Help, kat maakt me wakker voor eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 10:32

De titel dekt de lading al aardig. Maar wat achtergrondinformatie is in deze wel handig gok ik.

Sinds een jaar hebben we een erg leuke kat. Het is al een volwassen kat, geschat op ongeveer 7 jaar en komt uit Griekenland. Hoewel ze dus op straat heeft geleefd is hier inmiddels helemaal niets meer van te merken, ze is erg mensgericht en gezellig. In dat opzicht echt een perfecte kat.

Maar dan komt het, ze wilt altijd eten.. Toen wij haar in huis namen was ze verre van gezond. Ze had wormen en haar gebit/bekje volledig ontstoken. Dit is allemaal verholpen en de kat kwam ook direct een kilo aan. Nu hebben we het eetpatroon terug wat aangepast maar hier is de kat het eigenlijk niet mee eens en klaagt er veel onder. Zodra ik thuis kom van mijn werk begint ze met zeuren om eten, meestal moet ze dan nog een uurtje wachten tot ik gekookt heb. Ze krijgt tegelijk met ons eten zodat ze wat minder interesse heeft in ons eten, dat gaat op zich wel goed! De rest van de avond gaat het eigenlijk ook goed al probeert ze af en toe nog wat.

Mijn vriend heeft wisselende diensten en moet op sommige dagen al erg vroeg van huis. Het gevolg hiervan is dat de kat ook zo vroeg al om eten begint te vragen en mij niet meer laat slapen. Soms begint ze al om half 6… Ze heeft eigenlijk nog nooit zo vroeg eten gehad, wel geeft mijn vriend haar eten als hij vroeg moet beginnen, dit zal rond kwart over 6 zijn, hiermee stoppen? De kat opsluiten in de woonkamer vind ik wat sneu, we wonen vrij klein in een flatje. Ook ben ik dan bang dat uit frustratie onze bank er aan gaat, daar blijft ze nu redelijk van af.

De korte nachten zijn echt slopend -O-
Hoe kunnen we dit oplossen?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:36

Mijn katten hebben gewoon altijd eten... Droogvoer in een soort bus met gaatjes en moeten ze rollen om het eruit te krijgen. Ze hebben ook een funboard, komt op het zelfde neer, werken voor je eten (of nouja, puzzelen dan)!

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:37

Negeren. Dat is de enige oplossing. En is vreselijk moeilijk!!
Ik heb zelf wisseldiensten. Ene keer krijgen ze dus om half 6 eten en de andere week pas na 8en vaak.
As ze zeuren dus niet reageren. Ook niet praten. Niets.
Je wordt knettergek. Maar zet door.
Anders misschien een etensbak met tijdslot. Zodat ze op vaste tijden eten krijgt en jullie daar niet aan gekoppeld worden. Dan kan je deze bv ook eten geven rond 6en. Hoef jij je bed niet uit.

leeslampje

Berichten: 1111
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:38

Is een automatische voerbak die steeds op een vast tijdstip eten geeft een oplossing? Ze zal dan (na verloop van tijd) niet meer bij jullie bedelen om eten, want jullie geven het dan niet meer. Je kunt ook meteen een prettiger tijdstip instellen dan 6u 's ochtends :D

Zoiets (maar ze zijn er vast goedkoper):
https://www.bol.com/nl/p/pixmy-automati ... wbEALw_wcB

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:40

Onze katten krijgen natvoer en brokjes. Natvoer is lekkerder en krijgen ze 1x per dag, in de avond, als ze in 'hun kamer" worden opgesloten. De hele dag staan er dan brokjes.
Op die manier eten ze zich niet klem aan brokjes en zeuren ons niet wakker

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:40

Gezien de geschiedenis van de kat en het verhaal van TS denk ik niet dat de hele dag brokjes laten staan goed is voor deze kat.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:43

Plantenspuit. Zodra ze zeuren worden ze nat, hadden die van ons in no time door. Hier thuis bedelt niets, geen hond en geen kat.

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:45

Ik dacht ook aan zo’n automatische voederbak. Vaste tijden, dat hebben katten snel door! En uiteraard tussendoor negeren en niets extra’s geven.

Selina

Berichten: 14284
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:46

Mijn kat maakte ons ook vroeg wakker voor eten. Dus nu krijgt ze 's ochtends geen eten meer. Heeft het voor zichzelf verpest :=

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:47

Lara_Silver schreef:
Plantenspuit. Zodra ze zeuren worden ze nat, hadden die van ons in no time door. Hier thuis bedelt niets, geen hond en geen kat.


Kom maar bij ons thuis dan. Wij hebben er 1 die zeurt om naar buiten te mogen (tuin is nog niet volledig catproof, zijn we mee bezig dus mag nu alleen onder toezicht) die zet ik elke dag onder de kraan als ze zo klagelijk zit te miauwen. Maar dat werkt niet hoor. :)) Dan gaan ze gewoon een stukje verder zitten, en je moet nog steeds je bed uit. Je hebt er echt hele dwarse tussen zitten.

Zo'n automatische voerbak lijkt me een beter plan. :j

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:47

Bijzondere gedachtegangen hebben mensen soms. :)

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:54

Mijn kat was ook zo'n zeur. Ik heb nu al een jaar een voerautomaat die 3x per dag een portie droogvoer geeft. Hij had echt heel snel door dat ik niet meer degene ben die voor zijn voer zorgt, dus toen was het gezeur meteen over.

Afbeelding
Catmate C3000

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 10:55

Selina schreef:
Mijn kat maakte ons ook vroeg wakker voor eten. Dus nu krijgt ze 's ochtends geen eten meer. Heeft het voor zichzelf verpest :=


Hier zit ik ook aan te denken. Op welke momenten voer je dan? Ik denk wel dat mijn ochtenden de eerste periode dan heel zwaar worden :o

Plantenspuit werkt eigenlijk niet, is niet vervelend genoeg. Wat ze wel heel vervelend vind is deo, maar ook dat heeft ze door en gaat inderdaad gewoon buiten bereik zitten.

Automatische voerbak ga ik naar kijken! Kan daar nat voer in? Ze krijgt vanwege haar slechte gebit één keer natvoer en één keer brokjes. Als ze laat heeft slikt ze brokjes namelijk zonder kauwen door.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:57

Ik zou voor een voerautomaat gaan. Daar zijn verschillende varianten van, maar de Catmate van hierboven ziet er erg handig uit als je brokjes geeft. Voor natvoer bestaan varianten met deksels, die je dan slechts eens per dag hoeft te vullen en niet aan een tijdstip gebonden.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:58

Nee de automaat die ik heb kan alleen droogvoer in. Je hebt wel automatische bakken voor natvoer. Je zou kunnen proberen om de automaat voor droogvoer te kopen en dan 's avonds natvoer te geven.

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:59

Mijn kat wil ook ALTIJD eten en maakte mij 's nachts ook altijd wakker. Ik heb een voerautomaat met 5 bakjes. Ik heb een bekertje met voer afgewogen met de hoeveelheid voer die ze mag en die verdeel ik over de 5 bakjes. Zo krijgt ze dus 5x in 24 uur tijd een kleine portie voer. Om 6.00 - 12.00 - 17.00 - 22.00 en om 3.00. Dit is ze inmiddels zo gewend dat ze 5 min voor tijd voor het bakje gaat liggen wachten totdat er weer voer komt. Ik vind het ideaal. Hoef maar 1x per dag de bak te vullen en poes weet waar ze aan toe is en zeurt nooit meer.

Edit: deze heb ik, https://www.bol.com/nl/p/petsafe-eatwel ... androidapp

Ik stouw 'm alleen niet zo vol als op de foto :+

Edit 2: Mijn kat komt ook van straat en is dus ook bang dat ze geen eten krijgt. Sinds ik de automatische voerbak heb heeft ze veel meer rust en weet ze dat ze altijd op vaste tijden eten krijgt
Laatst bijgewerkt door Spytgnieskje op 01-03-21 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 10:59


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:02

In de ochtend later voer geven en niet meer meteen zodra je opstaat. Dat werkt enigszins.

