Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9457
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:43

Cayenne schreef:
Palmera schreef:

Als de haan er al is, en er komen nieuwe buren is het hún probleem.

Als je een huis koopt bekijk je ook even de omgeving. Zie je kippen? Reeële kans op een haan. En die kan kraaien. Punt.

Als mijn fictieve nieuwe buren met zo'n band zouden komen aanzetten voor mijn fictive aan: dan word het pas echt feest.


Helaas werkt het niet altijd zo. Ik geloof dat het per gemeente is vast gelegd of je een haan in een woonwijk mag houden.
In onze vorige gemeente was ook iemand met een haan en die moest hem op last van een dwangsom weg doen omdat de buren hadden geklaagd.
In de statuten stond toen inderdaad dat er geen hanen in een woonwijk mochten worden gehouden.

Er gewoon even vanuit gaan dat dat in orde is.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:47

Sanniejtjuh schreef:
Ik kan het niet snappen dat mensen een haan houden, tenzij ze echt flink vrij wonen.

Maar zo”n band gaat me echt een brug te ver, vind dat echt mishandeling..

Nou dit inderdaad.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:48

Mijn buurhaan staat afgesteld op 4h40 stipt :')
Ik heb er vrede mee want ik woon in een landelijk gebied en vind dat eigenlijk wel lekkker. De haan is meestal de eerste en die maakt geloof ik ook alle vogels wakker in de buurt want meestal word het gekraai dus gevolgd door een heuse symphonie haha .. _O-

Ik zou zo een band zeker NIET aanraden in ieder geval, als je buren echt klagen en als je vervolgens een officiele waarschuwing krijgt van bvb buurtpolitie, dan liever idd een lekker soepje op tafel :Y)

Maar verder horen de buren daar niet over te klagen vind ik .. zéker niet in een landelijk gebied!

Dat is zoiets als "ik bouw een woning naast een varkensboer en ga vervolgens de varkensboer aanklagen over geurhinder" ...

Babootje

Berichten: 26255
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:55

Ik zou het best gezellig vinden een haan in mijn woonwijk :D :D

Maar is dit toegestaan dan? Zo'n antikraaiband is vergelijkbaar met een anti-blafband. En die mogen volgens mij niet meer.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:02

Ik vind een haan als je niet afgelegen ligt echt heel iets anders dan een varkensboer.

Maar je kan de haan ophokken tot normale tijden. Je mag geen geluidsoverlast geven, ook je dieren niet.
Ik heb 3 jaar naast iemand met kippen en een haan gewoond. Hij kocht iedere zoveel tijd een nieuwe haan. Ik had nooit last van de hanen, tot hij er ineens 1 had die me iedere ochtend wakker schreeuwde en dat een ruim uur aanhield.
Aangeklopt, haan in de soep en de 3 hanen erna heb ik weer prima doorgeslapen.
Hij had die week van nog 2 andere buren melding gehad van overlast.

Ik denk dat je als diereneigenaar altijd moet opletten dat jou dieren geen overlast veroorzaken.

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:15

Ik kan de haan nu wel uit mijn toompje halen, maar heb een hennetje wat ook kraait _O- Ze maken sochtends samen het streekje wakker. Buren nooit over gehoord. We zullen het wel zien. Buurhuis staat te koop, hopelijk laten zij zich ook horen bij bezichtigingen.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:18

Onze haan staat afgesteld op 10:30 :')

Mijn hennen maken over het algemeen trouwens véél meer lawaai dan de haan. De haan kraait een keer of 2 per dag, maar die hennen kakelen er wat op af. Gelukkig wonen we in landelijk gebied.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:25

Ik vind het een beetje triest voor de haan. Ik snap mensen niet die een haan willen houden waar buren "last" van kunnen hebben. ( ik kan ook geen andere reden bedenken waarom je anders je haan de keel wilt toesnoeren) Nu woon ik ook landelijk maar heb nog wel buren. Daarom dat ik geen kippen met een haan houd.

Als je een dier wilt houden, zorg dan dat je overal op voorbereid bent en het beestje een thuis kunt geven waar hij zichzelf kan zijn. En dus zijn natuurlijke gedrag kan laten zien. Zo een band is niet meer dan een stripje klittenband, en daar vragen ze dan 23$ voor?

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:27

smurffie schreef:
tamary schreef:

Sommige hanen hebben een inwendige klok en zullen dus ook in een donkere ruimte voluit kraaien op zondag ochtend half 6.
En geen haan bij je kippen voorkomt ten eerste niet dat een hen gaat kraaien en ten tweede geeft het gelazer in je toom, hennen onderling kunnen flink aggressief worden, haan dempt dat fors.


Dit is niet zo.
Als je je haan in een volledig donker hok houdt waar geen daglicht in komt, maar wel overdag optijd naar buiten doet kraait ie niet voor je m los laat.
In de winter kraaien ze ook niet om 4 uur al.
Maar dan moet je hem dus wel iedere nacht licht-dicht-ophokken.



Gaat lang niet altijd op hoor. Onze plofkiphaan kraait ook vrolijk elke ochtend terwijl hij nog in zijn (raamloze) hok zit. Die inwendige klok werkt prima zonder licht. :')


Een band als dit vind ik maar een misselijk idee, geen haar op m'n hoofd die het zou overwegen. Dan maar op zoek naar een haan die minder luid is of gewoon geen haan.
(Overigens ben ik wel van mening dat je op het platteland maar moet accepteren dat er geluiden van vee te horen zijn. Daar over klagen is net zo iets als klagen over bussen of bellende fietsers als je in een stad woont.)

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:40

Matheno schreef:
Onze haan staat afgesteld op 10:30 :')

Mijn hennen maken over het algemeen trouwens véél meer lawaai dan de haan. De haan kraait een keer of 2 per dag, maar die hennen kakelen er wat op af. Gelukkig wonen we in landelijk gebied.



:+ Wat een luie haan zeg!

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:50

Ik denk dat het wat van haan tot haan afhangt. Die van mijn buurman hoor ik eigelijk bijna niet, heb ik ook geen problemen mee. Zo’n band zou ik ook niet voor kiezen.

Blafband voor honden dan weer wel, al zou ik eerder mensen adviseren om hun hond op te voeden en niet maar om half 12 ‘s nachts buiten te houden en naar iedereen te laten blaffen. Die geven zo veel meer overlast dan een haan.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:55

Ik vind dit echt niet kunnen.

Maar heb ook mn twijfels over hoe en waar ze als dier gehouden worden. We hadden er ooit eentje op stal en die werd eenzaam gehouden. Die kraaide echt de hele dag door. De eigenaar en kinderen zelf, raakten geirriteerd en schreeuwde tegen het arme dier.

Maar ook paar keer in een woonwijk buren met kippen gehad die je af en toe hoorde. Ik vind echt dat er ergere geluiden zijn.

Nu wonen we buitenaf, maar dat zegt niks. Ook mensen in de buurt die al een heel leven buitenaf wonen en niet zoveel met dieren hebben. Tja........

Hoewel ik ook niet helemaal vrolijk wordt van erf honden die de hele dag en soms later nog blaffen. Puur omdat het voor de hond zelf ook niet fijn is. Maar denk vaak dat goede omstandigheden veel kunnen verbeteren.

Cowgirl83
Berichten: 386
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:16

De hanen hier in de omgeving hebben echt problemen met hun biologische klok. Geregeld dat ik ergens rond 2u snachts een haan hoor kraaien. En ook de onze kan op de gekste uren beginnen kraaien, smorgens lang voor het licht wordt, geregeld ook midden van de dag. Maar wij wonen ook op de buiten, en hier doet daar niemand moeilijk over.

Onze haan is trouwens een herplaatser. Het zat helemaal niet in de planning om een haan te houden, maar hij moest dringend weg bij verre familie van mijn man. Hij heeft bij ons een heerlijk leven samen met 3 hennen. Maar we houden er wel rekening mee dat als hij het in de toekomst echt te bont zou maken en de buren hebben er te veel last van, we hem wel weg doen. Zo'n band zou ik nooit overwegen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:54

Majabeestje schreef:
Sneu voor t beestje.
Geen haan nemen als je leefomgeving dat niet toestaat lijkt me een betere optie.

Precies dit.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 12:55

Gulpje schreef:
Matheno schreef:
Onze haan staat afgesteld op 10:30 :')

Mijn hennen maken over het algemeen trouwens véél meer lawaai dan de haan. De haan kraait een keer of 2 per dag, maar die hennen kakelen er wat op af. Gelukkig wonen we in landelijk gebied.



:+ Wat een luie haan zeg!


Ja, die ligt het liefst de hele dag in de zandbak in de zon.


Afbeelding

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:09

Haha Matheno wat een geniale foto.
Lijkt me idd een heel relaxte haan hahahaha

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:17

De vraag bij dit soort middelen is over het algemeen:

Is het dusdanig dieronvriendelijk dat de dood diervriendelijker is?

Ik zit veel op amerikaanse facebookgroepen en raskipgroepen, waar ze meer ingezet worden. In de praktijk blijkt dat de dieren er geen vreselijk last van hebben. Het is zeker wel welzijnsverminderend, maar niet heftig welzijnsverminderend. En gezien het alternatief geslacht worden is (of bij raskippen waarbij de haan in het voorjaar de volgende generatie moet produceren: maar een uurtje per dag in het licht en verder alleen in een donker hok opgesloten zitten), is het dus de vraag wat erger is.

In mijn ogen is het niet dusdanig welzijnsverminderend dat ik er een absolute Nee op geef. De 3 hanen die wij (mijn moeder en ik) hebben, hebben overigens geen band aan en kukelen regelmatig. Het veroorzaakt hier geen overlast, dus is het geen probleem.

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:18

Maar het welzijn word verminderd omdat mensen een haan houden waar het niet wenselijk is.

Dat ze dan die eigenaren een strip om doen als herinnering, geen domme aankopen doen.

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:23

Bedenk ook eens dat veren geen haren zijn.
Veren hebben een harde kern. Dus bij elke beweging gaat die band ervoor zorgen dat de aanzet van zijn veren onnatuurlijk bewogen worden. Dus zorgt voor irritatie en pijn, misschien zelfs voor ontstekingen.
Dus voor mij een dikke nee!

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:30

De mens en zijn vermogen om martelwerktuigen te verzinnen, ik kan er met de pet niet bij.

nog erger zijn diegenen die ze daadwerkelijk kopen en gebruiken op een dier dat niets verkeerd doet.
Monsterlijk.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:30

DuoPenotti schreef:
Maar het welzijn word verminderd omdat mensen een haan houden waar het niet wenselijk is.

Dat ze dan die eigenaren een strip om doen als herinnering, geen domme aankopen doen.


Dit lijkt me een betere oplossing inderdaad

Poekkie

Berichten: 7350
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:31

pipo schreef:
Bedenk ook eens dat veren geen haren zijn.
Veren hebben een harde kern. Dus bij elke beweging gaat die band ervoor zorgen dat de aanzet van zijn veren onnatuurlijk bewogen worden. Dus zorgt voor irritatie en pijn, misschien zelfs voor ontstekingen.
Dus voor mij een dikke nee!


Heb jij hier ervaring mee of denk je dat?
Ik heb de banden nog nooit in het echt gezien, maar kan me moeilijk voorstellen dat mensen ze zouden aanhouden bij hun haan als dat de veren daadwerkelijk ernstig stuk gaan of de hals begint te ontsteken.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:31

Ik dacht echt even....is het al bijna 1 april, maar nee, helaas is het echt

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:32

Mars schreef:
De mens en zijn vermogen om martelwerktuigen te verzinnen, ik kan er met de pet niet bij.

nog erger zijn diegenen die ze daadwerkelijk kopen en gebruiken op een dier dat niets verkeerd doet.
Monsterlijk.

Helemaal mee eens.

Het idee van Duopenotti spreekt me ook wel aan. De eigenaar een stropje omdoen als les om geen domme aankopen te doen....

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:33

DuoPenotti schreef:
Maar het welzijn word verminderd omdat mensen een haan houden waar het niet wenselijk is.

Dat ze dan die eigenaren een strip om doen als herinnering, geen domme aankopen doen.

Er is nu eenmaal een enorm hanenoverschot. Per 10 hennen kan er gemiddeld 1 haan geplaatst worden. De haan wegdoen betekent eigenlijk altijd de haan doden. De hanen niet aanhouden bij kuikens fokken betekent eigenlijk altijd de hanen doden. Enkel hennen kopen betekent eigenlijk altijd dat iemand anders de hanen gedood heeft.

De vraag is dus niet, heeft iemand een verkeerde keuze gemaakt, maar is het dragen van zo'n band dusdanig welzijnsverminderend dat het doden diervriendelijker is.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 22-02-21 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt