Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 01:44

Graag zou ik van jullie meningen en ervaringen willen horen, m.b.t. het gebruik van een zogenaamde "antikraai-band" voor hanen.

Let wel; zelf heb ik echt zo mijn twijfels of ik het "vind kunnen" qua diervriendelijkheid en welzijn van het dier. Ik ben dan ook zeker niet van plan om het "zomaar ff uit te gaan proberen", als dat al aan de orde zou zijn.

Vandaar dat ik graag meningen en liefst ervaringen uit eigen hand wil horen.
Afbeelding

Eigenlijk dus in zekere zin vergelijkbaar met de antiblaf-band voor honden (daar ben ikzelf absoluut geen fan van), maar die kun je zelf bedienen dmv prikkels.... Of een luchtzuigband voor paarden (heb ik ook zo mijn twijfels bij....).
Mijn bezwaren:
- Beperkt het niet teveel de luchttoevoer? (uiteraard goed passend maken en regelmatig checken)
- Je beperkt het, compleet natuurlijk(!) gedrag van het dier, leidt dit niet tot frustratie?
- Het kraaien heeft een belangrijk doel; o.a. het beschermen/bij elkaar houden van de toom
- Kans op beschadigingen aan het strottenhoofd, of het "zichzelf ophangen"?
- Dier(on)vriendelijkheid, welzijn, etc.

Voor meer informatie, zie o.a.

bron: https://www.levendehave.nl/nieuws/hanen ... -kraaiband
Citaat:
Om hanen minder hard te laten kraaien, is er een anti-kraaiband op de markt. Een dergelijke no-crow rooster collar is voor $23 te koop bij amazon.com. De band wordt aangebracht om de nek en voorkomt dat de haan door het krachtig uitblazen van lucht een luid gekraai kan laten horen.

Door de anti-kraaiband maakt de haan tijdens het kraaien nog wel geluid, maar het zal de buren niet langer uit hun slaap houden. In onderstaand filmpje van Backyard Boogie laat een houder van kippen zien hoe zo'n anti-kraaiband werkt. Volgens hem is z'n haan erg blij met de anti-kraaiband, omdat hij anders in de soep was beland.



Uiteraard heeft de Dierenbescherming er een érg duidelijke mening over, maar goed, we weten allemaal dat ook zij niet altijd de wijsheid in pacht hebben en dat meningen erg uiteen kunnen lopen over wat wel of niet diervriendelijk is.
Standpunt van de Dierenbescherming:
https://www.dierenbescherming.nl/wat-wi ... en-vliegen

Ik zou zeggen; kraai brand los, natuurlijk wel met respect t.o.v. mensen die een andere mening toebedeeld zijn.

Kleine toevoeging: natuurlijk ga ik bij deze vragen uit van een verder diervriendelijke, zoveel mogelijk natuurlijke situatie. Dus 1 haan met een toom hennen, niet een paar kippen en haan in een klein hok in een postzegel-achtertuintje in een druk bevolkte (stads)wijk.

Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 02:02

Aagh, heb de link even bekeken en het filmpje afgekeken. Het klinkt net alsof het een haan met keelpijn is, ik betwijfel of zo'n band echt zo comfortabel is voor het dier.
Ik vind het ook eigenlijk onzin, mensen welke hanen houden kunnen op andere wijze toch zorgen dat de hanen niet te vroeg kraaien/juiste isolatie etc.
En ik hoop dat mensen voor het aanschaffen van kippen en met name hanen, nadenken over hun eigen woonomgeving en welke mogelijke vormen van overlast hierbij passen, om dit zo veel mogelijk te voorkomen of bewust niet te kiezen voor een haan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 02:17

Gowlan schreef:
Aagh, heb de link even bekeken en het filmpje afgekeken. Het klinkt net alsof het een haan met keelpijn is, ik betwijfel of zo'n band echt zo comfortabel is voor het dier.
Ik vind het ook eigenlijk onzin, mensen welke hanen houden kunnen op andere wijze toch zorgen dat de hanen niet te vroeg kraaien/juiste isolatie etc.
En ik hoop dat mensen voor het aanschaffen van kippen en met name hanen, nadenken over hun eigen woonomgeving en welke mogelijke vormen van overlast hierbij passen, om dit zo veel mogelijk te voorkomen of bewust niet te kiezen voor een haan.

Sommige hanen hebben een inwendige klok en zullen dus ook in een donkere ruimte voluit kraaien op zondag ochtend half 6.
En geen haan bij je kippen voorkomt ten eerste niet dat een hen gaat kraaien en ten tweede geeft het gelazer in je toom, hennen onderling kunnen flink aggressief worden, haan dempt dat fors.

imaudy
Berichten: 5040
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 03:34

Ik kan er kort over zijn, zielig!

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 04:08

Sneu voor t beestje.
Geen haan nemen als je leefomgeving dat niet toestaat lijkt me een betere optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 04:43

Nee, dit vind ik ook niet bepaald diervriendelijk.
Als je omgeving geen haan toelaat en de kippen ruziën zonder haan, dan gewoon helemaal geen kippen nemen.
Maar dit product lijkt me niet bepaald fijn voor een haan.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 05:01

Ik kan me niet voorstellen dat het gezond is voor een haan, zoals die keel afgeknepen wordt tijdens het kraaien.

marley93

Berichten: 6034
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:38

Dit is volgens mij weer zoiets wat is bedacht door stadse mensen die in een dorp zijn komen wonen.
Ik vind het om te janken.
Laatst bijgewerkt door marley93 op 22-02-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

MissWeenie

Berichten: 356
Geregistreerd: 28-01-14

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:47

Godsamme wat een achterlijke uitvinding weer van de mens voor hun eigen gemak, daar word ik nu boos van. Natuurlijk zit zo’n haan hier niet op te wachten en is dit niet diervriendelijk, bah!

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 08:55

Ik vind het er ook niet prettig uit zien. Wij hadden zo’n haan met een inwendige klok. Iedere ochtend rond 4.00 begon hij. Wij hadden hem ‘s nachts binnen, waardoor het geluid heel erg gedempt werd. Dat hielp dus ook enorm.

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 09:57

Walgelijk! :r Een haan kraait. En punt. Als je of de leefomgeving dat niet aankan moet je er niet aan beginnen!

Echt, wie heeft dit verzonnen? Die moeten ze ook e.e.a afknellen opdat voortplanting niet meer mogelijk word.

Pure dierenmishandeling, net als de blafband voor honden.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:02

Het eerste wat ik dacht zo'n ding blijft toch niet zitten, beetje pikken en ligt af. Of je moet hem zo strak doen dat hij sowieso al bijna stikt.

Hebben mensen last van een haan en is dat gegrond omdat hij te dicht bij de buren zit.
Is er 1 oplossing, geen hanen houden.
Waarom menen mensen tegenwoordig dat ze alles moeten hebben als dat niet kan?
Honden die vaak uit verveling blaffen, paarden op te kleine (natte) stukjes, hanen in de woonwijk.

Leo

Berichten: 50125
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:04

Nee joh, dit gaat echt door merg en been. Wat verschrikkelijk zielig. Er is maar één diervriendelijke oplossing voor een kraaiende haan; niet huisvesten als de omgeving dat niet toelaat. Dit soort mensen oplossingen zijn echt een no-go in mijn ogen... Walgelijk.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:04

Zo ik ga dit gelijk naar mn buurman appen :Y)

Die heeft sinds paar maanden een haan, en ik werd de eerste 2 wkn wel knetter gek van. Ik slaap heel licht en hij gaat soms om half 3 nachts al aan. Echter kraait ie dan stuk of 10 keer en dan is het vaak na half 7 weer. Begin er beeeeetje aan te wennen. Wonen wel in buiten gebied maar zit enkel een weg tussen dus je hoort het behoorlijk. Ik kan het niet snappen dat mensen een haan houden, tenzij ze echt flink vrij wonen.

Maar zo”n band gaat me echt een brug te ver, vind dat echt mishandeling..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:06

We zijn als mens inmiddels wel doorgedraaid als het om houden van dieren gaat...absurd.

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:10

Maar als je de haan al hebt en de buren gaan (terecht) klagen over het vroege gekraai? Ik ken die band zelf niet en heb ook geen hanen. Maar alles is beter dan dan dat de haan dood zou moeten als hij niet herplaatst kan worden.In de nacht binnen houden lijkt me een betere oplossing, maar dat moet dan wel mogelijk zijn.

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:11

Ik heb al 15 jaar hanen. Heb deze banden nog nooit gezien. Ik vind het zot! Neem dan geen haan of houd ze snachts binnen en doe het hok pas rond 8 open.
Dat kraaien went. Ik word er niet wakker van

Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:15

anjali schreef:
Maar als je de haan al hebt en de buren gaan (terecht) klagen over het vroege gekraai? Ik ken die band zelf niet en heb ook geen hanen. Maar alles is beter dan dan dat de haan dood zou moeten als hij niet herplaatst kan worden.In de nacht binnen houden lijkt me een betere oplossing, maar dat moet dan wel mogelijk zijn.

Als de haan er al is, en er komen nieuwe buren is het hún probleem.

Als je een huis koopt bekijk je ook even de omgeving. Zie je kippen? Reeële kans op een haan. En die kan kraaien. Punt.

Als mijn fictieve nieuwe buren met zo'n band zouden komen aanzetten voor mijn fictive aan: dan word het pas echt feest.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:19

Ik zou het niet doen, neem dan gewoon een andere haan. Wij hebben een keer eentje gehad met een verschrikkelijke stem := ja die moest toen toch echt weg, ging door merg en been. Hij had ook wat agressie problemen.
Nu hebben we een andere: veel beter geluid, zachter, uitslaper en een stuk vriendelijker

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:21

Ik heb echt niets met kippen en hanen, maar vind zo’n band echt ontzettend zielig. Net als een blafband voor honden, ook dat vind ik zielig. Een haan kraait en een hond blaft. Als je daar niet tegen kunt neem je dat dier dus niet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:29

Volgens mij zijn dit van die producten uit China, waar men wat minder geeft om dieren. Ik kan me ook niet voorstellen dat zoiets werkt zonder dat het dier continu het gevoel heeft te stikken. Ik zou verwachten dat de nek van een haan dunner wordt als ie kraait doordat ie zich dan flink uitrekt, en dus zou die band in een normale houding nóg strakker zitten..

Ik heb onze haan het eerste jaar in de zomer in een donker en geïsoleerd hok gezet. Hoorde je niks van, en om 7 uur zette ik het nachthok weer open. Inmiddels zijn we eraan gewend, en de buren hebben ook allemaal kippen, maar zo'n hok werkt best fijn.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:29

Wat ontzettend sneu!

Ik zou het dier dan liever laten slachten geloof ik..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:35

Palmera schreef:
anjali schreef:
Maar als je de haan al hebt en de buren gaan (terecht) klagen over het vroege gekraai? Ik ken die band zelf niet en heb ook geen hanen. Maar alles is beter dan dan dat de haan dood zou moeten als hij niet herplaatst kan worden.In de nacht binnen houden lijkt me een betere oplossing, maar dat moet dan wel mogelijk zijn.

Als de haan er al is, en er komen nieuwe buren is het hún probleem.

Als je een huis koopt bekijk je ook even de omgeving. Zie je kippen? Reeële kans op een haan. En die kan kraaien. Punt.

Als mijn fictieve nieuwe buren met zo'n band zouden komen aanzetten voor mijn fictive aan: dan word het pas echt feest.


Helaas werkt het niet altijd zo. Ik geloof dat het per gemeente is vast gelegd of je een haan in een woonwijk mag houden.
In onze vorige gemeente was ook iemand met een haan en die moest hem op last van een dwangsom weg doen omdat de buren hadden geklaagd.
In de statuten stond toen inderdaad dat er geen hanen in een woonwijk mochten worden gehouden.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-02-21 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Berichten: 4360
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:36

Dit is een vroege 1 aprilgrap toch?

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:38

tamary schreef:
Gowlan schreef:
Aagh, heb de link even bekeken en het filmpje afgekeken. Het klinkt net alsof het een haan met keelpijn is, ik betwijfel of zo'n band echt zo comfortabel is voor het dier.
Ik vind het ook eigenlijk onzin, mensen welke hanen houden kunnen op andere wijze toch zorgen dat de hanen niet te vroeg kraaien/juiste isolatie etc.
En ik hoop dat mensen voor het aanschaffen van kippen en met name hanen, nadenken over hun eigen woonomgeving en welke mogelijke vormen van overlast hierbij passen, om dit zo veel mogelijk te voorkomen of bewust niet te kiezen voor een haan.

Sommige hanen hebben een inwendige klok en zullen dus ook in een donkere ruimte voluit kraaien op zondag ochtend half 6.
En geen haan bij je kippen voorkomt ten eerste niet dat een hen gaat kraaien en ten tweede geeft het gelazer in je toom, hennen onderling kunnen flink aggressief worden, haan dempt dat fors.


Dit is niet zo.
Als je je haan in een volledig donker hok houdt waar geen daglicht in komt, maar wel overdag optijd naar buiten doet kraait ie niet voor je m los laat.
In de winter kraaien ze ook niet om 4 uur al.
Maar dan moet je hem dus wel iedere nacht licht-dicht-ophokken.