Help, kat maakt me wakker voor eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 14:13

Century schreef:
sasja0705 schreef:
Heb niet alles gelezen, maar alleen 2x dags voer is te weinig en ook gevaarlijk (tenminste als het afgemeten porties zijn)
En kattenlichaam is gemaakt voor meerdere porties op een dag verdeeld.
Te weinig of te grote tijden ertussen kunnen leververvetting te gevolg hebben en dan ben je verder van huis.
Slecht gebit of tanden hebben weinig invloed op brokjes.
Mijn oude kater had de laatse 4 jaar van zijn leven geen enkele tand/kies meer en brokjes waren geen enkel probleem.
Normaliter "overvreet" zich een kat ook niet.
Natuurlijk zou ze in begin alles in een keer opdchrokken, maar dat duurt hooguit een paar dagen en dan heeft zij het door.
Puzzlespeeltjes kan er ook wel bij helpen.
Mijn 4 katten krijgen hier ook alleen in de avond een portie natvoer plus 1 gekookt visstuk.
En dan vallen ze aan als die wolven.

Maar verder hebben ze 24/7 goed- dus kwalitatief- droogvoer ter beschikking en je ziet dat ze overdag geregeld even een paar happen nemen.
Ik had hier in de afgelopen jaren meerdere uitgehongerte en uitgemergelde zwervers (echt vel over been) maar ook bij hun duurde het niet lang voordat het schrokken over was.

Maar nogmaals: 2x dags alleen een portie is vragen om (lichaams) problemem


Vind ik te kort door de bocht. Mijn kat heeft zich dus wel veel te dik gegeten aan onbeperkt voer en heeft zelfs diabetes gekregen. Nu krijgt hij twee keer per dag eten zodat we zijn insuline kunnen reguleren en doet hij het erg goed. Hij krijgt dus afgemeten porties en blijft nu constant op een goed gewicht. Ik denk dat mijn kat niet perse een uitzondering is, dus ik zou toch voorzichtig zijn met onbeperkt voer aanraden.

TS, mijn kat was ook een enorme zeur om eten. Van steeds een paar brokjes (ook geprobeerd) werd hij alleen maar jengeliger. Nu hij op vaste tijdstippen krijgt is dat behoorlijk over. Mijne heeft veel baat bij regelmaat.


Hier krijgen ze afgemeten porties in dus een slowfeeder bakje. Tot nu toe betekent het dat ze altijd brokjes in hun bakjes hebben. Het lastigste hier thuis vind ik dat de kater tweederde van het bakje op eet en de poes eenderde. Dus de poes is mooi op gewicht, de kater te dik. Minder neerzetten zou betekenen dat de poes te weinig krijgt, dus ook geen optie. We hebben nog gedacht aan een voerautomaat op chip, maar naast dat die knetterduur zijn, zijn we er van overtuigd dat de kater dan het voer voor de neus van de poes weg kaapt als 'ie de kans krijgt :D

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:04

Heb niet alles compleet gelezen, maar honger hebben kan ook komen dat de voeding te weinig eiwitten bevat, en vaker te hoog in koolhydraten zit. En vaak word iets een compleet natvoer genoemd terwijl dit qua samenstelling niet het geval in. Voeding met een te hoog koolhydraten niveau zorgt ook voor overgewicht. En een merk met goede naamsbekenheid maakt daarin vaak geen verschil. Het vaker aanbieden (min 3x) van hoogwaardig natvoer kan zorgen dat de kat meer verzagdigd raakt. Brokken zijn niet noodzakelijk.
Je kan beter vaker kleine porties aanbieden dan maar 2 maal daags. En nee niet elke kat kan inderdaad kan “onbeperkt” eten tot hun beschiking hebben. Maar zeuren om eten is vaak toch wel echt honger, en geen trek.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:30

AnneJ1995 schreef:
Hier krijgen ze afgemeten porties in dus een slowfeeder bakje. Tot nu toe betekent het dat ze altijd brokjes in hun bakjes hebben. Het lastigste hier thuis vind ik dat de kater tweederde van het bakje op eet en de poes eenderde. Dus de poes is mooi op gewicht, de kater te dik. Minder neerzetten zou betekenen dat de poes te weinig krijgt, dus ook geen optie. We hebben nog gedacht aan een voerautomaat op chip, maar naast dat die knetterduur zijn, zijn we er van overtuigd dat de kater dan het voer voor de neus van de poes weg kaapt als 'ie de kans krijgt :D


Kennissen van mij hebben voor hun katten die verschillende soorten voer nodig hebben een systeem bedacht waarbij elke kat een eigen hokje heeft in een soort bekisting. Dat hokje is afgesloten met een kattenluikje op chip. In principe zou jij er alleen een voor poes nodig hebben, zodat zij altijd genoeg eten heeft, waar de kater niet bij kan. Poes kan dan in en uit lopen in haar hokje en kater kan uit de slowfeeder eten, waar je dan minder in doet. Of je maakt wel een dubbele constructie, maar zet in die van de kater het slowfeederbakje en voor poes een normaal bakje als zij geen slowfeeder nodig heeft.

Voordeel is ook dat ze elkaar niet zien en dus ook niet bang hoeven zijn dat de ander hun brokjes opeet, wat misschien ook een beetje helpt tegen het schrokken.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-21 15:38

Sanniejtjuh schreef:
Heb niet alles compleet gelezen, maar honger hebben kan ook komen dat de voeding te weinig eiwitten bevat, en vaker te hoog in koolhydraten zit. En vaak word iets een compleet natvoer genoemd terwijl dit qua samenstelling niet het geval in. Voeding met een te hoog koolhydraten niveau zorgt ook voor overgewicht. En een merk met goede naamsbekenheid maakt daarin vaak geen verschil. Het vaker aanbieden (min 3x) van hoogwaardig natvoer kan zorgen dat de kat meer verzagdigd raakt. Brokken zijn niet noodzakelijk.
Je kan beter vaker kleine porties aanbieden dan maar 2 maal daags. En nee niet elke kat kan inderdaad kan “onbeperkt” eten tot hun beschiking hebben. Maar zeuren om eten is vaak toch wel echt honger, en geen trek.


Ik ben benieuwd wat voor voer je dan zou aanraden :o Ze heeft eerst voer van de dierenarts gehad en later overgestapt op Wiskas. Maar sta wel open om eventueel van voer te wisselen als dit beter voor de kat is.

Rennie89
Berichten: 37248
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:44

Whiskas is echt slecht voer... veel zout en onnodige dingen zitten erin. ik gaf applaws, eukanuba, iams droogvoer en cosma natvoer.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 15:55

Whiskas is wel behoorlijk lage kwaliteit voer, dus daar is sowieso winst te behalen.

Qua natvoer ben ik zelf fan van Animonda Carny. Dit is een compleet natoer, wat betekent dat er voldoende vitaminen en mineralen in zitten (al dan niet door toevoegingen), dat moet er bij een grotendeels-natvoerdieet wel op staan. Tegenover compleet staat enkelvoudig of aanvullend, dit betekent dat het niet alle benodigde voedingsstoffen bevat. Carny is vergelijkbaar qua prijs als Whiskas natvoer, maar van flink hogere kwaliteit. Gemiddeld is de adult 11.0-11.5% eiwit, 6.0-6.5% vet, 79% vocht en maximaal 0.5-1.5% koolhydraten (de rest is ruwe as en ruwe celstof).

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... n_animonda

Qua brok ben ik zelf een groot fan van Royal Canin, voor katten die snel te dik worden Royal Canin Satiety. Voor katten die snel te mager worden RC Sensible 33. Het eerste geeft een goed gevuld gevoel en mag je vrij veel van voeren voor dezelfde hoeveelheid kcal, de tweede is juist heel kcal-rijk.

Satiety (34% eiwit, 9% vet, 23.6% voedingsvezel (valt gedeeltelijk onder koolhydraten). 3075kcal/kg waar normaal kattenvoer rond de 4000kcal/kg zit):
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cht/314484

In jouw geval zou ik overstappen op 200g natvoer (afhankelijk van de grootte van je blik een half of een heel blik per dag) en dan eventueel aanvullen met RC satiety.

Applaws raad ik af, daar zie ik veel te veel katten blaasgruis op ontwikkelen. Als mensen heel bewust voer uitzoeken voor hun kat, maar toch blaasgruisproblemen krijgen, is het 50:50 kans dat het dier op applaws droogvoer blijkt te staan, zelfs al krijgt maar een klein deel van die katten applaws.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:07

Jou verhaal te lezen zou ik kiezen voor een timer voerbak, zag dat er al een aantal geadviseerd zijn.
Verder inderdaad kijken naar een wat hoogwaardigere brok die een meer vullend gevoel geeft, whiskas is toch wel een van de slechtste kwaliteit merken voeding helaas.


Citaat:
Hier krijgen ze afgemeten porties in dus een slowfeeder bakje. Tot nu toe betekent het dat ze altijd brokjes in hun bakjes hebben. Het lastigste hier thuis vind ik dat de kater tweederde van het bakje op eet en de poes eenderde. Dus de poes is mooi op gewicht, de kater te dik. Minder neerzetten zou betekenen dat de poes te weinig krijgt, dus ook geen optie. We hebben nog gedacht aan een voerautomaat op chip, maar naast dat die knetterduur zijn, zijn we er van overtuigd dat de kater dan het voer voor de neus van de poes weg kaapt als 'ie de kans krijgt

Wij hebben voor onze katten chipreader voerbakken, 1 kat kunnen we onbeperkt eten geven, die blijft mooi op gewicht en eet de dag door kleine beetjes. Andere kat hebben we dat mee geprobeerd, maar die had binnen no time obesitas, omdat er voor die andere kat wel onbeperkt moest staan ging dat dus niet meer werken.
Wij hebben daarom toch de chipreader voerbakken gekocht, beide katten hun eigen, omdat de ene ook senior artrose voer krijgt en de andere nu dus dieetvoeding :+ Wegkapen voor de neus is vrijwel onmogelijk, zodra de kat niet helemaal goed onder het bakje zit gaat het klepje meteen dicht, onze jongste heeft heel snel geleerd dat proberen bij de andere kat te eten dus ook geen zin heeft, ze probeert haar hoofd er wel tussen te steken, maar voor de korte momenten dat dat bakje open is krijgt ze geen kans. En het meer en deel van de dag is de bak natuurlijk ook gewoon gesloten. Wij zijn er in ieder geval heel tevreden over.

Jongste kat krijgt nu 3x op vaste tijden eten in haar bakje dat we 's ochtends eerst afwegen, 08:00, 16:00 en 22:00 soms begint ze iets voor etenstijd te zeuren, maar over het algemeen gaat het heel goed. :j

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:16

Century schreef:
Vind ik te kort door de bocht. Mijn kat heeft zich dus wel veel te dik gegeten aan onbeperkt voer en heeft zelfs diabetes gekregen. Nu krijgt hij twee keer per dag eten zodat we zijn insuline kunnen reguleren en doet hij het erg goed. Hij krijgt dus afgemeten porties en blijft nu constant op een goed gewicht. Ik denk dat mijn kat niet perse een uitzondering is, dus ik zou toch voorzichtig zijn met onbeperkt voer aanraden.

TS, mijn kat was ook een enorme zeur om eten. Van steeds een paar brokjes (ook geprobeerd) werd hij alleen maar jengeliger. Nu hij op vaste tijdstippen krijgt is dat behoorlijk over. Mijne heeft veel baat bij regelmaat.


Daarom schreef ik ook "normaliter"
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en ziektes zoals diabetes.
Daarom moet je ook altijd alles in beeld brengen en anticiperen.

Zoals als ik het uit de op lees ,ligt er geen medische reden voor behalve dat de kat had moeten afvallen.
Maar ook hier is eten alleen verminderen geen goede optie...

Maarja wat TS betreft, heb ik inmiddels nog meer gelezen waar ik duidelijke vraagtekens bij heb...

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:19

Mooblie schreef:
Sanniejtjuh schreef:
Heb niet alles compleet gelezen, maar honger hebben kan ook komen dat de voeding te weinig eiwitten bevat, en vaker te hoog in koolhydraten zit. En vaak word iets een compleet natvoer genoemd terwijl dit qua samenstelling niet het geval in. Voeding met een te hoog koolhydraten niveau zorgt ook voor overgewicht. En een merk met goede naamsbekenheid maakt daarin vaak geen verschil. Het vaker aanbieden (min 3x) van hoogwaardig natvoer kan zorgen dat de kat meer verzagdigd raakt. Brokken zijn niet noodzakelijk.
Je kan beter vaker kleine porties aanbieden dan maar 2 maal daags. En nee niet elke kat kan inderdaad kan “onbeperkt” eten tot hun beschiking hebben. Maar zeuren om eten is vaak toch wel echt honger, en geen trek.


Ik ben benieuwd wat voor voer je dan zou aanraden :o Ze heeft eerst voer van de dierenarts gehad en later overgestapt op Wiskas. Maar sta wel open om eventueel van voer te wisselen als dit beter voor de kat is.


Whiskas ... oeff, veel zuikers,nog meer zout, troep en lokstoffen...
= driedubbel macdonalds...

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:26

sasja0705 schreef:
Century schreef:
Vind ik te kort door de bocht. Mijn kat heeft zich dus wel veel te dik gegeten aan onbeperkt voer en heeft zelfs diabetes gekregen. Nu krijgt hij twee keer per dag eten zodat we zijn insuline kunnen reguleren en doet hij het erg goed. Hij krijgt dus afgemeten porties en blijft nu constant op een goed gewicht. Ik denk dat mijn kat niet perse een uitzondering is, dus ik zou toch voorzichtig zijn met onbeperkt voer aanraden.

TS, mijn kat was ook een enorme zeur om eten. Van steeds een paar brokjes (ook geprobeerd) werd hij alleen maar jengeliger. Nu hij op vaste tijdstippen krijgt is dat behoorlijk over. Mijne heeft veel baat bij regelmaat.


Daarom schreef ik ook "normaliter"
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en ziektes zoals diabetes.
Daarom moet je ook altijd alles in beeld brengen en anticiperen.

Zoals als ik het uit de op lees ,ligt er geen medische reden voor behalve dat de kat had moeten afvallen.
Maar ook hier is eten alleen verminderen geen goede optie...

Maarja wat TS betreft, heb ik inmiddels nog meer gelezen waar ik duidelijke vraagtekens bij heb...


Ik vraag me af of de mijne een uitzondering is :). En mogelijk had ik zijn diabetes kunnen voorkomen door hem niet onbeperkt te voeren. Daarom zou ik wat voorzichtig zijn met dat advies. :)

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 16:34

Ik heb een schrokkende kater en het alle langzaamst etende poesje wat je kunt vinden.
Hij krijgt 2x per dag een portie rauw voer, zij lust dat niet en krijgt dus 2 per dag een portie ander natvoer. Dan gaat zij met de deur dicht in de slaapkamer. Ze krijgt dan naast haar natvoer wat kittenbrokjes waar hij dan weer aan de diarree van gaat ( had ik al gekocht dus het is opmaken ). Hij schrokt bijna alle brokjes, dus het was zoeken naar brokjes die ze beide lekker vinden maar niet zo lekker dat het in 1x op moet. Dat is Orijen geworden. Dat geef ik dan nog als ik in de ochtend naar mijn werk ga of in de avond naar bed. Zo hebben ze gedurende de dag/nacht nog voor een deel van de dag/nacht voer. Ze krijgen dus niet onbeperkt, maar op deze manier wel genoeg eetmomenten gedurende de dag.

Niet dat ik niet om 6 uur wakker wordt gemaakt want zij gaan gewoon spelen, maar vragen om eten doen ze nooit!

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:35

Mooblie schreef:
Sanniejtjuh schreef:
Heb niet alles compleet gelezen, maar honger hebben kan ook komen dat de voeding te weinig eiwitten bevat, en vaker te hoog in koolhydraten zit. En vaak word iets een compleet natvoer genoemd terwijl dit qua samenstelling niet het geval in. Voeding met een te hoog koolhydraten niveau zorgt ook voor overgewicht. En een merk met goede naamsbekenheid maakt daarin vaak geen verschil. Het vaker aanbieden (min 3x) van hoogwaardig natvoer kan zorgen dat de kat meer verzagdigd raakt. Brokken zijn niet noodzakelijk.
Je kan beter vaker kleine porties aanbieden dan maar 2 maal daags. En nee niet elke kat kan inderdaad kan “onbeperkt” eten tot hun beschiking hebben. Maar zeuren om eten is vaak toch wel echt honger, en geen trek.


Ik ben benieuwd wat voor voer je dan zou aanraden :o Ze heeft eerst voer van de dierenarts gehad en later overgestapt op Wiskas. Maar sta wel open om eventueel van voer te wisselen als dit beter voor de kat is.


Wiskas is inderdaad niet erg gezond, dat is echt fastfood en ja dat geeft honger. Geen aanval naar jouw toe, je moet dat maar net weten.

De dierenarts zal je waarschijnelijk royal canin of hills hebben gegeven, onddanks anders doet vermoeden, ook die zijn vaak erg hoog in koolhydraten. Ik kan je bij intresse PB sturen met een facebookgroep waar je heel veel info en kennis zal vinden. Er zijn best hoop goede alternatieven, maar dat ligt ook aan je budget, en of de kat het lekker vind natuurlijk. Maar neem van mij aan, je kat krijgt nu te weinig eiwitten binnen, dat is het geen wat ze nodig hebben, eiwitten uit vlees, en dat geeft echt honger.

Qua natvoer kun je denken aan merken als aimonda carny, cosma, feringa, applaws, almo(niet alle varianten zijn geschikt). Zijn heel veel gezonde opties en afwisselen is het sleutelwoord.

Iets wat gemakkelijk verkrijgbaar is en prijs technisch gunstig, kuipjes van edgar en cooper. Denk wel aan rustig mengen/overstappen.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:37

Lenexa schreef:
Ik heb een schrokkende kater en het alle langzaamst etende poesje wat je kunt vinden.
Hij krijgt 2x per dag een portie rauw voer, zij lust dat niet en krijgt dus 2 per dag een portie ander natvoer. Dan gaat zij met de deur dicht in de slaapkamer. Ze krijgt dan naast haar natvoer wat kittenbrokjes waar hij dan weer aan de diarree van gaat ( had ik al gekocht dus het is opmaken ). Hij schrokt bijna alle brokjes, dus het was zoeken naar brokjes die ze beide lekker vinden maar niet zo lekker dat het in 1x op moet. Dat is Orijen geworden. Dat geef ik dan nog als ik in de ochtend naar mijn werk ga of in de avond naar bed. Zo hebben ze gedurende de dag/nacht nog voor een deel van de dag/nacht voer. Ze krijgen dus niet onbeperkt, maar op deze manier wel genoeg eetmomenten gedurende de dag.

Niet dat ik niet om 6 uur wakker wordt gemaakt want zij gaan gewoon spelen, maar vragen om eten doen ze nooit!


Orijen is een goed voorbeeld van een gezonde brok :D

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 18:51

Mizora schreef:
Whiskas is wel behoorlijk lage kwaliteit voer, dus daar is sowieso winst te behalen.

Qua natvoer ben ik zelf fan van Animonda Carny. Dit is een compleet natoer, wat betekent dat er voldoende vitaminen en mineralen in zitten (al dan niet door toevoegingen), dat moet er bij een grotendeels-natvoerdieet wel op staan. Tegenover compleet staat enkelvoudig of aanvullend, dit betekent dat het niet alle benodigde voedingsstoffen bevat. Carny is vergelijkbaar qua prijs als Whiskas natvoer, maar van flink hogere kwaliteit. Gemiddeld is de adult 11.0-11.5% eiwit, 6.0-6.5% vet, 79% vocht en maximaal 0.5-1.5% koolhydraten (de rest is ruwe as en ruwe celstof).

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... n_animonda

Qua brok ben ik zelf een groot fan van Royal Canin, voor katten die snel te dik worden Royal Canin Satiety. Voor katten die snel te mager worden RC Sensible 33. Het eerste geeft een goed gevuld gevoel en mag je vrij veel van voeren voor dezelfde hoeveelheid kcal, de tweede is juist heel kcal-rijk.

Satiety (34% eiwit, 9% vet, 23.6% voedingsvezel (valt gedeeltelijk onder koolhydraten). 3075kcal/kg waar normaal kattenvoer rond de 4000kcal/kg zit):
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cht/314484

In jouw geval zou ik overstappen op 200g natvoer (afhankelijk van de grootte van je blik een half of een heel blik per dag) en dan eventueel aanvullen met RC satiety.

Applaws raad ik af, daar zie ik veel te veel katten blaasgruis op ontwikkelen. Als mensen heel bewust voer uitzoeken voor hun kat, maar toch blaasgruisproblemen krijgen, is het 50:50 kans dat het dier op applaws droogvoer blijkt te staan, zelfs al krijgt maar een klein deel van die katten applaws.


De brok van royal canin is bij mijn weten erg hoog in koolhydraten? Edit: ik lees 19% dat is net binnen de norm. Alleen eiwit is dan niet heel hoog, maar ter aanvulling wellicht voldoende.

Wat zou bij de applaws brok dan mogelijk zorgen voor blaasgruis? Ik bedoel dat is dan ook afhankelijk van andere factoren, hoeveel natvoer, word er goed gedronken, stress, ect.

Ik voer hier zelf ook o.a de carny, oudere kater doet het er goed op

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:09

Sanniejtjuh schreef:
Lenexa schreef:
Ik heb een schrokkende kater en het alle langzaamst etende poesje wat je kunt vinden.
Hij krijgt 2x per dag een portie rauw voer, zij lust dat niet en krijgt dus 2 per dag een portie ander natvoer. Dan gaat zij met de deur dicht in de slaapkamer. Ze krijgt dan naast haar natvoer wat kittenbrokjes waar hij dan weer aan de diarree van gaat ( had ik al gekocht dus het is opmaken ). Hij schrokt bijna alle brokjes, dus het was zoeken naar brokjes die ze beide lekker vinden maar niet zo lekker dat het in 1x op moet. Dat is Orijen geworden. Dat geef ik dan nog als ik in de ochtend naar mijn werk ga of in de avond naar bed. Zo hebben ze gedurende de dag/nacht nog voor een deel van de dag/nacht voer. Ze krijgen dus niet onbeperkt, maar op deze manier wel genoeg eetmomenten gedurende de dag.

Niet dat ik niet om 6 uur wakker wordt gemaakt want zij gaan gewoon spelen, maar vragen om eten doen ze nooit!


Orijen is een goed voorbeeld van een gezonde brok :D


Dat kreeg mijn kat ook. Vond ie heerlijk! Maar werd ie dus wel (veel te) dik van bij onbeperkt.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:23

Sanniejtjuh schreef:
Mizora schreef:
Satiety (34% eiwit, 9% vet, 23.6% voedingsvezel (valt gedeeltelijk onder koolhydraten). 3075kcal/kg waar normaal kattenvoer rond de 4000kcal/kg zit):
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... cht/314484

Applaws raad ik af, daar zie ik veel te veel katten blaasgruis op ontwikkelen. Als mensen heel bewust voer uitzoeken voor hun kat, maar toch blaasgruisproblemen krijgen, is het 50:50 kans dat het dier op applaws droogvoer blijkt te staan, zelfs al krijgt maar een klein deel van die katten applaws.


De brok van royal canin is bij mijn weten erg hoog in koolhydraten? Edit: ik lees 19% dat is net binnen de norm. Alleen eiwit is dan niet heel hoog, maar ter aanvulling wellicht voldoende.

Wat zou bij de applaws brok dan mogelijk zorgen voor blaasgruis? Ik bedoel dat is dan ook afhankelijk van andere factoren, hoeveel natvoer, word er goed gedronken, stress, ect.

Ik voer hier zelf ook o.a de carny, oudere kater doet het er goed op


Qua eiwit is het ook van belang om mee te nemen hoeveel je er van mag voeren (voor dezelfde hoeveelheid kcal). 30g voer met 40% eiwit bevat evenveel eiwit als 40g voer met 30% eiwit (beide 12g). Deze hoeveelheid koolhydraten is voor katten sowieso geen probleem, maar daarnaast is het eigenlijk lager dan die 19%. Een flink deel zijn namelijk voedingsvezels, die maar beperkt verteerbaar zijn (in tegenstelling tot zetmeel en suiker). Het is dan darmvulling. Dit is te zien aan de hoeveelheid balaststoffen (= bewust onverteerbaar voer) t.o.v. van de hoeveelheid ruwe vezel en koolhydraten.

Qua applaws: hoog calcium- en fosforgehalte in ieder geval. Ook een hoog eiwitgehalte kan een verhoogd risico op een bepaald type blaasgruis geven. En indien de Ca:P:Mg-verhouding op orde is, ook een hoog magnesiumgehalte. Maar dat is wel teruggeredeneerd, ik ben gaan kijken wat de oorzaak kan zijn dat nieuwe blaasgruispatienten zo vaak op applaws brokjes bleken te staan.

Sanniejtjuh

Berichten: 1215
Geregistreerd: 11-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:29

Qua eiwit is het ook van belang om mee te nemen hoeveel je er van mag voeren (voor dezelfde hoeveelheid kcal). 30g voer met 40% eiwit bevat evenveel eiwit als 40g voer met 30% eiwit (beide 12g). Deze hoeveelheid koolhydraten is voor katten sowieso geen probleem, maar daarnaast is het eigenlijk lager dan die 19%. Een flink deel zijn namelijk voedingsvezels, die maar beperkt verteerbaar zijn (in tegenstelling tot zetmeel en suiker). Het is dan darmvulling. Dit is te zien aan de hoeveelheid balaststoffen (= bewust onverteerbaar voer) t.o.v. van de hoeveelheid ruwe vezel en koolhydraten.

Qua applaws: hoog calcium- en fosforgehalte in ieder geval. Ook een hoog eiwitgehalte kan een verhoogd risico op een bepaald type blaasgruis geven. En indien de Ca:P:Mg-verhouding op orde is, ook een hoog magnesiumgehalte. Maar dat is wel teruggeredeneerd, ik ben gaan kijken wat de oorzaak kan zijn dat nieuwe blaasgruispatienten zo vaak op applaws brokjes bleken te staan.[/quote]

Dank voor je toelichting. Ik dacht dat eiwit geen invloed had op blaasgruis, of igg dat het niet wetenschappelijk weerlegd kan worden. Of geld dat dan voor struviet? Dan kan het inderdaad zoals jouw voorbeeld van applaws uit de praktijk wel anders liggen. Ik probeer me zoveel mogelijk te verrijken en in te lezen, heb enige basis kennis vanuit mn opleiding, maar blijft ingewikkelde materie haha.

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:34

Sanniejtjuh schreef:
Mizora schreef:
Qua eiwit is het ook van belang om mee te nemen hoeveel je er van mag voeren (voor dezelfde hoeveelheid kcal). 30g voer met 40% eiwit bevat evenveel eiwit als 40g voer met 30% eiwit (beide 12g). Deze hoeveelheid koolhydraten is voor katten sowieso geen probleem, maar daarnaast is het eigenlijk lager dan die 19%. Een flink deel zijn namelijk voedingsvezels, die maar beperkt verteerbaar zijn (in tegenstelling tot zetmeel en suiker). Het is dan darmvulling. Dit is te zien aan de hoeveelheid balaststoffen (= bewust onverteerbaar voer) t.o.v. van de hoeveelheid ruwe vezel en koolhydraten.

Qua applaws: hoog calcium- en fosforgehalte in ieder geval. Ook een hoog eiwitgehalte kan een verhoogd risico op een bepaald type blaasgruis geven. En indien de Ca:P:Mg-verhouding op orde is, ook een hoog magnesiumgehalte. Maar dat is wel teruggeredeneerd, ik ben gaan kijken wat de oorzaak kan zijn dat nieuwe blaasgruispatienten zo vaak op applaws brokjes bleken te staan.


Dank voor je toelichting. Ik dacht dat eiwit geen invloed had op blaasgruis, of igg dat het niet wetenschappelijk weerlegd kan worden. Of geld dat dan voor struviet? Dan kan het inderdaad zoals jouw voorbeeld van applaws uit de praktijk wel anders liggen. Ik probeer me zoveel mogelijk te verrijken en in te lezen, heb enige basis kennis vanuit mn opleiding, maar blijft ingewikkelde materie haha.


Het is al weer een tijd geleden dat ik me er in heb verdiept, ik ben afgestapt van voedingsadvies voor honden, waarbij ik ook wel eens wat tegen kwam voor katten en bij paarden speelt dit niet. Het zou dan inderdaad om struviet gaan. Zeker in combinatie met (te) veel fosfaat of magnesium. In een enkel geval kan het ook om cystinestenen gaan.

ryukapple

Berichten: 1776
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 19:53

Sanniejtjuh schreef:
Qua eiwit is het ook van belang om mee te nemen hoeveel je er van mag voeren (voor dezelfde hoeveelheid kcal). 30g voer met 40% eiwit bevat evenveel eiwit als 40g voer met 30% eiwit (beide 12g). Deze hoeveelheid koolhydraten is voor katten sowieso geen probleem, maar daarnaast is het eigenlijk lager dan die 19%. Een flink deel zijn namelijk voedingsvezels, die maar beperkt verteerbaar zijn (in tegenstelling tot zetmeel en suiker). Het is dan darmvulling. Dit is te zien aan de hoeveelheid balaststoffen (= bewust onverteerbaar voer) t.o.v. van de hoeveelheid ruwe vezel en koolhydraten.

Qua applaws: hoog calcium- en fosforgehalte in ieder geval. Ook een hoog eiwitgehalte kan een verhoogd risico op een bepaald type blaasgruis geven. En indien de Ca:P:Mg-verhouding op orde is, ook een hoog magnesiumgehalte. Maar dat is wel teruggeredeneerd, ik ben gaan kijken wat de oorzaak kan zijn dat nieuwe blaasgruispatienten zo vaak op applaws brokjes bleken te staan.


Dank voor je toelichting. Ik dacht dat eiwit geen invloed had op blaasgruis, of igg dat het niet wetenschappelijk weerlegd kan worden. Of geld dat dan voor struviet? Dan kan het inderdaad zoals jouw voorbeeld van applaws uit de praktijk wel anders liggen. Ik probeer me zoveel mogelijk te verrijken en in te lezen, heb enige basis kennis vanuit mn opleiding, maar blijft ingewikkelde materie haha.[/quote]

Hoog eiwit gehalte heeft juist een positief effect op struviet. Werkt zelf better dan de additives die meestal toegevoegd worden straviet te voorkomen. Hoog phosphor level is trouwens wel een enorm risico voor katten aangezien het bewezen is dat dit kan zorgen voor nierproblemen en in veel voer is dit te hoog.

Royal canin ben ik trouwens niet echt fan van. Uiteindelijk is het net als Whiskas van Mars en is het qwa ingrediënten niet eens zo verschillend. (Daarnaast ook gewoon niet zo'n fan van mars als bedrijf maar dat terzijde.) Meeste van hun voer heeft een vrij hoog zetmeel gehalte (>30%) wat niet mijn voorkeur heeft. Nou kunnen ze het wel opnemen. Maar katten kunnen niet zo goed omgaan met een hoog glucose gehalte in het bloed dus zou er zelf niet voor kiezen.

Kwa zeuren een hoger eiwit gehalte kan helpen tegen honger in combinatie met voerpuzzels waar de kat hard voor moet werken waardoor ze rustiger eten dit zorgt ervoor dat ze sneller vol zitten en houd ze mentaal bezig.

Laatste ik weet niet wat voor natvoer je voert maar kies er een zonder suiker. Katten kunnen suiker verder niet proeven maar het wordt toegevoegd om de maillard reactie te creëeren. Dit zorgt ervoor dat het lekkerder smaakt maar het verlaagd de nutritionele waarde en er komen schadelijke stoffen vrij.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:57

Annick75 schreef:
AnneJ1995 schreef:
Hier krijgen ze afgemeten porties in dus een slowfeeder bakje. Tot nu toe betekent het dat ze altijd brokjes in hun bakjes hebben. Het lastigste hier thuis vind ik dat de kater tweederde van het bakje op eet en de poes eenderde. Dus de poes is mooi op gewicht, de kater te dik. Minder neerzetten zou betekenen dat de poes te weinig krijgt, dus ook geen optie. We hebben nog gedacht aan een voerautomaat op chip, maar naast dat die knetterduur zijn, zijn we er van overtuigd dat de kater dan het voer voor de neus van de poes weg kaapt als 'ie de kans krijgt :D


Kennissen van mij hebben voor hun katten die verschillende soorten voer nodig hebben een systeem bedacht waarbij elke kat een eigen hokje heeft in een soort bekisting. Dat hokje is afgesloten met een kattenluikje op chip. In principe zou jij er alleen een voor poes nodig hebben, zodat zij altijd genoeg eten heeft, waar de kater niet bij kan. Poes kan dan in en uit lopen in haar hokje en kater kan uit de slowfeeder eten, waar je dan minder in doet. Of je maakt wel een dubbele constructie, maar zet in die van de kater het slowfeederbakje en voor poes een normaal bakje als zij geen slowfeeder nodig heeft.

Voordeel is ook dat ze elkaar niet zien en dus ook niet bang hoeven zijn dat de ander hun brokjes opeet, wat misschien ook een beetje helpt tegen het schrokken.

Wat slim bedacht! Hier hebben we nu nog geen plek voor, maar best een goed idee voor een groter huis :D

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 21:59

Faelynn schreef:
Jou verhaal te lezen zou ik kiezen voor een timer voerbak, zag dat er al een aantal geadviseerd zijn.
Verder inderdaad kijken naar een wat hoogwaardigere brok die een meer vullend gevoel geeft, whiskas is toch wel een van de slechtste kwaliteit merken voeding helaas.


Citaat:
Hier krijgen ze afgemeten porties in dus een slowfeeder bakje. Tot nu toe betekent het dat ze altijd brokjes in hun bakjes hebben. Het lastigste hier thuis vind ik dat de kater tweederde van het bakje op eet en de poes eenderde. Dus de poes is mooi op gewicht, de kater te dik. Minder neerzetten zou betekenen dat de poes te weinig krijgt, dus ook geen optie. We hebben nog gedacht aan een voerautomaat op chip, maar naast dat die knetterduur zijn, zijn we er van overtuigd dat de kater dan het voer voor de neus van de poes weg kaapt als 'ie de kans krijgt

Wij hebben voor onze katten chipreader voerbakken, 1 kat kunnen we onbeperkt eten geven, die blijft mooi op gewicht en eet de dag door kleine beetjes. Andere kat hebben we dat mee geprobeerd, maar die had binnen no time obesitas, omdat er voor die andere kat wel onbeperkt moest staan ging dat dus niet meer werken.
Wij hebben daarom toch de chipreader voerbakken gekocht, beide katten hun eigen, omdat de ene ook senior artrose voer krijgt en de andere nu dus dieetvoeding :+ Wegkapen voor de neus is vrijwel onmogelijk, zodra de kat niet helemaal goed onder het bakje zit gaat het klepje meteen dicht, onze jongste heeft heel snel geleerd dat proberen bij de andere kat te eten dus ook geen zin heeft, ze probeert haar hoofd er wel tussen te steken, maar voor de korte momenten dat dat bakje open is krijgt ze geen kans. En het meer en deel van de dag is de bak natuurlijk ook gewoon gesloten. Wij zijn er in ieder geval heel tevreden over.

Jongste kat krijgt nu 3x op vaste tijden eten in haar bakje dat we 's ochtends eerst afwegen, 08:00, 16:00 en 22:00 soms begint ze iets voor etenstijd te zeuren, maar over het algemeen gaat het heel goed. :j


Fijn die positieve ervaring! Ook zeker iets om te overwegen!

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:00

Hier voeren we overigens Purina One op dierenarts advies :)

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Help, kat maakt me wakker voor eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-21 22:29

Catmoneo.nl is een goede site voor voer vergelijker.
Ik voer power of nature.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-21 11:14

Even een update van mijn kant. Ik heb even de tijd genomen om het voer wat ik hier voorbij zie komen nog eens langs elkaar te leggen en ook te kijken wat voor mij redelijk makkelijk verkrijgbaar is.

Bedankt voor het mee denken allemaal, super fijn! Ik krijg het gevoel dat ik hier en daar wat verkeerd of onvolledig geïnformeerd ben door de dierenarts, zo jammer want daar ben ik gewoon blind vanuit gegaan. Misschien stom achteraf maar goed, ik open
dit topic dan ook niet voor niets. Ik heb het voer dat we van de dierenarts hebben gekregen vergeleken met de Whiskas en hier leek niet zo veel verschil in te zitten. We hebben zowel Hills als Royal Canin geprobeerd maar die van Royal Canin vond ze lekkerder.

Ik heb het natvoer van Carny in huis gehaald, maar het is nog te vroeg om te kunnen zeggen hoe dat gaat. Ook heb hebben we een slowfeeder gekocht. Ze eet er zeker wel langzamer mee maar ze is er ook heel snel handig in geworden. Automatische voerbak was niet beschikbaar bij de dierenwinkel, ik wacht er nog even mee om te kijken of het beter gaat met 3x per dag voeren.

De dierenarts heeft wel gewaarschuwd voor diabetes maar ik herken de symptomen hiervan gelukkig nog niet. Ik weet niet goed meer of we ook daarom terug naar 2x per dag voeren zijn gegaan of dat dit alleen met het afvallen gepaard is gegaan, dat zou ik wel nog even kunnen navragen.