Hond piept/jankt bij het poepen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:28

Buusya is mijn 3 jarige gecastreerde teefje. Ik heb haar sinds ze 11 maanden was, ze komt uit Rusland.
Sinds ze bij mij is krijgt ze kvv te eten. Eerst smuldier, daarna lotgering en nu sinds kort kivo.

Een aantal weken geleden begon ze ineens te piepen tijdens het poepen. Ze had/heeft ook heel harde ontlasting. Ik ben toen naar de dierenarts geweest en ze bleek ontstoken anaalklieren te hebben. Ze heeft 2 weken ab gekregen.
Tijdens de ab had ze last van dunne ontlasting en al snel piepte ze niet meer. Maar toen ze ruim een week van de ab af was, begon ze weer te piepen.
Vorige week maandag ben ik weer naar de dierenarts geweest. Haar anaalklieren waren niet ontstoken maar wel heel erg vol. De dierenarts heeft ze geleegd en ik heb een soort snoepjes mee gekregen die ervoor moeten zorgen dat ze haar anaalklieren makkelijker kan legen.
Maar ze piept nog steeds en haar ontlasting is weer keihard steeds.

Is er iets dat ervoor zorgt dat de ontlasting wat zachter maakt? Iets van olie ofzo?

Want dit is echt zielig.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:31

Wat psylliumzaad of haverzemelen kunnen daar wel mee helpen, maakt het iets zachter vaak. Kleine beetjes he (ik meen dat ze een theelepel adviseren per 8kg hond ongeveer), anders krijg je het andere uiterste ;)

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 13:35

Skippy01 schreef:
Wat psylliumzaad of haverzemelen kunnen daar wel mee helpen, maakt het iets zachter vaak. Kleine beetjes he (ik meen dat ze een theelepel adviseren per 8kg hond ongeveer), anders krijg je het andere uiterste ;)


Dat ben ik nog vergeten te zeggen. Ik ben bezig met het darmprotocol darmprotocol van de groene oss. Ze krijgt nu psylliumhusk over haar voer en drainage compositum

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:40

Drinkt ze wel genoeg?

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:43

Wat tamary zegt was ook mijn eerste gedachte.
Hoe deed ze het op het andere voer? Als mijn hond zo'n lange periode zo'n slechte ontlasting heeft zou dat het eerste zijn waar ik naar zou kijken.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:55

Is er ook naar de rug gekeken?

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:06

Misschien zit er te veel calcium in de kvv?

Calcium zorgt er namelijk voor dat ontlasting hard wordt, soms zelfs bijna krijt.

En bot is natuurlijk calcium, misschien dat er teveel bot in deze batch kvv zit.

Orgaan is de tegenhanger van bot in kvv, je zou dus òf een ander merk kvv kunnen proberen, òf nu orgaan bij gaan voeren bij de huidige kvv.

Orgaan zoals lever geeft dunnere ontlasting.

Verder doe ik persoonlijk altijd de kvv "prakken" met een flinke scheut water, zodat het de consistentie krijgt van een fatsoenlijke slobber of zelfs nog dunner. Ik doe dit omdat mijn hond anders in letterlijk 2 happen de hele portie kvv naar binnen schrokt. Verdund met water eet hij nog wel snel, maar kan hij niet meer schrokken.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:08

Ik heb een tijd lang zalmolie gegeven over het voer. Dat werkt vrij goed en kan geen kwaad.
Uiteindelijk ben ik van de kvv afgestapt want ze deed het er toch niet geweldig op. Nu met gewone brok en blikvoer doet ze het al jaren prima en geen harde drolletjes meer.

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:32

Bij mijn vorige hond merkte ik dat alleen KVV ook voor te harde ontlasting zorgde. Hij kreeg elke dag een handje brokken erbij, en had door die combinatie stevige, maar niet te harde ontlasting. Wel geperste brokken doen dan.

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:55

Ik hoor van kivo vaker dat dit bij honden érg harde ontlasting geeft. Een andere kvv proberen?

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 15:03

Verhoogd calcium geeft inderdaad harde keutels.

Je kunt groenten erbij geven (gekookt) of kijken naar soorten KVV met iets minder calcium (mijn honden krijgen vooral van konijn echt kiezeltjes).

kijk ook eens op de facebook-groep: ik voer KVV, kijk ook op https://www.brafplaats.nl of voerwijzer.com.
Hier vind je veel info, ook over de samenstelling van de verschillende kvv's.

De wat vettere soorten (lam/eend/geit) gaan vaak beter, alleen moet je dan even opletten of dat weer niet teveel aanzet bij je hond.

Meng je de psyllium ook met extra water erbij? Psyllium bind ook nog vocht uit de darmen, dan maak je het nog droger om te passeren. Veel succes....

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:04

Er is het deel van de ontlasting wat zachter maken, maar ook vraag ik me af of er weleens naar heupen en rug is gekeken?

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:09

Goed dat je er kritisch naar kijkt, voer kan ik niet op adviseren maar wil wel even een aanvulling doen.
Ontstoken anaalklieren komen vaak doordat ze overvuld zijn, de anaalklieren raken juist overvuld als de ontlasting te zacht is. (Of als er een andere oorzaak aan ten grondslag ligt) Dus houd het goed in de gaten als je de onlasting zachter hebt of de anaalklieren niet overvol raken, dan kan er namelijk een abces uit voort komen. Dit was bij mijn eigen hond gebeurd, het was echt zeer pijnlijk, super zielig.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 17:35

Ik denk ook dat er te veel bot in de kvv zit. Als de ontlasting grijs/ wit uitziet, vooral te zien als deze opgedroogd is, dan zit er te veel bot in. Ander merk proberen en je kan op www.voervergelijk.nl (hond), ook opzoeken wat de verhoudingen zijn van verschillende merken en zo 1 kiezen met minder bot.

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 22:54

Bedankt voor alle reacties.
Voor zover ik het kan beoordelen drinkt ze genoeg.

De harde ontlasting is begonnen toen ze lotgering kreeg. Ze krijgt nu sinds zaterdag kivo. Dus dat is nog vrij kort om daar iets van te zeggen of het hier beter of slechter van wordt.
Ik zal er de komende tijd extra water doorheen mengen ook ivm de psylliumhusk.

Haar anaalklieren zaten vorige week maandag dus enorm vol. Het piepen is niet gestopt nadat ze geleegd zijn.
Ik weet niet hoe lang het duurt voor ze weer helemaal vol zijn, mocht ze ze nog steeds niet goed legen.

Haar rug en heupen is nog nooit naar gekeken. Kunnen ze daar ook last van krijgen met poepen?
Dat is nog iets om aan te kaarten bij de dierenarts.

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-21 22:56

dingogirl schreef:
Ik denk ook dat er te veel bot in de kvv zit. Als de ontlasting grijs/ wit uitziet, vooral te zien als deze opgedroogd is, dan zit er te veel bot in. Ander merk proberen en je kan op https://www.voervergelijk.nl (hond), ook opzoeken wat de verhoudingen zijn van verschillende merken en zo 1 kiezen met minder bot.


Haar ontlasting is nooit grijs/wittig. Altijd donker bruin bijna zwart.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:03

Week je de psyllium in water? Psyllium onttrekt ook vocht aan de ontlasting, weken in water kan dan helpen.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 23:46

Weet je zeker dat de ontlasting te hard is? M.a.w. heb je het gevoeld of vermoedt je het doordat ze piept?
Als ze echt harde ontlasting had zouden haar anaalklieren niet steeds overvol zijn.

Zalmolie o.i.d kan nooit geen kwaad om eventuele te harde ontlasting wat zachter te maken.
Met groente zou ik uitkijken, sommige groentesoorten bevatten veel calcium dus dan werkt het averechts.

Maar ik zou dus toch eerst checken of de ontlasting wel daadwerkelijk te hard is.

Avalanche

Berichten: 15961
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:38

TinkerTreas schreef:
Haar rug en heupen is nog nooit naar gekeken. Kunnen ze daar ook last van krijgen met poepen?
Dat is nog iets om aan te kaarten bij de dierenarts.

zeker weten, die gehurkte houding kan dan best pijnlijk zijn.

Hoeft niets ergs te zijn hoor, maar wel een ding om even te checken, omdat dat vaak vergeten wordt met dit soort klachten.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 00:58

Natasja71 schreef:
Verhoogd calcium geeft inderdaad harde keutels.

Je kunt groenten erbij geven (gekookt) of kijken naar soorten KVV met iets minder calcium (mijn honden krijgen vooral van konijn echt kiezeltjes).

kijk ook eens op de facebook-groep: ik voer KVV, kijk ook op https://www.brafplaats.nl of voerwijzer.com.
Hier vind je veel info, ook over de samenstelling van de verschillende kvv's.

De wat vettere soorten (lam/eend/geit) gaan vaak beter, alleen moet je dan even opletten of dat weer niet teveel aanzet bij je hond.

Meng je de psyllium ook met extra water erbij? Psyllium bind ook nog vocht uit de darmen, dan maak je het nog droger om te passeren. Veel succes....


De website moet vast "barfplaats" zijn :)

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 06:55

Mijn hondje kreeg ook vers vlees met veel bot erin. Zijn poep was ook zo super hard en idd soms bijna wit. Met oppakken was kapot knijpen bijna niet mogelijk en als hij op de tegels poppetje hoorde je de keuteltjes de grond raken met een tik.

Nu krijgt hij een ander soort vlees 1 keer per dag en verder nog een brokje met veel vlees erin. Nu is zijn poep normaal en zit hij ook niet meer verstopt. Vaak zat hij ook verstopt naar mijn idee. Hij zat dan zo lang in de poephouding, dat is normaal niet zo.

Ik zou even bekijken of het aan haar eten kan liggen. Dit is wel sneu voor haar idd.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:09

TinkerTreas schreef:
Haar rug en heupen is nog nooit naar gekeken. Kunnen ze daar ook last van krijgen met poepen?
Dat is nog iets om aan te kaarten bij de dierenarts.


Zeker, met bijvoorbeeld een hernia of HD kan de poephouding pijn doen, of het persen zelf.

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Hond piept/jankt bij het poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 11:02

Haar keutels zijn redelijk hard, maar niet harder dan ik normaal van haar gewend ben. Dus ik denk niet dat ze te hard zijn.
Ik heb vanmorgen zalmolie besteld, dat kan in ieder geval geen kwaad en voor mijn kleine hondje wil ik dat proberen voor zijn droge vacht.

Voor Buusya neem ik weer contact op met de dierenarts. Want dit vind ik zielig. Ik wil in ieder geval dingen uit laten sluiten.
Het wordt waarschijnlijk morgen dat ik met haar naar de dierenarts ga. Maar ik laat het hier even weten wat die zei.

maitestar23

Berichten: 657
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:54

Je zou eventueel ook gauw nog probiotica kunnen geven. Ze heeft tenslotte ab gehad, sommigen zijn daar dan ook van slag qua ontlasting.

Maar als de consistentie niet echt veranderd is maar ze heeft toch pijn dan zou ik ook even verder laten kijken.

TinkerTreas

Berichten: 3636
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 14:06

maitestar23 schreef:
Je zou eventueel ook gauw nog probiotica kunnen geven. Ze heeft tenslotte ab gehad, sommigen zijn daar dan ook van slag qua ontlasting.

Maar als de consistentie niet echt veranderd is maar ze heeft toch pijn dan zou ik ook even verder laten kijken.


Ik ben met het darmprotocol van de groene oss bezig. Over een tijdje krijgt ze daarmee ook probiotica.
Verder heb ik haar tijdens de ab ook probiotica gegeven, omdat ze toen zo diarree had.