2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 05:00

Gisteren de oudste poes opgehaald van de kater na de herdekking van de vorige keer. De vorige keer waren ze beide blij dat ze er weer was. En niks aan de hand. Alleen de jongste gaat dus echt lopen vechten en lelijk doen.

Snap er niks van maar nu wel vermoeden dat dekking gelukt is en dat mevrouw jaloers is. En vind het erg jammer met dat de oudste er niks van snapt. Die probeer normaal toenadering te zoeken.

Beide katten zijn nog niet gesteriliseerd zou steriliseren van de jongste de oplossing zijn (ga ik ook even overleggen met da).

Zit even met mijn handen in het haar.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:47

Jaloezie zou het niet zijn, dat zijn menselijke emoties die een dier niet kent.
Ik denk eerder dat het de andere geur of misschien zelfs ander gedrag is wat het veroorzaakt

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:52

Hier 3 katten die dikke vrienden zijn. Toen 1 van de mannen een nachtje bij de dierenarts had gelogeerd deden de andere 2 ook lelijk toen we weer thuiskwamen. Met een dag of wat was dat voorbij. Komt doordat ze een andere geur bij zich dragen. Zodra de eigen geur er weer op zit is het goed.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:58

Geur kan heel veel doen inderdaad. Onze katten zijn geen beste vrienden, maar kunnen prima met elkaar leven. Toen er een naar de dierenarts moest heeft het ruim 2 weken geduurd voor de ander weer normaal deed tegen hem :')

Dus gewoon even wachten, laat ze het maar even uitvechten, tenzij het echt te gek wordt natuurlijk. Zodra de geur weer eigen is zullen ze vanzelf wel weer normaal doen tegen elkaar.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:00

Ze ruikt anders en ze herkennen elkaar gewoon niet. Dit duurt even. Is heel normaal.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:27

Komt goed.
Je kan de gedekte poes evt wat meer aaien om jouw geur over te brengen (en de eigen geur van de poes weer door de vacht te krijgen).

Hier ook gehad.. regelmatig een kat terug van de DA niks aan de hand, maar ook een x zo erg aanvallen dat ik echt ging twijfelen of ik wel de goede mee terug had genomen.

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 08:34

Nou het werd mij vannacht een beetje te gek dus Maira heeft bij geslapen. En Blue heeft rest van het huis gehad. En voor het eerst nadat Blue erbij gekomen is weer bij mij onder deken geslapen.

Probleem is ook dat Maira bang word en weg kruipt en in haar angst blijf zitten. Nu kan ik dit oplossen door haar te pakken en kroelen.

Schuifdeur ruim geopend, maar ze kan Maira op haar manier niet vinden. Terwijl ik weet dat ze onder het bed zit. Maira draagt nu mijn luchtje doordat ze natuurlijk bij mij onder de indruk geslapen heeft.

tessyke

Berichten: 8945
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Belgiƫ

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:22

Hier is de kattentijd erg te merken.
Buitenkatten die liggen te janken en mijn eigen binnenkatten die meermaals per dag elkaar een bolwassing geven alhoewel ze ook dikke vrienden zijn. :)

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 09:03

Gisteren heeft Maira uiteindelijk bij mij geslapen en vannacht Blue gelijk apart gedaan. En heerlijk kunnen slapen.

Daarstraks schuifdeur open gezet Blue liep iets te donderen, maar al veel minder gegrom/blazen. Nu soms ook gewoon roepen erbij. Zo even zorgen dat ik met Maira ga kroelen.

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 09:38

Nog bedankt iedereen voor alle hulp. :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 13:43

Het komt niet altijd goed maar je kunt wel veel ondernemen:

Herintroduceren
Voldoende voerplekken, rustplaatsen, niveaus en looproutes.
Beide evenveel aandacht geven en geen aandacht laten opeisen.
Daag de aanvaller uit met spelen (geen agressie!) en voedselverrijking.
Feliway stekker

Herplaatsen als optie open houden en eventueel ook doen

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-21 14:06

Herplaatsen hou ik als uiterste optie, maar denk dat ik terug bij af ben. Met het verschil dat het toen Maira was die moest wennen en nu is het echt Blue. Was juist zo blij dat met de vorige dekking zo blij waren elkaar weer te zien. En nu zo totaal anders na 5 tellen.

Maira is gelukkig Blue nog steeds wel de baas. Maar die doet alleen in uiterst noodgeval uithalen, want ze is nog steeds blij met Blue. Raak ook gefrustreerd als ik Blue buiten sluit zodat zei even rust heeft en haar ding kan doen (eten, drinken, bak). O en ben dan ene keer bij Blue en andere keer bij Maira. Probeer beide even veel aandacht te geven.

Heb 5 voerbakken staan op 3 verschillende plekken, 3 kattenbakken op verschillende plekken en 3 waterbakken op verschillende plekken. Verdeel daarvan is ook dat ik een deur dicht kan doen om 1 van de 2 te isoleren ook (tijdelijk).

Ruzie is ook echt om mij. Gevolg geen van de katten kom nu even kroelen op schoot.

Toch wel nadeel ook jongere kat bij oudere herplaatser (vanuit cattery) zetten. Plus dat ik deze keer wel een omslag had ineens bij Blue die ineens veranderde in schootkat en normaal alleen bed kroel kat was toen Maira bij de kater was.

Ga denk ik nu toch ook kijken om na krolsheid voor steriliseren. Maar op het moment weinig meer te merken van krols.

Vannacht vanaf ongeveer 04.30 uur schuifdeur open gezet, want Maira wilde de slaapkamer uit en Blue erin. Deze gelijk open laten staan en geen ruzie geweest zover als ik weet en t/m 08.00 uur geslapen. Ben alleen later kuikenhok aan het verschonen en ruzie.

Nou heb ik ook zitten denken dat de ruzie kom door de kuikens die ik in huis heb is extra onrust misschien.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:14

Tinkermuts schreef:
Jaloezie zou het niet zijn, dat zijn menselijke emoties die een dier niet kent.
Ik denk eerder dat het de andere geur of misschien zelfs ander gedrag is wat het veroorzaakt

Oh zeker wel. Daar zijn (zeer amusante) onderzoeken naar gedaan.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6039
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 15:40

Hier vorig jaar een ongeveer zelfde probleem gehad. wij hadden toen 2 katers waarvan er 1 gecastreerd en 1 nog niet (lang leven corona). Vanaf de 1e seconde dat zij elkaar zagen waren het de beste vrienden mogelijk. Toen zijn we met beide bij de DA geweest voor enting en om de ene daar te laten voor zijn castratie. Hij moest toen alleen weer mee terug omdat hij diaree had en iets verhoging. Toen we thuis kwamen draaide de intacte kater helemaal door tegen zijn beste vriendje. Doordat hij een Savannah is en toch wat dichter bij wild staat was hij echt heel erg heftig. Uitenidelijk met hulp van een katten gedrags deskundige en savannahfokker een tactiek gevonden om het weer goed te krijgen. Onze andere kat was namelijk zo bang geworden dat hij constant vluchte waardoor de ander nog meer verward raakte enz. Het heeft een aantal slapeloze nachten gekost (moesten 2 deuren tussen de katten zitten om ze tot rust te laten komen) en een weekje intensief begeleiden maar na die week ging het langzaam beter en sliepen ze al snel weer samen, het zij nog met spanning maar ook dat zakte snel weer weg. Nu is er niks meer aan de hand maar voor het enten laten we de dierenarts nu aan huis komen om dit probleem te voorkomen. Als onze poes gedekt gaat worden ben ik ook een beetje bang voor zijn reactie maar nu weten we wel hoe we hem weer kunnen kalmeren :)

Ik denk dat herplaatsen als ze voorheen goed samen gingen niet nodig zou hoeven zijn.

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: 2 Poezen die ineens ruzie maken (waren eerst vriendinnen).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-21 16:23

Denk het ook niet. En de rollen beginnen langzaam te draaien. Maar vannacht gewoon met schuifdeur open geslapen en 1x bonje in de woonkamer gehad.

Gelukkig niet meer bij mij op bed. Probeer beide even veel aandacht te geven en/of kroelen. Blue heeft vandaag zich wel weer voor het eerst zich te tijd gegund om poos op het balkon te zitten rustig.

Marcella

Berichten: 36768
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:18

Heel langzaam aan gaat het steeds beter. En vandaag hebben ze neusje neusje gedaan de dames met mij erbij. Zonder mij ontlopen elkaar zo goed mogelijk. Blue deed zelfs even poging tot voorzichtig pootje hengelen (uitnodigen voor spelen).

Toch blijf ik het apart vinden dat met eerste kater weer terug niks aan de hand was en toen stonk ze echt en kwam iets magerder terug. Nu eigen brokjes meegegeven en nu rook ik helemaal niks. En kwam ze ook netjes op gewicht weer terug.