Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:36

Palmera schreef:
Als de haan er al is, en er komen nieuwe buren is het hún probleem.

Als je een huis koopt bekijk je ook even de omgeving. Zie je kippen? Reeële kans op een haan. En die kan kraaien. Punt.

Als mijn fictieve nieuwe buren met zo'n band zouden komen aanzetten voor mijn fictive aan: dan word het pas echt feest.


Zo werkt het niet, áls de haan overlast veroorzaakt en geluid produceert dat boven de grens ligt heb je als nieuwe buur wel degelijk het recht om hierover te klagen.

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht; tijdens de bezichtiging hebben we geen haan gehoord (en de tuinen zijn zodanig afgeschermd dat je niet kan zien wat de buren hebben staan), maar toen we er eenmaal woonden kwamen we erachter dat er twee huizen verder een haan is. Nu hebben wij hier niet zo'n probleem mee en zorgt het beestje niet voor overlast, maar ik kan me zomaar voorstellen dat dit niet direct bekend is als je een huis bezichtigt.

Dat gezegd hebbende: zo'n band lijkt me niet diervriendelijk en ik vraag me bovendien af hoe dat uberhaupt blijft zitten.

Kinke

Berichten: 20548
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 13:45

superpony schreef:
Ik vind dit echt niet kunnen.

Maar heb ook mn twijfels over hoe en waar ze als dier gehouden worden. We hadden er ooit eentje op stal en die werd eenzaam gehouden. Die kraaide echt de hele dag door. De eigenaar en kinderen zelf, raakten geirriteerd en schreeuwde tegen het arme dier.

Maar ook paar keer in een woonwijk buren met kippen gehad die je af en toe hoorde. Ik vind echt dat er ergere geluiden zijn.


Tja, was het maar zo eenvoudig. Onze meneer heeft een hele knappe toom chickies, en hij kan er wat van. Is een enorme kraaier (onze vorige haas was veel stiller). Gelukkig wonen wij in het buitengebied en niemand stoort zich eraan.

Popstra
Berichten: 13799
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 14:35

Ik vind het idee hetzelfde als een varken een neusring in doen zodat hij niet kan wroeten...
Gelukkig mag dat hier dan niet.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:10

Poekkie daar ga ik vanuit.
Ik ga er van uit dat iemand die dit koopt, het niet afdoet en savonds weer aan.
Iemand die dit soort dingen koopt is in mijn ogen geen dier waard.
Een haan kraait, een duif koert en een ezel balkt. Wil je dat niet, begin er dan niet aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41706
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:11

Om het kraaien hebben wij dus geen hanen. Zo'n band zou ik nooit of te nimmer aan beginnen, bah.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 15:19

pipo schreef:
Poekkie daar ga ik vanuit.
Ik ga er van uit dat iemand die dit koopt, het niet afdoet en savonds weer aan.
Iemand die dit soort dingen koopt is in mijn ogen geen dier waard.
Een haan kraait, een duif koert en een ezel balkt. Wil je dat niet, begin er dan niet aan.


Dat het dagelijks aan en af wordt gedaan denk ik ook niet.
Dat het irritatie en ontsteking geeft, zou ik eerst enig onderzoek voor willen zien voordat het als argument wordt aangebracht.

Niet per se persoonlijk naar jou bedoeld, maar gewoon op dit soort argumenten in het algemeen. Een luchtzuigband bij paarden gaf bvb helemaal geen irritatie bij de paarden die ik ermee heb gekend (niet mijn paarden en of ik het zelf zou gebruiken laat ik in het midden). Als dat bij een haan met de veren mee zit, lijkt het me puur voor de hals an sich niet zo verschrikkelijk.

Ik heb geen hanen en ga ze ook nooit hebben. Maar ik kan me begrijpen dat als je een prachtige haan hebt waar je met je handen in het haar zit qua kraaien, je eerst dit soort middelen probeert vooraleer over te gaan op slacht.

Mars

Berichten: 33270
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:04

Ik heb een valkparkiet gehad die bijna 2 weken een kraagje om moest ivm een wond aan haar pootje. Nou en of dat flink irriteerde aan de veertjes. Het is idd geen zacht haar, het zijn pennen die door de huid steken en waar je niet iets omheen wilt doen. Kraagje was voor nood en we probeerden het af te doen als we goed toezicht konden houden, maar je zag heel duidelijk slijtage en irritatie ontstaan ondanks niet te strak doen en steeds even af.

Independence
Berichten: 1380
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:27

Een haan kraait. Als je buren daar last van hebben of als je daar zelf niet tegen kunt, neem je geen haan. Een antikraaiband vind ik echt veel te ver gaan.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:33

En een haan gebruikt zijn nekveren vaker dan een hen. Een haan moet kunnen intimideren en dat gebeurt ook door middel van de nekveren op te zetten. Zo'n band vind ik niet okee en zeker niet diervriendelijk. Hier ook hanen in de buurt maar heb meer last van de buurtkatten >;) .

Nicky1963

Berichten: 1990
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:41

Met stomme verbazing heb ik dit topic gelezen.
Wat zijn mensen toch rare wezens, dat ze dingen maken om het natuurlijk gedrag van dieren tegen te gaan, alleen maar omdat het beter past bij de mens.
TS, hou je ver weg van dit soort praktijken. Het is niet leuk of makkelijk om de haan naar de eeuwige kraaivelden te sturen, maar dit doet hem maar 1x pijn.
Zo'n band doet altijd pijn, de hele dag door, als ik de berichten hierboven mag geloven. En dat doe je geen enkel levend wezen bewust aan. Nooit.

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:42

Jeetje zeg, wie heeft dat verzonnen?!? -:(-

De hanen vd buurman kraaien vaak ook snachts. Heb ze vaak iets toegevloekt maar dit marteltuig wens ik ze never nooit niet!!
Kom op zeg, waarom moeten dieren zich steeds aan de mens aanpassen bah -:(-

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:48

poekkie, ik heb geen bewijs, maar denk logisch. Een veer die afbreekt kan zelfs ervoorzorgen dat een vogel doodbloed.
En idd zoals Mars en Boompje aanvullen.
Gewoon niet aan beginnen en wat mij betreft uit de handel halen.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:50

Tsja ik blijf het gek vinden dat iedereen wel elk paard met een giga gedragsprobleem wil redden maar een haan liever meteen afmaakt ipv een bandje om te doen.

Want heel eerlijk, zoals hierboven ook al iemand zei, verplaatsen of weggeven is eigelijk gewoon wegdoen voor de dood.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:54

"Ik wil geen haan die kraait"

"Koop dan geen haan!"

"Geniaal, nog niet aan gedacht. Goed plan. "

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:55

Blij te lezen dat veel mensen dit geen optie vinden.
Echt idioot dit. Wanneer leren mensen eens dat ze niet aan dieren moeten beginnen als je er niet de juiste plaats voor hebt.
Wij hebben nu 4 hanen. En ja dat kraait zo'n beetje de hele dag door. Ik zie daar het probleem niet in. Als je buren dichtbij wonen zijn hanen of andere vocale dieren niet de meest handige optie. Om dan zulke dingen te verzinnen om ze toch te kunnen houden is om te janken.

Een paard zou ik trouwens ook nooit een luchtzuig band aan doen en een hond ook geen anti blafband.
Valt voor mij onder hetzelfde als dit eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 22-02-21 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:55

rien10 schreef:
"Ik wil geen haan die kraait"

"Koop dan geen haan!"

"Geniaal, nog niet aan gedacht. Goed plan. "


Ja, dus wat gebeurt er dan met al de hanen die overschieten? :)*

DuoPenotti

Berichten: 29810
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:56

Mizora schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar het welzijn word verminderd omdat mensen een haan houden waar het niet wenselijk is.

Dat ze dan die eigenaren een strip om doen als herinnering, geen domme aankopen doen.

Er is nu eenmaal een enorm hanenoverschot. Per 10 hennen kan er gemiddeld 1 haan geplaatst worden. De haan wegdoen betekent eigenlijk altijd de haan doden. De hanen niet aanhouden bij kuikens fokken betekent eigenlijk altijd de hanen doden. Enkel hennen kopen betekent eigenlijk altijd dat iemand anders de hanen gedood heeft.

De vraag is dus niet, heeft iemand een verkeerde keuze gemaakt, maar is het dragen van zo'n band dusdanig welzijnsverminderend dat het doden diervriendelijker is.

een haan die kraait is hier het probleem, niet een haan op zich.

En ja dan ben ik iemand die de dood een beter alternatief vind dan marteling.
Als leven lijden word is de dood een verlossing.....
En ik vind dus dat een haan die niet mag kraaien, een marteling. Nog buiten beschouwing gelaten hoe zeer dat dat ding wellicht ook doet.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:57

Poekkie schreef:
rien10 schreef:
"Ik wil geen haan die kraait"

"Koop dan geen haan!"

"Geniaal, nog niet aan gedacht. Goed plan. "


Ja, dus wat gebeurt er dan met al de hanen die overschieten? :)*


Lekker opeten. Beter als de jaren lange mishandeling door z'n band.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 16:58

Precies. Opeten.

8nnemiek

Berichten: 43430
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:04

DuoPenotti schreef:
Als leven lijden word is de dood een verlossing.....

Maar degene die lijdt is in dit geval alleen de mens :+ Die vindt het kraaien vervelend. Die haan lijdt niet.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:05

Wel met zo'n debiel ding om zijn nek.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:05

Ik zie ze dan ook liever netjes geslacht, dan jaren met zo een band. Het is een dier en dieren zouden zelf nooit voor iets om hun hals kiezen. De dood gaat doorgaans heel snel en weten ze dan niks van. Zo een band voelen ze elke dag en ze weten dondersgoed dat ze geen geluid kunnen maken.

Wat ik wel sneu vind, zijn de hanen die ooit gekocht zijn als huis kip en dan weg moet vanwege het kraaien. Ik lees weleens dat ze dan een plek zoeken, maar vind die maar voor een volwassen haan.

En wat is buitenaf wonen? Mensen vinden al snel dat ze buitenaf wonen, maar vaak heb je toch wel weer ergens buren.
Hier staan de huizen echt niet dicht op elkaar, maar weet zeker dat 1, 2 of 3 buren wat gaan zeggen als we een haan nemen die de hele dag, avond en of nacht gaat kraaien. Ook al valt het hier echt onder buitengebied.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:08

Ik vind persoonlijk zo’n band wel welzijnsverminderend en zou het zeker niet als eerste optie kiezen, maar vind het overdreven om te zeggen dat een haan geen goed leven zou kunnen leiden met zo’n band en dood beter af is. Dat vind ik trouwens ook voor een blafband of een luchtzuigband.

rien10
Berichten: 14737
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Antikraai-band voor hanen; meningen en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:09

Tja, meningen verschillen. Ook over anti blafbanden of anti luchtzuigbanden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 17:12

Poekkie schreef:
Ik vind persoonlijk zo’n band wel welzijnsverminderend en zou het zeker niet als eerste optie kiezen, maar vind het overdreven om te zeggen dat een haan geen goed leven zou kunnen leiden met zo’n band en dood beter af is. Dat vind ik trouwens ook voor een blafband of een luchtzuigband.


Van mij hoeven hanen ook echt niet dood, maar feit is dat er gewoon te weinig plekken zijn voor hanen.

De keus is dus; Zo een band om, omdat de buurt gaat klagen OF de slacht.

Hier heeft echt niemand een haan, ondanks de afstanden tussen de huizen bijv. Wel mensen die kippen hebben gehad en daar ook al mee zijn gestopt.

Daar tegenover zit hier bijv een Fazant en die maakt lawaai wanneer die wil, hoe hard hij wil etc. Maar dat is een vrij dier en dan mag het blijkbaar.

Luchtzuigbanden zijn ook echt dierenmishandeling en symptoom bestrijders. Je kan dan 9 van de 10 keer de oorzaak aanpakken.
Blafbanden idem. Een hond is te trainen als mensen er tijd en energie in willen stoppen.