Ik heb voerbakken met timers. Die moet je wel elke keer instellen op de tijd dat ze open moeten, maar daar kan wel heel goed natvoer in. Kunnen koelelementjes onderin zodat het ook goed blijft.
Ik heb deze: https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... xie/101227
Maar ze hebben veel meer soorten automatische voerbakken die ook geschikt zijn voer natvoer.

cursebreaker

Berichten: 11429
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:05

Ben ik de enige die vind dat 2x voer aanbieden niet erg weinig is? Ook al heeft de kat gebitsproblemen.
Katten eten normaal wel veel vaker als 2x, slecht gebit of niet. Hun spijsvertering is gemaakt op kleine beetjes eten per keer, dus ik kan me in dat opzicht wel voorstellen dat de kat in kwestie gewoon honger heeft tussendoor. Ik zou toch echt minstens 1 extra voerbeurt erbij pakken (eventueel met gebruik van een automatische voerbak bv die je dan instelt op tijden), en gezien het slechte gebit dan gaan voor een extra vlees/natvoer voerbeurt bv. als je liever niet te veel brok geeft ivm het gebit

Blijft het gewicht verder wel stabiel en is de kat qua energie ook 'normaal'? Mocht daar wat in veranderen: wat afvallen/minder energiek, kan dat ook aangeven dat de kat gewoon te weinig energie/voedingsstoffen binnen krijgt > en dus honger heeft, en dan zou je nog kunnen kijken naar meer energierijk voer bv.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 01-03-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:07

Needje schreef:
Bijzondere gedachtegangen hebben mensen soms. :)

Inderdaad... Onder de kraan houden? Deo spuiten???

Iedere kat verdient een familie maar niet iedere familie verdient een kat

Anomien

Berichten: 7379
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:07

Een kat vangt in de natuur toch ook niet meerdere keren per dag iets?

Kijk maar eens naar de katachtigen, ze vangen iets en de kans is groot dat ze daarna tijd niets meer vangen.

Ik zou zeggen dat een kat juist wel past bij het incidenteel voeren. Uiteraard wel voldoende.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:12

Mizora schreef:


Deze hebben wij gekocht voor onze kater met chronische honger :+

Werkte perfect. Nu hij wat ouder is, slaapt hij liever uit. Maar als kitten maakte hij ons ook iedere ochtend rond 5:30 uur wakker door keihard tegen de kastdeuren aan te slaan |o Omdat wij 'gewoon' elke ochtend naar ons werk moeten, was later voeren niet echt een optie. Voerautomaat ingesteld voor 5:30 uur en na 2 dagen had hij door dat hij zijn voer op dat tijdstip kon halen.. Kat blij, wij blij. En hij is er geen grammetje dikker van geworden ;)

Die van ons had alleen al wel heel snel door hoe hij het eerste vakje open moest maken, dus ipv 6, deden wij er maar 5 maaltijden in, zodat het eerste vakje open kon blijven :D

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:16

luxx schreef:
Needje schreef:
Bijzondere gedachtegangen hebben mensen soms. :)

Inderdaad... Onder de kraan houden? Deo spuiten???

Iedere kat verdient een familie maar niet iedere familie verdient een kat


Jij praat wel anders als jij de onze een week in huis hebt. _O-
Nee hoor, we houden zielsveel van onze katten, maar na 3x corrigeren kun je echt de kraan krijgen.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:17

Ik heb 1 kat met een slecht gebit (mist meerdere elementen) 1 kat die 2 ontbrekende hoektanden heeft en 1 jonge kat zonder gebitsproblemen.
Alledrie kunnen ze gewoon zowel brokjes als natvoer eten.

Brokjes staan 24/7 beschikbaar via puzzel, ze hebben elk hun eigen tijdstippen dat ze eten.
KVV krijgen ze 2 keer per dag, hoewel ik al een flinke tijd te lui ben geweest om het te kopen.

Ze komen alledrie van de straat/ boerderij.

De puzzel zorgt er ook voor dat ze niet kunnen schrokken.

Captain

Berichten: 21371
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 11:18

Knert schreef:
Een kat vangt in de natuur toch ook niet meerdere keren per dag iets?

Kijk maar eens naar de katachtigen, ze vangen iets en de kans is groot dat ze daarna tijd niets meer vangen.

Ik zou zeggen dat een kat juist wel past bij het incidenteel voeren. Uiteraard wel voldoende.


https://degelukkigehuiskat.nl/hoe-vaak- ... -kat-eten/

Bij ons eten ze inderdaad ook de hele dag door kleine beetjes. Vaak 5/10 brokjes en dan gaan ze weer wat anders doen.