Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 8 van de 9 [ 225 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

 
Profiel   

Ik vind je bijdragen echt super interessant en behulpzaam Nikass!

Nou heb ik dan wel geen hond maar een kat, maar wellicht voor in de toekomst...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 11:59 



 
Profiel   

Dank je wel Berdien :)
Voor een kat geldt in principe hetzelfde toch? Alleen ben ik niet zo thuis in kattenvoer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 12:53 



 
Profiel   

Absoluut! Ik voer overwegend Purizon, daar doet ze het heel goed op. Ze is een Ragdoll die net 15 is geworden, en bij haar laatste urine-onderzoek kwam eruit dat dat gewoon helemaal perfect was qua waardes. Niet gek voor een kat op leeftijd die alleen maar brokjes eet :D

Purizon stelt op de eigen website het volgende: https://www.purizon-petfood.de/en/#quality
Dat is enigszins hoog over en wat algemeen gesteld natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 14:43 



 
Profiel   

Edgar & Cooper zijn wel diervriendelijk voor de productiedieren, maar vind ik geen goede kwaliteit brok. De twee biobrokken gaan nog wel, maar de rest van de brokken bevatten zeer veel aardappel en erwt. In dit soort hoeveelheden vind ik niet handig ivm voedingsrelateerde dcm (niet taurine-gerelateerd). Zowel peulvruchten als aardappel/bataat vielen consequent op in de voersoorten met daar veel problemen in.

Ook bij Renske is dat bij een aantal brokken een aandachtspunt. 5% erwt en 10% aardappel+bataat is geen probleem, meer dan dat zou ik niet willen. In ieder geval niet totdat er meer duidelijkheid is.

Het gaat over een DCM-vorm waarbij de taurine niet door de spieren opgenomen kan worden, waarschijnlijk door ANFs (anti nutriental factor), er zit dan wel vaak voldoende taurine in het bloed. Als je er vroeg bij bent is vaak in ieder geval een gedeelte van de schade omkeerbaar. Dit is opvallend anders dan andere soorten van DCM.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 18:56 



 
Profiel   

Mizora schreef
Edgar & Cooper zijn wel diervriendelijk voor de productiedieren, maar vind ik geen goede kwaliteit brok. De twee biobrokken gaan nog wel, maar de rest van de brokken bevatten zeer veel aardappel en erwt. In dit soort hoeveelheden vind ik niet handig ivm voedingsrelateerde dcm (niet taurine-gerelateerd). Zowel peulvruchten als aardappel/bataat vielen consequent op in de voersoorten met daar veel problemen in.

Ook bij Renske is dat bij een aantal brokken een aandachtspunt. 5% erwt en 10% aardappel+bataat is geen probleem, meer dan dat zou ik niet willen. In ieder geval niet totdat er meer duidelijkheid is.

Het gaat over een DCM-vorm waarbij de taurine niet door de spieren opgenomen kan worden, waarschijnlijk door ANFs (anti nutriental factor), er zit dan wel vaak voldoende taurine in het bloed. Als je er vroeg bij bent is vaak in ieder geval een gedeelte van de schade omkeerbaar. Dit is opvallend anders dan andere soorten van DCM.


Welke brokken zou jij dan adviseren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:19 



 
Profiel   

Mizora schreef
Edgar & Cooper zijn wel diervriendelijk voor de productiedieren, maar vind ik geen goede kwaliteit brok. De twee biobrokken gaan nog wel, maar de rest van de brokken bevatten zeer veel aardappel en erwt. In dit soort hoeveelheden vind ik niet handig ivm voedingsrelateerde dcm (niet taurine-gerelateerd). Zowel peulvruchten als aardappel/bataat vielen consequent op in de voersoorten met daar veel problemen in.

Ook bij Renske is dat bij een aantal brokken een aandachtspunt. 5% erwt en 10% aardappel+bataat is geen probleem, meer dan dat zou ik niet willen. In ieder geval niet totdat er meer duidelijkheid is.

Het gaat over een DCM-vorm waarbij de taurine niet door de spieren opgenomen kan worden, waarschijnlijk door ANFs (anti nutriental factor), er zit dan wel vaak voldoende taurine in het bloed. Als je er vroeg bij bent is vaak in ieder geval een gedeelte van de schade omkeerbaar. Dit is opvallend anders dan andere soorten van DCM.


Ik ben ook niet zo van de peulvruchten. Ik dacht met de biologische variant een gevonden te hebben, maar ik dacht eigenlijk dat die ook graanvrij was?
Ik heb ook begrepen dat je beter geen gedehydrateerd vlees kan hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 19:55 



 
Profiel   

Wij voeren sinds dit jaar vlees van hundehutte uit troisdorf. Daar staat precies op de site op vermeld wat er in zit. Ook let ik er op dat er niet teveel producten van de hals, i.v.m. hormonen, in het vlees zit. Dit in combinatie met mineralen en groenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:23 



 
Profiel   

Gedehydrateerd vlees is prima. Dat is voornamelijk een marketingverhaal. Al het vlees moet gedroogd en gemalen = gedehydrateerd en gemalen = tot vleesmeel gemaakt worden voordat het in een brok verwerkt kan worden. Het verschil zit hem erin dat vleesmeel in die fase ingeboekt wordt en mogelijk ook zo ingekocht wordt en vers vlees eerst ingeboekt wordt en daarna gedroogd en gemalen. Het kan dus alleen niet al als vleesmeel ingekocht worden.

Ik ben in verreweg de meeste gevallen ook geen fan van "graan"vrij. Rijst is eigenlijk geen graan, maar wordt er wel onder geschaald. Honden kunnen prima ontsloten granen/zetmeel verteren, maar het ontsluiten van graan is vrij kostbaar, daardoor is dit in goedkope brokken vaak niet of niet volledig gedaan. Ontsluiten gebeurt bijvoorbeeld ook als je een brood bakt. Waar je van 4 sneetjes brood geen last hebt, lig je waarschijnlijk krom van de buikpijn van 70g ongebakken tarwemeel. Dezelfde hoeveelheid tarwemeel, alleen dan ontsloten, geeft een heel ander effect. Dat honden dan dus mega-hopen leggen op (goedkope) graanbrok is logisch, terwijl dit op goed ontsloten graanbrok echt niet nodig is.

Ze poepen wel meer dan op zeer hoog vlees brok en/of kvv, maar dat heeft een andere reden. Er zit namelijk meer vezel in de meeste graanbrokken. Vezel is op zich niet slecht, geeft honden een wat voller gevoel wat bij de gemiddelde hond juist een positief gevoel geeft, en geeft minder kans op obstipatie (wat voor honden die weinig lopen een veel voorkomend maar vaak niet herkend probleem is), het kan de darmflora ook ondersteunen.

Ik ben voor mijn eigen honden uiteindelijk uitgekomen op Royal Canin brokken, daar deden ze het het beste op. Afhankelijk van hun behoefte de medium puppy (hoog energie), medium adult of de satiety (zeer laag energie + veel vezel, hond was door een hersenprobleem zeer gevoelig voor obstipatie) en daarnaast Renske vers natvoer, de rijst-varianten. De kat krijgt overigens RC sensible 33 (hoog in energie en eiwit) brok + animonda carny natvoer, waarbij het natvoer de basis is (200g voor een 4-4.5kg kat + brokjes naar lichaamsconditie en gedrag, stalkat).

Renske heeft deze o.a.:
Renske super premium verse kalkoen met eend
Renske super premium puppy verse Kip met lam
Renske super premium verse eend met konijn
Renske super premium puppy verse Kip met lam

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 20:49 



 
Profiel   

Mizora er is een studie van de universiteit in Gent welke aangeeft dat granen een mogelijke negatieve invloed hebben op honden met epilepsie.
Mijn hond at altijd al weinig granen (want kvv en Barf), maar sinds hij epilepsie heeft, let ik er nog meer op om granen te vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 21:08 



 
Profiel   

[ img ]

Niet graanvrij helaas >;)
Maar an sich ben ik er wel positief over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 12:52 



 
Profiel   

Dinopino schreef
Wij voeren sinds dit jaar vlees van hundehutte uit troisdorf. Daar staat precies op de site op vermeld wat er in zit. Ook let ik er op dat er niet teveel producten van de hals, i.v.m. hormonen, in het vlees zit. Dit in combinatie met mineralen en groenten.


Is dat Duits? Haal je het in Duitsland, of is het bezorgen? Is het compleet voer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 12:53 



 
Profiel   

Het is inderdaad Duits. Maar er zit vlees bij die uit Nederland komt. Smuldier is eigenlijk afval vlees. Het wordt bezorgd. Je hebt de keus , je kan gewoon vlees nemen of een compleetvoer nemen.
De site is : https://www.hundehuette-troisdorf.de/

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 13:16 



 
Profiel   

Dinopino schreef
Het is inderdaad Duits. Maar er zit vlees bij die uit Nederland komt. Smuldier is eigenlijk afval vlees. Het wordt bezorgd. Je hebt de keus , je kan gewoon vlees nemen of een compleetvoer nemen.
De site is : https://www.hundehuette-troisdorf.de/


Ziet er op het oog interessant uit.

Is het diepvries of blik?

Prijzen zijn interessant iig. Zijn de verzendkosten óók te doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 15:47 



 
Profiel   

In Duitsland is idd goedkoper. Ik heb het even aan Barfplaats voorgelegd of zij willen bekijken wat ze ervan vinden. Zij zijn nogal onderlegd in de percentages enzo.
Mijn ervaring tot nu toe in Duitsland is namelijk dat "complete" maaltijden niet echt compleet zijn. Dat wil zeggen: niet volgens de Nederlandse standaard. Er zit geen bot in maar kraakbeen. En ze gebruiken juist wel veel nekken en strotten.
Maar van deze website heb ik vooralsnog een betere indruk. Dus ik ben benieuwd.
Verder ben ik ook niet zo op de hoogte van het Duitse "beter leven" (4 sterren dacht ik) systeem. Dus dat maakt het voor mij nog wel iets ingewikkelder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 18:26 



 
Profiel   

Viel mij gisteren met aanvullen van de kivo snacks dat er tegenwoordig een land van herkomst op staat

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 18:27 



 
Profiel   

Dinopino schreef
Het is inderdaad Duits. Maar er zit vlees bij die uit Nederland komt. Smuldier is eigenlijk afval vlees. Het wordt bezorgd. Je hebt de keus , je kan gewoon vlees nemen of een compleetvoer nemen.
De site is : https://www.hundehuette-troisdorf.de/


Ik heb een beetje gelezen en het klinkt niet zo gek. Als mijn Duits klopt (ehm) geven ze aan geen nekken en strotten te gebruiken, en gebruiken ze voor het eendenvlees wilde eenden.
Op Barfplaats zijn ze nog niet zo enthousiast over de verhoudingen, en vragen ze zich af wat voor olie er wordt gebruikt.
Maar om afgewisseld met andere kvv te voeren is het wmb waarschijnlijk best een goede optie.

Wat zijn jouw ervaringen? En hoe gaat het met bezorgen enzo? Of is er een winkel waar je naartoe kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-12-21 21:00 



 
Profiel   

Informatie van Carnibest:

[ img ]

Zij geven aan dat al hun varianten graanvrij is. Dit verbaasde mij omdat in al het voer rijst zit, maar zij zeggen hierover:


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 00:48 



 
Profiel   

En mag ik vragen wat jouw mening hierover is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 10:18 



 
Profiel   

Over de rijst moet ik nadenken, en ik wou het eens voorleggen aan Barfplaats. Ik heb het altijd als graan gezien. Ik heb Carnibest nog gevraagd wat de meerwaarde is van het toevoegen van rijst aan het voer. Ik wacht nog op een reactie daarop.

Wat betreft de herkomst van het vlees; vanuit hun bedrijfsmatig oogpunt snap ik het, want als zij biologisch vlees moeten inkopen wordt het natuurlijk een heel duur verhaal.
Maar ik vind het wel heel jammer, want er is niet al te veel (biologisch) aanbod, en Carnibest heb ik altijd een goed voer gevonden. Ze hebben wel één biologische variant, dat is rund/kip. Mijn honden kunnen daar tegen, dus dat kan ik ze wel geven, in afwisseling met andere diersoorten van andere merken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 10:48 



 
Profiel   

idylle schreef
Mizora schreef
Edgar & Cooper zijn wel diervriendelijk voor de productiedieren, maar vind ik geen goede kwaliteit brok. De twee biobrokken gaan nog wel, maar de rest van de brokken bevatten zeer veel aardappel en erwt. In dit soort hoeveelheden vind ik niet handig ivm voedingsrelateerde dcm (niet taurine-gerelateerd). Zowel peulvruchten als aardappel/bataat vielen consequent op in de voersoorten met daar veel problemen in.

Ook bij Renske is dat bij een aantal brokken een aandachtspunt. 5% erwt en 10% aardappel+bataat is geen probleem, meer dan dat zou ik niet willen. In ieder geval niet totdat er meer duidelijkheid is.

Het gaat over een DCM-vorm waarbij de taurine niet door de spieren opgenomen kan worden, waarschijnlijk door ANFs (anti nutriental factor), er zit dan wel vaak voldoende taurine in het bloed. Als je er vroeg bij bent is vaak in ieder geval een gedeelte van de schade omkeerbaar. Dit is opvallend anders dan andere soorten van DCM.


Welke brokken zou jij dan adviseren?


Wij voeren de katten Applaws brokken naast het natvoer. Super tevreden over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 10:50 



 
Profiel   

Het antwoord van Carnibest:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 12:58 



 
Profiel   

hiii iedereen! Ik studeer zelf diergezondheid (en management) en werk momenteel als voedingsconsultent/adviseur voor honden en katten. Ik heb niet helemaal gelezen wat er al is gezegd maar ik zal even wat toevoegen voor de geïnteresseerden.

Wettelijk mogen diervoedingsproducenten twee manieren gebruiken om naar de ingeredienten te verwijzen. Gesloten en open. bij open staan daadwerkelijk de ingeredienten en bij gesloten zullen kort vermeld zijn wat voor soort ingredienten het zijn (dierlijke bijproducten).

Consumenten twijfelen vaak over het dierlijke bijproducten stukje. Vaak wordt dit gezien als iets smerigs. Echter moeten we onthouden dat AL het vlees in diervoeding is GOEDGEKEURD voor humane consumptie, alleen gebruiken wij het niet!

Ik lees ook ergens iets over het percentage vlees. Marketing is heel smerig in deze sector. Als er in de voeding lam zit en dat is maar 4% dan mag er al gezegd worden "met lam". Daar goed op letten.

Verder kan je voeding alleen vergelijken op basis van droge stof. Dat moet je berekenen. Je kan niet gewoon de ene voeding naast de andere voeding leggen en gewoon kijken waar meer eiwitten in zit, dat is onmogelijk.

Dan koolhydraten (granen, bietenpulp, rijst). Het is bewezen dat honden baat hebben bij de toevoeging van deze koolhydraten in de voeding. het draagt bij aan de energie, verbetert de ontlasting en darmwerking in het algemeen. Honden zijn tegenwoordig omnivoren en kunnen daarom ook prima op een vegetarisch dieet gezet worden. Het is echter de eigenaars keuze of zij dat willen doen. Het belangrijkste is dat de hond alle essentiële nutriënten binnen krijgt en ook de vegetarische voeding voldoet daar aan. Katten kunnen niet op een vegetarische voeding trouwens, tenzij bepaalde stoffen die normaal in dieren (taurine komt uit rund) op een andere manier zijn toegevoegd. Dat is dan vaak chemisch, vraag is of je dat ook wil.

als laatste wil ik nog even delen dat als een hond last heeft van slechte ontlasting wordt er (vaak niet altijd) geadviseerd om ze op een makkelijk opneembare voeding te zetten en dit is dan vaak KVV (kant en klaar vers vlees) dus zijn makkelijke nutrienten die makkelijk opgenomen kunnen worden in de darm. Daar wordt dan vaak wat rijst bij toegevoegd.

Mochten nog openstaande vragen zijn ben ik benieuwd, misschien dat ik die kan beantwoorden :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 14:26 



 
Profiel   

Hoi Euridicey, leuke bijdrage, dank je wel. :)

Heb je iets van een bron waar of door wie bewezen is dat de hond baat heeft bij granen? Ik denk dat de echte barfers het daar helemaal niet mee eens zijn. :D Ik ben dat niet overigens en mijn huidige honden zijn best wel alleseters, maar, ik heb wel een studie gekregen van de universiteit in Gent waaruit -even kortgezegd- blijkt dat granen niet goed zijn voor honden die gevoelig zijn voor epilepsie.
Ben je daar ook mee bekend?

Daarnaast gaat dit topic niet specifiek over wat gezond is voor de hond (maar mag van mij best af en toe een dwarsstraat in gewandeld worden) maar over het welzijn van de productiedieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 17:43 



 
Profiel   

Euridicey schreef
hiii iedereen! Ik studeer zelf diergezondheid (en management) en werk momenteel als voedingsconsultent/adviseur voor honden en katten. Ik heb niet helemaal gelezen wat er al is gezegd maar ik zal even wat toevoegen voor de geïnteresseerden.

Wettelijk mogen diervoedingsproducenten twee manieren gebruiken om naar de ingeredienten te verwijzen. Gesloten en open. bij open staan daadwerkelijk de ingeredienten en bij gesloten zullen kort vermeld zijn wat voor soort ingredienten het zijn (dierlijke bijproducten).

Consumenten twijfelen vaak over het dierlijke bijproducten stukje. Vaak wordt dit gezien als iets smerigs. Echter moeten we onthouden dat AL het vlees in diervoeding is GOEDGEKEURD voor humane consumptie, alleen gebruiken wij het niet!

Ik lees ook ergens iets over het percentage vlees. Marketing is heel smerig in deze sector. Als er in de voeding lam zit en dat is maar 4% dan mag er al gezegd worden "met lam". Daar goed op letten.

Verder kan je voeding alleen vergelijken op basis van droge stof. Dat moet je berekenen. Je kan niet gewoon de ene voeding naast de andere voeding leggen en gewoon kijken waar meer eiwitten in zit, dat is onmogelijk.

Dan koolhydraten (granen, bietenpulp, rijst). Het is bewezen dat honden baat hebben bij de toevoeging van deze koolhydraten in de voeding. het draagt bij aan de energie, verbetert de ontlasting en darmwerking in het algemeen. Honden zijn tegenwoordig omnivoren en kunnen daarom ook prima op een vegetarisch dieet gezet worden. Het is echter de eigenaars keuze of zij dat willen doen. Het belangrijkste is dat de hond alle essentiële nutriënten binnen krijgt en ook de vegetarische voeding voldoet daar aan. Katten kunnen niet op een vegetarische voeding trouwens, tenzij bepaalde stoffen die normaal in dieren (taurine komt uit rund) op een andere manier zijn toegevoegd. Dat is dan vaak chemisch, vraag is of je dat ook wil.

als laatste wil ik nog even delen dat als een hond last heeft van slechte ontlasting wordt er (vaak niet altijd) geadviseerd om ze op een makkelijk opneembare voeding te zetten en dit is dan vaak KVV (kant en klaar vers vlees) dus zijn makkelijke nutrienten die makkelijk opgenomen kunnen worden in de darm. Daar wordt dan vaak wat rijst bij toegevoegd.

Mochten nog openstaande vragen zijn ben ik benieuwd, misschien dat ik die kan beantwoorden :))

Heb je een bron dat taurine alleen in rund voorkomt want volgens mij is dat onjuist en maakt dat de rest van je verhaal eigenlijk ongeloofwaardig... Of bedoel je het als voorbeeld maar vergat je even die belangrijke toevoeging?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:17 



 
Profiel   

herr_balou schreef


Heb je een bron dat taurine alleen in rund voorkomt want volgens mij is dat onjuist en maakt dat de rest van je verhaal eigenlijk ongeloofwaardig... Of bedoel je het als voorbeeld maar vergat je even die belangrijke toevoeging?[/quote]
Stier!! gal van stier!!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 8 van de 9 [ 225 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen