Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 9 van de 9 [ 225 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe zit het met het vlees in hondenvoer?

 
Profiel   

Nikass schreef
Hoi Euridicey, leuke bijdrage, dank je wel. :)

Heb je iets van een bron waar of door wie bewezen is dat de hond baat heeft bij granen? Ik denk dat de echte barfers het daar helemaal niet mee eens zijn. :D Ik ben dat niet overigens en mijn huidige honden zijn best wel alleseters, maar, ik heb wel een studie gekregen van de universiteit in Gent waaruit -even kortgezegd- blijkt dat granen niet goed zijn voor honden die gevoelig zijn voor epilepsie.
Ben je daar ook mee bekend?

Daarnaast gaat dit topic niet specifiek over wat gezond is voor de hond (maar mag van mij best af en toe een dwarsstraat in gewandeld worden) maar over het welzijn van de productiedieren.

Ik zal naslagwerken eens opzoeken over koolhydraten. BARF is helemaal niet verkeerd het is gewoon een andere voeding :)
Ja er is een klein aantal honden die intolerant zijn voor granen, net zoals wij soms niet tegen melk kunnen :p. Een heel klein aantal zijn echt allergisch. Dat over epilepsie met betrekking tot granen heb ik nog nooit gehoord ik zal dat eens opzoeken. Verder is de hele graanvrije opkomst binnen de diervoeding ook gevolgd uit de humane voedingsmarketing. Het is een trend, maar veel consumenten voelen zich er prettiger bij als de voeding graanvrij is :P

en oeps! haha ik las "hoe zit het met vlees in hondenvoer".
Maar volgens mij komt het meeste vlees of iig dierlijke bijproducten (zit vaak kippenmeel in oid) uit de delen van het vlees die wij niet gebruiken :)

En dat is heel goed! want anders zou het zonde zijn van het dier bij de slacht. De delen die wij niet eten zijn soms heel voedzaam, maar wij vinden het niet lekker of geen lekker idee :p je hond interesseert dat gelukkig niet zo :)



Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-01-22 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Privé-informatie verwijderd op verzoek

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 19:34 



 
Profiel   

Ja dat is goed uiteraard, maar ik ben wel van mening dat de mens teveel vlees eet ten koste van dier en milieu, en daar werk ik liever niet/zo min mogelijk aan mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-01-22 20:03 



 
Profiel   

Euridicey schreef
herr_balou schreef
Heb je een bron dat taurine alleen in rund voorkomt want volgens mij is dat onjuist en maakt dat de rest van je verhaal eigenlijk ongeloofwaardig... Of bedoel je het als voorbeeld maar vergat je even die belangrijke toevoeging?

Stier!! gal van stier!!

Je geloofwaardigheid daalt. Heb je een bron? Dus wetenschappelijk document waarin staat dat taurine in niets anders voorkomt dan de gal van een stier? Ik ben echt heel benieuwd.

Nooit gedacht dat katachtigen allemaal rund (de gal van een stier zelfs) eten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:01 



 
Profiel   

Ik zat en wilde eigenlijk in mee lees modus blijven haha maar wilde idd toch ook nog even reageren met mijn mening over bepaalde dingen.

Taurine zit in oa spiervlees > hart...
Is overigens idd vooral voor katten enorm belangrijk.
In brok zit dit er automatisch in verwerkt en in speciale katten kvv ook, maar als je je kat op bv. honden kvv zet - wat in theorie prima kan als de rest van het vlees in goede verhouding is- zul je wel moeten kijken om zelf extra taurine toe te voegen, in supplement vorm of dmv verse hartjes bv toe te voegen aan het menu.

Sorry, maar ik vind het een en ander ook erg ongeloofwaardig en hoop dat niet iedereen bepaalde informatie als klakkeloos voor waar aanneemt als je dat aan anderen zo adviseert als Enige waarheid. Ondanks dat er honden zijn die op Vegetarisch leven, ben ik het er ook niet mee eens dat de gemiddelde hond op moet groeien zonder vlees - en ik volg ook een studie in de diervoeding en leer toch heel andere visies te krijgen op voeding als wat ik hier neergezet zie worden < maar omdat je dat studeert betekent het niet perse dat je alles voor waar moet aannemen wat je leert, dat geld ook voor mij. Je moet je blijven inlezen, en vooral ook buiten studie om blijven kijken naar wat er wereldwijd onderzocht wordt. Er is zoveel nuance in de voedingswereld, zoveel verschillende meningen onder professionals en ook telkens nieuwe onderzoeken die naar voren komen en iets anders weerleggen waarvan je eerst altijd dacht dat het klopte, etc etc. Het is tricky... Maar bepaalde dingen ben ik zelf wel van mening weer dat je niet perse standaard zou moeten voeren met een hond (of kat) als je de optie hebt beter aan te kunnen sluiten op natuurlijke behoeftes.

Ik blijf persoonlijk wel van mening dat als je anatomische en fysiologisch kijkt naar het spijsverteringsstelsel van een hond, je tot de conclusie komt dat vlees Echt een belangrijke aanwezige factor moet zijn in het menu ondanks dat ze idd vezels/groenten/vega kunnen verteren - tenzij er Echt een medische reden is waarom vegetarisch de enige andere mogelijkheid is en ook dank zou ik er zelf nog niet om staan te springen maar al helemaal niet als je dit aan een gewoon gezonde hond (kat al helemaal niet) zou voeren - op dit moment is er nog Te weinig bekend over wat dit op lang termijn zou doen met een dier en zit alles nog in onderzoeksfases. Ik voer ook groenten/fruit bij, maar ik zou nooit mijn gewoon normale gezonde hond op een volledig vegetarisch voer zetten > Insecten valt voor mij niet onder vegetarisch perse bv. maar insecten voer is wel heel interessant. Nu het in opmars is ga ik me er ook zeker nog verder in verdiepen. Dit kan voor sommige honden namelijk wel weer echt een goed alternatief zijn.

En kvv alsook BARF sluit enorm goed aan bij de natuurlijke voedingsbehoeftes van een hond als je dus naar anatomie/fysiologie kijkt. Dus ook wat er over BARF naar voren komt hier ben ik het niet zo mee eens haha. Ja, je zult hier wel ook vezels/groenten etc moeten bij voeren, maar imo is dat een minder groot onderdeel tov het vlees aandeel in een goed menu - als je zelf dus gaat samenstellen - en is BARF (aangevuld met groenten oa) eigenlijk wel de meest natuurlijke manier van voeren op dit moment, vind ik zelf. In de praktijk werkt dit uiteraard niet voor iedereen. Hier ook geen BARF bv. dus het is echt even theoretisch gezien.

Qua granen ben ik inderdaad ook niet perse helemaal Tegen Alles. Er zijn idd bepaalde granen/koolhydraten die zeker wel wat kunnen bijdragen aan de spijsvertering van honden, dat wel. Maar alsnog is het heel individu afhankelijk waar ze wel of niet op reageren en zie je toch echt Vooral veel dieren die er wel snel op reageren, in ieder geval hetgeen wat vaak in veel brokken verwerkt zit. Rijst ben ik bv. persoonlijk niet perse tegen, in kleine hoeveelheden maar er zijn echt genoeg honden die hier niet lekker op gaan bv. dus dat kun je gewoon niet voor elk dier standaard gaan voorschrijven imo. Net als met bepaalde andere granen waarvan wel bekend is dat er inderdaad 'links' zijn met bepaalde ziektebeelden die ontwikkelen of die gewoon sowieso 0 toegevoegde waarde hebben aan het verteringsproces van een hond omdat ze er niks van opnemen.

En dit is uiteindelijk nu ook ‘maar’ een mening van mij en er is genoeg wat ik nog niet weet of ook anders tegenaan kijk als een ander. Maar ik leer in mijn opleiding bepaalde dingen heel anders als wat ik hierboven geschreven zie worden bv. Dus zo zie je maar hoe verschillend alles beoordeeld wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 09:18 



 
Profiel   

cursebreaker schreef
Ondanks dat er honden zijn die op Vegetarisch leven, ben ik het er ook niet mee eens dat de gemiddelde hond op moet groeien zonder vlees -

Ohhh begrijp me niet verkeerd! niet elke hond kan het of zou het moeten doen! Het is voor de honden die het er wél goed op doen een prima voeding waar zij het milieu een stuk minder belasten.
De meest makkelijk opneembare voeding voor honden blijft natuurlijk kvv of barf. Alleen is dit voor veel consumenten duur en een stuk belastende voor het milieu.

Iedere hond is uniek en moet ook individueel bekeken worden om de juiste voeding te vinden in combinatie met zijn/haar eigenaar.

De granen die in voeding zitten worden altijd eerst "voorgekookt" (ontsloten) zodat ze wel opneembaar zijn in het mds.

Belangrijk is gewoon dat een voeding volledig is voor die specifieke hond.

Interessant hoe overal andere dingen worden geroepen. Mijn voedingsleraar op mijn opleiding was hard tegen BARF en KVV, terwijl ik nu met mijn ervaring op werk er zelf achter ben gekomen hoe goed die voeding kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 12:14 



 
Profiel   

herr_balou schreef
herr_balou schreef
Heb je een bron dat taurine alleen in rund...

Je geloofwaardigheid daalt. Heb je een bron? Dus wetenschappelijk document waarin staat dat taurine in niets anders voorkomt dan de gal van een stier? Ik ben echt heel benieuwd.

Nooit gedacht dat katachtigen allemaal rund (de gal van een stier zelfs) eten...


Je hoeft me niet te geloven hoor. Taurine zit in meer dingen hieronder lees ik hartspier. Heb de bovenste link voor je gepakt: https://nl.healthy-food-near-me.com/taurine/

en voor de liefhebbers het vezel/koolhydraat verhaal: https://www.mypetnutritionist.com/post/ ... r-your-dog in het artikel staan links naar de studies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 12:21 



 
Profiel   

Ik vind op zich Barf het beste voer principe voor honden. Maar er zijn altijd individuele situaties waarin het niet het beste blijkt te zijn.
Voor Barf heb je tijd en ruimte nodig. Tijd om het allemaal samen te stellen, een vriezer om groot in te kunnen kopen en liefst een tuin zodat de honden daar kunnen eten en je niet van alles in je huis hebt slingeren.
Als je daaraan kan voldoen is Barf juist niet zo duur.
Ik vind kvv wel erg duur geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 17:15 



 
Profiel   

En vooral het voordeel dat je kan zien hoeveel vleesaandeel je hond werkelijk krijgt. Heb nu twee Barfwinkels bij mij in de buurt ontdekt, dus ga eens kijken wat de honden daarvan vinden. De ene heeft ook een dierennatuurheelkundige en biologe. Zij kan je adviseren, dat vind ik dan wel een voordeel. Ga er morgen maar eens langs. Die van vandaag was een winkel in een garage:-) Twee diepvriezers, van die hele grote. Persoonlijk vind ik het wel handig dat het thuis bezorgd wordt maar die dozen vind ik weer niet zo handig. Veel afval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 19:22 



 
Profiel   

Klopt. Het is een zoektocht welke leverancier goed en betaalbaar is. Je moet eigenlijk al een voorraadje hebben opgebouwd in de vriezer en dan hou je verschillende leveranciers en aanbiedingen in de gaten. Dan hoef je niet meer alles tegelijk te kopen, maar koop je bijvoorbeeld in de aanbieding tien kilo kwartelkarkas en een week later zie je ergens tien kilo reevlees. En zo vul je je voorraad steeds aan en maak je steeds nieuwe samenstellingen.
Maar het moet je hond ook liggen. Één van mijn honden vindt het echt fantastisch. Die maak je er erg gelukkig mee en ze lust ook ongeveer alles. Ze trekt zich rustig terug om te eten, ze kauwt goed en verwerkt alles prima. Mijn andere hond heeft het geduld veel minder. Probeert toch te schrokken, geeft dan soms over. En hij is kieskeurig en lust zeker niet alles. Dan is veel minder variatie mogelijk.
Maar ik moet wel zeggen: het geeft voldoening je hond een flinke bak eten te kunnen geven waar hij ook even mee bezig is.
Wat is er nou aan, aan een handje brokjes, dat in twee seconden opgegeten is?

Edit: het vleesaandeel is bij Barf natuurlijk nagenoeg 100%. Alleen de groenten vallen er niet onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-01-22 20:27 



 

Euridicey schreef
[blijft natuurlijk kvv of barf. Alleen is dit voor veel consumenten duur en een stuk belastende voor het milieu.


Tegenover wat? En waarom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 08:26 



 
Profiel   

Euridicey schreef
herr_balou schreef
Heb je een bron dat taurine alleen in rund...

Je geloofwaardigheid daalt. Heb je een bron? Dus wetenschappelijk document waarin staat dat taurine in niets anders voorkomt dan de gal van een stier? Ik ben echt heel benieuwd.

Nooit gedacht dat katachtigen allemaal rund (de gal van een stier zelfs) eten...


Je hoeft me niet te geloven hoor. Taurine zit in meer dingen hieronder lees ik hartspier. Heb de bovenste link voor je gepakt: https://nl.healthy-food-near-me.com/taurine/

Jij beweerde dat taurine alleen in rund zit, zoals cursebreaker schrijft zit het vooral in spiervlees en met name de hartspier van bijna alle diersoorten ook bij de mens. Ook in andere lichaamsweefsels is het te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-01-22 13:02 



 
Profiel   

Hoordde van iemand dat zij haar Barf mengt met droogvoer. Nu heeft ze dobermannen en wordt dat natuurlijk best wel duur, maar ik vind het zo tegenstrijdig. Je wil je hond goed voeren en dan vermeng je het met eigenlijk rotzooi.

Leuk gesprek gehad met de biologe. Heb wat meegenomen en ben benieuwd of de honden het eten en hoe ze erop reageren. Gewoon handig een leverancier zo vlakbij te hebben. Maar ik blijf wel bestellen. Dat voer staat veel beter op wat erin zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 16:10 



 
Profiel   

Dat lijkt me geen goede combinatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 19:53 



 
Profiel   

Ze was niet de eerste die het deed. Denk ook dat de kostenpost bij barfen best wel hoog wordt, wanneer je meerdere honden hebt. Was ook wel leuk te horen dat ik alles goed doe, volgens de eigenaar van de barfwinkel. Ze geeft niet alleen adviezen, maar ook seminars over barfen. Natuurlijk heeft zij helaas ook maar een firma, waarvan ze het vlees koopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 11:10 



 
Profiel   

Maar met droogvoer bedoel je toch brokken?
Ik ben zelf wel vrij makkelijk en denk dat wat koekjes of een keer een handje brokjes geen kwaad kan, maar om het structureel te mengen zou ik niet zo snel doen.
Maar ik zie daar ook niet zo de meerwaarde van eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:12 



 
Profiel   

Precies brokken. Dat was degene bij het eerste adres die vlees verkocht. Die andere doet dat niet en adviseert het ook niet. Ik zou het niet doen. Zij verklaarde vroeger werden de honden ook oud met eten uit de pot. Maar echt de duurste brokken worden juist getest als zeer ongezond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:18 



 
Profiel   

BARF is de laatste jaren een stuk duurder geworden en als je ook nog de tijd rekent die het kost, dan kan het - afhankelijk van je uurtarief - een dure aangelegenheid worden. Mijn hond accepteert 1 dag brokken, 2 dagen blik en een dag of 5 KVV en anders vreet hij niet of net genoeg om een wandelend skelet te worden die nergens meer zin in heeft... Vrij duidelijk signaal wat er in de bak moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 19:23 



 
Profiel   

Ik denk dat over het algemeen prijzen zijn gestegen, maar Barf heeft geen vaste prijs. Het is net welk netwerk/leveranciers je hebt en of je slim kunt inkopen, en eventueel zelfs eigen dieren hebt voor de slacht.
Veel barfers weten nog steeds voor twee tot drie euro per kilo te voeren. Dat lukt mi met kvv niet, en zeker niet als je enige kwaliteit wil.
Met brokken heb ik geen idee op welke kiloprijs je uitkomt, maar vind ik ook een lastige vergelijking want veel goedkopere brokken bestaan grotendeels uit granen en bijproducten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 21:10 



 
Profiel   

Nikass schreef
Ik denk dat over het algemeen prijzen zijn gestegen, maar Barf heeft geen vaste prijs. Het is net welk netwerk/leveranciers je hebt en of je slim kunt inkopen, en eventueel zelfs eigen dieren hebt voor de slacht.
Veel barfers weten nog steeds voor twee tot drie euro per kilo te voeren. Dat lukt mi met kvv niet, en zeker niet als je enige kwaliteit wil.
Met brokken heb ik geen idee op welke kiloprijs je uitkomt, maar vind ik ook een lastige vergelijking want veel goedkopere brokken bestaan grotendeels uit granen en bijproducten.

Maar dan heb je het enkel over kiloprijs en vergeet je dat BARF toch echt wel wat extra werk kost en tja ik weet niet hoe het bij jou zit maar over het algemeen geldt toch wel tijd=geld. Een vriezer, of 2, of 3, zijn ook niet gratis, niet in aanschaf en niet in werking.
Trouwens voor 2 tot 3 euro de kilo heb je tegenwoordig echt nauwlijks nog goede kwaliteit BARF producten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 00:23 



 
Profiel   

Dat valt wel mee hoor, je moet gewoon weten waar te zoeken... Wij halen bv bij het slachthuis super mooi kop/spiervlees van koeien en dat is voor 1,50 de kilo, die geeft ook botten ( met veel vlees eraan) en luchtpijpen, strotten en longen mee, om te drogen.

Ander Barf vlees koop ik bij een webwinkel, super mooi spul, meestal rond de 3 euro de kilo, op Ebay vind ik ook mooi vlees, heb daar al meerdere keren super mooi vlees weten te scoren met bieden.

Ik barf niet echt, ik geef ook kvv erbij, en zorg ervoor dat ze 3 a 4x per week een complete maaltijd krijgen, de andere dagen zijn niet kompleet, maar een hondachtige in de natuur eet ook niet elke dag de schijf van 5 , ik ook niet overigens :D

Elke dag krijgen ze iets anders te eten en ik vind dat gewoon zó leuk, altijd weer een verrassing voor de hondjes wat ze eten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 08:45 



 
Profiel   

Zo deed ik het ook Kimmie, en dat beviel mij ook prima. Op Barfplaats zijn ze echter van mening dat je vijf om twee moet doen (5 dagen kvv en 2 dagen Barf of andersom) om compleet te voeren. Ik weet niet of dat zo is, soms vind ik dat de lat daar wel erg hoog ligt. We eten inderdaad zelf ook niet alle dagen perfect uitgebalanceerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:13 



 
Profiel   

Zoveel extra werk vind ik barfen niet. Wij eten bio-groente en fruit en de honden nu ook. De dingen die je erbij doet zijn iets van drie en goede olie. Je kunt het voor de hele week halen en botten en kopvlees kan je inderdaad bij de slager halen. We zijn tot nu toe zelfs goedkoper uit dan met brok. De honden zijn er gek op en zien er goed uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:36 



 
Profiel   

Nikass schreef
Zo deed ik het ook Kimmie, en dat beviel mij ook prima. Op Barfplaats zijn ze echter van mening dat je vijf om twee moet doen (5 dagen kvv en 2 dagen Barf of andersom) om compleet te voeren. Ik weet niet of dat zo is, soms vind ik dat de lat daar wel erg hoog ligt. We eten inderdaad zelf ook niet alle dagen perfect uitgebalanceerd.


Ja, ik ben pro vers voeren maar het slaat nog weleens door, hier krijgen ze 3 of 4 dagen compleet of compleet met wat Barf lekkers erbij, en ze zien er super uit allemaal, ook de oude honden glimmen je tegemoed, dus het zal best goed zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 13:56 



 
Profiel   

Hee ik zag heel toevallig tijdens mijn sog-sessie dat er hier werd gesproken over insect gebaseerde diervoeding.
Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek over dit onderwerp. Ik focus op eigen onderzoek waarin ik bekijk in hoeverre men hier klaar voor is, maar ik ben ook de literatuur in gedoken op dit gebied. Ik denk dat insect gebaseerde diervoeding zeker potentie heeft. Wat betreft voedingsstoffen zit er best wel wat verschil tussen de verschillende soorten insecten, maar de black soldier fly die veel gebruikt wordt heeft best wel een mooie samenstelling als je het vergelijkt met de behoefte van honden en katten. Ik denk daarom dat het naar de toekomst toe zeker interessant is, of op dit moment voor bv mensen die belang hechten aan duurzaamheid. Mocht iemand vragen hebben over insect gebaseerde honden/kattenvoeding dan mag je me altijd mailen, al kan het even duren voor ik het zie

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 17:28 



 
Profiel   

Mijn honden krijgen vers vlees van https://www.topdog.be/verse-voeding/soo ... or-honden/
Ik wissel af compleet en puur. Ze zien er allemaal prima uit en glimmen je tegemoet. Enige jammere is het prijskaartje wat eraan hangt ;(
Het vlees wordt geleverd door een slachthuis in de buurt, wat het gedeelte is dat niet door mensen wordt gegeten, maar wel goedgekeurd voor humane consumptie. Dat weet ik, want mijn buur werkt voor het slachthuis.
Ik geloof ook in insect gebaseerd voedsel voor mensen. De producten van Kriket bv. Maar ik zou het voor mijn honden niet direct kiezen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-22 18:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 9 van de 9 [ 225 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen