Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kat plast binnen, ten einde raad...

 
Profiel   

Ik ben vooral op zoek naar tips, heb al vanalles geprobeerd en ben benieuwd wat jullie nog voorstellen.

Sinds 1,5 jaar hebben wij een poes van 4 jaar uit het asiel geadopteerd. We wisten al bij adoptie dat ze een verleden heeft met blaasgruis en dat ze hiervoor speciaal voer moet krijgen en dat ze er verder geen last van heeft. Het eerste half jaar ging het prima, ze plastte mooi op de bak (binnenkat trouwens). Daarna begon ze al eens over de rand te plassen, hebben ons er verder niet veel zorgen over gemaakt, grotere kattenbak gekocht en probleem lijkt opgelost. Later nog puppy doeken ervoor gelegd om kleine ongelukjes op te vangen. Tot dan toe was het zeker doenbaar om af en toe eens een plasje op te ruimen.

Sinds eind november zijn we verhuisd naar ons nieuwe huisje dat we kochten. De verhuis was stressvol voor haar, maar ze leek zich redelijk snel aan te passen. Echter het voor de bak plassen werd steeds erger en ze ging zelfs overal in huis plassen. Beslist om naar de dierenarts te gaan, röntgenfoto gemaakt om blaasgruis uit te sluiten. Urine binnengebracht en ze bleek een infectie te hebben. Antibiotica gehad en ontstekingsremmers en het ging een tijdje beter. Helaas heeft ze nu sinds eind december af en aan last van urineweginfecties die niet weg gaan met medicatie. Doordat we ondertussen verbouwen terwijl we in ons huis wonen zorgt dit dus voor dusdanig veel stress dat ze dus af en aan die infecties krijgt. En daardoor plast ze dus veel en plast ze dus ook regelmatig langs de bak of zelfs helemaal ergens anders in huis, op kleding, op matten,...

Dingen die we dus al geprobeerd hebben:
- Medicatie wat in het begin effect heeft maar daarna niet meer
- Ze kan op de dagen dat we verbouwen vluchten naar de kelder en heb voor haar een doos gemaakt met een kleine opening waar ze zich in kan wegstoppen
- Op aanraden van dierenarts overgestapt op ander voer speciaal voor katten die last hebben van stress en urinewegproblemen
- Veel gelezen over feliway dat stress zou verlichten. Tot nu toe geen effect (sinds 2 weken ingestoken)

Nu spelen we met het idee dat ze misschien buiten veel meer rust zal vinden. Echter heb ik bang dat ze niet meer terug durft te komen doordat ze dus zoveel stress ervaart bij ons binnen. Ze is een redelijk angstige kat en ik ben bang dat ze buiten zich ergens gaat verstoppen en niet durft binnenkomen. Ze is al enkele keren met ons samen een 10 min buiten geweest, ze is dan heel nieuwsgierig en ze durft steeds wat verder te gaan.

Zouden jullie haar toch hele dagen buiten laten en bv enkel savonds binnen waneer er geen lawaai meer is? Ze kan buiten lekker in het hooi liggen en muizen vangen aan het kanaal, enkel ligt er wel een 150m verderop een redelijk drukke weg.

Nog andere ideeën? Meer bezig houden binnen? Nog andere producten waardoor de stress bij haar zou kunnen verminderen?

Op dit moment heb ik nog minder problemen met het binnen plassen, we wonen nu beneden in het nog te renoveren deel en dus als ze ergens plast waar het niet weg te evegen is dat niet erg is. Echter gaan we binnen een aantal maanden boven wonen en dan wonen we dus op ons pas gerenoveerde deel van het huis en ik zie het echt noet zitten dat daar alles onder geplast gaat worden. Ben eigenlijk echt ten einde raad...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:04 



 
Profiel   

Is de urine al op kweek gezet dat duidelijk is om wat voor bacterie het gaat? Want als het dus niet voldoende aanslaat betekend dit dat de bacterie resistent is en dus een ander middel moet hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:11 



 
Profiel   

Ik zou een aparte ruimte voor de kat inrichten waar zij niet uit kan, overdag hier en wanneer de rust er weer is die door het hele huis.
Is het een idee om haar gedurende de verbouwing in een pension onder te brengen?
Ik zou toch ook de urine op kweek zetten en kijken welke bacterie dus blijkbaar blijft zitten en continu voor het opspelen vd infectie zorgt, wellicht een keer een breed spectrum ab voor langere tijd inzetten.
Dit is niet normaal en je DA zou dit ook niet moeten accepteren en afdoen met ander voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:13 



 
Profiel   

Is het mogelijk haar gewoon voorlopig 1 ruimte te geven. Bijvoorbeeld de kelder. Evt ondersteunen met het “angst pakket” puur tranquil, puur nervo en phytonics strezz?
Haar in die kamer voorlopig tot rust laten komen. Als de verbouwing over is haar meer ruimte geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:17 



 
Profiel   

Mijn kat had dit ook. Heeft ook ivm stress nog steeds speciaal voer (hill’s prescription urinary stress) en heeft ook al eens een kuur gehad maar dat vond ik een beetje vreemd. In heel veel gevallen lost een antibioticakuur niets op bij katten met dit probleem, zo ook bij de mijne niet en zo te lezen bij die van jou ook niet. De metacam hielp hem wel met zijn pijn en dat was altijd fijn voor hem als hij er weer zo’n last van had. Maar belangrijk is dat er wel een oplossing uiteindelijk is gekomen:

- een drinkfontein waardoor hij veel meer drinkt en dat reinigt de blaas meer (op aanraden DA)
- een 2e kattenbak op een hele andere (rustige) plek zodat hij kan kiezen waar hij zich het fijnste voelt. Ik heb wel eens geprobeerd om 1 van de 2 weg te halen maar vaak komen de ongelukjes dan weer terug.
- geen dichte kattenbak

En sinds deze veranderingen gaat het al ruim 2 jaar goed!

Hopelijk heb je hier iets aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:21 



 
Profiel   

We hebben ook gespeeld met het idee om haar 'op te sluiten' in een kamer met haar krabpaal en mandje waar ze lekker alleen kan zijn. We kunnen dit inderdaad eens proberen. Een soort save zone voor haar.

Naar een pension brengen is helaas geen optie. We zijn een totaalrenovatie aan het doen en dit gaan we allemaal zelf doen, dus iets van lange adem helaas. Gokken op 1 a 1,5 jaar zoiets...

Urine op kweek zetten is ook nog wel een idee inderdaad. Ik zal morgen eens bellen met mijn dierenarts wat ze verder nog voorstelt.

Bedankt alvast voor de adviezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:25 



 
Profiel   

xShannentje schreef
Mijn kat had dit ook. Heeft ook ivm stress nog steeds speciaal voer (hill’s prescription urinary stress) en heeft ook al eens een kuur gehad maar dat vond ik een beetje vreemd. In heel veel gevallen lost een antibioticakuur niets op bij katten met dit probleem, zo ook bij de mijne niet en zo te lezen bij die van jou ook niet. De metacam hielp hem wel met zijn pijn en dat was altijd fijn voor hem als hij er weer zo’n last van had. Maar belangrijk is dat er wel een oplossing uiteindelijk is gekomen:

- een drinkfontein waardoor hij veel meer drinkt en dat reinigt de blaas meer (op aanraden DA)
- een 2e kattenbak op een hele andere (rustige) plek zodat hij kan kiezen waar hij zich het fijnste voelt. Ik heb wel eens geprobeerd om 1 van de 2 weg te halen maar vaak komen de ongelukjes dan weer terug.
- geen dichte kattenbak

En sinds deze veranderingen gaat het al ruim 2 jaar goed!

Hopelijk heb je hier iets aan


Wij zijn nu ook overgestapt op dat voer inderdaad. Ook dus metacam staan voor als ze erg veel last heeft,maar vind sat zelf ook niet echt debpmoplossing. Inmiddels ook een fonteintje gekocht een maand geleden ongeveer, had online gelezen dat dat inderdaad zou kunnen helpen. Op het moment hebben we 2 kattenbakken staan, maar wel allebei in de keuken waar ze snachts en wanneer ze alleen thuis is ook altijd zit. Deze zijn wel allebei dicht. Misschien kan ik eens eentje daarvan verplaatsten naar een rustigere plek en dan zonder de bovenkant erop, bedankt alvast voor de tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-21 23:29 



 
Profiel   

Mogelijk heeft je kat pijn (gehad) bij het plassen, en associeert ze de kattenbak nu met deze pijn. Wat je zou kunnen proberen is een aantal extra kattenbakken op verschillende plaatsen neerzetten, met verschillende vullingen. Dus eentje met je normale grit op de vaste plaats, dan op een andere plek eentje met bvb schoon geel zand, en nog een derde ergens met hout/stro korrels. Het hoeven geen echte kattenbakken te zijn, een flinke afwasteil is ook prima. Wellicht prefereert ze een andere vulling of een andere plaats. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 03:28 



 
Profiel   

Ik heb een paar vraagjes
-hoeveel kattenbakken heb je
-wat voor katten grit
-hoevaak schep je schoon
-hoevaak helemaal schoonmaken en waarmee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 03:39 



 
Profiel   

Ik zou ze lekker naar buiten doen. Vaak is onzindelijkheid en blaasontstekingen een managementprobleem. Langer op metacam tot de blaasontsteking onder controle is, dus ook vaker urine laten controleren, tot het goed is. Antibiotica heeft vaak geen zin.
Drinkfontein is goed. Kattenbakken n +1 (n=aantal katten). Kattenbakken en voer/drinken ver uit mekaar en kattenbakken op een rustige plek. Heeft je kat verder in huis krabmogelijkheden? Zowel verticaal als horizontaal? Gebrek daaraan kan meer stress geven. Water en voer ver bij mekaar weg? Somkige katten hebben een hoog plekje nodig om te rusten. Enzovoort.
Valt niet altijd mee om alles onder controle te krijgen, maar naar buiten kan in elk geval een stap in de richting zijn om meer natuurlijk gedrag te tonen en dus minder stress op tr bouwen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 06:37 



 
Profiel   

Is ze veel alleen thuis?Wij hebben een kat overgenomen die ook in huis plaste.Toen ze ander katten gezelschap kreeg ging het goed.En ze is ook naar buiten gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 07:47 



 
Profiel   

Heb je al andere medicatie geprobeerd dan alleen feliway? Feliway helpt niet altijd voldoende als de stressprikkel echt groot is en dat lijkt wel zo.
Wat ik zelf dan vaak probeer is Zylkène, voor de tijd dat het nodig is. Werkt net iets meer dan feliway.

De urine die ze bekeken hebben, hoe is die verkregen? Punctie? Of uit de kattenbak gehaald?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 07:54 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Ik heb een paar vraagjes
-hoeveel kattenbakken heb je
-wat voor katten grit
-hoevaak schep je schoon
-hoevaak helemaal schoonmaken en waarmee?


Ik heb er 2, een speciaal voor grote kattenrassen en een normale. Allebei van peewee met zo een dubbele bodem met houtkorrels in. We hebben ook al eens een 3e bak gezet met gewoon kattengrit in maar daar ging ze niet in.
We scheppen de drolletjes onmiddellijk eruit. Helemaal schoonmaken doen we wekelijks,ik doe dat meestal gewoon met klaar water, als er toch nog geurtjes zijn veeg ik met zo een citroendoekje na.

Ik denk inderdaad ook dat ze de kattenbakken met pijn associeert nu inderdaad. Heb vannacht al 1 kattenbakken verplaatst naar het washok en deksel afgehaald en dat is toch al vannacht goed gegaan.

Ze heeft een grote krabpaal waar ze hoog kan liggen en naar buiten kan kijken.

Ze is van woe do en vrij overdag alleen thuis. De rest van de dagen is er iemand thuis, en ze is het wel gewend om dat te zijn. Ik denk dat ze erg dominant is naar andere katten en durf niet nog eentje erbij te zetten :')

Hebben tot nu toe alleen feliway geprobeerd. Ik kan dat wat jij noemt eens voorstellen aan mijn dierenarts.
De urine die bekeken is was wat ze op de grond had geplast en onmiddellijk met een pipetje in een potje gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 08:26 



 
Profiel   

Flynnieman schreef
Maartje1990 schreef
Ik heb een paar vraagjes
-hoeveel kattenbakken heb je
-wat voor katten grit
-hoevaak schep je schoon
-hoevaak helemaal schoonmaken en waarmee?


Ik heb er 2, een speciaal voor grote kattenrassen en een normale. Allebei van peewee met zo een dubbele bodem met houtkorrels in. We hebben ook al eens een 3e bak gezet met gewoon kattengrit in maar daar ging ze niet in.
We scheppen de drolletjes onmiddellijk eruit. Helemaal schoonmaken doen we wekelijks,ik doe dat meestal gewoon met klaar water, als er toch nog geurtjes zijn veeg ik met zo een citroendoekje na.

Ik denk inderdaad ook dat ze de kattenbakken met pijn associeert nu inderdaad. Heb vannacht al 1 kattenbakken verplaatst naar het washok en deksel afgehaald en dat is toch al vannacht goed gegaan.

Ze heeft een grote krabpaal waar ze hoog kan liggen en naar buiten kan kijken.

Ze is van woe do en vrij overdag alleen thuis. De rest van de dagen is er iemand thuis, en ze is het wel gewend om dat te zijn. Ik denk dat ze erg dominant is naar andere katten en durf niet nog eentje erbij te zetten :')

Hebben tot nu toe alleen feliway geprobeerd. Ik kan dat wat jij noemt eens voorstellen aan mijn dierenarts.
De urine die bekeken is was wat ze op de grond had geplast en onmiddellijk met een pipetje in een potje gedaan.


Ik zou zylkène starten en echo herhalen. Dan bij echo steriele urine aanprikken en kijken of er niet toch een resistente bacterie in zit. Is onwaarschijnlijk, maar het kan wel. Dus voor ontsteking, gruis en in de stoof voor een kweek, indien nodig opsturen naar het lab om te kijken wat er aan bacteriën in zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 08:30 



 
Profiel   

Wat lastig als je merkt dat verbouwen stress geeft en het nog een 1,5 jaar voortduurt.
Is ms het bouwen van een buitenren een optie? Uit de drukte, maar niet de angst dat ze weg kan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 08:33 



 
Profiel   

Citaat
Ik zou zylkène starten en echo herhalen. Dan bij echo steriele urine aanprikken en kijken of er niet toch een resistente bacterie in zit. Is onwaarschijnlijk, maar het kan wel. Dus voor ontsteking, gruis en in de stoof voor een kweek, indien nodig opsturen naar het lab om te kijken wat er aan bacteriën in zit.

Maar dan is het wel goed om te weten welk voer ze gebruikt, hills c/d stress bevat nl dezelfde stof als zylkene, dubbelop is natuurlijk zonde van je geld

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 09:01 



 
Profiel   

Met mijn oudere kater ook last van gehad, op en aan blaasontstekingen wat met medicatie wegging maar binnen 2 weken vaak weer terugwas. Achteraf denken we dat het aan het type kattenbakkorrel lag. Uiteindelijk urine steriel aangeprikt voor een kweek en bloedonderzoek om nog andere oorzaken uit te sluiten. Hij had een heftige nierbekkenontsteking en alle tabletten wat hij kreeg kon zijn maag weer niet aan, uiteindelijk heb ik hem met injecties erdoorheen kunnen helpen en is hij gelukkig van de nierbekkenontsteking af. hij heeft nu twee bakken met twee verschillende korrels en gebruikt ze ook allebij, 1 beneden en 1 op zolder. Laatst met de sneeuw kat weer in de stress en weer naast de bak maar toen was er ook niks in de urine te vinden en is dat duidelijk te herleiden aan de sneeuw, sneeuw weg en ook het naast de bak plassen weer weg. (Hij staat op Hills C/D urinary stress)

Katten en stress blijft soms een grote puzzel

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 09:38 



 
Profiel   

Flynnieman schreef
Maartje1990 schreef
Ik heb een paar vraagjes
-hoeveel kattenbakken heb je
-wat voor katten grit
-hoevaak schep je schoon
-hoevaak helemaal schoonmaken en waarmee?


Ik heb er 2, een speciaal voor grote kattenrassen en een normale. Allebei van peewee met zo een dubbele bodem met houtkorrels in. We hebben ook al eens een 3e bak gezet met gewoon kattengrit in maar daar ging ze niet in.
We scheppen de drolletjes onmiddellijk eruit. Helemaal schoonmaken doen we wekelijks,ik doe dat meestal gewoon met klaar water, als er toch nog geurtjes zijn veeg ik met zo een citroendoekje na.




Katten hebben een hekel aan de geur van citroen. Ik heb vroeger ook een poes gehad die in huis plaste en toen werd er juist aangeraden die plekken met citroen geur schoon te maken zodat ze daar niet snel meer zouden komen.

Probeer je bakken eens schoon te maken met chloor. Dat is een geur die voor een kat uitnodigend is om over heen te plassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 09:52 



 
Profiel   

wisja schreef
Katten hebben een hekel aan de geur van citroen. Ik heb vroeger ook een poes gehad die in huis plaste en toen werd er juist aangeraden die plekken met citroen geur schoon te maken zodat ze daar niet snel meer zouden komen.

Probeer je bakken eens schoon te maken met chloor. Dat is een geur die voor een kat uitnodigend is om over heen te plassen.


Ah kijk weer wat geleerd, gebruik de doekjes ook voor de vloer, dus daar wel gebruiken dan en de bakken zelf met chloor, ga ik de volgende keer ook direct eens proberen

Ik ga ook direct een bak zetten met wat anders in. Gewoon kattengrit gaat ze niet op dat weten we al, maar ga ook eens zand proberen. Hebben hier nog gewone witte zand staan toevallig.

De verbouwingen gaan het ergst zijn tot september ongeveer, daarna is het grootste lawaai hopelijk langs en moeten we enkel nog afwerken. Dat zal zowiezo hopelijk minder stress opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:41 



 

Ben je misschien van kattengrid veranderd? Ik heb hier ook een kat die ineens onzindelijk werd. Bleek dat ze het kattengrid niet fijn vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:48 



 
Profiel   

Kan je buiten geen kattenren plaatsen?
Ik heb ook twee binnenkatten, die mogen binnenkort met mooi weer in de ren spelen. Kunnen ze toch een beetje hun ei kwijt en om zich heen kijken zonder dat ze ver kunnen of aangereden worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:49 



 
Profiel   

Houtkorrels vonden de poezen hier niet fijn, ze zijn wel dol op echt kattenzand-achtige structuur van Almo Nature. Normaal grijs kattengrit vonden ze hier ook niks. Misschien nog een poging waard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 10:54 



 
Profiel   

Orchidee14 schreef
Ben je misschien van kattengrid veranderd? Ik heb hier ook een kat die ineens onzindelijk werd. Bleek dat ze het kattengrid niet fijn vond.


Nee, gebruik al zolang ik haar heb dezelfde korrels, zijn ook degene die ze in het asiel gebruikten trouwens.

Die almo nature ga ik eens opzoeken, bedankt alvast.

Voorlopig ga ik nu eens proberen met de bak op een andere plek en daarlangs nog een andere bak met zand in, en dan als we in het huis aan het werk zijn kan ze dan daar lekker in het washok zitten. Zet er een extra krabpaal neer en een lekker slaapplekje. Ze kan daar fijn uit het raam kijken en dan gaan we het buiten zijn even aankijken als we erbij zijn nog. Vanaf april komen de paarden ook aan huis, dus misschien kan ze dan fijn samen met mij naar buiten als ik de paarden ga doen.
Wil ook niet te veel tegelijk veranderen, want dan weet ik niet meer wat geholpen heeft :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 11:03 



 
Profiel   

Voor de stress is er katten cbd olie, niet goedkoop maar gebruik t ook op show en werkt perfect!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 11:16 



 
Profiel   

Kijken of ander grit helpt.

Ik heb bij mijn stresskat enorm baat gehad bij zylkene en eurologist.
Hij kreeg blaasklachten door stress.

Met zylkene kon ik de ergste stress wegnemen, daarna begonnen met eurologist.
Sinds het gebruik van de eurologist geen plas of sproei meer waargenomen.

En inmiddels een blije rustige kat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-21 11:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen