Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:34

Omdat ik blijkbaar uit een ander tijdperk kom vraag ik mij ineens af wat de gangbare prijs is voor een sterilisatie bij een teefje. Ik belde vandaag voor een afspraak maar schrok mij zo rot dat ik gezegd heb nog wel even terug te bellen :o

Het gaat in mijn geval om een Chihuahua van 3.5 kg, de sterilisatie omvat volledige verwijdering van baarmoeder & eierstokken. Bij de prijs zit ook de nacontrole na een week. Prijskaartje (als er niks mis gaat): € 375

Mijn idee zat ergens rond de € 200 dus ik schrok wel even.
Bij een korte Google-zoektocht blijkt dat er toch wel heel veel verschil tussen praktijken onderling kan zitten. Dus ik ben eens nieuwsgierig wat jij betaalt hebt, en in welk land(sgedeelte). Ik praat zelf over Belgisch Limburg.

Ik zit te denken om ook eens op andere plaatsen te infomeren, maar ik vind dat ergens ook een beetje stom als deze praktijk je vaste praktijk gaat worden (tot nu toe slechts 1x geweest maar was wel de bedoeling hier te blijven gaan vanwege de afstand).

Dus, is dit tegenwoordig een gangbare prijs en ben ik gewoon niet meer mee?
Of gaat ze een speciale behandeling krijgen? :Y)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:35

Gewoon lekker rondbellen, doen ze echt niet moeilijk over ;)
Heb ik ook gedaan toen mijn teef geholpen moest worden, nu bleek er weinig prijsverschil in te zitten dus werd het uiteindelijk alsnog mijn vaste praktijk.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:37

Ik heb geen idee wat een normale prijs is voor een sterilisatie en ik heb er ook geen verstand van, dat als eerste. Maar persoonlijk klinkt 375 euro voor complete verwijdering van baarmoeder en eierstokken + nacontrole mij niet als veel in de oren.

Misschien zit ik er compleet naast maar als ik nadenk over wat er allemaal bij komt kijken.. Het valt me best mee. Zeker als ik vergelijk wat voor rekeningen ik af en toe heb gekregen voor veel kleinere handelingen.
Laatst bijgewerkt door Niece op 02-03-21 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:37

Hier rond de €170 da aan huis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110671
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:38

Hier was het 600 euro voor een witte herder teef via kijkoperatie.
Misschien niet de goedkoopste prijs, maar wel bij onze vaste dierenarts/praktijk die we goed kennen en vertrouwen. Dat is me ook wat waard.
Je kunt gaan prijs shoppen, maar dan moet je ook maar afwachten hoe ze met je dier omgaan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-03-21 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:38

Ik weet dat er bij onze dierenarts verschil zit tussen de prijs van een 'ouderwetse' sterilisatie, waar een redelijke wond van te zien is, en een 'nieuwere' techniek waarbij ze door middel van een kijkoperatie steriliseren en de wondjes erg klein zijn. Verder weet ik niet meer wat de prijzen waren :)

NL6
Berichten: 110
Geregistreerd: 06-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:39

Mijn chihuahua is ook gesteriliseerd voor zoiets! Ik woon in Noord-Holland. Bij mijn chihuahua werd er extra gelet op de narcose en het suikergehalte in het bloed (zoiets? :+ ) dus volgens mij was het daardoor een stuk duurder. Die van mij is 2 kg trouwens

Ohja, ik kon ook kiezen voor kijkoperatie, was een stuk duurder maar mocht het beter zijn wilde ik dat best doen natuurlijk. Ik had overlegd met de dierenarts maar zij vertelden dat het bij een chi bijna niet uit maakt qua wond omdat de snee ongeveer even groot zou zijn!
Laatst bijgewerkt door NL6 op 02-03-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:40

Dat is dus geen sterilisatie maar een castratie.
Maar even rond bellen kan zeker verschil maken :)
Dat hebben wij met de kat ook gedaan. Scheelde ruim 150 euro.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 02-03-21 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:40

Mijn zusje moet ook iets van 650 gaan betalen inderdaad voor haar Boerboel. Dus het is gewoon heel erg duur. Bizar he

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:40

€375 klinkt mij niet heel gek in de oren.
Castratie van een reu is vaak goedkoper, maar is ook veel minder complex.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:43

Indi_Vito schreef:
Hier rond de €170 da aan huis.

Goed plan, je teef aan huis laten castreren... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:43

Bedankt voor de reacties alvast, ik ben misschien ook gewoon niet meer mee hoor, dat kan goed zijn :+

Echt gaan prijs shoppen is niet mijn bedoeling, ik zou nog eens kunnen informeren bij de kliniek van de vorige hond maar als ik dat doe voel ik mij ook weer een beetje verplicht om bij hun te blijven gaan, terwijl ik ook bij deze kliniek al een keer geweest ben. Ik weet van deze dus ook niet hoe ze met mijn dier omgaan, buiten dan die eerste korte consultatie waar je weinig uit kon halen.

Het zou wel om een 'ouderwetse' gaan, want ze sprak over een wond vanaf de navel met een plakker op. Dus de moderne versie lijkt me dan niet het geval te zijn, dan zou ik het inderdaad ook beter kunnen plaatsen. Maar misschien is het alsnog wel gewoon normaal hoor :)

@ kiwiwitje: technisch gezien heb je gelijk ja, maar ik denk dat de strekking wel duidelijk is, en het blijft gangbaar om het op die manier te omschrijven bij een teefje :+

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:43

Ik woon in Nederland, maar hier is sterilisatie 265 euro voor honden onder de 10 kilo.

Castratie is 125 euro.

Maar ik zou inderdaad gewoon eens rondbellen :j

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:45

Eight schreef:
Ik weet dat er bij onze dierenarts verschil zit tussen de prijs van een 'ouderwetse' sterilisatie, waar een redelijke wond van te zien is, en een 'nieuwere' techniek waarbij ze door middel van een kijkoperatie steriliseren en de wondjes erg klein zijn. Verder weet ik niet meer wat de prijzen waren :)


Mij is verteld dat bij kleine hondjes via een kijk operatie bijna net zo groot is als een gewone.
Ik ben met die reden ook voor een gewone sterilisatie gegaan want wat de dierenarts me toen uit had gelegd kwam heel logisch over.
Mijn hondjes zijn een slag groter als de chihuahua dus zou daar toch eerst goed navraag over doen want er zit indd enorm veel prijsverschil in laparoscopie en de gewone manier.

Dus ts wellicht is dat ook wel de reden van de hogere prijs.
Ik zou gewoon eens rond bellen, zou me daar niet bezwaard om voelen.

DuoPenotti

Berichten: 29440
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:45

Indi_Vito schreef:
Hier rond de €170 da aan huis.

volgens mij heb je het over iets heel anders.


Hier is 2 jaar terug ook alles weggehaald bij ons kleine teefje, heb de prijs niet meer precies in gedachte maar was ook wel zoiets.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:47

275 euro voor een husky teefje van 18 kilo. nazorg was niet nodig wegens oplosbare hechtingen. Is wel zo een zes jaar geleden.

cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:48

DuoPenotti schreef:
Indi_Vito schreef:
Hier rond de €170 da aan huis.

volgens mij heb je het over iets heel anders.


Hier is 2 jaar terug ook alles weggehaald bij ons kleine teefje, heb de prijs niet meer precies in gedachte maar was ook wel zoiets.


Lijkt mij ook dat doe je toch niet aan huis :?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:56

@TS: is het niet dat jou hondje al iets ouder was? of vergis ik mij daar nou weer in?
Ik weet dat oudere honden vaak lastiger is, ik kan mij voorstellen dat dit een prijsverschil maakt.

Anoniem

Re: Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 13:59

Dat is inderdaad wel zo :j Ik heb nog gevraagd of door haar leeftijd & haar verleden (broodfok) ergens rekening mee gehouden moest worden maar dat zou geen verschil maken volgens degene die ik aan de telefoon had. Omdat ik ook niet weet wat tegenwoordig de gangbare prijzen zijn heb ik daar ook niet specifiek over doorgevraagd.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:02

Ik heb vorig jaar geïnformeerd voor mijn herder teef van nu 5 jaar oud.
Die kwam uit op ongeveer €375 euro.
Nou moet ik zeggen dat de Da hier in het dorp zeker niet duur is.

Zoolgangster

Berichten: 9583
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:08

kiwiwitje schreef:
Dat is dus geen sterilisatie maar een castratie.
Maar even rond bellen kan zeker verschil maken :)
Dat hebben wij met de kat ook gedaan. Scheelde ruim 150 euro.


Ja, maar tot op de dag van vandaag wordt bij vrouwelijke dieren nu eenmaal van sterilisatie gesproken en bij mannelijke dieren van castratie... ik had het er ooit eens over met een assistente, die zei dat een buik of een eh.. ballenoperatie qua benodigde tijd verschilt. Voor een castratie (reu/kater) is minder tijd nodig dan voor een 'sterilisatie' dus buikoperatie bij een teef/poes. Daar moet meer tijd voor ingepland worden en het onderscheid castratie/sterilisatie maakt het net even overzichtelijker. Dat men gemakshalve "alles" dus eierstokken, eileiders en baarmoeder eruit haalt, is al vanaf het begin dat men met zulke operaties begon gebruikelijk, en is zo ingeburgerd dat vrijwel iedere praktijk dat nog zo doet.


Ik begrijp dat TS in Belgie woont, ik weet niet hoe de situatie daar verder is wat betreft betaalbare sterilisaties. hier in NL loont het de moeite om te shoppen, op het NL "platteland" zijn dierenklinieken vaak aanmerkelijk goedkoper dan in de stad. Dat hoeft nog niet te betekenen dat de dierenarts op het platteland een lompe hork is die dieren mishandelt en laat doodgaan. :')

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Sterilisatie: geschrokken van prijs.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:15

Afgelopen jaar hetzelfde betaald voor een teef. Wel wat zwaarder maar de kosten zitten hem niet in dat pietsje extra verdoving dus gewicht maakt weinig uit. Ik kan ze zelf voorstellen dat kleiner juist duurder is omdat het gepriegel juist tijdrovend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:17

Ik was 350 kwijt voor een mechelaar van 22 kilo.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:24

[/quote]

Lijkt mij ook dat doe je toch niet aan huis :?[/quote]


Hele grote honden worden nog wel eens aan huis gedaan volgens mij. Een vriendin van mij heeft echt een kalf. Die paste serieus niet op de operatietafel. Als deze bij de kliniek gecastreerd zou worden zouden ze dit buiten op een pallet op een heftruck hebben gedaan. Dan liever thuis in een veilige omgeving. Hond heeft er ook niks aan over gehouden.

Volgens mij waren wij iets van €325 kwijt voor onze teef van toen 13 kilo.

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-21 14:30

Even voor de duidelijkheid (net zoals kiwi zei)

Ook bij teven wordt 99% van de tijd gecastreerd en niet gesteriliseerd.

Normaal worden alleen de eierstokken weggehaald. Bij de hond van TS wordt alles weggehaald. Dat is idd duurder.

Ik was ook zoiets kwijt voor mijn teefje van 6.7 kilo, voor een castratie incl baarmoeder verwijdering.