Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

 
Profiel   



Even gezocht in de zijdehoender-groep. Daar worden ze vrij veel gebruikt doordat zijdehoenders relatief veel in woonwijken gehouden worden en het lastig te sexen dieren zijn: lastig te sexen op cloaca, lastig te sexen op jonge-kippen-veren en zelfs op volwassen verenkleed vaak moeizaam. Gedrag van de hanen naar elkaar helpt, maar lukt niet altijd (onderdanige haantjes vallen de eerste periode niet op als haan). De eindconclusie kan meestal pas gemaakt worden als de kip treedt of getreden wordt, een ei legt of kukelt.

Combineer dit met dat het een soort is die echt bij knuffelaars terecht komt die dan geen afscheid willen nemen van hun goed tam gemaakte haan (stadters) en al helemaal niet willen dat hun huisdier opgegeten wordt, en je komt bij de meest waarschijnlijke gebruikers van een dergelijke band.

De haan had een zeer harde lange kukel, en klinkt nu door de band zo:


Ik zie zowel bij het kukelen als bij het tokkelen geen ongemak en ook bij de gebruikerservaringen lees je eigenlijk steeds weer dat de hanen er een uurtje tot een dag aan moeten wennen, en dat ze daarna geen tekenen meer vertonen van last hebben van de band. Dat ze moeten wennen vind ik begrijpelijk, een pup moet ook wennen aan een halsband of tuig, honden aan schoenen laten wennen (tegen de pekel of vanwege veel glas op de weg, niet als mode-accessoire) is vrijwel altijd de moeite waard om op film te zetten.

Opnieuw: niet mijn dieren, mijn hanen hebben een stevige kukel maar veroorzaken geen overlast en lopen ieder met een toompje kippen verdeeld over het terrein in roofdierveilige verblijven (dus kunnen niet bij elkaar komen).
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 07:38 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik heb al 15 jaar hanen. Heb deze banden nog nooit gezien. Ik vind het zot! Neem dan geen haan of houd ze snachts binnen en doe het hok pas rond 8 open.
Dat kraaien went. Ik word er niet wakker van

1 aprilgrap toch zeker??

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 08:03 



 
Profiel   

Mizora schreef
[ Video ]

Even gezocht in de zijdehoender-groep. Daar worden ze vrij veel gebruikt doordat zijdehoenders relatief veel in woonwijken gehouden worden en het lastig te sexen dieren zijn: lastig te sexen op cloaca, lastig te sexen op jonge-kippen-veren en zelfs op volwassen verenkleed vaak moeizaam. Gedrag van de hanen naar elkaar helpt, maar lukt niet altijd (onderdanige haantjes vallen de eerste periode niet op als haan). De eindconclusie kan meestal pas gemaakt worden als de kip treedt of getreden wordt, een ei legt of kukelt.

Combineer dit met dat het een soort is die echt bij knuffelaars terecht komt die dan geen afscheid willen nemen van hun goed tam gemaakte haan (stadters) en al helemaal niet willen dat hun huisdier opgegeten wordt, en je komt bij de meest waarschijnlijke gebruikers van een dergelijke band.

De haan had een zeer harde lange kukel, en klinkt nu door de band zo:
[ Video ]

Ik zie zowel bij het kukelen als bij het tokkelen geen ongemak en ook bij de gebruikerservaringen lees je eigenlijk steeds weer dat de hanen er een uurtje tot een dag aan moeten wennen, en dat ze daarna geen tekenen meer vertonen van last hebben van de band. Dat ze moeten wennen vind ik begrijpelijk, een pup moet ook wennen aan een halsband of tuig, honden aan schoenen laten wennen (tegen de pekel of vanwege veel glas op de weg, niet als mode-accessoire) is vrijwel altijd de moeite waard om op film te zetten.

Opnieuw: niet mijn dieren, mijn hanen hebben een stevige kukel maar veroorzaken geen overlast en lopen ieder met een toompje kippen verdeeld over het terrein in roofdierveilige verblijven (dus kunnen niet bij elkaar komen).


