Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 124 [ 3096 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 124  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Knaagkanaries 2021: Het nieuwe broedseizoen!

 
Profiel   

Hahaha, nou idd! Wanneer je zelf donker haar hebt en je naar lichter haar wilt gaan moet je ook bleek erin gooien _O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 11:08 



 
Profiel   

Hier een stille meelezer die ook weer gaat volgen. Ik heb echt helemaal niets met vogels, maar vind je verhalen ontzettend leuk om te lezen. Ik volg ook je topic over Mango. Ik zou zelf nooit een papegaai willen, maar vind Mango echt een ontzettend leuk beest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 12:09 



 
Profiel   

Ah wat leuk! We gaan weer *\o/*

Dit is eigenlijk een verkapt stipje.. Maar hey :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 12:14 



 
Profiel   

O wat veel nest plannen dit jaar <3
Ik leg mijn mee lees steen ook weer neer. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 12:57 



 
Profiel   

Leuk!! Ik volg ook weer mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 13:07 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Cayenne schreef
Ja, dat van Marabi en Dainty snap ik nog omdat het van 2 kanten moet komen en alleen mams het gen draagt.
Maar wanneer ik het in de mutatie calculator invul zonder bleekmasker bij Glowy, krijg ik dus alsnog bovenstaande berekening :?

Ik gebruik deze calculator: http://www.gencalc.com/gen/dutch_genc.php?sp=0Cock


Dan lijkt het me dat er een fout in de calculator zit :D


is het niet zo dat het wel aanwezig is maar niet zichtbaar, bij de honden kan het soms bepaalde genen meerdere generaties overslaan en ineens tot uitkomen ws. door een trigger van de partners

kijk bv naar duitse herder, daar wilden ze jaren lang geen langharen hebben (terwijl ze bij het ontstaan van het ras langharig waren) dus iedereen ging fokken op kortharige. (stokharig) maar toch af en toe kon men toch in een nestje een verdwaalde langhaar tegenkomen ook als er generaties lang geen langhaar voorgekomen was, ergers kwam het gen er dus toch nog een x uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 14:29 



 
Profiel   

Wetten van Mendel laten zien dat er inderdaad af en toe een oorspronkelijke tevoorschijn komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 14:37 



 
Profiel   

Wat super leuk, ik ga volgen!
Wat een prachtige combinaties heb je!
Wij zouden heel graag een koppeltje Valkparkieten willen <3
We hebben al een grote volière en een groot binnenhok, wat we gebruiken voor kippen. Mijn man leek het leuk om ze hierbij te doen, maar ik heb geen idee of dat kan en/of verstandig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 14:42 



 
Profiel   

Welkom Winged, Vordur en JitskeJeldau! :wave:

Darkangel Mango is idd een apart geval :') Wat leuk dat je zijn topic ook volgt! :D

Speurneusc Het ligt blijkbaar aan het gen voor bleekmasker. Om tot uiting te komen moeten beide ouders ook het witmasker gen dragen en dat is bij Marabi niet het geval. Dus komt het bij hen blijkbaar ook niet tot uiting.

Morganlefay Ik heb geen idee wat de wetten van Mendel zijn, maar ik ga het even googlen.

SumSum Ik zou het met kippen persoonlijk niet aanraden, tenzij je echt zeker weet dat die vrij zijn van bloedluis en wormen :j Zitten je kippen in een houten voliere? Want valkparkieten eten hout helaas wel echt kaal :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 16:07 



 
Profiel   

Hahaha ik geloof gelijk dat het je op een gegeven moment duizelt :') :')

Ik ben vooral benieuwd naar het nest van Megan en Daiquiri.. zoveel kleurtjes!
maar eigenlijk wil ik gewoon ALLE ALIENS BABIES. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 16:19 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Wetten van Mendel laten zien dat er inderdaad af en toe een oorspronkelijke tevoorschijn komt


Dat is de lol van recessieve genen (split, in vogelgenetica dus). Die kunnen generaties lang niet boven water komen, omdat je er 2 van nodig hebt. Zie de Friezen, waar wel eens opeens tóch een vos geboren wordt.

Maar dit geval was het dus een combi van twee (ook nog eens recessieve) genen die nodig is om het fenotype bleekmasker te geven.

En wat verder óók nog wel eens gebeurt, is dat er een terugmutatie optreedt.
Een homozygote schimmel (het schimmelgen is een puntmutatie, 1 basepaar dat afwijkt in het DNA dus) die tóch opeens een gekleurd veulen geeft bijvoorbeeld, terwijl dat theorerisch niet kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 17:02 



 
Profiel   

Jaa vogel baby’s! Ik vind vogels eng maar wil ze wel graag fotograferen.

Hoezo krijgt 1 koppel in de winter binnen een nest?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 17:04 



 
Profiel   

Sicayes Haha, ja het duizelt wel, maar zo leuk al die kleurtjes! Er kan nog zoveel tevoorschijn komen wat ik nog niet eerder heb gekweekt :D
Maar ik vind ze sowieso allemaal mooi hoor! <3 en het belangrijkste is dat ze gezond zijn!

Ibbel Klopt idd! En er wordt nog steeds zoveel ontdekt bij vogelgenetica! Zo zijn er ook nog mutaties die in Europa nog niet gekweekt worden, maar in Arabische landen wel. Die zijn hier nog helemaal niet bekend. Bronze fallow, Pale Fallow en gezoomd zijn hier eigenlijk nog vrij nieuwe mutaties. En "Olijf" (wildkleur valkparkiet met groenachtige glans) is nog helemaal onbekend hier.
Maar goed, de manier van kweken en vogels houden in Arabische landen staat mij redelijk tegen, dus op die manier hoeft het van mij niet. En ze verankeren de mutatie daar vooral door de ouders weer met zonen en dochters te kruisen en die ook weer etc. Ik snap het idee er achter, maar vind dat toch niet helemaal gezond.
En dan heb je nog de geelwang mutatie waar ik me niet aan waag omdat daar genetisch ingeslopen is dat de ouders heel erg slecht voor hun jongen zorgen (of gewoon helemaal niet :+ ) waardoor je altijd een backup koppel nodig hebt om het werk over te nemen.
Ze proberen dat instinct nu terug te kweken door hen met cinnamon en opaline te kruisen, maar dat lukt nog niet zo makkelijk. Of bijvoorbeeld geen 2 geelwangen als koppel maar 1 geelwang en de andere vogel een andere mutatie, zodat tenminste 1 van de ouders wel voor de jongen zorgt.
Een vriendin van mij heeft toevallig wel een goed broedende en verzorgende geelwang, maar dat is echt een zeldzaamheid. Meestal laten ze hun eieren en jongen gewoon in de steek -O-
Ik vind ze prachtig hoor, maar ik ga me er niet aan branden. Ik heb met mijn "normale" vogels al stress genoeg _O-

Xoranlover Sense en Sterre zijn beiden vogels die het binnen in huis ook heel gezellig vinden en in huis zijn opgegroeid. Ze vliegen dan ook gewoon los wanneer onze papegaai in zijn kooi zit.
En wanneer ik hen in de winter een nestje laat kweken, hoeven zij in het voorjaar niet meer en heb ik dan ook één koppel minder waardoor het wat rustiger is.
Stiekem vind ik het zelf ook wel gezellig om af en toe weer valken in huis te hebben :D En in het voorjaar gaan ze dan weer gewoon naar buiten toe. Dat is mettertijd eigenlijk zo gegroeid en bevalt me wel. Dan duurt de winter voor mijn gevoel ook minder lang :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 17:25 



 
Profiel   

En het erge is dat Mendel een monnik was uit 1822.
Zijn kruisingen met witte en rode Lathyrus zijn de basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-21 20:29 



 
Profiel   

Look who's being all shiny again 8-)
Mijn volieres zijn weer helemaal schoon! Eindelijk die vieze groene aanslag weer van de buitenkant af *\o/*
[ img ]

En in de voliere had ik ook hulp, van de regen in de drup :+ :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 14:10 



 
Profiel   

Oh wat schattig! Remi had er allang alles aan gedaan om hem die doekjes de grond te laten vallen, dus die drup valt bij jou nog best mee :) heerlijk dat geklets van ze, daar word je toch blij van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 17:34 



 
Profiel   

Ja, en het vertrouwen dat ze hebben dat er niets gebeurd, ook al zijn ze niet allemaal helemaal tam <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 18:00 



 
Profiel   

Jouw doekjes zijn bere interessant blijkbaar. Neem aan dat je wel moet oppassen welk materiaal je gebruikt als je de volière schoonmaakt en dat bepaalde schoonmaakmiddelen uit den boze zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:05 



 
Profiel   

Klopt! Ik gebruik alleen biologisch schoonmaakmiddel waarbij geen gifstoffen vrij komen en ze dus gewoon in de voliere kunnen blijven zitten :j
Die is ook speciaal voor vogels ontwikkeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:21 



 
Profiel   

Deze dus: https://www.birdsupply.nl/product/green7-bird-breeder/

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:22 



 
Profiel   

Dat dacht ik al wel ja, dat er wel speciale middelen voor dit soort klusjes zouden zijn. Lijkt mij dat je qua doekjes en dat soort spullen ook wel moet opletten welke je gebruikt? Als ze, zoals ik in jouw filmpje zie, de materialen aan een snavelinspectie onderwerpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:24 



 
Profiel   

Nee, qua doekjes gebruik ik gewoon een schoonmaakdoek, maar die was ik daarna wel zo heet mogelijk weer uit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:25 



 
Profiel   

Jeeej goede eitjes slechte eitjes!!! Ik volg ook weer!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:27 



 
Profiel   

Begrijpelijk ook, je wilt natuurlijk geen ziektes/ parasieten of andere onfrisse dingen weer overbrengen met die doekjes. Is microvezel ofzo, als ik dat goed zie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:28 



 
Profiel   

:wave: Welkom terug, Mayasfrenk! Ja, het voorjaar komt er aan! *\o/*

JPitty: Klopt! Ik doe het al jaren zo. En 1 keer per 3 maanden gaat de voliere ook van top tot teen in de Dettol.
Het scheelt ook wel dat ik zeoliet als bodembedekking gebruik. Dat kan niet schimmelen en daardoor minimaliseer je al zoveel mogelijk bacteriën en ander ongedierte.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-02-21 21:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 124 [ 3096 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 124  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen