreas Inefficientie. Een aandoening waarbij het deel van de pancreas wat de spijsverteringsenzymen aanmaakt die nodig zijn om voeding te kunnen verteren kapot gaat en dus niet meer genoeg enzymen levert. Het is niet te genezen, maar wel goed te behandelen door enzymenpoeder aan alles wat het dier eet toe te voegen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:51

Fijn dat je hond al flink opgeknapt is! Is er sprake van acute pancreatitis (met nog kans op herstel) of chronische?

Ik heb ervaring met een kat met EPI en mijn verhaal even voor je opgezocht (had ik eerder op bokt geplaatst):
Citaat:
Ik herken het helaas (inclusief de mega-rekeningen ivm de vele bloed- en ontlastingsonderzoeken en de echo). Mijn kat heeft/had chronische pancreatitis (de jouwe zo te lezen (nu nog) acute) en inmiddels is haar hele pancreas aan gort. Ze heeft dus exocriene pancreas insufficientie (EPI) en het endocriene gedeelte is inmiddels ook stuk dus ze heeft ook diabetes.

De behandeling die ik ingezet heb is mede op geleide van een stuk van de IDEXX over ondersteuning bij pancreatitis bij de kat. Je kunt het zelf opzoeken door te zoeken op ''treatment recommendations for feline pancreatitis IDEXX''.

- vloeistoftherapie ivm dehydratie maar ook ivm verlies van electrolyten door braken/diarree
- pijnmanagement middels opioiden (butorphanol/tramadol)
- antiemeticum (cerenia)
- aangepaste voeding. Zorg dat ze blijven eten. Voeding laag in vetgehalte en makkelijk te verteren, maar eten ze dat niet dan datgene wat ze wel willen eten want wél eten is belangrijker dan wát ze eten. Voeding in het maagdarmkanaal is van belang om verdere complicaties te helpen voorkomen.
Je kunt vloeibare voeding toedienen of zelf vloeibare voeding maken van bijv. blikjes hills ad of convalesence.
- indien nodig een eetlustopwekker als mirtazapine (1/4 van een 15mg tablet eenmaal per 3 dagen)
- glucocorticoiden (prednison, dexamethason) kunnen zeer effectief zijn in geval van triaditis (cholangitis, IBD en pancreatitis), ook bij katten met chronische pancreatitis kan het nuttig zijn.
- AB in principe alleen in geval van sepsis, bacteriele peritonitis of andere infecties.
- Evt. maagzuurremmer als er gedacht wordt aan zweren in het maagdarmkanaal
- Evt. antioxidanten geven.
- B12 meten en injecties indien er ook sprake is van een maagdarmkanaal-aandoening (wat vaak voorkomt bij pancreatitis).
- Insuline indien IR. Ook igv acute pancreatitis kan (voorbijgaande) diabetes mellitus ontstaan. Deze DM kan overgaan (dus zéér goed de bloedglucosespiegel in de gaten houden ivm mogelijk wijzigende behoefte aan Insuline en dus risico op hypo) of blijvend zijn (vooral als de pancreatitis chronisch wordt).

Mijn eigen kat heeft tramadol, cerenia, makkelijk verteerbare voeding (incl. vers vlees met verse pancreas erin verwerkt) gekregen. Verder deed ik Zymoral (verteringsenzymen) over haar voeding zodat de pancreas minder aan het werk hoefde.
De tramadol en cerenia zijn er nu natuurlijk af, maar de zymoral doe ik nog steeds over haar voer. Verder heeft ze dus DM ontwikkeld dus krijgt ze 2x daags Insuline gespoten.
Ze heeft altijd beschikking over voer (brokjes staan er altijd en tweemaal daags krijgt ze vers vlees), vooral zodat ze zelf een hypo kan voorkomen maar ook ivm de pancreatitis vind ik dit belangrijk.

Sterkte met je kat. Ik vind pancreatitis maar een nare aandoening, bij mijn kat is nooit een oorzaak gevonden en helaas is de pancreatitis dus chronisch geworden (of niet meer bestaande omdat er geen pancreas meer is inmiddels). De pancreatitis kwam helaas telkens weer terug als ik de behandeling stopte.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Meer Bokkers met een hond (of kat) met EPI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 17:00

Er is helemaal geen pancreatitis, niet geweest ook. Hij heeft EPI, geen pancreasontsteking. De chronische ontsteking die aan EPI vooraf gaat is pijnloos en geeft geen klachten. De klachten onstaan pas als er niet voldoende verteringsenzymen meer aangemaakt worden, op dat moment is de functie al minimaa 80% verloren gegaan.

Ik begrijp wel dat EPI ook het eindresultaat kan zijn wanneer een acute pancreatitis over is gegaan in een chronische etc. Maar dat hebben wij totaal niet gehad.

Hij heeft dan ook gelukkig geen pijnstillers ofzo nodig. Hij krijgt enzymen om de enzymen die hij zelf niet meer aanmaakt te vervangen, hij heeft afgelopen vrijdag een b12 injectie gehad en komende vrijdag gaan we weer (voor een paar weken wekelijks in ieder geval) en verder krijgt hij Slippery Elm ter ondersteuning van de darm en het tegengaan van brandend maagzuur.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 23:46

Alwiene schreef:
Er is helemaal geen pancreatitis, niet geweest ook. Hij heeft EPI, geen pancreasontsteking. De chronische ontsteking die aan EPI vooraf gaat is pijnloos en geeft geen klachten. De klachten onstaan pas als er niet voldoende verteringsenzymen meer aangemaakt worden, op dat moment is de functie al minimaa 80% verloren gegaan.

Dat zeg ik, chronische pancreatitis met als gevolg EPI. Dat je van de pancreatitis niets gemerkt hebt kan, maar dat betekent niet dat het er niet was.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Meer Bokkers met een hond (of kat) met EPI?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 01:21

Nee, acinare cel atrofie. Epi kan het gevolg zijn van chronische pancreatitis maar dat hoeft niet, en sterker nog dat is vaker niet zo dan wel.

Ik zal mijn dierenarts eens vragen of het mogelijk is om een chronische pancreatitis compleet te missen bij een hond, maar dat lijkt me sterk. Want hoewel milder dan acute zal die niet geheel asymptomatisch verlopen.
Mijn hond heeft voor de duidelijke epi klachten kwamen totaal geen klachten gehad die passen bij pancreatitis.

Van

Berichten: 6525
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Re: Meer Bokkers met een hond (of kat) met EPI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:25

Er is ook een erfelijke vorm van EPI dan komt het dus inderdaad niet van pancreatitis.

Hier ook een hond met EPI. Zijn pancreas doet helemaal niks meer. Heeft heel lang geduurd voor we hem stabiel hadden maar het gaat nu al een aantal jaar goed(klopt af)

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 15:09

Wij hebben een hond die al jaren EPI heeft, als gevolg van een acute pancreatitis.
Heeft een hele tijd geduurd voordat we hem stabiel hadden, hij heeft ook nog eens verschillende voedselallergieën. En last van zijn darmen. -O-

Maar, inmiddels gaat hij echt super goed! Gelukkig maar. Alleen nu was zijn vaste enzymenpoeder niet leverbaar. Dat was even een tegenvaller. Welk merk krijgen die van jullie?

We zijn gestuit op een website met heel veel informatie: https://epi4dogs.com/

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-21 18:39

PineApple schreef:
Wij hebben een hond die al jaren EPI heeft, als gevolg van een acute pancreatitis.
Heeft een hele tijd geduurd voordat we hem stabiel hadden, hij heeft ook nog eens verschillende voedselallergieën. En last van zijn darmen. -O-

Maar, inmiddels gaat hij echt super goed! Gelukkig maar. Alleen nu was zijn vaste enzymenpoeder niet leverbaar. Dat was even een tegenvaller. Welk merk krijgen die van jullie?

We zijn gestuit op een website met heel veel informatie: https://epi4dogs.com/


Ja Zymoral, zoals bijna heel Nederland denk ik. Ik werd getipt en heb dus nog gauw een bus extra bij mijn dierenarts kunnen halen al was die prijs echt niet grappig meer. Op sommige plekken is nog wel Zymosan te koop, wat er qua samenstelling sterk op lijkt en ik verwacht dat dat ook prima zou gaan. Die site ken ik, er is ook een hele goede grote internationale Facebookgroep.

Heeft je hond er geen SIBO bij dan? Vanwege de last van de darmen?

Op zich heb ik Bikkel eigenlijk heel mooi stabiel nu. Gewicht is goed en aardig stabiel. Nog even uitvogelen wat hij qua snacks wel en niet kan verdragen.

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Meer Bokkers met een hond (of kat) met EPI?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 10:39

Wij hebben inmiddels ook Zymosan aangeschaft, dat is helaas veel duurder.
Mijn vriend heeft er een excelletje van gemaakt, als je het corrigeert naar wat je hond nodig heeft, dan ben je qua prijs het beste uit met Trovet. Daar zitten meer van de benodigde enzymen in, en kun je dus minder geven. Dat gaan we na deze pot Zymosan proberen.

Hij heeft geen SIBO voor zover ik weet, wel IBD.