Hartelijk dank voor de zeer onderbouwde reactie.
Ik zie hier persoonlijk geen problemen mee om dit toe te passen in geval van overlast.


@ superpony: ik begrijp je reactie zeker. Ben ook niet boos op de hond an sich, maar gewoon in het algemeen. Zou bvb graag eens een keertje willen kunnen rijden of naar mijn paard gaan kijken (op ons eigen terrein!) zonder van begin tot einde een blaffende hond naast me te hebben. An sich zou het me eigelijk zelfs niet kunnen schelen hoe de eigenaar het oplost, trainen, verplaatsen, binnenhouden, blafband, afschieten, ... je wil gewoon van de overlast af. Maar veel eigenaars scharen alles onder de noemer van ‘mijn dier is gewoon zo’ en zijn dan niet voor rede vatbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 08:26 



 
Profiel   

Wij hebben uit noodzaak (opvang dier) een anti kraaiband moeten aanschaffen bij een haan. Ik wil even een paar misverstanden uit de wereld helpen:

De foto in de openingspost is dus NIET hoe de band om de nek van de haan zit. Je ziet ook duidelijk dat die foto zwaar gefotoshopt is. De band is in het echt veel dunner, ligt onder de veren op de huid en de haan is niet belemmerd in het opzetten van de nekveren. Je zag de band niet eens zitten bij 'onze' haan.

Ook het filmpje in de openingspost is volgens mij een voorbeeld van hoe het NIET moet. De haan in het filmpje maakt echt een soort 'gestikt' geluid, volgens mij zit het bandje op dat filmpje verkeerd of veel te strak. Het effect van een anti kraaiband is niet dat de haan niet meer kraait. Kraaien is een natuurlijk gedrag waar de haan altijd drang toe zal hebben. Het verminderd puur het geluid en vooral het 'bereik' van het kraaien. De haan klinkt nog steeds als een normale haan, alleen minder hard en het geluid komt niet tot 5 huizen verder. Dus NIET dat verstikkende geluid van het filmpje.

Ook vertoonde de haan geen ongemak, kon nog gewoon ongestoord eten, drinken (én kraaien dus ook). Het enige wat er gebeurd is dat de haan minder lucht tegelijk kan gebruiken om de keel op te zetten en er dus een minder hard geluid uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 09:00 



 
Profiel   

Mizora: jij zíet geen ongemak. Maar het is de haan die het voelt, niet jij.

Ik vind dit net zo misplaats als wanneer een mannelijke gynaecoloog bij het plaatsen van een spiraal of het nemen van een biopt zegt dat het geen pijn doet.

Wanneer houden we eens op martelwerktuigem uit te vinden voor dieren die we niet eens verplicht zijn te houden, em dat zodat WIJ geen last van diezelfde dieren hebben?
Dit is toch volslagen krankzinnig? 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 09:01 



 
Profiel   

Palmera schreef
Mizora: jij zíet geen ongemak. Maar het is de haan die het voelt, niet jij.

Ik vind dit net zo misplaats als wanneer een mannelijke gynaecoloog bij het plaatsen van een spiraal of het nemen van een biopt zegt dat het geen pijn doet.

Wanneer houden we eens op martelwerktuigem uit te vinden voor dieren die we niet eens verplicht zijn te houden, em dat zodat WIJ geen last van diezelfde dieren hebben?
Dit is toch volslagen krankzinnig? 8)7


Jij ziet wel ongemak (anders zou je het geen martelwerktuig noemen) ongeacht geen ander gedrag, maar waarom is dat minder misplaatst dan mijn geen ongemak zien?

Ik kijk naar het gedrag van de dieren en zie daar geen veranderingen in. Nee, ik heb geen live ervaringen, want ik zet het bij mijn eigen hanen niet in. De combinatie van op film geen ander gedrag zien, ervaringen van knuffeleigenaren die geen ander gedrag zien en het feit dat het alternatief de dood is, maakt dat ik dit niet een dusdanig welzijnsverminderend middel vind dat het onacceptabel is.

Huisvesten in een ren is ook welzijnsverminderend. Niet huisvesten in een ren staat in deze omgeving gelijk aan de dood. Er zijn maar heel weinig loslopende kippen in deze omgeving die oud worden vanwege alle roofdieren. In mijn ogen is een ren niet dusdanig welzijnsverminderend dat door de roofdieren laten pakken diervriendelijker is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 09:08 



 
Profiel   

Onze haan heeft vandaag zijn nut weer bewezen :j
De stoere bink heeft vanochtend een buizerd van zijn kippetje af gejaagd, en gelukkig geen schade op een hoop veren van de kip en een wondje bij de haan na :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 14:02 



 
Profiel   

Mizora schreef
[ Video ]

Even gezocht in de zijdehoender-groep. Daar worden ze vrij veel gebruikt doordat zijdehoenders relatief veel in woonwijken gehouden worden en het lastig te sexen dieren zijn: lastig te sexen op cloaca, lastig te sexen op jonge-kippen-veren en zelfs op volwassen verenkleed vaak moeizaam. Gedrag van de hanen naar elkaar helpt, maar lukt niet altijd (onderdanige haantjes vallen de eerste periode niet op als haan). De eindconclusie kan meestal pas gemaakt worden als de kip treedt of getreden wordt, een ei legt of kukelt.

Combineer dit met dat het een soort is die echt bij knuffelaars terecht komt die dan geen afscheid willen nemen van hun goed tam gemaakte haan (stadters) en al helemaal niet willen dat hun huisdier opgegeten wordt, en je komt bij de meest waarschijnlijke gebruikers van een dergelijke band.

De haan had een zeer harde lange kukel, en klinkt nu door de band zo:
[ Video ]

Ik zie zowel bij het kukelen als bij het tokkelen geen ongemak en ook bij de gebruikerservaringen lees je eigenlijk steeds weer dat de hanen er een uurtje tot een dag aan moeten wennen, en dat ze daarna geen tekenen meer vertonen van last hebben van de band. Dat ze moeten wennen vind ik begrijpelijk, een pup moet ook wennen aan een halsband of tuig, honden aan schoenen laten wennen (tegen de pekel of vanwege veel glas op de weg, niet als mode-accessoire) is vrijwel altijd de moeite waard om op film te zetten.

Opnieuw: niet mijn dieren, mijn hanen hebben een stevige kukel maar veroorzaken geen overlast en lopen ieder met een toompje kippen verdeeld over het terrein in roofdierveilige verblijven (dus kunnen niet bij elkaar komen).

Heeft de haan op beide filmpjes die band om?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 14:03 



 
Profiel   

Ja, op beide filmpjes heeft de haan de band om.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 14:08 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ja, op beide filmpjes heeft de haan de band om.

Interessant, er lijkt totaal geen invloed te zijn op het natuurlijk gedrag van de haan wat scharrelen en tokkelen betreft. Je ziet de band niet zitten en de haan lijkt er niet op te reageren, de hennen reageren ook niet anders op hem. Nu is dit maar een kort filmpje, dat wel.

Ik ben wel benieuwd hoe zijn gekraai is zonder band :=.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 14:11 



 
Profiel   

Mizora schreef
Jazeker. Het is heel gebruikelijk dat je hanenkuikens al met 2 tot 3 maanden moet scheiden omdat het vechten te erg wordt (en niet direct naast elkaar huisvesten met gaas er tussen, anders vechten ze door het gaas heen verder).

Overigens zit hier wel een selectiemogelijkheid bij, want er zijn een paar rassen waarbij het veel minder heftig is en er zijn ook rassen waarbij het eerder en nog heftiger is.


Wij hadden 3 hanen uit hetzelfde nest, dus altijd bij elkaar geweest. Uiteindelijk werd het toch knokken, ondanks de zee van ruimte. We hebben de grootste sul gehouden :D
Gebeurde pas na een half jaar oid, wij hebben grote Orpingtons, die zijn best relaxt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 14:32 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Mizora schreef
Ja, op beide filmpjes heeft de haan de band om.

Interessant, er lijkt totaal geen invloed te zijn op het natuurlijk gedrag van de haan wat scharrelen en tokkelen betreft. Je ziet de band niet zitten en de haan lijkt er niet op te reageren, de hennen reageren ook niet anders op hem. Nu is dit maar een kort filmpje, dat wel.

Ik ben wel benieuwd hoe zijn gekraai is zonder band :=.


Ik vind juist dat ie wel zijn best lijkt te doen, maar niet kan kraaien zoals hij zou willen. Maar dat kan ook een menselijke gedachte zijn, omdat je gewend bent dat er meer komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:06 



 
Profiel   

superpony schreef
_San87_ schreef

Interessant, er lijkt totaal geen invloed te zijn op het natuurlijk gedrag van de haan wat scharrelen en tokkelen betreft. Je ziet de band niet zitten en de haan lijkt er niet op te reageren, de hennen reageren ook niet anders op hem. Nu is dit maar een kort filmpje, dat wel.

Ik ben wel benieuwd hoe zijn gekraai is zonder band :=.


Ik vind juist dat ie wel zijn best lijkt te doen, maar niet kan kraaien zoals hij zou willen. Maar dat kan ook een menselijke gedachte zijn, omdat je gewend bent dat er meer komt.
Ook dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen, tbh. En als dat het enige ongemak is, dan zou ik een band nog wel verdedigbaar vinden wanneer de andere optie wintersport is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:15 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ook dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen, tbh. En als dat het enige ongemak is, dan zou ik een band nog wel verdedigbaar vinden wanneer de andere optie wintersport is.


Nee, dat vind ik niet. Een lang leven belemmerd in je natuurlijke behoefte, ongemak of last, of een snelle dood..........Tja, sorry, dan vind ik netjes slachten toch vaak beter.

Ik vraag me dan eerder af of er geen optie is dat een kraan zelf stopt met kraaien dmv een kleine ingreep bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:18 



 
Profiel   

superpony schreef
_San87_ schreef
Ook dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen, tbh. En als dat het enige ongemak is, dan zou ik een band nog wel verdedigbaar vinden wanneer de andere optie wintersport is.


Nee, dat vind ik niet. Een lang leven belemmerd in je natuurlijke behoefte, ongemak of last, of een snelle dood..........Tja, sorry, dan vind ik netjes slachten toch vaak beter.

Ik vraag me dan eerder af of er geen optie is dat een kraan zelf stopt met kraaien dmv een kleine ingreep bijv.


Hij kan de natuurlijke behoefte nog gewoon uiten. Alleen niet uit volle borst. Ik vraag me af of dat echt zo enorm nadelig is.

Vind je niet dat het wegnemen van het kraaien door een kleine ingreep onder dezelfde noemer valt?

Begrijp me niet verkeerd, het liefst gewoon zonder band, natuurlijk. Maar ik vraag me oprecht af of deze band inderdaad zo'n martelwerktuig is. Ik denk namelijk van niet.


Laatst bijgewerkt door _San87_ op 23-02-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:20 



 
Profiel   

Maar als hij dus wel blijft proberen om "normaal" te kraaien en belemmert wordt, vind ik dat wel een probleem.

Stel dat een kleine ingreep mogelijk zou zijn, zou dat eenmalig zijn. En je kan dan meer hanen prive behouden zonder overlast. Een band is dagelijks, jarenlang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:22 



 
Profiel   

superpony schreef
Maar als hij dus wel blijft proberen om "normaal" te kraaien en belemmert wordt, vind ik dat wel een probleem.

Stel dat een kleine ingreep mogelijk zou zijn, zou dat eenmalig zijn. En je kan dan meer hanen prive behouden zonder overlast. Een band is dagelijks, jarenlang.

Maar dat weet je dus niet. Misschien kraait hij wel gewoon uit volle borst en voelt dat ook zo, maar komt er doordat er minder lucht gezogen kan worden, minder geluid uit. Misschien ervaart hij het inderdaad wel als een belemmering, geen idee. Op de video zie ik een gelukkig kipje.

Die kleine ingreep neemt het uitoefenen van het natuurlijke gedrag helemaal weg. Ik weet niet of dat beter is. Voor de mens waarschijnlijk wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:25 



 
Profiel   

superpony schreef
_San87_ schreef
Ook dat vind ik eigenlijk nog wel meevallen, tbh. En als dat het enige ongemak is, dan zou ik een band nog wel verdedigbaar vinden wanneer de andere optie wintersport is.


Nee, dat vind ik niet. Een lang leven belemmerd in je natuurlijke behoefte, ongemak of last, of een snelle dood..........Tja, sorry, dan vind ik netjes slachten toch vaak beter.

Als ik dit doortrek naar mensen (ja heel fout, I know) dan zijn er behoorlijk wat mensen met een (klein) ongemakje waardoor ze hun leven moeten aanpassen en niet alles kunnen doen wat ze willen. Maar is dat zo erg?
Je bent een levend wezen. Je past je aan. Je gaat leven.
Denk je dat een haan zich niet ook kan aanpassen? Even vooropgesteld dat het dus geen pijn doet, maar alleen iets belemmerd? Aanpassen of dood? Jij vindt dan dood te prefereren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:29 



 
Profiel   

Ik heb wat meer erover gelezen en het enige dat de band doet is belemmeren dat er lucht naar het strottenhoofd gaat, wat er vervolgens uitgeperst wordt met een hoop lawaai.

Ik vraag me oprecht af of een haan daar inderdaad erg veel last van heeft. Hij kan de bewegingen die bij het kraaien komen kijken wel gewoon uitoefenen, alleen t geluid is (veel) minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 15:38 



 
Profiel   

Mizora schreef
DuoPenotti schreef
Maar het welzijn word verminderd omdat mensen een haan houden waar het niet wenselijk is.

Dat ze dan die eigenaren een strip om doen als herinnering, geen domme aankopen doen.

Er is nu eenmaal een enorm hanenoverschot. Per 10 hennen kan er gemiddeld 1 haan geplaatst worden. De haan wegdoen betekent eigenlijk altijd de haan doden. De hanen niet aanhouden bij kuikens fokken betekent eigenlijk altijd de hanen doden. Enkel hennen kopen betekent eigenlijk altijd dat iemand anders de hanen gedood heeft.

De vraag is dus niet, heeft iemand een verkeerde keuze gemaakt, maar is het dragen van zo'n band dusdanig welzijnsverminderend dat het doden diervriendelijker is.


Dit is wat mij betreft de meest zinnige afweging in deze discussie.

Ik heb er niet meteen een mening over. Maar zoals ik veel lees 'geen haan nemen' is ook de afweging om ze ergens anders te laten doden. Geboren worden ze namelijk toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 16:09 



 
Profiel   

assie schreef
Als ik dit doortrek naar mensen (ja heel fout, I know) dan zijn er behoorlijk wat mensen met een (klein) ongemakje waardoor ze hun leven moeten aanpassen en niet alles kunnen doen wat ze willen. Maar is dat zo erg?
Je bent een levend wezen. Je past je aan. Je gaat leven.
Denk je dat een haan zich niet ook kan aanpassen? Even vooropgesteld dat het dus geen pijn doet, maar alleen iets belemmerd? Aanpassen of dood? Jij vindt dan dood te prefereren?


Maar dat zijn verschillende dingen.

De wereld wordt ( helaas ) beheerst door de mens. Mensen willen wonen en vinden hanen overlast geven door het gekraai en in groepen samen, het vechten.
Mensen hebben weinig belang bij hanen, omdat ze bijv geen eieren leggen.

Ik vind dat ze net zoveel recht hebben op een goed leven als een kip of welk dier dan ook, maar helaas blijkt dat niet te kunnen.
Er worden heel veel kuikens geboren en als je alle hanen een goed huis wil bieden, is dat bijna onbegonnen werk.

Als zo een band de oplossing is tegen geluidoverlast, kan dat een optie zijn. MITS het dier een gezond en comfortabel leven kan leiden. Hoeveel dat met zo een band is, weten we niet zeker. We zijn geen haan met zo een band.
Als de andere optie de dood is, weet je zeker dat ze niet een lang leven hoeven te lijden, omdat ze niet mogen of kunnen kraaien.

Ik opperde een kleine ingreep, want dat is bij veel dieren allang geaccepteerd. Bij varkens doen we de beren, omdat borgjes goed kunnen samen leven bijv en minder agressief zijn vaak.
Hengsten vaak idem dito.
Katten pleiten veel mensen voor, zodat ze zich niet wild kunnen voortplanten.
Bij konijnen gebeurt het zodat ze gematcht kunnen worden, zonder nageslacht te brengen.

En het gaat niet om een klein ongemak. Ik heb ook ongemakken, maar ben een mens, kan er zelf achteraan, overleggen met artsen, mijn leven zelf indelen of aanpassen. Maar een dier is van ons afhankelijk. We kunnen ons nooit in een dier verplaatsen, want we zijn geen dier geweest. We doen onderzoeken en houden ze goed in de gaten, maar wat we nu weten is over 10jr weer anders en dat gaat al vele jaren zo.

Blafband voor de hond, slip kettingen etc waren ook jarenlang geaccepteerd voor men ermee kwam dat dit niet diervriendelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 01:12 



 
Profiel   

Jammer dat kapoeneren zo moeilijk en ingrijpend is, anders was dat misschien nog een oplossing geweest.

Hier lopen drie hanen, wordt er niet wakker van en vind het een gezellig geluid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 06:14 



 
Profiel   

Mariska_28 schreef
Jammer dat kapoeneren zo moeilijk en ingrijpend is, anders was dat misschien nog een oplossing geweest.

Hier lopen drie hanen, wordt er niet wakker van en vind het een gezellig geluid.

Kapoeneren moet op de juiste leeftijd en gedaan door een ervaren iemand. Enige plek zo ongeveer waar dat nog gedaan wordt aan de lopende band zowat is China, maar daar gebeurt het voor de vleesproductie en of het kraaien er mee overgaat geen idee. Het is en blijft een buikoperatie en anesthesie is daar ivm risico's niet gebruikelijk bij. Het was ook een ingreep die door de boer zelf gedaan werd (net als bij de biggen, rammen en kalfjes), de DA er voor laten komen gebeurde alleen als er iets mis ging en slachten voor eigen vriezer geen optie was.

Ik kan het filmpje even niet vinden nu, maar tijdje terug kwam ik dit onderwerp tegen incl. filmpje van iemand in China die dit deed met hele doos jonge hanen. In iets van 2! minuten doos van 10? dieren gedaan.
Je moet dus echt weten wat je doet en de kennis en kunde is zeker in Europa vrijwel uitgestorven, afgezien van de vraag of het wel legaal is in NL. Kom opmerkingen tegen van dat het in Frankrijk en Spanje nog zou gebeuren, maar geen idee van hoe recent en hoeveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 11:58 



 
Profiel   

In Frankrijk gebeurt het idd nog vaak. Een chapon is een feestelijk gerecht voor bvb kerst.
Maar het is idd heel technisch en er zijn nog maar weinig mensen die het kunnen. De gemiddelde DA dus niet, vaak wordt het dus idd aan de lopende band gedaan door gespecialiseerde teams (pluimveehouders of mensen speciaal daarvoor opgeleid). Ik denk niet dat er veel verdoving aan te pas komt en het is bekend dat er een bepaald percentage hanen het chaponeren niet overleefd.
Het wordt verder ook niet voor het kraaien gedaan maar blijkbaar krijg je dan een andere smaak vlees (malser).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 19:44 



 
Profiel   

Klopt, doordat je de hormonen wegneemt, wordt het vlees niet taai en kan je de ex-haan laten uitgroeien tot een flinke vleeskip. Tegenwoordig fokken we er meestal plofkippen voor die in zo'n 2 maanden naar een flink gewicht groeien ipv een jaar. Scheelt flink aan voer en huisvestingskosten. Sommigen werden trouwens ook wel ingezet als broedse kloek. Aantal grote kippenrassen werden via deze methode vetgemest, ook omdat ze dan groter worden dan intacte hanen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 19:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 125 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen